Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024 (úloha č. 11 v mesiaci september) a na základe súhlasného stanoviska predsedu vlády Slovenskej republiky k žiadosti o zmenu termínu plnenia úlohy do 31. marca 2025).
Návrh zákona precizuje definíciu registratúrneho záznamu v nadväznosti na jeho podobu, zavádza nový základný pojem transformácia a v novom § 16b ustanovuje pravidlá tohto procesu. Prínosom procesu transformácie registratúrnych záznamov je, že pôvodca registratúry si sám zvolí podobu uchovávania registratúrnych záznamov, čím sa zásadným spôsobom zabraňuje zdvojovaniu jeho registratúry.
Novela zákona ďalej jednoznačne definuje prechod vlastníckeho práva na štát pri nájdení archívneho dokumentu za podmienok, kedy pôvodné vlastnícke práva už nie je možné určiť; upravuje práva a povinnosti zriaďovateľa archívu, pričom zakazuje, aby zriaďovateľ archívu zveril správu jeho archívnych dokumentov inej osobe, resp. aby pri opätovnom udelení súhlasu na zriadenie archívu požadoval vrátenie archívnych dokumentov odovzdaných do štátneho archívu. Ďalej sa vypúšťa možnosť, aby zriaďovateľ archívu alebo vlastník archívneho dokumentu žiadal od Ministerstva vnútra SR finančný príspevok spojený s ochranou nimi spravovaných archívnych dokumentov.
V celom texte zákona sa zavádza nová legislatívna skratka štátny archív a návrh zákona obsahuje ďalšie legislatívno-technické úpravy.
Novela zákona zároveň reaguje na aplikačnú prax na úseku elektronického vyhotovovania evidenčných listov archívnych fondov a archívnych zbierok, obmedzenia prístupu k údajom v evidencii úbytkov, vyrubovania správnych poplatkov za vydanie odpisu, výpisu, potvrdenia z archívneho dokumentu a vyhotovenie kópie archívneho dokumentu; za vyhotovenie kópie archívneho dokumentu, ktorý vyhľadal žiadateľ pri štúdiu v bádateľni archívu sám, uhrádza len náklady spojené s jej vyhotovením.
Ministerstvo vnútra SR doručuje do zahraničia odpis, výpis, potvrdenie z archívneho dokumentu alebo kópiu archívneho dokumentu, na ktoré sa vzťahuje úhrada správneho poplatku, najmä prostredníctvom Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky. Vypúšťa sa povinnosť zasielať jedno vyhotovenie konzervačnej kópie najvýznamnejších archívnych dokumentov Slovenskému národnému archívu, nakoľko sa týkala procesu mikrofilmovania archívnych dokumentov a nadväzovala na zriadenia ústrednej filmotéky v Slovenskom národnom archíve.
Za účelom zosúladenia s vyhláškou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 244/2019 Z. z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky v znení vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 26/2023 Z. z. bol študijný odbor archívnictvo a pomocné vedy historické nahradený študijným odborom historické vedy.
Neuvedenie zdroja archívneho dokumentu sa považuje za hrubé porušenie bádateľského poriadku; precizuje typ obalu pri ich procese odovzdávania neelektronických archívnych dokumentov a povinnosť odovzdať elektronické archívne dokumenty do elektronického archívu alebo podľa pokynov archívu. Na tento proces nadväzuje rozšírenie položiek preberacieho zoznamu o elektronické archívne dokumenty.
Cenu archívneho dokumentu pre jeho dočasný vývoz určuje Akvizičná komisia ministerstva (§ 25).
Novela špecifikuje typ poplatku pri vydaní odpisu, výpisu, potvrdenia z registratúrneho záznamu a kópie registratúrneho záznamu (úhrada nákladov alebo správny poplatok); ustanovuje povinnosť predložiť návrh na osobitné vyradenie všetkých registratúrnych záznamov zanikajúceho pôvodcu registratúry, odovzdať všetky registratúrne záznamy určenému archívu a zároveň uložiť registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty, o ktorých tak rozhodol štátny archív do uplynutia lehôt uloženia. Ďalej precizuje spôsoby autorizácie elektronických registratúrnych záznamov v súlade s § 23 zákona o eGovernmente; upravuje oprávnenie osvedčovať zhodu s obsahom registratúrnych záznamov vzniknutých z činnosti pôvodcu registratúry správcovi, ktorý spravuje jeho registratúrne záznamy, ak pôvodca registratúry zanikol bez právneho nástupcu; zosúlaďuje kompetencie štátneho zamestnanca vykonávajúceho štátny odborný dozor s oprávneniami pracovníka kontroly vykonávajúceho kontrolu podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov a upravuje povinnosť umožniť zamestnancovi štátneho odbornému dozoru nahliadať do informačného systému správy registratúry.
