Dôvodová správa k zákonu č. 151/2019 Z. z. o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky

Cieľom zákona je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane. Následne bude zabezpečený otvorený prístup k využívaniu vybudovanej alebo zrekonštruovanej cyklistickej komunikácie pre verejnosť v súlade s účelom, na ktorý je určená.

A. Všeobecná časť

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len ,,ministerstvo“) predkladá návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky (ďalej len ,,návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.

Návrh zákona vychádza z dokumentu Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, schváleného na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 223 zo 7. mája 2013, ktorý popisuje súčasný, východiskový stav cyklodopravy a cykloturistiky.

V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy, predovšetkým cyklistickej dopravy. Chýba základná sieť cyklistických trás, pričom samotná výstavba cyklistickej infraštruktúry je väčšinou vecou lokálnej iniciatívy. Počet cyklistov neustále rastie, a to najmä v centrách miest, ktorých infraštruktúra nie je prispôsobená pre ich bezpečný pohyb. Chýbajú nielen segregované trasy, ale tiež prvky upokojujúce motorovú dopravu. Rastúce nároky na mobilitu bývajú uspokojované individuálnou automobilovou dopravou, čo vedie k zhoršovaniu fyzickej a psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva a k nepriaznivému vplyvu na životné prostredie.

Podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa dotácie poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie; tým nie sú dotknuté ustanovenia tohto zákona. Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie.

Cieľom návrhu zákona je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane.

Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi prepismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: január 2019

Ukončenie: január 2019

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

február 2019

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

marec 2019

 

2. Definovanie problému

V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy. Potenciál rozvoja cyklistickej dopravy výrazne prevyšuje aktuálne možnosti miestnych a regionálnych samospráv. Aj napriek čerpaniu prostriedkov z európskych štrukturálnych a investičných fondov nevzniká predmetná infraštruktúra v dopravne exponovaných líniách, najmä v centrách väčších miest, či turisticky atraktívnych mikroregiónoch.

3. Ciele a výsledný stav

Poskytnutie dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky má prispieť k podpore tvorby projektových dokumentácií pre cyklistickú dopravu ako aj k budovaniu cyklistickej infraštruktúry. Uvedené aktivity majú prispieť k širšiemu využívaniu cyklistickej dopravy a zvýšeniu podielu cyklodopravy na mobilite obyvateľstva.

4. Dotknuté subjekty

Obce, združenia obcí, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené obcou alebo vyšším územným celkom, občianske združenia.

5. Alternatívne riešenia

Nie sú žiadne alternatívne riešenia.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

 

7. Transpozícia práva EÚ

Nie

 

8. Preskúmanie účelnosti**

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočto-vo zabezpe-čené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnika-teľské prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informa-tizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

 

11. Kontakt na spracovateľa

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,

peter.klucka@mindop.sk, tel.: +421 2 59494634

12. Zdroje

Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, Integrovaný regionálny operačný program (IROP), Programové vyhlásenie vlády 2018-2020, Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Komisia neuplatnila k materiálu žiadne pripomienky a odporúčania.

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2019

2020

2021

2022

Príjmy verejnej správy celkom

0

0

0

0

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť

0

0

0

0

z toho:

    

- vplyv ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

08.03.2019

Právne oblasti

Doprava

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.