A. Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len ,,ministerstvo“) predkladá návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky (ďalej len ,,návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona vychádza z dokumentu Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, schváleného na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 223 zo 7. mája 2013, ktorý popisuje súčasný, východiskový stav cyklodopravy a cykloturistiky.
V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy, predovšetkým cyklistickej dopravy. Chýba základná sieť cyklistických trás, pričom samotná výstavba cyklistickej infraštruktúry je väčšinou vecou lokálnej iniciatívy. Počet cyklistov neustále rastie, a to najmä v centrách miest, ktorých infraštruktúra nie je prispôsobená pre ich bezpečný pohyb. Chýbajú nielen segregované trasy, ale tiež prvky upokojujúce motorovú dopravu. Rastúce nároky na mobilitu bývajú uspokojované individuálnou automobilovou dopravou, čo vedie k zhoršovaniu fyzickej a psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva a k nepriaznivému vplyvu na životné prostredie.
Podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa dotácie poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie; tým nie sú dotknuté ustanovenia tohto zákona. Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie.
Cieľom návrhu zákona je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane.
Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi prepismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: január 2019
Ukončenie: január 2019
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| február 2019
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| marec 2019
|
|
2. Definovanie problému
|
V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy. Potenciál rozvoja cyklistickej dopravy výrazne prevyšuje aktuálne možnosti miestnych a regionálnych samospráv. Aj napriek čerpaniu prostriedkov z európskych štrukturálnych a investičných fondov nevzniká predmetná infraštruktúra v dopravne exponovaných líniách, najmä v centrách väčších miest, či turisticky atraktívnych mikroregiónoch.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Poskytnutie dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky má prispieť k podpore tvorby projektových dokumentácií pre cyklistickú dopravu ako aj k budovaniu cyklistickej infraštruktúry. Uvedené aktivity majú prispieť k širšiemu využívaniu cyklistickej dopravy a zvýšeniu podielu cyklodopravy na mobilite obyvateľstva.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Obce, združenia obcí, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené obcou alebo vyšším územným celkom, občianske združenia.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nie sú žiadne alternatívne riešenia.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Nie
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočto-vo zabezpe-čené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnika-teľské prostre-die
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostre-die
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informa-tizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,
peter.klucka@mindop.sk, tel.: +421 2 59494634
|
12. Zdroje
|
Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, Integrovaný regionálny operačný program (IROP), Programové vyhlásenie vlády 2018-2020, Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Komisia neuplatnila k materiálu žiadne pripomienky a odporúčania.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2019
| 2020
| 2021
| 2022
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv ...
|