Dôvodová správa k zákonu č. 289/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Úprava právnych vzťahov pri poskytovaní služby starostlivosti o deti v zariadeniach do troch rokov veku dieťaťa odstránením doterajšími prevádzkovateľmi tejto služby identifikovaných bariér udržateľnosti tejto sociálnej služby.

Všeobecná časť

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky redkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnych službách“).

Cieľom navrhovanej úpravy je reagovať na vybrané aplikačné a interpretačné problémy pri uplatňovaní zákona o sociálnych službách, a to

  1. v časti právnej úpravy dotýkajúcej sa právnych vzťahov pri poskytovaní služby starostlivosti o deti v zariadeniach do troch rokov veku dieťaťa (bývalé „detské jasle“) odstránením doterajšími prevádzkovateľmi tejto služby identifikovaných bariér udržateľnosti tejto sociálnej služby. Ide o

    a) vylúčenie zákonom o sociálnych službách ustanovenej povinnosti poskytovateľa sociálnej služby vrátiť rodičovi zaplatenú úhradu za poskytovanú sociálnu službu podpory zosúlaďovania rodinného a pracovného života vrátane sociálnej služby v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa za čas neprítomnosti tohto dieťaťa v zariadení, s výnimkou úhrady za stravovanie v týchto zariadeniach,

    b) úpravu plnenia kvalifikačných predpokladov u opatrovateľov detí v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa tak, aby tieto kvalifikačné predpoklady spĺňal aj opatrovateľ detí, ktorý spĺňa požiadavku dosiahnutého stupňa vzdelania s iným odborným zameraním než je oblasť starostlivosti o dieťa, ale v čase uzatvárania pracovnoprávneho vzťahu s poskytovateľom tejto sociálnej služby nemá absolvovaný požadovaný akreditovaný kurz opatrovania detí. Podmienkou je, aby začal navštevovať tento akreditovaný kurz do šiestich mesiacov od vzniku tohto pracovnoprávneho vzťahu a absolvoval ho do dvanástich mesiacov od vzniku tohto pracovnoprávneho vzťahu,

    c) upustenie od zákonom o sociálnych službách ustanovenej povinnosti debarierizácie priestorov podľa vykonávacej vyhlášky k stavebnému zákonu, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie u doterajších prevádzkovateľov bývalých „detských jaslí“,

2. v časti právnej úpravy dotýkajúcej sa podmienok poskytovania finančnej podpory na spolufinancovanie vybraných druhov sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, a to

 

a) zavedením inštitútu oprávnenosti ministerstva rozhodnúť o odpustení zmeškania zákonom o sociálnych službách ustanoveného termínu podania žiadosti o poskytnutie finančného príspevku na spolufinancovanie sociálnej služby podľa § 71 ods. 6 a 7, § 78a a 78aa tohto zákona. Potreba zavedenia tohto mimoriadneho inštitútu vychádza z potreby ochrany prijímateľov sociálnych služieb v zariadeniach pred dôsledkami nedofinancovania im poskytovanej sociálnej služby. V aplikačnej praxi sa tieto dôsledky eliminovali nesystémovým nástrojom dotačnej podpory poskytovateľom sociálnych služieb v zariadeniach poskytovanej Úradom vlády Slovenskej republiky,

b) explicitným určením najnižšieho stupňa odkázanosti na mieste v domove sociálnych služieb na účely určenia výšky finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou, ak je toto miesto neobsadené (považuje sa zaň stupeň odkázanosti V podľa prílohy č. 3 k zákonu o sociálnych službách). Ide o potrebu odstránenia interpretačných pochybností, nakoľko v domovoch sociálnych služieb (§ 38 zákona o sociálnych službách) je stupeň odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby najmenej V podľa prílohy č. 3 všeobecnou právnou podmienkou na vznik odkázanosti na sociálnu službu v domove sociálnych služieb, z ktorej právna úprava pripúšťa výnimku (osobitná právna úprava) pre fyzickú osobu, ktorá je nevidiaca alebo prakticky nevidiaca, u ktorej je právnou podmienkou na vznik odkázanosti na sociálnu službu v domove sociálnych služieb stupeň ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

24.05.2018

Právne oblasti

Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.