A. Všeobecná časť
Na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2023 - 2027, časť Doprava a výstavba, Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) predložilo 6. novembra 2024 na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh nového Stavebného zákona, s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov ako kľúčového faktora podpory výstavby v Slovenskej republike. Vláda Slovenskej republiky tento návrh schvália uznesením č. 676/2024. Nový Stavebný zákon nahradí v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
V nadväznosti na platný a neúčinný zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov boli schválený zákon č. 205/2023 Z. z. a zákon č. 272/2023 Z. z., ktorých cieľom bolo vykonať úpravy v predpisoch dotknutých schválením zákon o výstavbe. Tieto dva zákony v časti, ktorá obsahuje zmeny vyvolané zákonom o výstavbe ešte nenadobudli účinnosť a mali by ju nadobudnúť 1. apríla 2025.
V nadväznosti na návrh nového Stavebného zákona je nevyhnutné vykonať úpravy dotknutých predpisov s rovnakým cieľom – zosúladiť ich s novou reguláciou stavebného práva. Tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025. Nejde pritom len odstránenie formálneho nesúladu, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2025 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu. Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb.
Keďže ide o návrh zákona, ktorého obsahom sú vyvolané úpravy, všetky vplyvy boli identifikované v rámci legislatívneho procesu k Stavebnému zákonu. Z tohto pohľadu k predkladanému návrhu zákona možno konštatovať, že nad rámec vplyvov podľa prvej vety nebude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Minister dopravy Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| |
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| január 2025
|
|
2. Definovanie problému
|
Vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 676 zo 6. novembra 2024 návrh Stavebného zákona, ktorého cieľom je nahradiť v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 01. apríla 2025 a odstrániť nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva. Návrh Stavebného zákona bol predložený na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky pod číslom parlamentnej tlače 587 a jeho účinnosť je navrhovaná od 1. apríla 2025. Uvedený dátum účinnosti je navrhnutý tak, aby sa Stavebný zákon mohol stať funkčnou súčasťou právneho poriadku Slovenskej republiky a vyvolával účinky aj v oblastiach upravených súvisiacimi právnymi predpismi.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
V nadväznosti na návrh Stavebného zákona je, rovnako ako v prípade zákona o výstavbe, nevyhnutné vykonať zmeny v súvisiacich právnych predpisoch a tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Fyzické osoby, fyzické osoby-podnikatelia, právnické osoby, orgány verejnej moci.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulový variant nie je možný. Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby v zmysle zákona č. 201/2022 Z. z. v znp., ktorý je nevykonateľný, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb. Negatívny dopad na proces prípravy a povoľovania stavieb by spôsobil vážne ekonomické škody a sekundárne by znamenal aj výrazný pokles stavebných zákaziek, a tým aj zníženie výkonnosti stavebného trhu, vrátane negatívneho dopadu na výnosovú časť verejných rozpočtov. Absencia právnej úpravy v oblasti správnych poplatkov v súvislosti so zákonom č. 201/2022 Z. z. v znp. by mala za následok výpadok príjmov štátneho rozpočtu, keďže za tieto úkony by nebolo možné vyberať žiadne správne poplatky.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Vzhľadom na povahu právnej úpravy sa preskúmanie účelnosti predpokladá v roku 2027 v nadväznosti na zavedenie výberu správnych poplatkov cez centrálny systém evidencie poplatkov zabezpečovaný Štátnou pokladnicou v roku 2026.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Keďže ide o návrh zákona, ktorého obsahom sú vyvolané úpravy, všetky vplyvy boli identifikované v rámci legislatívneho procesu k Stavebnému zákonu ČPT 587/2024. Z tohto pohľadu k predkladanému návrhu zákona možno konštatovať, že nad rámec vplyvov podľa prvej vety nebude mať negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Viera Rajprichová, PhD., riaditeľka odboru, odbor verejných prác a stavebného práva, Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, viera.rajprichova@mindop.sk
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Návrh zákona bol diskutovaný s ústrednými orgánmi štátnej správy, v pôsobnosti ktorých sa jednotlivé zákony nachádzajú a na základe ich pripomienok aj upravovaný.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č.
