A. Všeobecná časť
Miestny poplatok za rozvoj patrí medzi príjmové časti rozpočtu samospráv a má medziročne rastúci trend. Z aplikačnej praxe však vyplýva oprávnená požiadavka samospráv, ktoré majú miestny poplatok za rozvoj zavedený, aby bola rozšírená možnosť jeho využitia nad rámec dnešnej právnej úpravy. Napríklad NKÚ SR poukazuje na potrebu umožnenia využitia výnosu na nákup budov, čo však automaticky znamená ďalšie zaťaženie územia (https://www.nku.gov.sk/aktuality/-/asset_publisher/OkVQsC5cs53F/content//poplatok-za-rozvoj-obciam-pomaha-nevyuzivaju-ho-ale-ani-vsetky-krajske-mesta koordinovaný rozvoj územia, napríklad pozemkové úpravy). Preto je vhodnejšie preferovať také zmeny, ktoré rozšíria možnosti využitia poplatku aj na iné aktivity. Nakoľko tento typ poplatku sa od svojho zavedenia do praxe sústredil na finančné kompenzácie za zaťaženie územia investičnom výstavbou, vývoj a skúsenosti samospráv poukazujú na potrebu využitia časti výnosu na iné oblasti, ktoré korešpondujú so všestranným rozvojom územia.
Zavedenie poplatku za rozvoj má rastúci trend, a to tak z hľadiska rozširovania samosprávami (tak v mestách, ako aj v obciach), ale aj s prihliadnutím na celkový finančný príjem samospráv, ktoré miestny poplatok za rozvoj zaviedli do svojej územnej aplikačnej praxe.
Podľa NKÚ SR, sa od roku 2017 každoročne výška vybraného príspevku zvyšuje. Kým v prvom roku obce takto získali vyše 2,6 mil. eur, v roku 2022 všetky obce na Slovensku cez miestny poplatok za rozvoj vybrali vyše 30 mil. eur
Najvyššie výnosy z poplatku za rozvoj dosiahla v skupine obcí sledovanej kontrolou NKÚ SR obec Miloslavov v roku 2022 a to vo výške 4, 73 milióna EUR. V poradí druhý najvyšší príjem dosiahli Malacky na úrovni 3, 019 mil. EUR. Obec Gbeľany získala z ...