A. Všeobecná časť
Návrh zákona o výstavbe sa predkladá na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2021 - 2024.
Cieľom novej právnej úpravy v oblasti výstavby je profesionalizácia štátnej správy vo výstavbe, znižovanie administratívnej záťaže pri činnostiach súvisiacich s výstavbou, zjednodušenie stavebného povoľovania, predovšetkým elektronizácia procesov a digitalizácia dát súvisiaca s územným plánovaním a výstavbou.
Novou právnou úpravou sa mení rozhodovacia právomoc pri povoľovaní stavieb. Centrálne bude povoľovanie stavieb riadiť novozriadený ostatný ústredný orgán štátnej správy. Právomoc doterajších stavebných úradov (obcí) prejde na stavebné úrady, ktoré budú pracoviskami novozriadeného úradu s vymedzenou územnou pôsobnosťou. Regionálnych pracovísk bude osem. Kompetencie doterajších špeciálnych stavebných úradov zostávajú zachované, okrem špecializovaných stavebných úradov na úseku výstavby diaľnic, dráh a letísk.
Proces povoľovania stavieb sa výrazne zjednoduší – prispieť k tomu má jednak zjednodušenie samotných procesných postupov, na druhej strane však jeho elektronizácia, ktorá bude založená na postupnej digitalizácii údajov o území.
Procesný postup povoľovania stavieb sa bude uskutočňovať prostredníctvom informačného systému zriadeného na účely územného plánovania a výstavby a prostredníctvom odborne spôsobilých osôb, ktoré budú procesne zabezpečovať povoľovanie stavieb pre stavebníka. Jednoduchosť alebo zložitosť procesných postupov bude závisieť od kategórie stavby. Možnosť ohlásenia, a teda zjednodušeného povoľovania výstavby pre určité kategórie stavieb, zostáva zachovaná.
Všeobecne bude povoľovanie stavieb založené na vydaní rozhodnutia o stavebnom zámere, ktoré bude vydávať stavebný úrad (regionálny úrad pre územné plánovanie a výstavbu). Vydaniu rozhodnutia bude predchádzať prerokovanie návrhu stavebného zámeru so všetkými dotknutými orgánmi štátnej správy, dotknutými právnickými osobami, obcou, v ktorej území sa má stavať a vlastníkmi susedných stavieb a pozemkov. V prosenom postupe v tomto štádiu dôjde k integrácii procesov s orgánom posudzovania vplyvov na životné prostredie pri prerokovaní návrhu stavebného zámeru a jeho vplyvu na životné prostredie. Prerokovanie a pripomienkové konanie k návrhu stavebného zámeru všetkých dotknutých subjektov bude pre stavebníka zabezpečovať odborne spôsobilá osoba – projektant. Jeho úlohou bude pre stavebníka zabezpečiť celú procesnú stránku schvaľovania návrhu stavebného zámeru. Na konanie o stavebnom zámere bude nadväzovať overenie projektu stavby. Dokončená stavba bude podliehať kolaudácii. Kolaudačným osvedčením stavby stavebný úrad osvedčí spôsobilosť stavby na projektovaný účel.
Pre jednoduché stavby v zmysle zákonnej definície bude platiť zjednodušený procesný postup s tým, že bude ukončený rozhodnutím o stavebnom zámere za predpokladu, že stavebný zámer bude vypracovaný s podrobnosťou projektu stavby. Rozhodnutie o stavebnom zámere bude zároveň overením projektu stavby.
Ohláseniu budú podliehať drobné stavby alebo drobné stavebné práce. Pôjde o jednoduchý procesný postup, kde bude musieť stavebník dodržať zastavovanie podmienky umiestnenia stavby a stavebný úrad na účely ohlásenia vydá stavebníkovi potvrdenie o ohlásení stavby. Proces bude plne elektronický.
Nový zákon o výstavbe si kladie za cieľ riešiť aj aktuálny celospoločenský problém zníženej úrovne disciplíny vo výstavbe. Doterajšia koncepcia ucelenej komplexnej právnej úpravy v oblasti územného plánovania a verejného stavebného práva v jednom zákone sa mení na úpravu dvoch samostatných právnych predpisov.
Termín „stavebný poriadok“ sa nahrádza termínom „výstavba“ a návrh zákona je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov. „Stavebné povolenie“ nahradí „rozhodnutie o stavebnom zámere“. Upúšťa sa od doterajších postupov a procesov posudzovania stavebných zámerov v dvojstupňových správnych konaniach, t. j. v územnom konaní a v stavebnom konaní, kedy sa v mnohých prípadoch dotknuté orgány a účastníci konania vyjadrovali k predmetu veci duplicitne, čím sa zjednoduší a skráti schvaľovací proces stavieb.
Stavby postavené nepovolenými stavebnými prácami nebude možné po účinnosti nového zákona dodatočne povoliť. Návrh zákona zároveň precizuje postup stavebného úradu pri nepovolených stavebných prácach a ich odstraňovaní, najmä presným definovaním nepovolených stavebných prác, podmienok a postupov odstraňovania, zohľadnením účasti zhotoviteľa nepovolenej stavby na porušení zákona a pod. Zároveň sa rozširuje okruh sankcionovaných osôb v prípade porušenia zákona aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby poverené výkonom stavebného dozoru, na stavbyvedúcich), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom výstavby a osobne výstavbu neriadi.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy a vplyv na životné prostredie, má pozitívny vplyv na informatizáciu a pozitívny aj negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na procesy služieb verejnej správy. Návrh zákona nemá žiadny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Navrhované nadobudnutie účinnosti zohľadňuje legisvakačnú lehotu návrhu zákona. Účinnosť sa navrhuje 1. januára 2023.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania LP/2021/226 a opätovného medzirezortného pripomienkového konania LP/2021/348 a do ďalšieho legislatívneho procesu sa predkladá s rozpormi uvedenými vo vyhlásení.
