A. Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na základe úlohy č. 1 na december z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2016, ktorá bola preložená na február 2017.
Novela zákona rieši rokmi citlivú problematiku v súvislosti s potrebou usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom nachádzajúcim sa pod osídleniami marginalizovaných skupín obyvateľstva (ďalej len „osídlenie“), teda ide o urbanistické sídla marginalizovaných rómskych komunít, ako aj k pozemkom v hospodárskych dvoroch, čo sa prejavilo v rozšírení dôvodov vykonávania pozemkových úprav v § 2 ods. 1. S potrebou aplikačnej praxe sa v ustanovení § 2 v odsekoch 2 a 3 vymedzilo, z akých dôvodov dochádza k nariadeniu alebo povoleniu pozemkových úprav.
Oproti doterajšej právnej úprave novela jednoznačne upravila procesné ustanovenia jednoduchých pozemkových úprav. Zároveň rieši aj problematiku, ktorá vznikla v minulosti v súvislosti so zmenou štátnej hranice. V tomto prípade novela vymedzila na podanie návrhu ústredný orgán štátnej správy, z ktorého podnetu bola zmena štátnej hranice vykonaná, pričom ústredný orgán štátnej správy je povinný si zabezpečiť na vykonanie pozemkových úprav finančné prostriedky zo svojej rozpočtovej kapitoly. Vyrovnanie sa poskytne iba v pozemkoch, ktoré poskytuje Slovenský pozemkový fond alebo správca, pričom vlastníkom sa poskytnú nové pozemky v rovnakej výmere a druhu pozemku, ako mali pozemky, ktoré prešli na územie iného štátu.
V prípade pozemkov pod osídlením novela zákona dáva vlastníkom pozemkov a vlastníkom spoluvlastníckych podielov možnosť rozhodnúť sa pre vyrovnanie a to; v nových pozemkoch, v pozemkoch pod osídlením alebo v peniazoch. Pokiaľ si vlastník takto dotknutých pozemkov vyberie z možnosti pozemky na účely vyrovnania, alebo peniaze, jeho pôvodný pozemok, resp. jeho spoluvlastnícky podiel k pôvodnému pozemku, pod osídlením prejde do vlastníctva obce, pričom obec nesmie tento pozemok scudziť ani zaťažiť s výnimkou prevodu do vlastníctva obyvateľa obydlia.
V prípade hospodárskych dvorov novela zákona prináša možnosť usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom, na ktorých boli zriadené stavby poľnohospodárskych podnikov do 24. júna 1991 v hospodárskych dvoroch, a to v záujme rozvoja vidieka, ako aj z hľadiska prevádzkovo-ekonomickej podpory.
Ministerstvo malo snahu riešiť novelou zákona aj situáciu ohľadne zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon 66/2009 Z. z.“) špecifikovaním náležitostí konania jednoduchých pozemkových úprav z tohto dôvodu. V rámci medzirezortného pripomienkového konania boli vznesené k týmto ustanoveniam zásadné pripomienky zo strany Ministerstva financií SR, Slovenského pozemkového fondu a Žilinského samosprávneho kraja. Vzhľadom na nejednotné názory bolo skonštatované, že situácia si vyžaduje analýzu stavu a návrh riešenia. Bolo dohodnuté, že uvedené ustanovenia sa z novely vypustia, pričom na tento účel sa obnoví činnosť pracovnej skupiny zriadenej podľa bodu D.2. uznesenia vlády SR č. 232/2011 a rozšíri sa jej účasť o zástupcu Žilinského samosprávneho kraja. Výsledkom činnosti pracovnej skupiny bude do 30. júna 2018 predložiť na rokovanie vlády SR materiál s analýzou stavu a návrhom riešenia pozemkových úprav podľa zákona č. 66/2009 Z. z.
S potrebou aplikačnej praxe sa návrhom zákona dopĺňa aj zákon č. 180/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, pričom jednotlivé ustanovenia vymedzujú podmienky pre schválenie registrov a ich skorší zápis do katastra nehnuteľností, čím sa vytvára možnosť zápisu rozhodnutí o vydržaní samostatne do katastra nehnuteľností po zápise registra. V záujme zamedziť drobeniu pozemkov, ktoré vznikli scelením po pozemkových úpravách sa zavádza opatrenie v podobe zdvojnásobenia odvodu uvedeného v § 22 ods. 1. Ďalšie ustanovenia sa dotýkajú úpravy vyplácania finančných náhrad pri vyvlastňovaní a pri prevádzaní pozemkov Slovenského pozemkového fondu. V záujme zabrániť špekuláciám a skupovaniu pozemkov sa zavádza zákaz prevodu finančnej náhrady na tretiu osobu.