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2025
| 2026
| 2027
| 2028
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
|
- vplyv na vyššie územné celky
| | | | |
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | | | |
Výdavky verejnej správy celkom
| 1 650 000
| 2 108 788
| 2 508 888
| 2 908 788
|
v tom: UUPV/0HG
| 0
| -2 841 212
| - 3 941 212
| -4 441 212
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| - - 2 841 212
| - 3 941 212
| - 4 441 212
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| - 2 841 212
| - 3 941 212
| - 4 441 212
|
- vplyv na obce
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 1 650 000
| 2 108 788
| 2 508 888
| 2 908 788
|
v tom: UUPV/0HG
obce
| 1 650 000
| 2 108 788
| 2 508 888
| 2 908 788
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| | | | |
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Tabuľka č. 1/B
| 2025
| 2026
| 2027
| 2028
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: UUPV
| 0
| 0
| 0
| 0
|
obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predkladaný návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ide o úpravu správnych poplatkov naviazaných na staré aj nové inštitúty a úkony stavebného práva. Niektoré staré inštitúty v novej právnej úprave zaniknú alebo sa integrujú do jedného úkonu.
Správne poplatky ostanú naďalej príjmom obcí tak, ako je to aktuálne. V roku 2025 bude prenesený výkon štátnej správy na úseku stavebnej správy ešte dotovaný sumou 8,89 mil. eur, ktorá bude postupne medziročne klesať na úroveň 4,45 mil. eur v roku 2028. Navrhovaný budúci systém financovania v porovnaní so súčasným systémom dotácií na počet obyvateľov obce bez ohľadu na rozsah agendy stavebného úradu predstavuje spravodlivejší princíp a zároveň je motivačným prvkom pre zvýšenie výkonnosti zamestnancov.
Na základe údajov uvádzaných obcami z minulých prieskumov vykonaných Ministerstvom dopravy SR (ďalej len „ministerstvom“) z ročného počtu 90 000 odhadovaných úkonov vykonaných stavebnými úradmi podlieha poplatkovej povinnosti cca 60 000. Odhadované krytie preneseného výkonu zo strany štátu prenechaním príjmov z výnosov zo správnych poplatkov obciam je v súčasnosti vo výške 4 800 000 eur ročne. Dotácie na prenesený výkon štátnej správy na úseku stavebnej správy sú poskytované vo výške 8 891 212 eur/rok.
V aktuálnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 sú zapracované očakávané príjmy zo správnych poplatkov podľa zákona č. 50/1976 Zb. v z.n.p. každoročne vo výške 4 800 000 eur ako tomu bolo doteraz, ktoré sú súčasne zapracované aj vo výdavkoch. Tieto údaje sa už v analýze neuvádzajú. Aktuálny rozpočet verejnej správy v súčasnosti pre roky 2025-2027 počítal so zachovaním výšky dotácie preneseného výkonu štátnej správy vo výške 8 891 212 eur ako výdavok kapitoly Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a preto sa podľa nového návrhu systému financovania v analýze uvádzajú v jednotlivých rokoch sumy podľa očakávaného rozdielu medzi plánom a očakávanou skutočnosťou.
Návrh systému financovania prostredníctvom zvýšenia príjmov zo správnych poplatkov umožňuje zvýšenie výdavkov dotknutých subjektov – obcí, a to aj pri postupnom znižovaní dotácie za prenesený výkon štátnej správy, pričom uvedené nebude mať dopad na limit verejných výdavkov v rokoch 2026 – 2028.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh Zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (ďalej len „návrh zákona“) pripravilo Ministerstvo dopravy SR ako legislatívnu úpravu predpisov vyvolanú úpravou Stavebného zákona.