Návrh zákona bol predmetom rokovania Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky a rokovania Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona odporučili na ďalšie legislatívne prerokovanie.
Doložka zlučiteľnosti k návrhu zákona s právom Európskej únie
| 1. Navrhovateľ zákona:
podpredseda vlády Slovenskej republiky
|
| |
| 2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona o výstavbe
|
| 3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve: čl. 114 (Aproximácia práva) Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje smernica Rady 89/106/EHS (Ú. v. EÚ L 88, 4.4.2011) v platnom znení., gestor: Ministerstvo dopravy a výstavby SR
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie: nie je
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj
osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
bezpredmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu
Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej
republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom
znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na
zabezpečenie nápravy:
predmetné konania neboli začaté
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty
Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby
prijatia ďalších úprav:
bezpredmetné
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne
|
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon o výstavbe
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Úrad vlády SR
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 19.4.2021
3.5.2021
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| Jún 2021
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| November 2021
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
V súčasnosti platný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov bol od 90-tych rokov minulého storočia 40-krát novelizovaný, pričom dvakrát bol dotknutý nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky. Účelom týchto noviel bolo priblížiť stavebný zákon novým ústavným pomerom založeným na trhovom hospodárstve, rovnosti druhov vlastníctva, právach osôb a dekoncentrácii a decentralizácii verejnej správy v oblasti výstavby. Napriek mnohým novelizáciám však stavebný zákon zotrval svojou zastaranou legislatívnou konštrukciou, usporiadaním právnych vzťahov, terminológiou a formami verejnej správy stále v pôvodnom rámci. Vo všeobecnosti navrhovaný stavebný zákon sleduje odstrániť nedostatky terajšej úpravy a vytvoriť moderný stavebný zákon.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom právnej úpravy v oblasti výstavby je zjednodušenie, zrýchlenie, skvalitnenie a transparentnosť procesov výstavby.
Novozriadený Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky bude gestorom interoperability procesov, kvality a dostupnosti údajov o území a elektronického výkonu verejnej moci ako predpokladu pre efektivity a kvality procesov výstavby.
Bude zavedený jednotný proces pre získavanie, zhromažďovanie, spracúvanie, sprístupňovanie, poskytovanie, prenos, ukladanie, archivácia a likvidácia údajov, umožnenie poskytovania súvisiacich elektronických služieb používateľom s príslušným oprávnením na zabezpečenie a skvalitnenie výkonu verejnej moci na úseku správy v oblasti územného plánovania, výstavby a správy stavby; pričom predpokladom je podpora informačným systémom.
Očakávaným výsledkom je:
- zjednotenie a predvídateľnosť postupov pri výkone verejnej moci na úrovni štátnej správy a samosprávy, zvýšenie disciplíny a vymáhateľnosti, skrátenie trvania konaní (napr. získanie stavebného povolenia trvá v priemere 300 dní vs získanie stavebného povolenia bude trvať v priemere 45 dní),
- zlepšenie kvality rozhodovania a kontroly,
- ako aj zlepšenie postavenia Slovenska v medzinárodnom merítku v rebríčku Doing Business.
Zriadenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky návrhom kompetenčného zákona je nasledované návrhmi zákonov o územnom plánovaní a o výstavbe. Táto trojica návrhov zákonov je navzájom prepojená – je vecne, časovo, prevádzkovo aj finančne podporujúca a tak tvorí jeden ucelený programový rámec zmeny v oblasti stavebníctva SR.
|
4. Dotknuté subjekty
|
- fyzické a právnické osoby
- samosprávne orgány: obce, samosprávne kraje
- orgány štátnej správy
|
5. Alternatívne riešenia
|
Pri príprave nového konceptu boli zvažované alternatívne návrhy.
Alternatíva
| krátky popis
| popis
| A1
| as is
| Žiadna zmena legislatívy. Žiadny IS. (tj ponechanie procesov územného plánovania a procesov výstavby úpravou doterajšieho zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon).
| A2
| MDV2019 bez IS
| Zmena legislatívy bez elektronizácie procesov prostredníctvom IS.
| A3
| ISVS - VS
| Zmena legislatívy s podporou elektronizácie procesov prostredníctvom IS. Nový inf. systém financovaný prostredníctvom št. rozpočtu - Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR
| A4
| ISVS - PPP
| Zmena legislatívy s podporou elektronizácie procesov prostredníctvom IS. Nový inf. systém financovaný prostredníctvom PPP. Funkčný SaaS dostupný skôr ako pri A3.
|
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o forme a náležitostiach jednotlivých druhov podaní a rozhodnutí stavebného úradu,
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb,
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o druhoch, obsahu a forme dokumentácie stavby, vrátane podrobností o spôsobe prerokovania návrhu stavebného zámeru, vyhodnotenia pripomienkového konania, správe z prerokovania návrhu stavebného zámeru a priebehu kolaudácie,
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú všeobecné technické požiadavky na výstavbu a požiadavky na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb, vrátane požiadaviek na prevádzku staveniska,
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe v spolupráci s Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky,
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe výpočtu výšky náhrady za prijatie opatrenia na susednom pozemku alebo susednej stavbe.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
|
Návrhom nedochádza k transpozícii práva EÚ.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
31.12.2023
Kritériom bude čas (v dňoch) o ktorý sa skráti stavebné konanie.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Nová právna úprava vyvolá úpravu aj iných súvisiacich predpisov, ktoré sa budú novelizovať v prvej polovici 2022.
