Dôvodová správa k zákonu č. 223/2019 Z. z.o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Cieľom právneho predpisu je úprava rozsahu a spôsobu vykonania sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021.

Všeobecná časť

Štatistický úrad Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Návrh zákona sa predkladá na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky (ďalej len „SR“) č. 587 z 13. decembra 2017, ktorým bola predsedovi Štatistického úradu SR uložená úloha predložiť na rokovanie vlády návrh zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 do 30. júna 2019. Týmto uznesením vláda SR zároveň schválila Legislatívny zámer zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021. Predloženie zákona ukladá Štatistickému úradu SR aj Plán legislatívnych úloh vlády SR na rok 2019 schválený uznesením vlády č. 607/2018 z 21. decembra 2018.

Cieľom navrhovaného právneho predpisu je úprava rozsahu a spôsobu vykonania sčítania obyvateľov, domov a bytov (ďalej len „sčítanie“) v roku 2021.

Sčítanie v roku 2021 bude súčasťou celosvetového programu populačných, domových a bytových cenzov, ktorý sa uskutočňuje pod záštitou Európskej únie (ďalej aj „EÚ“) a Organizácie Spojených národov. Členské štáty EÚ majú povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií. Návrhom zákona dochádza k vykonaniu nariadení EÚ vo vzťahu k sčítaniu v roku 2021.

Doteraz sa na Slovensku uskutočňovalo tradičné sčítanie. Štatistický úrad SR zisťoval údaje priamo od obyvateľov, ktorí mali povinnosť spolu s cudzincami zdržiavajúcimi sa na území nášho štátu v rozhodujúcom okamihu sčítania vyplniť buď sami (metóda samosčítania), alebo s pomocou asistentov sčítacie formuláre. Zámerom pre rok 2021 je maximálne využiť údaje z registrov a administratívnych zdrojov a doplniť ich údajmi získanými od obyvateľov.

V roku 2021 sa na Slovensku prvýkrát v histórii uskutoční sčítanie, ktoré bude integrovať údaje získané od obyvateľov, z vybraných administratívnych zdrojov a registrov. Očakáva sa, že integrované sčítanie okrem zníženia administratívnej záťaže respondentov zvýši kvalitu údajov a informácií (vo vyčerpávajúcich sčítaniach sa v súčasnosti zvyšuje miera neodpovedania na niektoré otázky), ich efektívnosť (využitie už existujúcich zdrojov údajov) a prispeje k harmonizácii údajov o počte obyvateľov (osobitne v demografickej štatistike a evidencii obcí).

Spoľahlivá a dôveryhodná štátna štatistika má nezastupiteľné miesto pri tvorbe, realizácii a aktualizácii programov zabezpečujúcich rozvoj štátneho i súkromného sektora. Je kľúčovým zdrojom informácií na národnej i medzinárodnej úrovni.

Cieľom sčítania v roku 2021 je získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné, unikátne údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní. K sčítaniu 2021 je potrebné preto pristupovať ako k požiadavkám na rešpektovanie medzinárodných a národných záväzkov a na akceptovanie relevantných potrieb používateľov údajov pri zvážení administratívnej záťaže obyvateľov Slovenskej republiky. Cieľom sčítania je taktiež zachovať čo najväčšiu porovnateľnosť údajov s údajmi získanými z predchádzajúcich sčítaní, pričom úroveň územného a klasifikačného detailu jednotlivých ukazovateľov bude výsledkom použitej metódy zberu údajov.

Sčítanie a proces jeho prípravy a realizácie je vhodné uchopiť aj na príslušných orgánoch verejnej moci ako výzvu na vzájomnú harmonizáciu údajov demografickej štatistiky, registrov, prípadne evidencie obcí zameranej na zvyšovanie kvality výstupov. Sčítanie 2021 totiž predpokladá integráciu údajov z viacerých zdrojov. Údaje, ktoré nie je možné zabezpečiť z registrov a administratívnych zdrojov, bude Štatistický úrad SR zisťovať priamo od obyvateľov.

