Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov vydala nasledujúce stanovisko k materiálu návrhu zákona o sčítaní v roku 2021 predloženého do PPK:
I. Úvod: Štatistický úrad Slovenskej republiky dňa 6. februára 2019 predložil Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívne vplyvy na informatizáciu.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na informatizáciu
Komisia žiada opraviť analýzu vplyvov na informatizáciu tak, aby boli v bode 6.2. uvedené údaje týkajúce sa informačných systémov, teda ich kódov a zapísanie systémov do MetaIS.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Úrad akceptuje pripomienku Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov akceptuje. Údaje o oboch informačných systémoch budú vložené do systému META IS do 4. marca 2019. Oba systémy v ňom budú definované ako plánované. V materiáli návrhu zákona bude analýza vplyvov na informatizáciu aktualizovaná vo fáze pred predložením na rokovanie poradných orgánov vlády SR.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky zaslalo k materiálu návrhu zákona o sčítaní v roku 2021 predloženému v PPK stanovisko po lehote určenej na zaslanie stanoviska Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré obsahovalo nižšie uvedené pripomienky. K pripomienkam MF SR je uvedené ich vyhodnotenie úradom.
1. Zásadná pripomienka
Podľa podkladov od Štatistického úradu SR predstavujú náklady na sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 spolu cca 57 mil. eur.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)
| 2019
| 2020
| 2021
| 2022
| 2023
| 2024
| Spolu
| Výdavky verejnej správy celkom
| 7,1
| 23,5
| 20,1
| 2,7
| 1,6
| 1,5
| 56,6
| Rozpočtové prostriedky – kapitola ŠÚ SR – z toho:
| 7,1
| 10,9
| 6,2
| 2,7
| 1,6
| 1,5
| 30,0
| - program 07V – Štatistické zisťovania
| 2,0
| 2,6
| 3,4
| 1,2
| 0,6
| 0,5
| 10,4
| - program 0EKON - Informačné technológie zo ŠR
| 5,1
| 8,3
| 2,8
| 1,5
| 1,0
| 1,0
| 19,6
| Rozpočtové prostriedky – kapitola MV SR
| -
| 0,3
| -
| -
| -
| -
| 0,3
| Obce – prenesený výkon štátnej správy
| -
| 12,3
| 13,9
| -
| -
| -
| 26,3
|
Z predložených dokumentov nie je jasné, aké funkcie a technické parametre má spĺňať navrhovaný IT systém na zber údajov potrebných pre sčítanie z jednotlivých registrov, ktorého náklady na 6 rokov predstavujú 19,6 milióna eur. Keďže chýba technická a funkčná špecifikácia na potrebnej úrovni, nie je možné určiť, či sú očakávané náklady oprávnené. Na základe daného popisu funkcionalít a hrubého porovnania s rozpočtami schválených projektov, ktoré sa venujú podobnej problematike, sa môžu náklady pre porovnateľné systémy pohybovať v rozmedzí 1,9 – 12,6 mil. eur (6 rokov).
Náklady porovnateľných IS
| | | | | | | | (mil. eur)
| T1
| T2
| T3
| T4
| T5
| T6
| Spolu
| Elektronizácia služieb Národného inšpektorátu práce
| 3,6
| 2,2
| 0,5
| 0,5
| 0,6
| 0,6
| 7,9
| Komplexný analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie
| 0,6
| 0,6
| 0,2
| 0,1
| 0,1
| 0,1
| 1,9
| Online procesy eZdravia
| 5,5
| 3,0
| 1,0
| 1,0
| 1,0
| 1,0
| 12,6
| Zefektívnenie štátneho dozoru v starostlivosti o životné prostredie
| 3,6
| 5,5
| 0,6
| 0,6
| 0,6
| 0,6
| 11,3
| SODB 21
| 5,1
| 8,3
| 2,8
| 1,5
| 1,0
| 1,0
| 19,6
|
Nevyhnutnou časťou elektronického sčítania je vytvorenie jednotnej databázy domov a bytov. Projekt predpokladá, že údaje do databázy zozbierajú odplatne obce, odmenou bude transfer v hodnote 3,5 eura za každú sčítaciu jednotku. Náročnosť zberu týchto údajov nebola zmapovaná. Ďalší transfer pre obce prestavuje pokrytie personálnych a režijných nákladov spojených s výkonom sčítania spolu v objeme 17 mil. eur.