Zmeny v kompetenciách na vertikálnej aj horizontálnej úrovni, ktoré budú predmetom dohody v druhej fáze pri príprave osobitných zákonov, bude predmetom doložiek súvisiacich s týmito zákonmi (týka sa to oblastí: vodné stavby, cesty, kultúrne pamiatky)
Ad prístup k dátam: Jedným z princípov architektúry IS sú “Kvalitné a otvorené dáta”. Všetky vstupné dáta budú štandardizované a bude ich možné následne strojovo spracovať. Údaje budú pokrývať domény priestorových informácií územného plánovania a výstavby ako aj transakčných údajov súvisiacich so zabezpečením výkonu agend na týchto úsekoch správy. Na výstupe budú referenčné a spracované údaje dostupné ako open data. Zároveň budú vytvorené open api, ktoré umožnia vstupy dát z iných systémov. Data sety budú rovnako aj pre analytické nástroje dostupné aj v samotnom IS. Údaje budú dostupné na základe rolí a príslušných oprávnení pre registrovaných, neregistrovaných a autentifikovaných používateľov systému. Všetky údaje budú evidované, spracovávané, publikované ako aj archivované v zmysle Zákon č. 95/2019 Z. z. (Zákon o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
marian.vaniak@vlada.gov.sk
slavomira.salajova@vlada.gov.sk
|
12. Zdroje
|
Pri spracúvaní návrhu zákona ako aj doložky a jednotlivých analýz vplyvov boli za účelom získania relevantných údajov a informácií podľa možností použité všetky zdroje – predchádzajúce návrhy dokumentácie z roku 2019, dostupné štatistiky, výstupy z procesnej analýzy a z návrhov efektivizácie štátnej správy, skúsenosti a dobrá prax z Rakúska, relevantné smernice EÚ, výsledky prieskumov, konzultácie s dotknutými subjektmi, spolupráca s odborníkmi ako aj metódy odhadu. Všetky použité zdroje sú bližšie popísané v častiach, kde sa s príslušnými informáciami pracuje, uvažuje a pod.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
I. Úvod: Úrad vlády SR predložil dňa 09. septembra 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na záverečné posúdenie materiál: „Zákon o výstavbe“. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na MSP, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a pozitívno-negatívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie bodu 8. Preskúmanie účelnosti o termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu a kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Odôvodnenie: Vzhľadom na rozsah a závažnosť zmeny predkladanej legislatívy je potrebné v Doložke vybraných vplyvov v časti č. 8" nastaviť čas, po ktorom dôjde k preskúmaniu, ako aj kritériá, na základe ktorých sa prieskum zrealizuje. Cieľom prieskumu je overiť, či riešenie problému, ktoré bolo prijaté, plní svoj účel a či bol uvedený problém odstránený.DOPLNENÉ
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie analýzy koľko bodov pravdepodobne SR získa v oboch oblastiach „Dni na splnenie úkonov na získanie stavebného povolenia“ a „Náklady na získanie stavebného povolenia“ v rámci Doing Business po zavedení návrhu zákona.
Odôvodnenie: Komisia žiadala predkladateľa o zanalyzovanie získania bodov v oblasti „Dni na splnenie úkonov na získanie stavebného povolenia“ zanalyzovanie straty bodov v oblasti „Náklady na získanie stavebného povolenia“ v rámci Doing Business po zavedení návrhu zákona. Predkladateľ uviedol vyhodnotenie tejto pripomienky v Doložke vybraných vplyvov nasledovne: „(aktualizované v časti 3.4)“, avšak v časti 3.4. nie je uvedený výsledok analýzy zvýšenia a zníženia získaných bodov. DOPLNENÉ
Komisia žiada predkladateľa o nahradenie najnižšieho počtu dní (47 dní) priemerným odhadovaným počtom dní trvania konania po zavedení zmien v slovnom spojení „- čas: z dnešných 300 dní na 47)“ v časti 3.4. analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Rebríček Doing Business bude hodnotiť na základe priemerného počtu dní trvania konania a nie najkratšiu dĺžku konania. DOŠPECIFIKOVANÉ - IDE O OČAKÁVANÚ PRIEMERNÚ DĹŽKU STAVEBNÉHO KONANIA.
Zároveň Komisia berie na vedomie, že presná kalkulácia a škálovanie poplatku za službu poskytovanú v novom informačnom systéme ÚPV pre všetky typy stavieb - poplatok má byť stanovený na max. hodnotu 1,25 % z hodnoty diela, bude predmetom samostatnej vyhlášky a procesu MPK. Náklady na elektronické podanie budú vyčíslené vo vykonávacom predpise, ktorým sa ustanoví výška odplaty za služby spojené s využívaním informačného systému.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. V zmysle záverov rozporového konania z 18.8.2021 žiada Komisia kvôli prehľadnosti v bode 10. doložky doplniť text, že vplyvy navrhovaného zákona sú už zohľadnené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v rámci novely kompetenčného zákona a návrh zákona nebude mať žiadne ďalšie negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy nad rámec tých, ktoré boli kvantifikované v rámci novely kompetenčného zákona (táto bola schválená vládou SR 30.6.2021).
