Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona je prierezovým zákonom, na ktorého vypracovaní sa podieľalo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vrátane Hlavného banského úradu a obvodných banských úradov, Ministerstvo obrany Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Upravuje komplexne práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb v oblasti výbušnín, výbušných predmetov a munície vrátane základných pravidiel na zaistenie bezpečnosti osôb a majetku.
Zákon sa člení celkom na päť častí, pričom prvá časť upravuje základné ustanovenia, druhá časť výbušniny, výbušné predmety a muníciu, tretia časť štátnu správu na úseku výbušnín, výbušných predmetov a munície, štvrtá časť sankcie a piata časť spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia.
Samotné výbušniny možno charakterizovať ako látky a predmety, ktoré sú uvedené v Prílohe A Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR), zaradenej do Prílohy 1 týchto látok a pokiaľ nejde o strelivo a vojenskú muníciu.
Návrh zákona vychádza z doterajšej platnej právnej úpravy, platnej na území Slovenskej republiky, a to z tretej časti zákona č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov, z vyhlášky č. 71/1988 Zb. o výbušninách v znení neskorších predpisov, ako aj zo smerníc EÚ a EHS č. 93/15/EHS a smernice č. 2008/43/ES a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008.
Zákon sa opiera aj o Správu Organizácie spojených národov o nezákonnej výrobe výbušnín, nezákonnom obchodovaní s nimi a o ich používaní na kriminálne účely (E/CN. 15/2002/9/Add.1).
Zákon upravuje práva a povinnosti oprávnených osôb, ktoré podnikajú s výbušninami, výbušnými predmetmi. Oprávnená osoba môže vyrábať a spracúvať výbušniny a výbušné predmety (pyrotechnické výrobky) len na základe povolenia vydaného Hlavným banským úradom. V týchto ustanoveniach sa premieta Oznámenie Komisie (KOM/2005/0329), ktoré má za úlohu posilnenie bezpečnosti pri výrobe, vývoji, spracúvaní, výskume, pokusnej výrobe a skúšaní výbušnín, ich uskladňovania, zneškodňovania a ničenia alebo pri výrobe, výskume, vývoji, pokusnej výrobe, oprave, uskladňovaní, delaborácie a ničení munície a posilnenie kontroly pri nakladaní s výbušninami, pyrotechnickými výrobkami a muníciou. Zákon upravuje aj zákaz po domácky vyrábať muníciu a jej časti zo široko dostupných chemikálií, nakoľko táto výroba predstavuje hrozbu rovnakého rozsahu ako komerčná munícia.
Zákon ďalej podrobne upravuje skladovanie výbušnín, výbušných predmetov a munície, prepravovanie výbušnín, výbušných predmetov a munície, používanie výbušnín, výbušných predmetov a munície, tak isto upravuje výskum a technický rozvoj.
Zákon upravuje aj odbornú spôsobilosť na nakladanie s výbušninami, výbušnými predmetmi a muníciou, štátnu správu na úseku výbušnín, výbušných predmetov a munície, sankcie a prechodné ustanovenia.
Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Návrh zákona v § 1 upravuje predmet návrhu zákona a rozsah jeho pôsobnosti. Ide o úpravu práv a povinností právnických osôb a fyzických osôb v oblasti výbušnín, výbušných predmetov (pyrotechnických výrobkov) a munície. práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb v oblasti výbušnín, výbušných predmetov a munície, úpravu podmienok na používanie výbušnín a výbušných predmetov, na výskum, vývoj, pokusnú výrobu, výrobu, spracovanie, nadobúdanie, prepravu, skladovanie, evidenciu, skúšanie, delaboráciu, zneškodňovanie, likvidáciu a ničenie výbušnín, výbušných predmetov a munície a pomôcok na používanie výbušnín, na revíziu a opravu munície, vyhľadávanie nevybuchnutej munície a humanitárneho odmínovania. Návrh zákona upravuje aj pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku výbušnín, výbušných predmetov a munície.
