A. Všeobecná časť
Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z. z. (ďalej len „zákon o petičnom práve“).
Petičné právo, ako základné právo zahrnuté do politických práv, predstavuje jednu z foriem priamej demokracie. Je jedným z prostriedkov, prostredníctvom ktorých dochádza k uplatneniu princípu suverenity občanov zakladajúceho ich legitímny nárok zúčastňovať sa na správe vecí verejných. Petície predstavujú nástroj ochrany práv, majú podobu kvalifikovaných podaní. Sú tiež nástrojom kontroly verejnej správy. Zákon o petičnom práve vo všeobecnosti podrobnejšie špecifikuje možnosti realizácie petičného práva. Výklad a aplikácia ustanovení zákona o petičnom práve musí rešpektovať podstatu a zmysel petičného práva.
Právny systém Slovenskej republiky obsahuje špeciálnu úpravu petičného práva. Postup pri vybavovaní petícií doručených Národnej rade Slovenskej republiky, jej výborom, predsedovi a podpredsedom upravuje osobitná právna úprava obsiahnutá v ustanoveniach § 133, § 134 a § 147 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z., ktorá má vo vzťahu k ustanoveniam zákona o petičnom práve povahu lex specialis. Špeciálna právna úprava petičného práva, týkajúceho sa iniciovania referenda je obsiahnutá v zákone Národnej rady Slovenskej ...