Správne poplatky:
Podľa zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sú predmetom spoplatnenia úkony a konania správnych orgánov, ktoré sú uvedené v sadzobníku správnych poplatkov. Aktuálne sadzby poplatkov za úkony a konania podľa stavebného zákona uvedené v prílohe č. 1 V. časti Stavebná správa k zákonu č. 145/1995 Z. z. nie sú udržateľné, keďže sú nastavené ako fixné poplatky za služby, ktorých náklady stúpajú v čase ako rastú personálne a materiálno-technické náklady stavebných úradov. Súčasné sadzby nepokrývajú náklady spojené s poskytnutou službou (vedenie konania a vydanie rozhodnutia). Odhadovaná výška vybratých správnych poplatkov na tomto úseku je aktuálne približne iba 4 800 000,- eur.
Najmä v prípade jednoduchých stavieb je rozpočet obce zaťažený dofinancovávaním služby poskytovanej stavebníkom. Úsek stavebného poriadku je zo strany štátu financovaný „dodatočne“, keďže sa viaže na počet trvalo bývajúceho obyvateľstva, ktorý sa zisťuje spätne. Neodzrkadľuje teda akútnu požiadavku financovania v reálnom čase podľa skutočne vykonanej agendy toho-ktorého stavebného úrad, čo sa v konečnom dôsledku prejavuje aj v iných oblastiach ako je kvalita poskytovanej služby, dostupnosť (lehoty), chybovosť a pod.
Správny poplatok by mal byť v prvom rade ekvivalentom získanej hodnoty (odplata za hodnotu služby), keďže rozhodnutie, alebo opatrenie správneho orgánu sa týka konkrétnej investície a v určitom smere garantuje nemennosť získaných práv (právna istota). Uvedená nesystémovosť nastavenia výšky poplatku sa prejavuje v prípadoch uplatnenia nároku na náhradu škody, keď sa požiadavky na uplatňovanú výšku nároku odvíjajú hlavne od predpokladanej „hodnoty“ (napr. cena nehnuteľnosti).
Úkony spojené s rozhodovaním o stavbách by teda nemali byť prevažne dofinancovávané z verejných zdrojov. Tento problém je vypuklý najmä pri drobných a jednoduchých stavbách, kde výška správneho poplatku je v podstate symbolická vo vzťahu k nákladom. Dotácie štátu teda dlhodobo dofinancovávajú výdavky spojené so zabezpečovaním výkonu činnosti prenesenej pôsobnosti štátnej správy.
Stavebné úrady pri povoľovaní stavieb vykonávajú úkony, ktoré sú v individuálnom záujme stavebníkov a preto nie je dôvod na to, aby sa na väčšinovú časť nákladov poskytovania týchto odborných služieb skladali všetci daňoví poplatníci. Novo navrhnuté správne poplatky preto zodpovedajú uvedenej požiadavke.
V zmysle uvedeného sa novo navrhuje zvýšenie správnych poplatkov za spoplatňované úkony a konania aj podľa súčasného zákona č. 50/1976 Zb. v z.n.p. nakoľko sa budú určovať ešte niekoľko rokov za konania, ktoré sa začnú a dokončia podľa starého stavebného zákona, aj správnych poplatkov za úkony podľa novej stavebnej legislatívy.
Počet zamestnancov stavebných úradov bude úmerný počtu úkonov a odmenený príjmom zo správnych poplatkov na výkonnostnom princípe.
