Dôvodová správa k zákonu č. 143/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom zákona je úprava vybraných ustanovení zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácií v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov, zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na základe skúseností z aplikačnej praxe.

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.

Cieľom návrhu zákona je úprava vybraných ustanovení zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácií v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov, zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na základe skúseností z aplikačnej praxe.

Návrh zmien a doplnení zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácií v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov najmä rozširuje právomoc a kontrolné kompetencie úradu, čím dochádza k posilneniu postavenia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) vrátane oblasti výkonu štátneho dozoru. Ďalej sa upravuje oblasť cenovej regulácie, procesné pravidlá konaní o cenovej regulácii a menia sa ďalšie ustanovenia zákona v nadväznosti na skúsenosti z aplikačnej praxe.

Zmeny zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov najmä reagujú na poznatky z aplikačnej praxe a zabezpečujú prechod štátneho dozoru na úrad.

Zmeny zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dopĺňajú úpravu týkajúcu sa tzv. ostrovných zariadení (ktoré fungujú mimo trhu s elektrinou, nie sú pripojené do distribučnej sústavy, ani do prenosovej sústavy, slúžia na výrobu elektriny z OZE alebo KVET). Ďalej sa navrhuje, aby štátny dozor v rozsahu uvedeného zákona vykonával úrad.

Návrhy zmien a doplnení zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dopĺňajú ustanovenia s cieľom posilnenia práv a ochrany spotrebiteľov v energetike. Dopĺňajú sa ustanovenia týkajúce sa ukladania povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme. Upravuje sa prechod právomoci v oblasti štátneho dozoru zo Slovenskej obchodnej inšpekcie na úrad ako orgán štátnej správy pre oblasť sieťových odvetví s celoslovenskou pôsobnosťou. Ďalej sa dopĺňajú ustanovenia týkajúce sa požiadaviek na zariadenia na výrobu elektriny na základe kvantitatívnej analýzy nákladov a prínosov v oblasti frekvenčného nastavenia zariadení na výrobu elektriny a menia sa ďalšie ustanovenia zákona v nadväznosti na skúsenosti z aplikačnej praxe.

Návrhom zákona sa tiež mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 314/2012 Z. z o pravidelnej kontrole vykurovacích systémov a klimatizačných systémov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to v súvislosti s prechodom štátneho dozoru nad dodržiavaním povinností ustanovených týmito zákonmi zo Slovenskej obchodnej inšpekcie na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.

Návrh nariadenia vlády nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani žiadne sociálne vplyvy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2024, okrem novelizačného bodu, ktorého účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2025.

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Úprava znenia v nadväznosti na skutočnosť, že výroba elektriny z domáceho uhlia sa vypúšťa z rozsahu cenovej regulácie, ako aj vzhľadom na skutočnosť, že korekcie nákladov už nebudú vstupovať do systému TPS.

K bodu 2

Úprava na základe zákona č. 7/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

K bodu 3

Vypúšťa sa dôvod na odvolanie predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví vládou Slovenskej republiky v súvislosti s novelizačným bodom 28.

K bodu 4

Doplnenie v nadväznosti na zmeny v právnej úprave všeobecného hospodárskeho záujmu.

K bodu 5

Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením bodu 3.

K bodu 6

Doplnenie kontrolnej kompetencie úradu v nadväznosti na ostatné novelizačné body, ktorými dochádza k posilneniu právomoci úradu v oblasti výkonu štátneho dozoru.

K bodu 7

Dopĺňajú sa ustanovenia o pôsobnosti úradu vo vzťahu ku kontrole uplatňovania cien určených nariadením vlády podľa § 16a a § 45j.

K bodu 8

Navrhuje sa doplnenie z dôvodu, že úrad je v rámci svojej pôsobnosti vnútroštátnym regulačným orgánom, ktorý je certifikačným orgánom príslušným na konanie podľa čl. 3a ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2009 z 13. júla 2009 o podmienkach prístupu do prepravných sietí pre zemný plyn, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1775/2005 (Ú. v. EÚ L 211, 14.8.2009) v platnom znení. V záujme zabezpečenia rovnakého postupu úradu pri schvaľovaní všetkých metodík cezhraničných aukcií prevádzkovateľa prenosovej sústavy sa dopĺňa nová kompetencia (aj pre prípady, kedy predmetné metodiky nepodliehajú nariadeniam, ani ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

27.03.2024

Právne oblasti

Energetika a priemysel
Architektúra
Občianske súdne konanie
Živnostenské podnikanie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.