Návrhom zákona sa ďalej dopĺňa aj zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov v znení neskorších predpisov, kde sa umožňuje vlastníkovi pozemku, ktorému bol vyčlenený iný pozemok do bezplatného náhradného užívania rozhodnutím o schválení zjednodušeného rozdeľovacieho plánu vykonania urýchleného usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov podľa § 15 zákona č. 330/1991 Zb., účinného do 31. decembra 2007 usporiadať si svoje užívacie vzťahy podaním návrhu na začatie konania o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k doterajšiemu náhradnému pozemku v jeho prospech.
Návrhom zákona sa dopĺňa aj zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, pričom od 1. januára 2018 nebude financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy zabezpečované z Programu rozvoja vidieka SR 2014 -2020, ale bude zabezpečované iba zo štátneho rozpočtu, teda z kapitoly ministerstva. Dátum nadobudnutia účinnosti je navrhnutý tak, aby adresáti zákona mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou.
Návrh zákona bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet. Nebude mať žiadny dopad na podnikateľské prostredie, na sociálne vplyvy, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občanov ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi aktmi Európskej únie.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že návrh právneho predpisu nie je v práve Európskej únie upravený, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| Februára 2017
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
čl. I – usporiadanie pozemkov pod rómskymi osadami, pod stavbami v hospodárskych dvoroch bývalých poľnohospodárskych podnikov, jednoduché pozemkové úpravy pri usporiadaní pozemkov po zmene štátnej hranice, precizácia postupov jednoduchých pozemkových úprav, skončenie platnosti doterajších náhradných pozemkov, legislatívno-technické úpravy niektorých ustanovení
čl. II – umožniť schváliť registrov obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona, umožniť zapísať rozhodnutia podľa § 11 do katastra samostatne po zápise registra, sprísniť podmienky drobenia pozemkov po pozemkových úpravách
čl. III – presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch umožniť podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku
čl. IV – zmena financovania vyhotovenia programov starostlivosti o lesy v určitých prípadoch
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
1. čl. I – nové dôvody pozemkových úprav, precizácia postupov jednoduchých pozemkových úprav, skončenie platnosti doterajších náhradných pozemkov
2. čl. II – možnosť schváliť registre obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona, možnosť zapísať rozhodnutia podľa § 11 do katastra samostatne po zápise registra, sprísnenie podmienok drobenia pozemkov po pozemkových úpravách
3. čl. III – presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch sa umožňuje podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku
4. čl. IV – zvýšenie objemu finančných prostriedkov v štátnom rozpočte prostredníctvom zákona o štátnom rozpočte pre rok 2018 a roky nasledujúce (2019, 2020, 2021) a objemu finančných prostriedkov kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) na prvku 08V0203 „Vyhotovenie programov starostlivosti o lesy“. Zvýšená čiastka finančných prostriedkov ŠR a kapitoly MPRV SR bude poskytnutá Národnému lesníckemu centru Zvolen (NLC) prostredníctvom bežného transferu a na základe kontraktu medzi MPRV SR a NLC. NLC použije poskytnuté finančné prostriedky na úhradu služby (vyhotovených programov starostlivosti o lesy), ktorú poskytuje vo verejnom obstarávaní vybratý vyhotovovateľ programov starostlivosti o lesy.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
čl. I – vlastníci pozemkov, projektanti pozemkových úprav, okresné úrady, obce, VÚC
čl. II – vlastníci pozemkov
čl. III – vlastníci pozemkov, ktorým boli vyčlenené doterajšie náhradné pozemky
čl. IV – vyhotovitelia programov starostlivosti o lesy, Národné lesnícke centrum Zvolen
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
-
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
|
nie
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
nie
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočto-vo zabezpe-čené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☒
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnika-
teľ-
ské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informa-tizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☒
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☒
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
JUDr. Lenka Hrnčiarová, lenka.hrnciarova@land.gov.sk, 02/59266410
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
-
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Pripomienky a odporúčania Komisie boli akceptované a materiál bol v ich zmysle dopracovaný.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2017
| 2018
| 2019
| 2020
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| (+) 4 575 737
| (+) 4 674 896
| (+) 3 974 082
|
ústredný orgán štátnej správy (zmena štátnej hranice)
obce
Ministerstvo pôdohospodárstva a RV SR
| 0
| (+) ...
|