Sčítanie patrí z hľadiska prípravy a realizácie k najnáročnejším štatistickým zisťovaniam. Je to jediné štatistické zisťovanie, ktorého obsah, rozsah a spôsob vykonania ustanovuje osobitný zákon. V § 15 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike sa uvádza, že „Sčítanie obyvateľov, domov a bytov upravuje osobitný zákon.“ Takýto postup garantuje sčítaniu osobitné postavenie najmä preto, že má nielen štatistický, ale aj celospoločenský význam. Potvrdzuje to aj jeden zo strategických cieľov Národného akčného plánu Sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 na roky 2017 – 2020.

Po analýze spoločenskej situácie a v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2016 – 2020, ktoré vyjadruje podporu sčítaniu so zníženou administratívnou záťažou obyvateľov, Štatistický úrad SR navrhol uskutočniť na Slovensku v roku 2021 integrované sčítanie. Takéto sčítanie bude založené na integrácii údajov z viacerých zdrojov so zámerom maximálne využiť údaje z registrov a administratívnych zdrojov a doplniť ich údajmi získanými od obyvateľov.

Návrh zákona vymedzuje údaje, ktoré sa zisťujú sčítaním, a základné pojmy, určuje činnosti kontaktného miesta, postavenie, práva a povinnosti asistenta sčítania vrátane podmienok jeho vymenovania, úlohy Štatistického úradu SR, obce a spolupracujúcich ministerstiev, postup pri sčítaní osobitných kategórií obyvateľov, inštitúty postcenzu a dosčítania, spôsob spracovania údajov z elektronických formulárov a administratívnych zdrojov, ochranu pred zneužitím získaných údajov a podmienky ich poskytovania fyzickým osobám a právnickým osobám na žiadosť, správne delikty za porušenie povinností podľa zákona a vytvára právny rámec fungovania elektronického systému pre sčítanie ako informačného systému verejnej správy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom EÚ.

Predkladaný návrh zákona má negatívny aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiaden vplyv na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Zákon o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Štatistický úrad Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

* Materiál nelegislatívnej povahy

x Materiál legislatívnej povahy

* Transpozícia práva EÚ

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: 5.2.2019
Ukončenie: 19.2.2019

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

 

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády
SR*

 

2. Definícia problému

Sčítanie obyvateľov, domov a bytov (ďalej aj „sčítanie“) v roku 2021 je národným a celospoločenským záväzkom Slovenskej republiky a je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní. Sčítanie je zdrojom aktuálnych informácií, ktoré vláda, podnikatelia, tvorcovia politík na štátnej a lokálnej úrovni používajú pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov vo všetkých oblastiach v rámci Slovenskej republiky (ďalej len „SR“). Údaje získané sčítaním predstavujú pre vládu a ďalších užívateľov hodnoverné informácie, ktoré podporujú plánovanie, administratívu, rozvoj politík a vyhodnocovanie ich aktivít.

Sčítanie obyvateľov, domov a bytov je obsahovo najrozsiahlejšie štatistické zisťovanie, ktorým sa na Slovensku spravidla každých desať rokov získavajú údaje o obyvateľoch, domoch a bytoch. Sčítanie v roku 2021 bude súčasťou celosvetového programu populačných, domových a bytových cenzov pod záštitou Európskej únie a Organizácie Spojených národov. Z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008), ktoré Eurostat ponechal v platnosti aj pre rok 2021, členským štátom EÚ vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií. So sčítaním v roku 2021 súvisia ďalšie vykonávacie nariadenia Európskej komisie, ktoré upravujú podrobnosti sčítania.

Podľa § 15 ods. 1 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 157/2018 Z. z. je sčítanie obyvateľov, domov a bytov osobitným druhom štatistického zisťovania vykonávaným Štatistickým úradom SR (ďalej len „úrad“), ktoré je súčasťou štátnej štatistiky a ktorého obsah, rozsah a spôsob vykonania upravuje osobitný predpis.

Ostatné sčítanie upravoval zákon č. 263/2008 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2011 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z uvedeného je zrejmé, že pre budúce sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 musí byť prijatý nový osobitný zákon.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom predloženého návrhu zákona je upraviť podmienky sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 tak, aby došlo k jeho riadnej a včasnej realizácii.

