A. Všeobecná časť
Predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákona (ďalej len „návrh zákona“) predkladá vláda Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2016 a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je odstránenie problémov v aplikačnej praxi vytvorením pevnej siete poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby a úpravou organizácie poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby.
Predmetom návrhu zákona je stanovenie pevnej siete poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby, ktorí budú mať vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a budú oprávnení poskytovať ambulantnú pohotovostnú službu ako tzv. organizátor. Organizátorom sa stane taký poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý úspešne absolvuje výberové konanie a získa povolenie na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby. V súvislosti s novou organizáciou ambulantnej pohotovostnej služby sa ustanovujú podrobnosti aj o poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci doplnkovej pohotovostnej služby a zubnolekárskej pohotovostnej služby.
Návrhom zákona sa ustanovujú podmienky a pravidlá na výber organizátora poskytujúceho pevnú ambulantnú pohotovostnú službu v pevnom bode a nový spôsob financovania ambulantnej pohotovostnej služby v pevných bodoch.
Z dôvodu jednoznačnosti sa návrhom zákona určuje výška úhrady za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, pričom sa zvyšuje výška úhrady poistenca za návštevu ambulantnej pohotovostnej služby, za stravovanie a pobyt na lôžku počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A a B, pri poskytovaní dopravy za jeden kilometer a znižuje sa výška úhrady poistenca za jeden deň pobytu sprievodcu pri poskytovaní ústavnej zdravotnej starostlivosti. Zvyšuje sa výška úhrady za ústavnú pohotovostnú službu. Oslobodenie poistenca od týchto úhrad určuje § 38 zákona č. 577/2004 Z. z. Z dôvodu jednoznačnosti sa určuje výška úhrady za poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie. Precizuje sa terminológia a náplň zubnolekárskej preventívnej prehliadky.
Vo vzťahu k návrhu zákona sa precizujú kompetencie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a samosprávnych krajov, ustanovujú sa nové povinnosti pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zdravotné poisťovne a určuje výška sankcií za porušenie týchto povinností.
Touto úpravou sa zabezpečí odstránenie problémov v aplikačnej praxi, optimalizácia siete, skvalitnenie služieb a zamedzenie výberu neoprávnených poplatkov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právnymi predpismi Európskej únie.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a bol dňa 24. júla 2017 prekovaný a schválený na rokovaní vlády Slovenskej republiky uznesením č. 337/2017.
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. novembra 2017 a účinnosť zrušovacieho ustanovenia ohľadom úhrady zdravotnej poisťovne poskytovateľovi lekárskej služby prvej pomoci sa navrhuje od 1. júla 2018, nakoľko do tohto dátumu budú ešte stále prevádzkované niektoré ambulancie lekárskej služby prvej pomoci.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, má negatívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana.
B. Osobitná časť
Čl. I (Zákon č. 576/2004 Z. z.)
K bodu 1 (§ 2 ods. 20)
K bodu 2 (§ 2 ods. 29 až 32)
K ods. 29: Definuje sa nový pojem zubnolekárska pohotovostná služba, ktorým sa nahrádza pojem špecializovaná zubnolekárska služba prvej pomoci. Pojem bolo potrebné zadefinovať z dôvodu, že lekárska služba prvej pomoci ako taká zaniká a je vyňatá z minimálnej siete, avšak nová zubnolekárska pohotovostná služba v rámci minimálnej siete zostáva.
K ods. 30: Definuje sa pevný bod, ktorý učí Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky opatrením na základe analýzy dostupnosti a využiteľnosti súčasných ambulancií lekárskej služby prvej pomoci. Pevné body sa definujú z dôvodu novej organizácie ambulantnej pohotovostnej služby a zároveň z dôvodu vyňatia doterajšej lekárskej služby prvej pomoci z minimálnej siete. Pevným bodom sa rozumie mesto alebo obec, v ktorom sa nachádza ambulancia pevnej ambulantnej pohotovostnej služby.
K ods. 31: V tejto súvislosti sa definuje pojem spádové územie, pretože je potrebné určiť časť územia, ktoré bude zastrešovať jeden pevný bod pre ambulanciu pevnej ambulantnej pohotovostnej služby.
K ods. 32: Definuje sa pojem „ordinačné hodiny“. Rozsah ordinačných hodín schvaľuje poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti samosprávny kraj, príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia. Počas ordinačných hodín poskytuje poskytovateľ zdravotnej starostlivosti zdravotnú starostlivosť. Dôvodom tejto úpravy bola potreba jednoznačného vymedzenia ordinačných hodín, ktorá v doterajšej právnej úprave chýbala. Úprava ordinačných hodín sa netýka ambulantnej pohotovostnej služby a zubno – lekárskej pohotovostnej služby, nakoľko ich čas poskytovania je vymedzený zákonom.
K bodu 3 (§ 7 ods. 3)
Precizuje sa odsek 3 z dôvodu vyňatia ambulantnej pohotovostnej služby z verejnej minimálnej siete poskytovateľov. Zubno – lekárska pohotovostná služba sa však v tejto sieti ponecháva.
K bodu 4 (§ 7 ods. 6)
Ustanovuje sa, že v rámci všeobecnej ambulantnej starostlivosti sa poskytuje pevná ambulantná pohotovostná služba v rozsahu pevnej siete poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby a doplnková ambulantná pohotovostná služba. Táto úprava je potrebná z dôvodu zmeny organizácie doterajšej lekárskej služby prvej pomoci.
K bodu 5 (§ 8a)
Navrhovanou úpravou sa ustanovujú náležitosti ambulantnej pohotovostnej služby, ktorá sa bude poskytovať ako pevná ambulantná pohotovostná služba poskytovaná poskytovateľom, ktorý je oprávnený na základe vydaného povolenia prevádzkovať ambulanciu pevnej ambulantnej pohotovostnej služby. Určuje sa doba poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby, a to v pracovných dňoch v čase od 16. do 23. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 7. do 23. hodiny. Ďalšou možnosťou poskytovania ...