A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá na základe úlohy č. 2 na mesiac december z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024.
Dôvodom predloženia návrhu zákona je úsilie o vyriešenie problémov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe a ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných. Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) kládol vo svojej doterajšej podobe neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty, ktorých postavenie upravoval, a oslaboval tak ich športovú činnosť, ako aj ich iné úlohy o personálne, finančné a časové zdroje, ktoré majú
k dispozícii. Prax rovnako ukázala potrebu zrušiť alebo zmeniť niektoré inštitúty, ktoré sú v zákone upravené, ako aj potrebu zaviesť nové inštitúty, a to aj v súlade s medzinárodnými záväzkami najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky (ďalej len „agentúra“) a negatívnymi javmi v športe.
V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023 až 2027 sa vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) zaviazala zvážiť legislatívne zmeny za účelom motivovať súkromný sektor k väčšej podpore športu. Vláda v programovom vyhlásení vlády ďalej sľúbila také legislatívne úpravy vo vzťahu k financovaniu športu zo strany štátu, aby ho urobila spravodlivejším a menej byrokraticky náročným. Tieto ciele návrh zákona bezpochyby dosahuje. Zmena regulácie v oblasti športu je nevyhnutná za účelom dosiahnutia toho úsilia, ktoré je deklarované ambíciou zabezpečiť štátnej športovej reprezentácii optimálne finančne, technicky, materiálne a personálne saturované podhubie, ktoré jej umožní dlhodobo prinášať najvyššie medailové umiestnenia a byť konkurencieschopnou na svetovej a olympijskej úrovni. Aj k tomuto vedú predkladané zmeny.
Navrhuje sa rozšírenie definície verejného záujmu športu, modifikuje sa definícia pojmu šport, posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov a zlepšuje sa postavenie športových odborníkov. Upravujú sa náležitosti a podmienky zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti. Športové organizácie dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a boli bez významného úžitku pre štát alebo šport. Skvalitňuje sa úprava riešenia sporov v športe, predpokladá sa vznik nového orgánu pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, príslušnosť ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná. Návrh zákona vyjasňuje príslušnosť súdov, aby odstránil neistotu, ktorá sa objavila ohľadom správneho, či civilného súdnictva ako príslušného pre vybrané spory v športe. Návrh zákona zásadným spôsobom znižuje prísnosť ustanovení o spôsobilosti prijímať verejné prostriedky a to tak, že napr. dáva subjektom čas na nápravu. Predkladaná norma reflektuje na povinnosti vyplývajúce z medzinárodných dohovorov v otázke agentúry, jej postavenie umocňuje a zveruje jej do pôsobnosti ďalšie negatívne javy odlišné od dopingu. To všetko
v záujme ochrany integrity športu.
Návrh zákona nebude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy ani negatívne vplyvy na limit verejných výdavkov a bude mať pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie,
na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
1.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4.5.2016) v platnom znení,
2.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. EÚ L 335, 17. 12. 2011) v platnom znení.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| jún 2024
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| júl 2024
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| september 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
Dôvodom predloženia návrhu zákona je úsilie o vyriešenie problémov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe a ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných. Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) kládol vo svojej doterajšej podobe neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty, ktorých postavenie upravoval, a oslaboval tak ich športovú činnosť, ako aj ich iné úlohy o personálne, finančné a časové zdroje, ktoré majú k dispozícii. Prax rovnako ukázala potrebu zrušiť alebo zmeniť niektoré inštitúty, ktoré sú v zákone upravené, ako aj potrebu zaviesť nové inštitúty, a to aj v súlade s medzinárodnými záväzkami, najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky a negatívnymi javmi v športe.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom návrhu zákona je úprava náležitostí a podmienok zmlúv v športe tak, aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti. Ďalej je cieľom návrhu zákona stanoviť širší rozsah práv športových organizácií a redukcia ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a boli bez významného úžitku pre štát alebo šport. Cieľom návrhu zákona ďalej je aj skvalitniť úroveň riešenia sporov v športe, a preto sa zavádza nový orgán pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, príslušnosť ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná. Návrh zákona vyjasňuje príslušnosť súdov, aby odstránil neistotu, ktorá sa objavila ohľadom správneho, či civilného súdnictva ako príslušného pre vybrané spory v športe.