4. Dotknuté subjekty

Predložený návrh zákona sa priamo dotýka:
- povinných osôb pre sčítanie, ktorými sú:
a) obyvateľ, o ktorom sa údaje zisťujú, pričom za obyvateľa sa na účely tohto zákona rozumie:
1. štátny občan SR s trvalým alebo prechodným pobytom na území SR,
2. cudzinec s trvalým, prechodným alebo tolerovaným pobytom na území SR, okrem cudzinca požívajúceho diplomatické výsady a imunity na území SR podľa medzinárodného práva,
3. osoba s obvyklým pobytom na území SR,
b) zákonný zástupca obyvateľa, ak ide o neplnoletého obyvateľa, obyvateľa s obmedzenou spôsobilosťou na právne úkony alebo obyvateľa, ktorý nemôže sám poskytnúť údaje z iných dôvodov,
c) zriaďovateľ alebo zakladateľ zariadenia; ak takej osoby niet, štatutárny orgán zariadenia.
d) spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov a správca,
e) obec.
- osôb, ktoré budú vymenované za asistentov sčítania,
- ústredných orgánov štátnej správy:
a) Štatistický úrad SR,
b) Ministerstvo financií SR,
c) Ministerstvo obrany SR,
d) Ministerstvo kultúry SR,
e) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR,
f) Ministerstvo spravodlivosti SR,
g) Ministerstvo vnútra SR,
h) Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR,
i) Ministerstvo životného prostredia SR,
j) Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR,
k) Úrad geodézie, kartografie a katastra SR,
- Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
- Sociálna poisťovňa,
- Zbor väzenskej a justičnej stráže,
- Finančné riaditeľstvo SR,
- Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny,
- ostatných subjektov verejnej moci, ktoré sú správcami informačných systémov verejnej správy,
- okresné úrady,
- obce pri prenesenom výkone štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania,
- poštový podnik poskytujúci univerzálnu poštovú službu.

5. Alternatívne riešenia

Úrad v rámci prípravy konceptu sčítania v roku 2021 zvažoval viaceré spôsoby jeho vykonania. Rozhodnutie nepokračovať v realizácii tradičných sčítaní v SR (zber všetkých údajov priamo od obyvateľov) ovplyvnila najmä vysoká administratívna záťaž respondentov a rastúca miera chýbajúcich odpovedí (neodpovedí) na niektoré otázky zisťované v rámci sčítania. Sčítanie založené výlučne na registroch, resp. administratívnych zdrojoch údajov, sa vzhľadom na ich aktuálny stav v SR nedá v roku 2021 uskutočniť. Z hľadiska stanoveného cieľa „získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné, unikátne údaje“ úrad vylúčil aj realizáciu sčítania v roku 2021 s využitím údajov z dostupných administratívnych zdrojov a údajov z výberového zisťovania. Takýmto spôsobom realizované sčítanie by nielenže nezabezpečilo požadované údaje za všetky územné úrovne, znížilo by rozsah jedinečných údajov, čím by sa stratila ich historická porovnateľnosť, ale vzhľadom na nutnosť oslovenia veľkej výberovej vzorky by sa pri tomto spôsobe vykonania sčítania nedosiahol ani očakávaný efekt zníženia administratívnej záťaže obyvateľov. Výhody tradičného sčítania a sčítania postaveného na administratívnych zdrojoch údajov najlepšie zohľadňuje integrované sčítanie, ktoré umožní kombinovať údaje získané od obyvateľov, z vybraných administratívnych zdrojov a registrov. Očakáva sa, že integrované sčítanie zvýši kvalitu údajov a informácií a tým, že sa využijú už existujúce zdroje údajov, bude toto sčítanie v porovnaní s predchádzajúcimi cenzami efektívnejšie.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? x Áno * Nie
Predpokladá sa vydanie opatrení úradu, ktoré sa vyhlásia uverejnením ich úplných znení v Zbierke zákonov Slovenskej republiky: - opatrenie úradu, ktoré ustanoví podrobnosti o charakteristikách a štruktúre zisťovaných údajov o témach podľa zoznamu, ktorý je prílohou návrhu zákona, podrobnosti o spôsobe a forme zisťovania údajov a vzory formulárov pre sčítanie obyvateľov a formulárov pre sčítanie domov a bytov ustanoví [§ 2 ods. 3 návrhu zákona]; - opatrenie úradu, ktoré ustanoví vzor preukazu asistenta sčítania, údaje a náležitosti, ktoré preukaz asistenta sčítania obsahuje (§ 15 ods. 3 návrhu zákona), - opatrenie úradu o určení odmeny fyzickej osobe, ktorá nevykonáva činnosť asistenta sčítania v pracovnom pomere (§ 16 ods. 5 návrhu zákona); - opatrenie úradu, ktoré ustanoví podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systém overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie [§ 17 ods. 3 písm. c) návrhu zákona], - opatrenie úradu, ktoré ustanoví podmienky prevádzky kontaktného miesta (§ 18 ods. 3 návrhu zákona), - opatrenie úradu, ktoré ustanoví podrobnosti o technickom zabezpečení poskytovania údajov z administratívnych zdrojov (§ 23 ods. 1 návrhu zákona).