Komisia naďalej trvá na vypracovaní a zverejnení štúdie uskutočniteľnosti k zámeru vytvorenia spoločnosti, ktorá bude prevádzkovať IT systém. Bez zverejnenia štúdie uskutočniteľnosti, v ktorej budú pomenované alternatívne riešenia a vyhodnotený ich ekonomický prínos, nie je možné v súčasnosti kvalifikovane zhodnotiť predložené doložky vplyvov. Komisia tiež upozorňuje na skutočnosť, že zo strany predkladateľa bolo uvedené, že doložka vplyvov verejnej správy bude ešte upravená.
Doložka vplyvov na rozpočet verejnej správy bola po dohode s ÚHP prepracovaná a to tak, že všetky vplyvy vyplývajúce z troch predkladaných materiálov (zákon o výstavbe, zákon o územnom plánovaní a kompetenčný zákon) budú zosumarizované v jednej doložke, ktorá bude rovnaká pre všetky materiály.
Zároveň je podľa dohody s ÚHP pripravovaná aj Štúdia uskutočniteľnosti ktorá bude zohľadňovať aj pripomienky komisie.
Komisia upozorňuje predkladateľa na zrejmý nesúlad v Analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana v mernej jednotke, kde v tabuľke č. 2b mala byť merná jednotka „tis. eur“ namiesto „eur“, resp. v opačnom prípade je potrebné doplniť do uvedených ukazovateľov tri nuly. UPRAVENÉ
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
V analýze vplyvov predkladateľ vyznačil v bode 6.2. pri informačnom systéme písmeno A, ako nový systém, ale uvedený systém bol zavedený zákonom o územnom plánovaní a teda v tejto kolónke pri zákone o výstavbe treba uviesť písmeno B. UPRAVENÉ
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na záverečné posúdenie.
IV. Poznámka: Stanovisko Komisie k doložke je súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie vlády Slovenskej republiky alebo na schválenie ministrovi, vedúcemu, predsedovi alebo riaditeľovi ostatného ústredného orgánu štátnej správy alebo vedúcemu iného orgánu.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
|
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
|
Obsah
| A – nová služba
B – zmena služby
| Kód služby
| Názov služby
| Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
|
Novelizáciou Zákona sa zavádza jednotný proces a poskytovanie súvisiacich elektronických služieb používateľom pre používateľov s príslušným oprávnením na zabezpečenie a skvalitnenie výkonu verejnej moci na úseku správy v oblasti územného plánovania, výstavby a správy stavby.
Právnou úpravou gestor zavedie nové koncové elektronické služby na úrovni 4 a 5 v oblastiach:
| | | | |
Stavebného poriadku
| A
| as_61396
| Služby stavebného poriadku
| N/A
|
A
| ks_340672
| Poskytnutie projektovej dokumentácie
| 4
|
A
| ks_340673
| Prerokovanie rozporu
| 4
|
A
| ks_340674
| Preskúmanie rozhodnutia k projektu
| 4
|
A
| ks_340675
| Preskúmanie stanoviska dotknutých orgánov
| 4
|
A
| ks_340676
| Evidencia projektovej dokumentácie
| 4
|
A
| ks_340677
| Validácia projektovej dokumentácie
| 4
|
A
| ks_340678
| Vydanie rozhodnutia k projektu
| 5
|
A
| ks_340679
| Vydanie stanoviska k projektu
| 5
|
A
| ks_340680
| Podanie návrhu stavebného zámeru
| 4
|
A
| ks_340681
| Podanie žiadosti o overenie projektu stavby
| 4
|
A
| ks_340682
| Podanie ohlásenia drobnej stavby alebo drobných stavebných prác
| 4
|
A
| ks_340683
| Podanie návrhu na povolenie skúšobnej prevádzky
| 4
|
A
| ks_340684
| Podanie návrhu na povolenie predčasného užívania stavby alebo jej samostatnej časti
| 4
|
A
| ks_340685
| Podanie návrhu na preskúmanie spôsobilosti stavby na prevádzku
| 4
|
A
| ks_340686
| Evidencia jednoduchej stavby
| 4
|
| A
| as_61397
| Získavanie údajov z iných systémov prostredníctvom integrácie
| N/A
|
Infraštruktúra
| A – nový systém
B – zmena systému
| Kód systému
| Názov systému
|
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
| B
| isvs_10799
| Informačný systém územného plánovania a výstavby
(IS UPV)
|
Financovanie procesu informatizácie
| Rezortná úroveň
| Nadrezortná úroveň
| A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
|
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
| x
| Vplyv na rozpočet je uvedený v časti doložky finančných vplyvov
| B
|
Pilier I: Obsah – informácie a služby
Pod obsahom a službami informačnej spoločnosti chápeme dostupný elektronický obsah a aplikácie, ktoré používateľ služieb môže využívať pre svoje potreby. V rámci tohto piliera sa hodnotí, či predmetný návrh materiálu má vplyv na informatizáciu spoločnosti z hľadiska rozširovania a inovácie existujúcich služieb, t.j. ich zmeny ako aj vytvárania a zavádzania nových elektronických služieb verejnej správy.
Rozširovanie, inovácia, vytváranie a zavádzanie nových elektronických služieb verejnej správy
Informačný systém územného plánovania a výstavby je od počiatku plánovaný ako integrálna súčasť procesov územného plánovania a stavebného konania. Bez podpory informačného systému nie je možné navrhnuté procesy realizovať. Nie je to len zavedenie nových elektronických služieb ale radikálna zmena paradigmy týchto procesov. Základný cieľ je vytvorenie elektronických nástrojov, ktoré podporia a transformáciu plánovania aj výstavby do rámca Industry 4.0.