Presné údaje o rozsahu spoplatnenej agendy v stavebnej správe sa na centrálnej úrovni za celé Slovensko získajú až zavedením výberu správnych poplatkov cez centrálny systém evidencie poplatkov. Tento systém bude zabezpečovať Štátna pokladnica s tým, že príjmy budú preúčtované na účty obcí. Zavedenie centrálneho systému evidencie poplatkov na stavebných úradoch znamená zapojiť všetky stavebné úrady do predmetného systému a vybaviť ich technickými a programovými prostriedkami s prístupmi pre všetkých zamestnancov na stavebných úradoch. Každý spoplatnenú úkon bude mať evidovaný platobný predpis, ktorý sa bude párovať s vykonanou platbou. Zatiaľ v prechodnom období, od 1. 4. 2025 do 1. 7. 2026 sa počíta s výberom správnych poplatkov obcami ako doteraz. Všetky výpočty bude možné sprecizovať po získaní aktualizovaných skutočných údajov o vybavovanej stavebnej agende podľa evidencie poplatkov.
V návrhu zákona sa v záujme zachovania kontinuity nadväzujúcich povoľovacích procesov v prechodnom období počíta s budúcimi konaniami podľa starého zákona aj po zrušení starého stavebného zákona, ak bolo pre stavbu čo i len začaté územné konanie (až do kolaudácie bude o stavbe konané podľa starej procesnej legislatívy). K týmto konaniam sa upravujú správne poplatky.
Predpokladá sa, že k účinnosti zákona rozsah agendy, ktorú budú musieť stavebné úrady dokončiť podľa doterajších predpisov bude tvoriť 100% s klesajúcou tendenciou.
Agenda podľa nového stavebného zákona bude čo do počtu úkonov v porovnaní s doterajším počtom procesov klesať, ale bude pokiaľ ide o správne konania komplexnejšia a náročnejšia z dôvodu, že doterajšie samostatné správne konania územné a stavebné budú integrované. Na druhej strane sa zvýši počet stavieb, ktoré sa povolia konaním na základe ohlásenia. Do konca roka 2028 sa v podstate ukončí režim vybavovania agendy podľa doterajších predpisov a v roku 2029 bude v režime nového stavebného zákona vybavovaných takmer 100 % agendy.
Prenesený výkon štátnej správy bude v roku 2025 ešte dotovaný sumou 8,89 mil. eur, ktorá bude postupne medziročne klesať na úroveň 4,45 mil. eur v roku 2028.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Indikátor ABC
| | | | |
Indikátor KLM
| | | | |
Indikátor XYZ
| | | | |
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Príjmy:
| | Rok 2025
| Rok 2026
| Rok 2027
| Rok 2028
|
príjmy zo správnych poplatkov v eur (obce)
| | 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
|
platba za prenesený výkon ŠS obciam v eur (Úrad pre ÚPaV SR)
| | 8 891 212
| 6 050 000
| 4 950 000
| 4 450 000
|
V súčasnosti obce vyberajú správne poplatky za úkony samy (do pokladne) a štát nemá údaje o ich výške a počte. Vychádzame preto z odhadovaných údajov získaných v predchádzajúcich obdobiach z vlastného prieskumu.
Obce
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| | | | | |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2024
| 2025
| 2026
| 2027
|
Daňové príjmy (100)1
| | | | | |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2025
| 2026
| 2027
| 2028
|
Daňové príjmy (100)1
| | | | | |
Nedaňové príjmy (200)1 221002
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
| |
Granty a transfery (300)1
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Obce Tabuľka č. 4/A
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2025
| 2026
| 2027
| 2028
|
Bežné výdavky (600)
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
Tovary a služby (630)2
| | | | | |
Bežné transfery (640)2
| | | | | |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| | | | | |
Kapitálové výdavky (700)
| | | | | |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| | | | | |
Kapitálové transfery (720)2
| | | | | |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| | | | | |
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
| 1 650 000
| 4 950 000
| 6 450 000
| 7 350 000
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Úrad pre územné plánovane a výstavbu
Tabuľka č. 4/A
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2025
| 2026
| 2027
| 2028
| |
Bežné výdavky (600)
| 0
| - 2 841 212
| - 3 941 212
| - 4 441 212
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | | |
Tovary a služby (630)2
| | | | | |
Bežné transfery (640)2
| 0
| - 2 841 212
| - 3 941 212
| - 4 441 212
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace ...
|