7. Transpozícia práva EÚ

Materiál sa netýka transpozície práva EÚ.

8. Preskúmanie účelnosti**

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

x Pozitívne

* Žiadne

x Negatívne

x Áno

* Nie

* Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP

x Pozitívne

* Žiadne

x Negatívne

x Pozitívne

* Žiadne

x Negatívne

Sociálne vplyvy

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

x Pozitívne

* Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe


* Pozitívne


x Žiadne


* Negatívne

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

* Pozitívne

xx Žiadne

* Negatívne

10. Poznámky

Vzhľadom na skutočnosť, že nesplnenie povinností súvisiacich so sčítaním bude sankcionované v záujme dosiahnutia cieľov sčítania, predpokladá sa pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Uviesť odhad navýšenia príjmov za vybrané pokuty však v súčasnosti nie je možné, keďže nie je možné dopredu určiť počet prípadov nesplnenia povinností podľa § 30 návrhu zákona.

11. Kontakt na spracovateľa

12. Zdroje

  • Štúdia uskutočniteľnosti o nových metódach sčítania domov a bytov v SR (Grant agreement, Number 07121.2016.0052016.764, Eurostat, 2018).
  • Stratégia komunikácie a propagácie Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Štúdia uskutočniteľnosti z pohľadu Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021 výlučne na základe elektronického zberu údajov.
  • Štúdia zameraná na analýzu a identifikáciu medzinárodných prvkov dobrej praxe so zameraním na zber ukazovateľov trhu práce prostredníctvom cenzu.
  • Štúdia uskutočniteľnosti získania dát pre integrované sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021.
  • Analýza a návrh spôsobu autentifikácie pre potreby sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Analýza a návrh spôsobu kódovania a spracovania premenných o trhu práce pre potreby sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021.
  • Analýza a návrh spôsobu šírenia výstupov zo Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Zasadnutie analytického tímu na zabezpečenie využitia údajov a metaúdajov z registrov a administratívnych zdrojov údajov pre sčítanie v roku 2021 (aktivita Národného akčného plánu Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021 na roky 2017 – 2020).
  • Pravidelné zasadnutia pracovnej skupiny predsedu úradu na prípravu Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Pravidelné zasadnutia Riadiaceho výboru úradu pre Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Pravidelné zasadnutia pracovnej skupiny generálneho tajomníka služobného úradu pre rozpočet Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Vyhodnotenia dotazníka o dostupných zdrojoch údajov z hľadiska ich možného využitia na účely Sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021.
  • Bilaterálne pracovné stretnutia s relevantnými zástupcami Ministerstva vnútra SR, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR, Generálneho riaditeľstva zväzu väzenskej a justičnej stráže SR, Úradu geodézie, kartografie a katastra SR, Sociálnej poisťovne, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Finančného riaditeľstva SR, Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest Slovenska.
  • Workshopy so zástupcami krajských pracovísk Štatistického úradu SR k jednotlivým etapám projektu sčítania v roku 2021.
  • Workshopy so zástupcami samosprávy, zástupcami vybraných ústredných orgánov štátnej správy a iných spolupracujúcich subjektov, zástupcami vedeckej a akademickej obce, kde bol predstavený nový koncept cenzu 2021.
  • Vyhodnotenie verejnej diskusie k obsahu SODB 2021

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania

Komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov vydala nasledujúce stanovisko k materiálu návrhu zákona o sčítaní v roku 2021 predloženého do PPK:

I. Úvod: Štatistický úrad Slovenskej republiky dňa 6. februára 2019 predložil Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívne vplyvy na informatizáciu.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K vplyvom na informatizáciu

Komisia žiada opraviť analýzu vplyvov na informatizáciu tak, aby boli v bode 6.2. uvedené údaje týkajúce sa informačných systémov, teda ich kódov a zapísanie systémov do MetaIS.

