A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 571 zo dňa 14. decembra 2016, ktorým vláda schválila Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017.
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty je orientovaná na oblasti, v ktorých aplikačná prax ukazuje potrebu upraviť existujúce pravidlá uplatňovania dane z pridanej hodnoty a ktoré je potrebné zosúladiť s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie.
V návrhu zákona sa v nadväznosti na judikatúru Súdneho dvora EÚ mení úprava zdaňovania prirážky pri poskytovaní služieb cestovného ruchu. Podľa súčasnej právnej úpravy zákona o dani z pridanej hodnoty sa osobitná úprava zdaňovania prirážky môže uplatňovať len v prípade, ak je príjemcom služieb cestovného ruchu konečný spotrebiteľ - cestujúci. V zmysle judikatúry Súdneho dvora EÚ osobitnú úpravu zdaňovania prirážky musia členské štáty uplatňovať na každý predaj služieb cestovného ruchu bez ohľadu na to, kto je príjemcom týchto služieb. Navrhovaná právna úprava tak rozširuje uplatňovanie osobitnej úpravy aj na prípady, keď príjemcom služieb cestovného ruchu je podnikateľ, ktorý kupuje balík služieb cestovného ruchu na účely svojho podnikania, či už na účely jeho ďalšieho predaja alebo na účely pracovnej cesty.
Finančná správa v súčasnosti akceptuje, ak poskytovateľ služieb cestovného ruchu uplatňuje postup podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ a nie podľa zákona o dani z pridanej hodnoty. Takže v praxi sa uplatňujú dva prístupy, a preto je žiaduce odstrániť možnosť dvojakého postupu pri predaji služieb cestovného ruchu a stanoviť jasné pravidlá.
Ďalej účelom návrhu zákona je odstránenie aplikačných problémov plynúcich z nedostatočnej alebo chýbajúcej právnej úpravy ako napríklad zmena podmienky pri uplatňovaní trojstranného obchodu, vyriešenie vzniku daňovej povinnosti a vzniku práva na odpočítanie dane pri postúpení pohľadávky v rámci uplatňovania osobitnej úpravy vzniku daňovej povinnosti na základe prijatej platby, rozšírenie povinnosti úpravy odpočítanej dane pri zmene účelu použitia na všetky stavby, zavedenie povinnosti pre zdaniteľné osoby, ktoré sú registrované podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH, podávať súhrnné výkazy, ak sa tieto osoby zúčastňujú na trojstrannom obchode.
Návrh zákona v súlade so smernicou 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty oslobodzuje od dane z pridanej hodnoty bezodplatné dodanie tovaru formou daru z dôvodu jeho následného vývozu do tretích štátov prostredníctvom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky ako súčasť humanitárnej a dobročinnej činnosti.
Zámerom návrhu zákona je taktiež umožniť vyhotovenie súhrnnej faktúry aj v prípadoch, ak príjemca je zahraničnou zdaniteľnou osobou. Úprava prispeje k zníženiu administratívnej záťaže platiteľov dane. Platný zákon o dani z pridanej hodnoty umožňuje vyhotovenie súhrnnej faktúry za nájom a dodávky elektriny, plynu, vody a tepla za obdobie 12 kalendárneho mesiacov, len ak príjemca plnenia je tuzemskou zdaniteľnou osobou.
Na základe článku 204 smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty sa navrhuje umožniť zahraničným osobám, aby si zvolili daňového zástupcu vo veci nadobudnutia tovaru z iného členského štátu v tuzemsku na účely jeho dodania z tuzemska do iných štátov. Daňového zástupcu si môžu zvoliť tie zahraničné osoby, ktoré budú tieto obchody uskutočňovať výlučne prostredníctvom elektronického komunikačného rozhrania.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2018.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 11.4.2017 – 26.4.2017
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| |
|
2. Definovanie problému
|
Zámerom novely zákona o dani z pridanej hodnoty je reagovať na aplikačnú prax, z ktorej vyplýva potreba upraviť existujúce pravidlá uplatňovania DPH a potreba zosúladenia niektorých pravidiel so smernicou Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení a s judikatúrou Súdneho dvora EÚ.