Navrhnuté služby sú úrovne 4 a 5, kde celý proces prebieha on line ( s možnými výnimkami pre obhliadky na mieste) a tam kde je to procesne možné je proces doplnený o proaktívne služby.
Na najvyššej úrovni systém podporuje územne plánovanie a procesy stavebného poriadku .
I. Územné plánovanie : Publikované služby umožnia vkladanie a poskytovanie aktuálnej plánovacej územnej dokumentácie (územne plány, návrhy zmien, územnoplánovacie podklady a a územnotechnické podklady). Súčasťou tejto dokumentácie sú regulatívy územia v podobe, ktorá je jednoznačná a jej aplikácia je možná technickými prostriedkami a nie je potrebné subjektívne rozhodovanie. Zároveň ostáva možnosť vykonávať územne plánovanie mimo, ale s povinnosťou ukladať potrebné informácie v požadovaných formátoch do IS UPV.
II. Procesy stavebného poriadku: Navrhnuté procesy sú realizované plne elektronicky, dôležité je dodať že sa to týka aj stavebnej dokumentácie, predpokladá sa určenie formátov v ktorých bude potrebne vkladať stavebnú dokumentáciu s rozsiahlejšími pravidlami pre verejné budovy.
Pilier II: Infraštruktúra
Údaje, ktoré budú vznikať alebo sa budú ukladať do IS UPV sú citlivé a tak je vhodné ich ukladať v priestore vládneho cloudu. Zároveň je potrebné zdôrazniť že časť údajov je zo svojej povahy verejná a ich sprístupnenie stimuluje budovanie občianskej spoločnosti a poskytuje aj stimuly pre rozvoj iných služieb. Digitálna podoba územia v spojení s inými dátami umožní riešiť simulácie politík, krízových scenárov, pomôže zlepšiť adaptáciu na klimatické zmeny. Budovanie služieb v tejto oblasti nie je predmetom IS UPV, ale IS UPV je zásadný „enabler“, ktorý umožní ich vznik. Bezpečnosť privátnych údajov a súčasne maximálna dostupnosť verejných údajov je chápaná ako jedna zo základných požiadaviek na IS UPV
Predpokladaný dopad na informačné systémy verejnej správy
Koncepcia IS UPV nepredpokladá nutnosť zmeny iných systémov verejnej správy, zmeny procesov sú budú diať na strane IS UPV. Zároveň však IS UPV umožní zmeny s cieľom podporiť elektronizáciu procesov. Ako príklad slúži kataster, IS UPV predpokladá vytváranie potrebnej dokumentácie v tvare ako ju dnes požaduje kataster, zároveň však bude schopný poskytnúť jej plne elektronickú formu ak sa bude meniť IS na strane katastra. IS UPV tak koncepčne vytvára príležitosti ale nie požiadavky.
Predpokladaný dopad na informačné systémy mimo verejnej správy
Vzhľadom na požiadavky smerom k projektantovi na digitalizáciu výstupov je možné u niektorých predpokladať požiadavku aj na zmenu SW. V prípade projektantov verejných stavieb očakávame prechod na SW, ktorý umožňuje pracovať s BIM ( Building Information Model), ktorý poskytuje IFC ( Industry Foundation Class) ako akceptovaný a platformovo nezávislý formát zdieľania údajov. Požiadavky IS UPV tak urýchlia dnešnú zmenu v projektovaní a výstavbe na strane podnikateľov.
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
|
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
|
☐
| iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
| ☐
| iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
| ☒
| na všetky kategórie podnikov
|
|
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
|
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
|
Predkladaným návrhom budú ovplyvnené všetky podnikateľské subjekty, ktoré budú uskutočňovať výstavbu, od stavebného zámeru stavebníka, cez zhotovovanie, kolaudáciu, až po trvalé užívanie stavieb počas ich ekonomickej životnosti, najmä v postavení stavebníka.
Tabuľka č.1
Právna forma
| Počet
| Akciové spoločnosti
| 8 526
| Spoločnosti s ručením obmedzeným
| 322 612
| Ostatné obchodné spoločnosti
| 1 733
| Družstvá
| 2 313
| Štátne podniky
| 24
| Príspevkové organizácie
| 1 318
| Rozpočtové organizácie
| 12 705
| Živnostníci
| 480 449
| Ostatné právne formy
| 48 749
| Spolu subjekty podľa právnej formy
| 517 431
|
Zdroj: Štatistický úrad za rok 2018
|
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
|
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
|
Konzultácie prebiehajú od 19. decembra 2020 ako aj počas PPK a prvého kola MPK do 28.6.2021.
V zmysle záverov z rozporových konaní je materiál opätovne predložený do MPK.
Návrh bol konzultovaný s Klubom 500, ktorý mal pripomienky týkajúce sa nezaradenia inštitútu licencovaného projektanta – pripomienky boli po konzultáciách akceptované v plnej miere a inštitút licencovaného projektanta bol vyňatý z návrhu zákona úplne.