Výdavky obcí - prenesený výkon štátnej správy (eur)
| 2020
| 2021
| Sčítanie domov a bytov
| 9 342 000
| -
| Kontaktné osoby
| -
| 3 960 000
| Asistenti stacionárni
| | 1 674 000
| Asistenti mobilní
| | 5 280 000
| Réžia
| 3 000 000
| 3 000 000
| SUMA
| 12 342 000
| 13 914 000
|
Žiadame, aby náklady na IT systém (program 0EKON ) v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy boli v sumárnej výške najviac 10 mil. eur, namiesto súčasných 19,6 mil. eur.
Pripomienka je zásadná.
2. Zásadná pripomienka
Zároveň žiadame pre IT časť projektu (19,6 mil. eur, program 0EKON) a časť projektu, ktorá zabezpečí vytvorenie registra domov a bytov (9,3 mil. eur, sčítanie domov a bytov) pripraviť štúdiu uskutočniteľnosti v súlade s „Rámcom na hodnotenie verejných investičných projektov v SR“ a tiež s „Metodickým pokynom k spracovaniu štúdii uskutočniteľnosti, finančnej analýzy projektu, analýzy nákladov a prínosov projektu, finančnej analýzy žiadateľa o NFP a Celkových nákladov na vlastníctvo v programovom období 2014 – 2020“ a predložiť ju na hodnotenie MF SR (Útvaru hodnoty za peniaze) pred vyhlásením verejného obstarávania.
Štúdia uskutočniteľnosti by okrem iného mala:
-obsahovať podrobnejšiu technickú a funkčnú špecifikáciu, na základe ktorej bude možné lepšie odhadnúť očakávané náklady IT časti projektu;
-preveriť a upresniť existujúce dátové zdroje potrebné pre vytvorenie registra domov a bytov (9,3 mil. eur);
-na základe dodatočných špecifickejších údajov o potrebných dátových zdrojoch upraviť a konkretizovať rozpočet pre vytvorenie registra domov a bytov.
V nadväznosti na uvedené žiadame v analýze uviesť, že finančný rámec je indikatívny a bude upresnený v štúdii uskutočniteľnosti. Kvantifikácia všetkých výdavkov súvisiacich s realizáciou návrhu zákona vrátane prostriedkov na IT ŠÚ SR a návrh na ich financovanie budú upresňované v ďalšom legislatívnom procese po dopracovaní štúdie uskutočniteľnosti a na základe zverejneného hodnotenia MF SR.
Pripomienka je zásadná.
Stanovisko úradu k 1. a 2 . pripomienke:
Finančný rámec je indikatívny a bude upresnený v štúdii uskutočniteľnosti. Kvantifikácia všetkých výdavkov súvisiacich s realizáciou návrhu zákona vrátane prostriedkov na IT úradu a návrh na ich financovanie budú upresňované v ďalšom legislatívnom procese po dopracovaní štúdie uskutočniteľnosti a na základe hodnotenia MF SR.
Ďalej uvádzame, tak ako sme už informovali Útvar hodnoty za peniaze (ďalej len „UHP“), že cieľom projektu SODB 2021 nie je vytvorenie referenčného registra domov a bytov, ale sčítanie domov a bytov (a obyvateľov). Výstupom zo štatistického zisťovania a následného spracovania získaných údajov a údajov zo zberu z terénu (samotné sčítanie na obciach) bude dataset kvalitných informácií o domoch a bytoch v rozsahu štatistického zisťovania, ktorý môže slúžiť pre rôznych záujemcov, medzi inými napríklad aj pre Ministerstvo dopravy a výstavby SR pre vytvorenie referenčného registra bytov. Cieľom projektu je získať čo najkvalitnejšie údaje o domoch a bytoch, ktoré budú slúžiť okrem iného pre štát pri rozhodovaní o dôležitých ekonomických a sociálnych otázkach chodu štátu.
Výška výdavkov 9,3 mil. eur nie je výdavkom na IT (0EKON), tieto výdavky sú popísané v predloženej úradom k SODB 2021 ako výdavky na zabezpečenie sčítania domov a bytov pre obce. Vychádzajú z predpokladu že obec, presnejšie osoby podieľajúce sa na spracovaní údajov, dostanú za spracovanie informácií o každom byte 3,50 eur, pričom sa predpokladá že bude spracovaných cca 2 mil. bytov. Výdavky budú zvýšené o odvod 32%. Odhadovaná finálna suma tak predstavuje 9,24 mil. eur. Tento ...
|