Dôvodová správa k zákonu č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákonom sa okrem iného upravujú práva a povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, výkon pracovnej činnosti a predpoklady na výkon pracovnej činnosti, kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti a náležitostí s ním súvisiacich, profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (vzdelávanie, kariérny rast, príplatok za profesijný rozvoj a systém výkonu atestácii vo väzbe na profesijné štandardy), systém akreditácií.

A. Všeobecná časť

Návrh zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) vychádza z úlohy č. 10 na mesiac apríl Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2018 v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR na roky 2016 - 2020.

Základom pre všetky potrebné zmeny v regionálnom školstve je v prvom rade kvalita pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, preto je potrebné vytvoriť predpoklady pre zvýšenie atraktívnosti výkonu pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v školách, školských zariadeniach a v zariadeniach sociálnej pomoci v odvetvovej pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, a to nie len prostredníctvom finančného ocenenia pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ale aj vytvorením vhodného pracovného prostredia a podpory zvyšovania kvality ich práce.

Dôvodom predloženia návrhu zákona je úprava

- práv a povinností pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca,

- výkonu pracovnej činnosti a predpokladov na výkon pracovnej činnosti,

- kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti a náležitostí s ním súvisiacich,

- profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (vzdelávania, kariérneho rastu, príplatku za profesijný rozvoj a systému výkonu atestácii vo väzbe na profesijné štandardy),

- systému akreditácií,

- starostlivosti o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca a morálneho oceňovania,

- Centrálneho registra pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení.

V právach a povinnostiach pedagogického zamestnanca sa zavádza právo na ochranu pred prejavmi sociálno-patologického správania zo strany vedúcich pedagogických zamestnancov, vedúcich odborných zamestnancov, ďalších zamestnancov školy alebo školského zariadenia, zriaďovateľa, zákonných zástupcov, iných fyzických osôb alebo právnických osôb a zároveň sa definujú podrobnosti o práve na ochranu pred neodborným zasahovaním do výkonu pracovnej činnosti. Pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom sa zavádza povinnosť zdržať sa konania, ktoré vedie k porušovaniu práv ostatných zamestnancom a správať sa v súlade s Etickým kódexom pedagogických a odborných zamestnancov, ktorý vydá a zverejní Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo školstva“).

Návrh zákona zavádza pre pedagogických zamestnancov aj odborných zamestnancov jednotný pojem pracovná činnosť a ďalej špecifikuje samostatne jednotlivé činnosti pedagogických zamestnancov a činnosti odborných zamestnancov. Definuje predpoklady na výkon pracovnej činnosti, ktoré musí pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu pracovnej činnosti. Zavádza povinnosť ovládať jazyk národnostnej menšiny, ako predpoklad na vyučovanie predmetu v jazyku národnostnej menšiny (okrem učiteľa slovenského jazyka) v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a na výkon pracovnej činnosti v školskom zariadení s výchovným jazykom národnostnej menšiny.

Návrh zákon zavádza nový postup pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov a zamestnávateľovi zavádza povinnosť oznámiť nespĺňanie kvalifikačných predpokladov pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi písomne. Zároveň upravuje ďalší postup a práva pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v prípade, ak nesúhlasí s výsledkom posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov.

Kategórie pedagogických zamestnancov sa v návrhu zákona sprehľadňujú do dvoch skupín, a to pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu a výchovného programu a pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu. Do druhej skupiny patrí aj kategória školského špeciálneho pedagóga, ktorý bol v minulosti kategóriou odborných zamestnancov. Samostatnou kategóriou pedagogických zamestnancov je učiteľ profesijného rozvoja, ktorý sa člení na nové podkategórie lektor vzdelávania, metodik profesijného rozvoja a mentor atestačného konania. Zavádza sa nová kategória odborných zamestnancov – kariérový poradca, čo súvisí s úlohami centier pedagogicko-psychologického poradenstva v oblasti koordinácie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce.

Na zabezpečenie zvyšovania kvality pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa v kariérnom systéme zavádza podmienka výkonu pracovnej činnosti na najmenej päť rokov v kariérovom stupni samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec pred zaradením do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou. Rovnaká podmienka platí pre zaradenie do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, t. j. najmenej päť rokov predtým musí byť zaradený v kariérovom stupni s prvou atestáciou.

Z dôvodu profesionalizácie výkonu riadiacich činností sa mení systém funkčného vzdelávania, ktoré sa navrhuje organizovať ako program funkčného vzdelávania členený na základný modul a rozširujúce moduly, ktorý schvaľuje ministerstvo školstva. Základný modul funkčného vzdelávania absolvuje pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa a rozširujúce moduly funkčného vzdelávania najneskôr do piatich rokov od začiatku výkonu funkcie riaditeľa.