Návrh bol konzultovaný ďalej s mnohými organizáciami a združeniami - ZSPS Zväz stavebných podnikateľov Slovenska, SAMO Slovenská aliancia moderného obchodu, APZ Asociácia priemyselných zväzov, Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, SOPK Slovenská obchodná a priemyselná komora, Slovenský živnostenský zväz, SBA Slovenská banková asociácia, AZZZ Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR, RUZ Republiková únia zamestnávateľov, AmCHam, AussenwirtschaftsCenter Bratislava, WKO (Oficiálna Rakúska obchodná komora), SNOPK Slovensko - nemecká obchodná a priemyselná komora, FOSK - Francúzsko - slovenská obchodné komora, BCCSR - Britská obchodná komora v SR, Slovenská advokátska komora, Slovenská komora stavebných inžinierov, Slovenská komora architektov;
s predstaviteľmi sieťových odvetví zo spoločností Orange, O2, Telecom, ZSE ako aj
so zástupcami rezortov a iných zainteresovaných strán - Generálna prokuratúra, Via Iuris, STU, Slovenská pošta, SK8, SIH, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, Ministerstvo hospodárstva, Ministerstvo vnútra, Ministerstvo financií, Ministerstvo kultúry, Ministerstvo obrany, Ministerstvo zdravotníctva, Ministerstvo spravodlivosti, Ministerstvo pôdohospodárstva, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny, Ministerstvo životného prostredia, Ministerstvo školstva, Protimonopolný úrad, Úrad geodézie, kartografie a katastra SR, Úrad pre verejné obstarávanie, ZMOS, mesto Bratislava, Volkswagen, Kooperatíva, Strabag, Middle Cap -
ich koncepčné návrhy sme sa snažili zohľadňovať pri tvorbe koncepcie. Konkrétne súladné pripomienky a návrhy boli zapracované čiastočne, nejasné a protichodné návrhy a pripomienky budú predmetom MPK.
|
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
|
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
|
Poplatky za úkony budú upravené novelou zákona o správnych poplatkoch, ktorý stanoví ich typ a výšku. Tieto poplatky budú príjmom štátneho rozpočtu.
Tabuľka č.2a
Priame finančné náklady na podanie
| náklad občana/ jednotku (eur)
| Početnosť*
| Celkom EUR
| Výška administratívneho poplatku (priemer)
| 33,88
| 33 336,71
| -1 129 612,27
|
*prepočítaný počet podaní za rok (zdroj: Analýza ZMOS, konzultácie s expertmi MDV SR) ktorý tvorí 20% z celkového počtu podaní.
(pozn. drobné a jednoduché stavby, ktoré predstavujú 80% z celkového počtu podaní sú už predmetom nákladov regulácie pri analýze vplyvov na občana.)
Bude zavedený nový druh poplatku za službu poskytovanú v novom informačnom systéme ÚPV pre všetky typy stavieb - poplatok je stanovený na max. hodnotu 1,25 % z hodnoty diela, pričom maximálna výška, z ktorej sa bude poplatok vypočítavať bude 25 mil. EUR. Zatiaľ predbežne, orientačne sadzby pre vybrané druhy stavieb sú pri bytoch od 5 do 9 eur/m2, pri industriálnych stavbách a logistických halách 5 eur/ m2 , inžinierske stavby 0,85 %, budovy pre kultúru vzdelávanie a zábavu 0,25 %, potrubné elektrické a telekom rozvody 0,5 %, športové a rekreačné stavby 0,35 %.
Tabuľka č.2b
Objem stavebnej produkcie: stavebná produkcia vykonaná vlastnými zamestnancami, v r 2019 - súkromný sektor* (Eur)
| Poplatok - Max. hodnota 1,25% z ceny diela (Eur) celkom
| 5 067 180 000,00
| 63 339 750,00
|
*zdroj: Rocenka_stavebnictva_2020, hárok 4
Sankcie
Návrh zákona upravuje štandardné sadzby sankcií vo vzťahu k porušeniu povinnosti ustanovených zákonom. Aj v oblasti priestupkov, kde sa sankcia pohybuje od 300 do 25.000 eur s tým, že pokutu je možné uložiť aj opakovane. Rovnako v oblasti iných správnych deliktov, kde je uloženie sankcie odstupňované podľa povahy subjektu a skutkovej podstaty sa výška peňažnej sankcie pohybuje od 100 do 500 eur, 1000 do 30.000 eur, 5.000 do 1.500.000 eur.
|
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
|
Skrátenie doby konania
Skrátenie trvania procesov na báze benchmarku Doing Business, pre prípad “Estimated value of warehouse
EUR 728,246” je odhadované z 300 dní (KPI za rok 2020) a 47 dní po plnom nasadení služieb IS.
Odhad je vyčíslený na základe procesnej analýzy v notácii BPMN a UML.
Platí pre typ stavby definovanej v benchmarku Doing Business a zahřňa tzv. “Happy” scenár, čo vo výsledku znamená najkratšie možné reálne trvanie procesov schválenie stavebného zámeru, projektu stavby a kolaudácie.
Uvedený odhad zahŕňa nasledujúci “happy” scenár, teda len pozitívnu cestu a teda najkratšie možné trvanie procesu:
Postup pri povoľovaní stavby, prístavby alebo nadstavby
| dní
| Vypracovanie návrhu stavebného zámeru
| 1
| Prerokovanie návrhu stavebného zámeru orgánom posudzovania vplyvov na životné prostredie
- Nie je potrebná EIA, SZ je plne v súlade s ÚPD/SEA
- Validáciu SZ voči ÚPD a SEA IS vykonáva automatizovanie
| 1
| Prerokovanie návrhu stavebného zámeru dotknutými orgánmi štátnej správy a dotknutými právnickými osobami
- Stanovená minimálna lehota pre všetky DO je 14 dní
| 14
| Rozhodnutie o stavebnom zámere
- Všetky stanoviská DO sú súhlasné a zaevidované do IS
- IS generuje obsah rozhodnutia o SZ
| 1
| Zmena a zrušenie rozhodnutia o stavebnom zámere
| NA
| Preskúmanie rozhodnutia o stavebnom zámere
| NA
| Projekt stavby
- Obdobne ako pri SZ, stanovená minimálna lehota pre všetky DO je 14 dní
| 14
| Overenie projektu stavby
- Všetky stanoviská DO sú súhlasné a zaevidované do IS
- IS generuje obsah osvedčenia projektu stavby automatizovane
| 1
| Kolaudácia stavby
- stanovená minimálna lehota pre všetky DO je 14 dní
| 14
| Kolaudačné osvedčenie stavby
- Všetky stanoviská DO sú súhlasné a zaevidované do IS
- IS generuje obsah osvedčenia projektu stavby automatizovane
| 1
| spolu
| 47
|
Pre výpočet dopadov pre účely tejto doložky navrhujeme ilustratívne uplatnenie tzv. „happy“ scenára len pre 3% stavieb. Celkový dopad však predstavuje väčší dopad a vyššiu ambíciu.