Navrhované úpravy:
- doplnenie vzniku daňovej povinnosti a vzniku práva na odpočítanie dane pri postúpení pohľadávky v rámci uplatňovania osobitnej úpravy vzniku daňovej povinnosti na základe prijatej platby
- zavedenie povinnosti pre zdaniteľné osoby, ktoré sú registrované podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH podávať súhrnné výkazy, ak sa zúčastňujú na trojstrannom obchode
- uplatňovanie osobitnej úpravy zdanenia prirážky cestovnými kanceláriami pri poskytovaní služieb cestovného ruchu voči všetkým subjektom, a to aj v prípade, ak budú tieto služby poskytnuté platiteľovi dane na účely jeho pracovnej cesty
- zavedenie bezodkladného vrátenia zábezpeky daňovým úradom v prípade zrušenia registrácie pre daň
- možnosť vyhotoviť súhrnnú faktúru za nájom a dodávky elektriny, plynu, vody a tepla za obdobie 12 kalendárneho mesiacov aj pre zdaniteľnú osobu, ktorá nie je usadená v tuzemsku
- zrušenie limitu 5 000 eur pri prenose daňovej povinnosti, ktorý je platiteľ dane povinný uplatniť pri dodaní určitých komodít
- zmena podmienky pri uplatňovaní trojstranného obchodu (prvý odberateľ nesmie byť usadený v členskom štáte druhého odberateľa)
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom novely zákona o DPH je reagovať na skúsenosti z aplikačnej praxe, spresnenie niektorých ustanovení nadväzne na smernicu Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení a judikatúru Súdneho dvora EÚ.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Platitelia dane z pridanej hodnoty.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Bezpredmetné
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpe-čené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☒
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnika-teľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostre-die
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informa-tizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
JUDr. Miloš Mikloš, odbor nepriamych daní, sekcia daňová a colná MF SR; milos.miklos@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v doložke vybraných vplyvov v časti „1. Základné údaje“ uviesť predpokladaný termín predloženia na MPK, prípadne predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu doložky vybraných vplyvov vyznačil predkladateľ negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, rozpočtovo zabezpečené, čo nie je v súlade s analýzou vplyvov.
V analýze vplyvov, v tabuľke č. 1 je kvantifikovaný negatívny vplyv v roku 2017 na strane príjmov v sume 6,1 mil. eur a na strane výdavkov v sume 0,072 mil. eur, v roku 2018 na strane príjmov 18,2 mil. eur. Z tabuľky vyplýva, že financovanie nie je rozpočtovo zabezpečené, pritom rozpočtovo nekrytý vplyv je uvedený 0 eur. Nie sú uvedené kapitoly, na ktoré má návrh zákona vplyv a v prípade výdavkov ani program. V rámčeku pod tabuľkou č. 1 predkladateľ uvádza, že nepredkladá návrh na riešenie úbytku príjmov, pretože na základe stanoviska Inštitútu finančnej politiky odhadujú negatívny vplyv opatrení v celkovej výške 24,3 mil. eur iba v prvom roku zavedenia. Neuvádza ani návrh na riešenie predpokladaných zvýšených výdavkov. Podľa tabuľky č. 1, v prípade negatívneho vplyvu na strane príjmov v celkovej sume 24,3 mil. eur, nejde o celkový vplyv v prvom roku zavedenia zákona, ale o celkový negatívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu za roky 2017 a 2018. Celkový negatívny vplyv v prvom roku predstavuje 6,172 mil. eur. To, že ide o vplyv v prvom roku, nie je dôvod, aby predkladateľ neuvádzal návrh na riešenie úbytku príjmov, resp. zvýšených výdavkov.
V nadväznosti na uvedené žiada Komisia tabuľku č. 1 analýzy vplyvov upraviť a vnútorne zosúladiť tak, že predložený návrh nebude mať negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. Do analýzy vplyvov žiada Komisia doplniť konkrétny subjekt verejnej správy a program, ktorých sa predložený návrh týka. Komisia ďalej žiada uviesť návrh na riešenie znížených príjmov a zvýšených výdavkov v rokoch 2017 a 2018, vrátane uvedenia účelu, na ktorý majú byť vynaložené predpokladané kapitálové výdavky. Doložka vybraných vplyvov musí byť v súlade s analýzou vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: pripomienky boli čiastočne akceptované a analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola upravená podľa akceptovaných pripomienok; negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 92 tis. eur, bude rozpočtovo zabezpečený v rámci limitov výdavkov dotknutej kapitoly na príslušný rozpočtový rok.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia má za to, že navrhované zmeny, konkrétne spočívajúce v:
a) umožnení súhrnnej faktúry za vodu, teplo či plyn už aj zahraničnej zdaniteľnej osobe,
a) b) rýchlom vrátení nadmerného odpočtu, o ktorom nie sú pochybnosti,
b) c) bezodkladnom vrátení zábezpeky na daň v prípade zrušenia registrácie pre daň,
majú pozitívny vplyv na MSP a ďalšie navrhované zmeny, konkrétne spočívajúce v:
d) rozšírení osobitnej úpravy zdaňovania prirážky pri poskytovaní služieb cestovného ruchu aj na prípady, keď príjemcom služieb cestovného ruchu sú podnikatelia,
c) e) úprave podmienok trojstranných obchodoch, t. j. že prvý odberateľ nesmie byť usadený v členskom štáte druhého odberateľa a povinnosť súhrnných výkazov u prvého odberateľa,
majú negatívne vplyvy na MSP, pričom predkladateľ horeuvedené zmeny ...
|