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.

Úrad akceptuje pripomienku Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov akceptuje. Údaje o oboch informačných systémoch budú vložené do systému META IS do 4. marca 2019. Oba systémy v ňom budú definované ako plánované. V materiáli návrhu zákona bude analýza vplyvov na informatizáciu aktualizovaná vo fáze pred predložením na rokovanie poradných orgánov vlády SR.

Ministerstvo financií Slovenskej republiky zaslalo k materiálu návrhu zákona o sčítaní v roku 2021 predloženému v PPK stanovisko po lehote určenej na zaslanie stanoviska Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré obsahovalo nižšie uvedené pripomienky. K pripomienkam MF SR je uvedené ich vyhodnotenie úradom.

1. Zásadná pripomienka

Podľa podkladov od Štatistického úradu SR predstavujú náklady na sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 spolu cca 57 mil. eur.

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Spolu

Výdavky verejnej správy celkom

7,1

23,5

20,1

2,7

1,6

1,5

56,6

Rozpočtové prostriedky – kapitola ŠÚ SR – z toho:

7,1

10,9

6,2

2,7

1,6

1,5

30,0

- program 07V – Štatistické zisťovania

2,0

2,6

3,4

1,2

0,6

0,5

10,4

- program 0EKON - Informačné technológie zo ŠR

5,1

8,3

2,8

1,5

1,0

1,0

19,6

Rozpočtové prostriedky – kapitola MV SR

-

0,3

-

-

-

-

0,3

Obce – prenesený výkon štátnej správy

-

12,3

13,9

-

-

-

26,3

Z predložených dokumentov nie je jasné, aké funkcie a technické parametre má spĺňať navrhovaný IT systém na zber údajov potrebných pre sčítanie z jednotlivých registrov, ktorého náklady na 6 rokov predstavujú 19,6 milióna eur. Keďže chýba technická a funkčná špecifikácia na potrebnej úrovni, nie je možné určiť, či sú očakávané náklady oprávnené. Na základe daného popisu funkcionalít a hrubého porovnania s rozpočtami schválených projektov, ktoré sa venujú podobnej problematike, sa môžu náklady pre porovnateľné systémy pohybovať v rozmedzí 1,9 – 12,6 mil. eur (6 rokov).

Náklady porovnateľných IS

       

(mil. eur)

T1

T2

T3

T4

T5

T6

Spolu

Elektronizácia služieb Národného inšpektorátu práce

3,6

2,2

0,5

0,5

0,6

0,6

7,9

Komplexný analytický nástroj pre podporu ekonomickej regulácie

0,6

0,6

0,2

0,1

0,1

0,1

1,9

Online procesy eZdravia

5,5

3,0

1,0

1,0

1,0

1,0

12,6

Zefektívnenie štátneho dozoru v starostlivosti o životné prostredie

3,6

5,5

0,6

0,6

0,6

0,6

11,3

SODB 21

5,1

8,3

2,8

1,5

1,0

1,0

19,6

Nevyhnutnou časťou elektronického sčítania je vytvorenie jednotnej databázy domov a bytov. Projekt predpokladá, že údaje do databázy zozbierajú odplatne obce, odmenou bude transfer v hodnote 3,5 eura za každú sčítaciu jednotku. Náročnosť zberu týchto údajov nebola zmapovaná. Ďalší transfer pre obce prestavuje pokrytie personálnych a režijných nákladov spojených s výkonom sčítania spolu v objeme 17 mil. eur.

Výdavky obcí - prenesený výkon štátnej správy (eur)

2020

2021

Sčítanie domov a bytov

9 342 000

-

Kontaktné osoby

-

3 960 000

Asistenti stacionárni

 

1 674 000

Asistenti mobilní

 

5 280 000

Réžia

3 000 000

3 000 000

SUMA

12 342 000

13 914 000

Žiadame, aby náklady na IT systém (program 0EKON ) v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy boli v sumárnej výške najviac 10 mil. eur, namiesto súčasných 19,6 mil. eur.