Návrh svojou ambíciou skrátenia doby konania pri stavebnom povolení o 1 rok (Tab. č. 4) predpokladá šetrenie nákladov podnikateľom/ investorom z medziročného nárastu cien prác a materiálov v stavebníctve (Tab. č. 3).
Kalkulácia je ambíciou a víziou získanou synergickým efektom po zavedení a ustálení kvalitne nasadených procesov, efektívnej komunikácie ako aj dosiahnutej kvality dotknutej dokumentácie medzi všetkými účastníkmi procesov výstavby, tj nie je automatickou garanciou.
Tabuľka č.3
| *3% z objemu stavebnej produkcie: Stavebná produkcia vykonaná vlastnými zamestnancami, v r 2019 - súkromný sektor (Eur)
| **Medziročný index rastu cien prác a materiálov v stavebníctve
| Medziročný nárast pri ročnom odklade stavby (Eur)
| Strata pre investora celkom v EUR/ rok
| 152 015 400,00
| 1,03
| 156 575 862,00
| -4 560 462
|
*Zdroj Rocenka_stavebnictva_2020, hárok 4
** Zdroj: Index vývoja cien - Ústav súdneho znalectva (usz.sk)
Tabuľka č.4
Slovensko a benchmark
| Dni na splnenie úkonov na získanie stavebného povolenia na Slovensku
| as is
| 300***
| to be – po realizácii návrhu
| 47****
| úspora v dňoch
| 253
|
***Zdroj: Rankings (doingbusiness.org)
****Zdroj: Skrátenie doby konania (viď popis vyššie v bode 3.3.2, Postup pri povoľovaní stavby, prístavby alebo nadstavby).
Ad komplikované EIA konania vs skrátenie stavebných konaní.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie je v kompetencii ministerstva životného prostredia a rovnako tak aj dotknutá právna úprava. Návrh zákona o výstavbe počíta s integráciou konaní EIA a konania o stavebnom zámere, a to aj v rámci presunu kompetencie rozhodnutia o stavebnom zámere v integrovanom procese posúdenia vplyvov na životné prostredie tak, aby mohlo dôjsť k zabezpečeniu efektívneho fungovania procesov vo výstavbe vrátane posudzovania vplyvov na životné prostredie. V procese prípravy návrhu zákona predkladateľ intenzívne komunikuje s ministerstvom životného prostredia, aby súčasné problémy z procesov EIA zohľadnilo pri príprave návrhu nového zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Zníženie nákladov na dopravu k miestu poskytovania služby.
Pre všetkých stavebníkov, ktorí využijú predkladanie podaní ako aj ďalší proces elektronickou cestou - zníženie nákladov na dopravu k miestu poskytovania služby. Vo výpočtoch dopravných nákladov sme vychádzali z kvalifikovaného odhadu priemerovaného nákladmi na prepravu pomocou osobného dopravného prostriedku (ODP) a nákladmi na prepravu verejným dopravným prostriedkom (VDP).
Tabuľka č.5
| Názov nákladu
| Priemerná cena VDP a ODP
| Početnosť*
| Celkom v EUR
| Náklad na dopravu k miestu poskytovania služby
| 2,2 eur
| 33 337
| -252 560
|
*všeobecné stavby predstavujú takmer 20% z celkového počtu podaní (zdroj: Analýza ZMOS, konzultácie s expertmi MDV SR)
|
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
|
Podnikateľovi, ktorý využije možnosť a podmienky elektronického podania/ konania, zanikne povinnosť predkladať dokumentáciu v papierovej forme na právne účely vo vzťahu k orgánom verejnej moci (pre výkon ich úradnej činnosti) úplne.
Tab č. 6: V praktickom využití – zo súčasných 10 paré - je preto možné znížiť náklady pri tlači na 4 paré. Rozsah dokumentácie na štandardnú všeobecnú stavbu bol stanovený z praxe na „4 banánové krabice“ / 1 paré, čo v prepočte nižšie predstavuje 10 000 hárkov A4 / 1 paré.
Tabuľka č.6
Priame finančné náklady podnikateľa na:
| náklad podnikateľa / jednotku (eur)
| Počet strán
| Početnosť*
| Celkom EUR
| Dokumentácia všeobecnej stavby pre stavebné povolenie v rozsahu 10 000 strán A4 / 1 paré (zníženie z 10 na 4 pare) - zníženie o 6 paré
| 0,0756
| 60 000
| 33 337
| -151 215 307,49
|
*všeobecné stavby predstavujú takmer 20% z celkového počtu podaní (zdroj: Analýza ZMOS, konzultácie s expertmi MDV SR)
**konzervatívny odhad pre všeobecnú stavbu predstavuje 10 000 hárkov A4/ 1 paré; zdroj : konzultácia so stavebníkom
Pozn: dopad šetrenia papiera v enviromentálnej oblasti bude zreteľný aj ako prínos v CBA
Návrhom dochádza k zmene formy predkladania dokumentácie uvedenej v tab č.5. V priemere trvá podnikateľovi podanie (cesta na OVM a späť, parkovanie, samotné predloženie dokumentácie) orgánu verejnej moci 2 hodiny. Priemerná cena 1 hodiny práce podnikateľa v národnom hospodárstve sa pohybuje na úrovni 7,7 eur. Počas analyzovaného obdobia (12 mesiacov) podnikatelia predložili podania 33 337 krát.