V návrhu zákona sa mení systém vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Do systému sa zavádza pojem kvalifikačné vzdelávanie, ktoré zahŕňa doterajšie doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium organizované vysokými školami. Poskytovateľom kvalifikačného vzdelávania okrem vysokých škôl môže byť aj organizácia zriadená ministerstvom školstva. Dôvodom je možnosť systémovej podpory zvyšovania odbornosti výchovy a vzdelávania. Pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa zavádza nová povinnosť absolvovať aktualizačné vzdelávanie v rozsahu najmenej 20 hodín za dva školské roky, pričom aktualizačné vzdelávanie sa prioritne zameriava na potreby zriaďovateľa, školy alebo školského zariadenia a jeho poskytovateľom je škola alebo školské zariadenie. Zavádza sa tiež pojem predatestačné vzdelávanie, ktorého poskytovateľom je atestačná organizácia a toto vzdelávanie sa organizuje ako jednoduchý program a program členený na moduly, ktoré schvaľuje ministerstvo školstva. Pri inovačnom vzdelávaní sa zavádza zjednodušený systém, v ktorom nebude potrebné schválenie jednotlivých programov vzdelávania, ale poskytovatelia budú môcť organizovať viaceré programy inovačného vzdelávania na základe a v rozsahu oprávnenia, ktoré vydá ministerstvo školstva.

Na zvýšenie kvality profesijného rozvoja sa navrhuje zmena systému výkonu atestácií, pričom sa odbúrava povinnosť písania a obhajoby atestačnej práce a zavádza sa príprava a obhajoba atestačného portfólia, ktorým je súbor dokladov o získaní profesijných kompetencií vyžadovaných pre zaradenie do vyššieho kariérového stupňa (doklady o získaní požadovaného stupňa a druhu vzdelania, doklady o absolvovaní programu vzdelávania, doklady preukazujúce tvorivú činnosť, potvrdenie riaditeľa o využívaní profesijných kompetencií získaných sebavzdelávaním alebo výkonom pracovnej činnosti).

Zrušuje sa kreditový systém a ustanovuje sa pôsobnosť zamestnávateľa v profesijnom rozvoji. Jej súčasťou je aj zavedenie nového príplatku za profesijný rozvoj, ktorý bude nástroj na riadenie profesijného rozvoja v záujme zvyšovania odbornosti a kvality výchovy a vzdelávania a kvality výkonu špecializovaných činností. Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi uzná príplatok za profesijný rozvoj za úspešné absolvovanie rozširujúceho štúdia, špecializačného vzdelávania, inovačného vzdelávania a štátnej jazykovej skúšky. Za ostatné druhy vzdelávania pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa príplatok za profesijný rozvoj uznávať nebude.

V návrhu zákona sa zavádza kontrola v profesijnom rozvoji a správne delikty, pričom zákon definuje predmet kontroly a podmienky za akých ministerstvo školstva kontrolu vykonáva a zároveň zavádza sankcie za správne delikty, pri ktorých ukladaní prihliada na závažnosť, spôsob, dĺžku trvania a následky protiprávneho konania, na opakované porušenie povinnosti a na to, či sa konaním porušili viaceré povinnosti.

Zavádza sa zjednodušený pojem informačného systému verejnej správy, ktorého správcom je ministerstvo školstva. Namiesto pôvodného názvu „Centrálny register pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení“ sa zavádza jednoduchý názov „Centrálny register“. Zároveň sa navrhuje zredukovať údaje, ktoré sa vedú v centrálnom registri.

Zavedením návrhu zákona do praxe sa očakáva skvalitnenie práce pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov vytvorením vhodného pracovného prostredia a zlepšenia klímy školy alebo školského zariadenia, ako aj zvýšenie ochrany práv pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a zvýšenie ich spoločenského uznania.

Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, ani vplyv na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. septembra 2019 vzhľadom na začiatok školského roka.

B. Osobitná časť

K Čl. I K § 1

V rámci úpravy pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca návrh zákona definuje pracovnú činnosť na základe charakteristík a osobitostí výkonu práce pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení a odborných zamestnancov v školách a v poradenských zariadeniach. Návrh zákona tiež ustanovuje predpoklady na výkon pracovnej činnosti vrátane kvalifikačných predpokladov, kategórie a podkategórie, v ktorých pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci vykonávajú pracovnú činnosť. Návrh zákona ďalej upravuje práva a povinnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. V rámci úpravy profesijného rozvoja návrh zákona charakterizuje vzdelávanie v profesijnom rozvoji a podmienky jeho poskytovania a organizovania, upravuje výkon atestácií; v oblasti profesijného rozvoja ustanovuje kontrolu kvality a dodržiavania podmienok poskytovania vzdelávania a organizovania atestácií. Návrh zákona upravuje centrálny register zamestnancov škôl a školských zariadení. Pretože sa návrh zákona týka dvoch zásadných oblastí, ktorými sú pracovnoprávne vzťahy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a ich profesijný rozvoj, ktorý sa realizuje najmä formou ďalšieho profesijného vzdelávania a atestáciami, používa pojmy, ktoré sú všeobecne známe v uvedených oblastiach. Návrh zákona úzko korešponduje so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“), pretože školský zákon určuje obsah výchovy, vzdelávania a činnosť škôl a školských zariadení, a preto návrh zákona používa aj pojmy, známe zo školského zákona odbornej verejnosti z okruhu pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, škôl, školských zariadení a zriaďovateľov. Využívanie pojmov školského zákona v návrhu zákona zároveň zvýrazňuje rozdiely, ktoré sú medzi postavením pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, kde sa uskutočňuje výchova a vzdelávania v súlade so školským zákonom a ostatnými pedagogickými ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

18.04.2019

Právne oblasti

Školstvo a vzdelávanie
Odmena za prácu, mzda, plat

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.