Z pozitívneho vymedzenia pôsobnosti sa odvodzuje aj negatívna pôsobnosť návrhu zákona, a to v tom, že tento zákon sa nebude vzťahovať na strelné zbrane a strelivo a na muníciu, ktorej používanie je zakázané podľa osobitných predpisov. Pod osobitnými predpismi sa rozumejú medzinárodné dohovory, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákony č. 129/1998 Zb. o zákaze chemických zbraní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 21/2007 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 218/2007 Z. z. o zákaze biologických zbraní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhuje sa, aby ustanovenia tohto zákona sa nevzťahovali na ozbrojené sily Slovenskej republiky, ale aj na zahraničné ozbrojené sily, ktoré sa budú nachádzať na našom území, a to v čase prepravy munície, výbušnín a výbušných predmetov na vykonanie vojenského výcviku alebo vojenského cvičenia a skúšok a používania, ničenia a likvidácie munície, výbušnín a výbušných predmetov pri vykonávaní vojenského výcviku alebo vojenského cvičenia a skúšok; taktiež sa tento zákon nebude vzťahovať na štátnych zamestnancov a zamestnancov Ministerstva obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo obrany") a rozpočtových organizácií ministerstva obrany, ktoré sa zaoberajú vedou, výskumom, výrobou, skúšaním, skladovaním, používaním, likvidáciou alebo ničením výbušnín a munície ako aj vzdelávaním v oblasti výbušnín v čase prepravy munície, výbušnín a výbušných predmetov na vykonanie vojenského výcviku alebo vojenského cvičenia a skúšok a používania, ničenia a likvidácie munície, výbušnín a výbušných predmetov pri vykonávaní vojenského výcviku alebo vojenského cvičenia a skúšok. Okrem uvedeného sa navrhuje, aby sa návrh zákona nevzťahoval na profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky v čase vyslania ozbrojených síl Slovenskej republiky mimo územia Slovenskej republiky, vojenských policajtov pri služobnom zákroku, výcviku, preprave, používaní, likvidácií a ničení výbušnín, výbušných predmetov a munície v priamej súvislosti so zaisťovaním bezpečnosti chránených osôb a majetku a na vojakov mimoriadnej služby a štátnych zamestnancov a zamestnancov rozpočtových organizácií ministerstva obrany, ktoré sa zaoberajú vedou, výskumom, výrobou, skúšaním, skladovaním, používaním, likvidáciou alebo ničením výbušnín a munície ako aj vzdelávaním v oblasti výbušnín v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
Tento zákon sa nebude vzťahovať na príslušníkov Policajného zboru pri policajných zásahoch, výcviku, prepravy a likvidácii nájdenej munície a pri ďalších činnostiach spojených s muníciou, pyrotechnickými výrobkami, s likvidáciou výbušných systémov a výbušnín v priamej súvislosti s odhaľovaním a objasňovaním trestnej činnosti; nevzťahuje sa na príslušníkov Hasičského záchranného zboru, pri likvidácii následkov mimoriadnej udalosti alebo v priamej súvislosti s nimi, príslušníkov Horskej záchrannej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Slovenskej informačnej služby.
K § 2
Ustanovenie § 2 je výkladovým ustanovením základných pojmov v oblasti výbušnín. Najdôležitejším základným pojmom je pojem „výbušnina", ktorý je odvodený z európskej chemickej legislatívy a z Prílohy A Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí. Pojmy uvedené v § 2 sú základnými pojmami, ktoré sa pri výbušninách bežne používajú od r. 1988 a nie je potrebné ich podrobnejšie vysvetľovať.
Muníciou na účely tohto zákona sa rozumie kompletné zariadenie, vrátane častí zbraňových systémov a techniky obsahujúce výbušniny využívajúce ich vlastnosti na vyvolanie žiadaného účinku, vrátane usmrtenia alebo iného poškodenia zdravia, spôsobenia škody na majetku a na iných chránených hodnotách.
K § 3
Pracovať s výbušninami môže fyzická osoba za predpokladu, že postupuje pri styku s výbušninami s čo najväčšou opatrnosťou a dodržiava predpisy a návody na ich používanie tak, aby neohrozila svoju vlastnú bezpečnosť, bezpečnosť iných osôb a bezpečnosť majetku. Musí pri práci s výbušninami, ktoré môže poškodiť zdravie najmä toxickými účinkami používať ochranné pracovné prostriedky. Pri súčasnom zabezpečení obmedzenia prístupu osôb, ktoré neplnia úlohy súvisiace s prácou s výbušninami a používaním výbušnín. Akékoľvek odcudzenie, stratu alebo nález výbušnín alebo porušenie ich expedičného obalu musí bezodkladne oznámiť príslušnému útvaru Policajného zboru.
Oprávnenou osobou (podnikateľom) na účely zákona sa rozumie právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá v rámci podnikateľskej činnosti a na základe povolenia alebo súhlasu príslušného orgánu štátnej správy manipuluje s výbušninami, pyrotechnickými výrobkami a muníciou a vykonáva delaboráciu munície a vyhľadávanie nevybuchnutej munície.