Predpokladá sa priemerný čas na novú forma podania elektronicky 30 minút, tj 0,5 hodiny práce podnikateľa.
Tab.7 preto využíva skrátený čas podnikateľovi z rozdielu 2hod mínus 0,5hod, tj o 1,5 hodiny práce na 1 podanie vykonané elektronicky.
Tabuľka č.7
Administratívne náklady nasledovne
| Celková cena práce / priemerná mzda v NH prepočítaná na 1 hod.
| Početnosť výpisov / podnikatelia
| Celkom v EUR
| Administratívne náklady za 1,5 hodiny práce
| 7,7 eur
| 33 337
| -385 039
|
|
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
| Náklady na 1 podnikateľa
| Náklady na celé podnikateľské prostredie
| Priame finančné náklady
| 120,229
| 62 210 137,730
| Nepriame finančné náklady
| -9,302
| -4 813 022,000
| Administratívne náklady
| -292,987
| -151 600 346,465
| Celkové náklady regulácie
| -182,060
| -94 203 230,735
|
Pozn: Pre špeciálne stavby (realizované štátom) neeviduje Štatistický úrad t.č. údaje, avšak i tu príde k zvýšeniu poplatku (v max. výške 1,25 % z ceny diela vo výkaze výmer) a zároveň aj k výraznému šetreniu bežných výdavkov, tj predpokladáme, že príde ku zmene štruktúry výdavkov.
|
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
|
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
|
Dochádza k odstraňovaniu bariér pre vstup na trh
Slovensko sa posunie na lepšie pozície v rebríčku Doing business v oblasti „Dni na splnenie úkonov na získanie stavebného povolenia“ (viď tab č 4 vyššie a benchmark Rankings (doingbusiness.org)), čím sa zvýši jeho konkurencieschopnosť vo svetovom meradle.
Aktuálne je SR na 143. mieste v rebríčku (2019), pričom predpokladáme, že po úplnom nábehu všetkých nových inštitútov a vyladení procesov v aplikačnej praxi, je možné predpokladať posun v rebríčku na 37. miesto.
Zavedenie poplatku pre všetky typy stavieb zvýši náklady občanov/ podnikateľov, čo môže viesť k zhoršeniu pozície v rebríčku Doing Business v oblasti „Náklady na získanie stavebného povolenia“.
Predkladateľ svojím návrhom troch súvisiacich zákonov (Kompetenčný, o územnom plánovaní a o výstavbe) a ich aplikáciou v praxi umožní dosiahnuť synergický efekt, kedy sa v rámci hodnotenia Doing Business Slovensko môže výrazne posunúť smerom k najvyspelejším krajinám. V rámci hodnotených oblasti je cieľom predkladateľa dosiahnuť nasledujúce ciele:
- postupy: z dnešných 14 na 6
- náklady: z dnešných 0,2 na 1,25*
- čas: z dnešných 300 dní na 47 (očakávaná priemerná dĺžka stavebného konania je 79 dní v závislosti od typu stavby, s predpokladom, že sa nevyžaduje posudzovanie EIA)
- kvalita: z dnešných 8 na 15**.
* nový druh poplatku za službu poskytovanú v novom informačnom systéme ÚPV pre všetky typy stavieb v max. výške 1,25 % z ceny diela vo výkaze výmer.
Poplatok za rozvoj obci a zvýšená daň z nehnuteľnosti počas výstavby – tieto nie sú dnes v súčasnom parametri „náklady: z dnešných 0,2“ vykazované. Preto súčasné porovnávanie sa inými krajinami je považované za skreslené. Pre zmapovanie súčasného skutočného východiska tieto ďalšie náklady na poplatky je potrebné započítať, aby sme ďalší vývoj tohto parametra v budúcnosti nastavili citlivo a merali férovo.
**maximum dosiahneme vtedy, keď bude fungovať korektne celý systém, t.z. že užívateľ nahrá model a vsadí ho do UPZ v BIM, následne prebehne automatická validácia)
|
3.5 Inovácie
- z toho MSP
|
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
|
Podporuje vyššiu efektivitu využívania údajov a dokumentácie v procese výstavby.
|
Metodický postup pre analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie
V členských štátoch EÚ sa neprestajne zvyšuje povedomie o nákladoch spojených s regulačnou záťažou a o potrebe maximálne zjednodušiť požiadavky vyplývajúce z regulácie, pričom je potrebné rešpektovať jej ciele. Zásah štátu predstavuje pre podnikateľov zvyčajne istú sumu nákladov, ktorú musia vynaložiť v snahe naplniť požiadavky implementovaných regulácií, pričom časť z nich predstavujú aj administratívne náklady.
V prvom kroku je potrebné určiť, na ktorú z veľkostných kategórií podnikov bude mať navrhovaný materiál vplyv. V prípade, ak nie je možné určiť, či materiál bude mať vplyv iba na jednu z veľkostných kategórií , treba označiť vplyvy na všetky kategórie. Tento údaj je potrebný pre ...