Pripomienka je zásadná.

2. Zásadná pripomienka

Zároveň žiadame pre IT časť projektu (19,6 mil. eur, program 0EKON) a časť projektu, ktorá zabezpečí vytvorenie registra domov a bytov (9,3 mil. eur, sčítanie domov a bytov) pripraviť štúdiu uskutočniteľnosti v súlade s „Rámcom na hodnotenie verejných investičných projektov v SR“ a tiež s „Metodickým pokynom k spracovaniu štúdii uskutočniteľnosti, finančnej analýzy projektu, analýzy nákladov a prínosov projektu, finančnej analýzy žiadateľa o NFP a Celkových nákladov na vlastníctvo v programovom období 2014 – 2020“ a predložiť ju na hodnotenie MF SR (Útvaru hodnoty za peniaze) pred vyhlásením verejného obstarávania.

Štúdia uskutočniteľnosti by okrem iného mala:

-obsahovať podrobnejšiu technickú a funkčnú špecifikáciu, na základe ktorej bude možné lepšie odhadnúť očakávané náklady IT časti projektu;

-preveriť a upresniť existujúce dátové zdroje potrebné pre vytvorenie registra domov a bytov (9,3 mil. eur);

-na základe dodatočných špecifickejších údajov o potrebných dátových zdrojoch upraviť a konkretizovať rozpočet pre vytvorenie registra domov a bytov.

V nadväznosti na uvedené žiadame v analýze uviesť, že finančný rámec je indikatívny a bude upresnený v štúdii uskutočniteľnosti. Kvantifikácia všetkých výdavkov súvisiacich s realizáciou návrhu zákona vrátane prostriedkov na IT ŠÚ SR a návrh na ich financovanie budú upresňované v ďalšom legislatívnom procese po dopracovaní štúdie uskutočniteľnosti a na základe zverejneného hodnotenia MF SR.

Pripomienka je zásadná.

Stanovisko úradu k 1. a 2 . pripomienke:

Finančný rámec je indikatívny a bude upresnený v štúdii uskutočniteľnosti. Kvantifikácia všetkých výdavkov súvisiacich s realizáciou návrhu zákona vrátane prostriedkov na IT úradu a návrh na ich financovanie budú upresňované v ďalšom legislatívnom procese po dopracovaní štúdie uskutočniteľnosti a na základe hodnotenia MF SR.

Ďalej uvádzame, tak ako sme už informovali Útvar hodnoty za peniaze (ďalej len „UHP“), že cieľom projektu SODB 2021 nie je vytvorenie referenčného registra domov a bytov, ale sčítanie domov a bytov (a obyvateľov). Výstupom zo štatistického zisťovania a následného spracovania získaných údajov a údajov zo zberu z terénu (samotné sčítanie na obciach) bude dataset kvalitných informácií o domoch a bytoch v rozsahu štatistického zisťovania, ktorý môže slúžiť pre rôznych záujemcov, medzi inými napríklad aj pre Ministerstvo dopravy a výstavby SR pre vytvorenie referenčného registra bytov. Cieľom projektu je získať čo najkvalitnejšie údaje o domoch a bytoch, ktoré budú slúžiť okrem iného pre štát pri rozhodovaní o dôležitých ekonomických a sociálnych otázkach chodu štátu.

Výška výdavkov 9,3 mil. eur nie je výdavkom na IT (0EKON), tieto výdavky sú popísané v predloženej úradom k SODB 2021 ako výdavky na zabezpečenie sčítania domov a bytov pre obce. Vychádzajú z predpokladu že obec, presnejšie osoby podieľajúce sa na spracovaní údajov, dostanú za spracovanie informácií o každom byte 3,50 eur, pričom sa predpokladá že bude spracovaných cca 2 mil. bytov. Výdavky budú zvýšené o odvod 32%. Odhadovaná finálna suma tak predstavuje 9,24 mil. eur. Tento ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

24.04.2019

Právne oblasti

Evidencia obyvateľstva
Medzinárodné právo a medzinárodné vzťahy
Medzinárodné zmluvy
Zamestnanosť

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.