Dôvodová správa k zákonu č. 145/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je zefektívnenie regulácie reklamných stavieb zabezpečením silných a zároveň spravodlivých nástrojov pre mestá, obce a štát.

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov.

Cieľom predloženého návrhu je zefektívnenie regulácie reklamných stavieb zabezpečením silných a zároveň spravodlivých nástrojov pre mestá, obce a štát.

Vizuálny smog predstavuje na Slovensku dlhodobo neriešený problém. Negatívne vplýva na bezpečnosť cestnej premávky, ale do veľkej miery aj na vzhľad slovenských miest a obcí, ako aj scenériu krajiny, s ktorou sa stretávame na našich cestách. Pod pojmom vizuálny smog chápeme umiestňovanie reklamných stavieb, medzi ktoré najčastejšie patria billboardy, bigboardy, ale aj iné reklamné zariadenia.

Z minulosti poznáme viacero pokusov o legislatívne riešenie problematiky vizuálneho smogu a niektoré úpravy priniesli určité nástroje, ktoré napomáhajú regulácii reklamných stavieb. Vzhľadom na to, že na Slovensku neexistujú nezávislé a presné údaje o počte reklamných stavieb a ich vývoji v jednotlivých rokoch, je veľmi ťažké objektívne posúdiť, či sa situácia na Slovensku zlepšuje alebo zhoršuje. Viacero iniciatív zo sféry biznisu, ako aj občianskej spoločnosti, však naznačuje, že slovenská spoločnosť nie je spokojná so súčasnou situáciou, uvedomuje si tento problém a chce ho riešiť. Predkladanými legislatívnymi úpravami preto prinášame systémové nástroje, ktoré umožnia efektívne riešenie regulácie reklamných stavieb.

V rámci skúmania problematiky reklamných stavieb sme identifikovali tri základné problémy: 1. nedostatok systémových nástrojov, ktoré by umožňovali efektívnu reguláciu reklamných stavieb; 2. zložitý administratívny proces odstraňovania nelegálnych reklamných stavieb a 3. nedostatočné využívanie už dnes existujúcich nástrojov, ktoré umožňujú regulovanie reklamných stavieb. Predkladaná novela prichádza s legislatívnymi úpravami, ktoré sa venujú prvým dvom bodom, pričom rozhodujúcu právomoc dávajú predovšetkým do rúk mestám a obciam.

Podľa navrhovaného zákona sa reklamné stavby budú v rámci stavebného povoľovacieho konania povoľovať len na dobu ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

08.01.2021

Právne oblasti

Cestná doprava
Stavebníctvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.