Oprávnená osoba je v rámci základných pravidiel na zaistenie bezpečnosti osôb a majetku pri manipulácii s výbušninami povinná zabezpečiť a kontrolovať dodržiavanie zákona a predpisov vydaných na jeho základe, ako aj iných všeobecne záväzných právnych predpisov, upravujúcich bezpečnosť zdravia pri práci, vydať vnútorný prepis, v ktorom podrobne upraví pre jednotlivé stupne riadenia dodržiavanie uvedených predpisov. Ďalej je povinná dodržiavať všetky povinnosti uvedené v § 3, predovšetkým si splniť ohlasovaciu povinnosť voči obvodnému banskému úradu a Hlavnému banskému úradu, ak chce začať výrobu výbušnín, ich spracovanie, ničenie, výskum, vývoj, ako aj prerušenie týchto činností na dobu dlhšiu ako 30 dní a ukončenie týchto činností. Plniť povinnosti v oblasti požiarnej ochrany, zabezpečenia objektov a priestorov, v ktorých sú umiestnené výbušniny alebo v ktorých sa výbušniny vyrábajú, spracúvajú, skladujú alebo používajú, tak, aby nemohlo dôjsť k ich odcudzeniu alebo zneužitiu. Vo všetkých priestoroch používaných na prácu s výbušninami je zakázané používať otvorený oheň, rozpálené predmety a fajčiť.
K § 4
Ustanovenie § 4 upravuje pracovné podmienky pri výrobe a spracovaní výbušnín, výbušných predmetov a munície. Zásadne platí, že pri výrobe a spracovaní traskavín, traskavých zloží a čierneho prachu je práca nadčas zakázaná. Súčasne platí, že pri výrobe a spracovaní výbušnín, munície a výbušných pyrotechnických zloží je nočná práca zakázaná, to však neplatí na prevádzky, ktorých technológia výroby si vyžaduje nepretržitú prevádzku. Aj v týchto prevádzkach je však stanovená podmienka, že nepretržitý odpočinok zamestnanca, ktorý je v prevádzke zamestnaný, medzi koncom jednej a začiatkom druhej zmeny nemôže byť kratší ako 12 hodín a zamestnancovi nemôže byť stanovená norma spotreby práce.
S ohľadom na rôzne druhy výbušnín (emulzné trhaviny, práškové trhaviny atď), ako aj s ohľadom na rôzne druhy trhavín, napr. Austrogel G1, Lambrex 1, Lambrex 2, Contour, Danubit, Danubit Geodex 2, Ekodanubit 1, Danubit 2 a 3, Danubit BHV, Harmonit AD, Slavit V, Polonit V, Polonit E, DAP, DAP-2-3-4, je potrebné, aby pred začatím výroby výbušnín a spracovania výbušnín boli spracované pre každý výrobok alebo výrobnú operáciu, technologické postupy, bez ktorých nemožno začať a vykonávať výrobu a spracovanie výbušnín. Technologický postup výroby jednotlivých druhov výbušnín alebo ich spracovanie schvaľuje oprávnená osoba alebo ňou poverený zamestnanec. Buď jeden alebo druhý je povinný zabezpečiť pravidelnú a účinnú kontrolu ich dodržiavania. S technologickým postupom musia byť preukázateľne a v potrebnom rozsahu v dostatočnom časovom predstihu vyškolené a preskúšané všetky osoby vykonávajúce činnosti spojené s výrobou a spracovaním výbušnín.
K § 5
Ustanovenie vymedzuje podmienky bezpečnej prevádzky objektov a priestorov určených na práce s výbušninami, výbušnými predmetmi a muníciou. Do objektov na práce s výbušninami majú prístup len zamestnanci, ktorí majú v nich pracovisko. Iné osoby môžu do týchto objektov vstupovať len s povolením oprávnenej osoby, prípadne zodpovedného zamestnanca a tieto sa evidujú v evidencii vydaných povolení. Okrem výrobných zariadení, nástrojov a pomôcok potrebných na výkon práce, ktoré sú predpísané technologickým postupom, sa na pracoviskách a v objektoch nemôžu nachádzať žiadne iné zariadenia, nástroje a pomôcky.
Súčasne v objektoch na práce s výbušninami sa nesmú odkladať odevy, nosiť potraviny alebo predmety osobnej potreby. Pre tieto potreby zamestnancov musia byť vytvorené priestory, v ktorých sú umiestnené šatne a výdajne stravy, eventuálne umyvárne a hygienické zariadenia.
Ak má byť výroba výbušnín ukončená alebo ...