Návrh zákona zásadným spôsobom znižuje prísnosť ustanovení o spôsobilosti prijímať verejné prostriedky, a to tak, že napr. dáva subjektom čas na nápravu. Predkladaná norma reflektuje na povinnosti vyplývajúce z medzinárodných dohovorov v otázke Antidopingovej agentúry Slovenskej republiky a negatívnymi javmi v športe, jej postavenie umocňuje a zveruje jej do pôsobnosti ďalšie negatívne javy odlišné od dopingu.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Športové organizácie, športovci, športoví odborníci, obce, VÚC
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu. Tým by však nedošlo k náprave závažných nedostatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe avizovaných od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných. Naďalej by pretrvávala neúmerná byrokratická záťaž
na športové organizácie, ktorá oslabuje ich športovú činnosť. Nedošlo by ani k zavedeniu potrebných inštitútov a tým aj k zosúladeniu s medzinárodnými záväzkami, najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky. Zároveň by nedošlo ani k splneniu úlohy definovanej v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023-2027 pre Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky v oblasti športu.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky už nebude metodiku týkajúcu sa výpočtu príspevku uznanému športu na príslušné roky ustanovovať nariadením, ale na tento účel bude vydávať vyhlášku.
Zároveň návrhom zákona dochádza k zrušeniu vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 396/2018 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam zakázaných látok a zakázaných metód na účely dopingu v športe v znení neskorších predpisov.
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Cieľom predmetnej úpravy je zjednodušenie právnych vzťahov v športe, debyrokratizácia športového prostredia, prispôsobenie legislatívy potrebám aplikačnej praxe.
Predpokladané preskúmanie účelnosti sa zrealizuje do 31.12.2029. Predkladateľ prieskumom naprieč športovej obce overí, či návrh zákona priniesol zjednodušenie právnej úpravy pre oblasť športu a bola znížená administratívna záťaž na športové organizácie. Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky vyhodnotí, či došlo skvalitneniu údajov v informačnom systéme športu.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☒
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Vzhľadom na vypustenie čl. II. a III., materiál už nemá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na limit verejných výdavkov a negatívne a pozitívne sociálne vplyvy.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Miloslav Lapčák,
Odbor štátnej športovej politiky,
Sekcia financovania športu a štátnej športovej politiky
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
e-mail: miloslav.lapcak@mincrs.sk,
tel. kontakt: 0947 749 450
|
12. Zdroje
|
Dotazník Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, diskusie a rokovania s odborníkmi, národnými športovými zväzmi a národnými športovými organizáciami.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 110/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt.
Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.
Vyhodnotenie: Predkladateľ pripomienku akceptoval a dopracoval
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu vyznačil pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, vrátane MSP a vrátane vyznačenia skutočnosti, či sa uplatňuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
Komisia žiada predkladateľa, aby vypracoval Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie s popísanými a vyčíslenými vplyvmi na podnikateľské prostredie a tiež vypracoval Kalkulačku nákladov.
Odôvodnenie: Pozitívny vplyv Komisia vidí v posilnení právnej istoty a odstránení právneho vákua, pretože pôvodné znenie zákona odsúvalo vzťah športovej organizácie a amatérskeho športovca do roviny, kde medzi nimi jestvujú vzťahy, práva a povinnosti, predmet výkonu, t. j. príslušný šport, ako aj iné náležitosti, a teda forma dohody (zmluvy) je v praxi nevyhnutná. Cieľom zákona je tiež zefektívnenie a zjednodušenie procesov pri jednotlivých úkonoch súvisiacich s výkonom súťažného športu ako podnikania. Návrh tiež znižuje neúmernú administratívnu záťaž na dotknuté subjekty. Návrh napr. zjednodušuje vznik oprávnenia na podnikanie športovca, vypúšťa reguláciu týkajúcu sa časových náležitostí inštitútu pozastavenia podnikania, rozšíril legislatívne podmienky pre športového odborníka, uvoľnil reguláciu týkajúcu sa sponzorstva, atď. V prípade potreby konzultácie pri vypracovaní Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov sa môžete obrátiť na 1in2out@mhsr.sk.
Komisia zároveň odporúča upraviť text v Predkladacej správe a Dôvodovej správe ohľadne vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: Predkladateľ pripomienku čiastočne akceptoval a dopracoval príslušnú analýzu
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny ...
|