Nový § 16b zavádza možnosť transformovať registratúrne záznamy za účelom zabezpečovania výkonu administratívnych činností súvisiacich s udelenými kompetenciami alebo predmetom činnosti pôvodcu registratúry. Ustanovuje pravidlá transformácie (transformácia registratúrneho záznamu sa môže vykonať len raz, a to len z hodnoverného registratúrneho záznamu), spôsobu vykonania (z neelektronickej do elektronickej podoby a naopak, zmenou formátu elektronického registratúrneho záznamu, a to zaručenou konverziou, skenovaním do súborového formátu zaručujúceho hodnovernosť dokumentu, vytlačením na papier alebo softvérovým programom), pričom pôvodca registratúry musí transformáciu vykonať takým postupom, zariadením, resp. programovým vybavením, ktoré zabezpečia hodnovernosť transformovaného registratúrneho záznamu.
Novela zákona zavádza možnosť osobitného vyraďovacieho konania a rozširuje typy povinných vyhlásení zo strany pôvodcu registratúry.
Upravuje sa výška pokuty za priestupok a správny delikt, nakoľko táto nebola predmetom novelizácie od začatia platnosti zákona v roku 2002.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a životné prostredie; nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na limit verejných výdavkov, na služby verejnej správy pre občana, informatizáciu spoločnosti a sociálne vplyvy, ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je - nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve – nie je
b) v sekundárnom práve – nie je
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – nie je
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Vláda Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov: -
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| december 2024
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| január 2025
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| apríl 2025
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Potreba definovať prechod vlastníckeho práva na štát pri nájdení archívneho dokumentu za podmienok, kedy pôvodné vlastnícke práva už nie je možné určiť; vypustiť možnosť, aby zriaďovateľ archívu alebo vlastník archívneho dokumentu žiadal od ministerstva finančný príspevok spojený s ochranou nimi spravovaných archívnych dokumentov; špecifikovať typ poplatku pri vydaní odpisu, výpisu, potvrdenia z registratúrneho záznamu a kópie registratúrneho záznamu, doplniť možnosť transformovať registratúrne záznamy za účelom zabezpečovania výkonu administratívnych činností súvisiacich s udelenými kompetenciami alebo predmetom činnosti pôvodcu registratúry.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Precizovanie definície registratúrneho záznamu v nadväznosti na jeho podobu, zavedenie nového základného pojmu transformácia, precizovanie podmienok vyraďovania registratúrnych záznamov a úprava podmienok, za ktorých môže dôjsť aj k vyradeniu registratúrnych záznamov, ktorým neuplynula lehota uloženia. Precizovanie práv a povinností pôvodcu registratúry týkajúcich sa preukázania hodnovernosti registratúrnych záznamov, zavedenie možnosti ich transformácie a doplnenie návrhu na osobitné vyradenie.
Jednoznačné zadefinovanie prechodu vlastníckeho práva na štát pri nájdení archívneho dokumentu za podmienok, kedy pôvodné vlastnícke práva už nie je možné určiť; úprava práv a povinností zriaďovateľa archívu, úprava výšky pokuty za priestupok a správny delikt na úseku archívnych dokumentov a registratúrnych záznamov.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Pôvodcovia registratúry, žiadatelia o prístup k archívnym dokumentom, štátne archívy.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému? 0
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Obmedzenie možností získania archívnych dokumentov do vlastníctva štátu, nezabezpečenie dostatočnej ochrany archívnych dokumentov. Povinnosť pôvodcu registratúry sa dopĺňa a rozširuje o povinnosť uchovávať registratúrne záznamy za dodržania kritéria hodnovernosti , ktoré spočíva v preukázaní vierohodnosti jeho pôvodu, neporušenosti obsahu a čitateľnosti záznamu od okamihu jeho vzniku.
Zvýšené riziko strát registratúrnych záznamov bez trvalej dokumentárnej hodnoty viazaných dlhými lehotami uloženia zo strany zanikajúceho pôvodcu registratúry, negatívny hospodársky dopad na pôvodcov registratúry, zdvojovanie registratúry vedenej v elektronickej a neelektronickej forme. Zvýšené riziko úmyselného vykonania priestupku alebo správneho deliktu z dôvodu nízkej pokuty.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
|
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu sa bude vykonávať priebežne ročne v zmysle schváleného plánu kontrol na príslušný rok, výška vybraného správneho poplatku ...
|