A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Hlavným cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) je prioritne zmena financovania materských škôl, ktoré sú financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, na financovanie zo štátneho rozpočtu podľa zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
Uvedený cieľ návrhu zákona vyplýva z reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021, z ktorého vyplýva, že sa má vytvoriť „diferencovaný a transparentný systém financovania predprimárneho vzdelávania, aby sa zabezpečila stabilita, odolnosť a účelové viazanie finančných prostriedkov vyčlenených na vzdelávanie“.
Podľa súčasného stavu materské školy bez ohľadu na zriaďovateľa sú financované z vlastných príjmov samosprávy, ktorých podstatnú časť predstavuje podiel na výnose dane z príjmov fyzických osôb. Tieto finančné prostriedky, ktoré obce dostanú, sú ich vlastným príjmom a o ich rozdeľovaní rozhodujú v ich samosprávnej pôsobnosti.
Predmetom návrhu zákona sú aj úpravy v ďalších súvisiacich zákonoch (najmä zákony č. 596/2003 Z. z., 564/2004 Z. z. a 245/2008 Z. z., ktoré priamo nadväzujú na zmenu financovania materských škôl alebo ide o technické úpravy, ktoré reagujú na podnety z aplikačnej praxe.
Presun z originálnych kompetencií do preneseného výkonu štátnej správy pri materských školách si vyžiada aj zmenu ich financovania. Z tohto dôvodu sa v návrhu zákona znižuje pôvodné percento podielu obcí na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo 70 % na 56,1 %.
Pri kvantifikovaní vplyvu navrhovanej legislatívnej úpravy na rozpočet obcí sa vychádzalo z objemu finančných prostriedkov poskytnutých obciam na financovanie materských škôl v roku 2023 z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ktorý bol vo výške 544 869 626 € a prognózovaného nárastu podielových daní v roku 2025. Po započítaní prognózovaného nárastu podielových daní v roku 2025 bola napočítaná suma 559 639 294 €, o ktorú sa navrhuje znížiť finančné prostriedky z výnosu dane z príjmov fyzických osôb obciam. Táto suma je o 54 794 428 € nižšia, ako skutočná potreba finančných prostriedkov na zabezpečenie zmeny financovania materských škôl zo štátneho rozpočtu, ktorá bola Ministerstvu školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR (ďalej len „ministerstvo“) napočítaná vo výške 614 433 722 €. Sumu 54 794 428 € na financovanie legislatívneho návrhu zabezpečí ministerstvo zo svojho rozpočtu.
Takto vypočítaný rozdiel medzi pôvodným percentuálnym podielom a podielom, ktorý zostane obciam po delimitácii, bude od 1. januára 2025, podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, príjmom štátneho rozpočtu. Hotovostný príjem štátneho rozpočtu a obcí sa bude vyvíjať v čase v závislosti od ďalšieho hospodárskeho vývoja a vývoja výnosu dane z príjmov fyzických osôb.
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy a nepredpokladá ani vplyv na príjmy a výdavky verejnej správy celkom, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na príjmy obcí a príjmy štátneho rozpočtu, k vzájomnej kompenzácii výdavkov obcí a výdavkov štátneho rozpočtu a k dofinancovaniu zvýšených výdavkov ministerstva nad rámec vzájomnej kompenzácie z vlastných zdrojov. Rovnako návrh zákona nepredpokladá ani vplyv na limit výdavkov verejnej správy, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu a verejných výdavkov obcí.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodu 1
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl, ktoré boli doposiaľ financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb obciam a vyšším územným celkom, t. j. s nastavením ich financovania zo štátneho rozpočtu podľa zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
Uvedený cieľ návrhu zákona vyplýva z reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021, z ktorého vyplýva, že sa má vytvoriť „diferencovaný a transparentný systém financovania predprimárneho vzdelávania, aby sa zabezpečila stabilita, odolnosť a účelové viazanie finančných prostriedkov vyčlenených na vzdelávanie“.
K bodu 2
Vzhľadom na to, že finančné prostriedky sa majú materským školám poskytovať zo štátneho rozpočtu, navrhuje sa, aby finančné prostriedky, ktoré sa poskytovali prostredníctvom príspevku na výchovu a vzdelávanie pre deti materských škôl, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, boli zohľadnené v rozhodujúcej miere v normatívnom príspevku pre materskú školu. Zároveň sa navrhuje poskytovanie nového príspevku pre materskú školu, v ktorom by boli taktiež čiastočne zohľadnené náklady materských škôl, ktoré je možné v súčasnosti uhrádzať z príspevku na výchovu a vzdelávanie, a tým je príspevok na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách, ktoré organizuje materská škola a ktoré sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Pre deti, ktoré sú členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, sa navrhuje poskytnúť finančné prostriedky prostredníctvom príspevku na podporné opatrenia. Z vyššie uvedených dôvodov sa navrhuje príspevok na výchovu a vzdelávanie pre deti MŠ vypustiť.
K bodu 3
Navrhovaná úprava súvisí so zavedením legislatívnej skratky verejná škola pre základné a stredné školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, samosprávnych krajov alebo regionálnych úradov.
K bodu 4
Návrhom sa spresňuje skutočnosť, že zo štátneho rozpočtu sa prispieva na financovanie neštátnych materských škôl rovnakým spôsobom ako materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, samosprávnych krajov alebo regionálnych úradov, pre ktoré sa zavádza legislatívna skratka verejná materská škola.
K bodu 5
Úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl. Z uvedeného ustanovenia sa vypúšťa financovanie štátnych materských škôl, ktorých zriaďovateľom je regionálny úrad školskej správy, vzhľadom na to, že financovania materských škôl sa týka iné ustanovenie.
K bodom 6 a 9
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenou názvu ministerstva.
K bodu 7
Navrhovaná technická úprava súvisí s vypustením poskytovania príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl.
K bodu 8
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl a zavedením pojmu verejná materská škola.
K bodom 10 a 11
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl – dopĺňajú sa zdroje financovania. Keďže boli zdroje financovania rozšírené aj o materské školy, bolo v tejto súvislosti potrebné skutočnosť, že ide o deti, zapracovať aj do jedného zo zdrojov financovania - príspevku od rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť.
K bodu 12
Navrhovaná úprava súvisí s rozšírením zdrojov financovania cirkevných a súkromných zariadení poradenstva a prevencie o iné zdroje, rovnako, ako sú zadefinované zdroje cirkevných a súkromných škôl a materských škôl.
K bodu 13
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl – vymedzuje sa účel použitia finančných prostriedkov pridelených zo štátneho rozpočtu aj pre materské školy, ktoré boli financované z výnosu dane z príjmov územnej samospráve, a to rovnako, ako bol zadefinovaný účel použitia pre štátne materské školy.
K bodu 14
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl, ktoré boli doposiaľ financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Ide o rozšírenie účelu použitia vymedzených zdrojov financovania aj na verejné materské školy.
K bodu 15
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl, ktoré boli doposiaľ financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Ide o rozšírenie účelu použitia vymedzených zdrojov financovania aj na súkromné materské školy a cirkevné materské školy.
K bodu 16
Navrhovaná úprava súvisí s bodom 13 – doplnenie písm. g) a následne vymedzenie účelu použitia týchto zdrojov.
K bodu 17
Uvedená úprava súvisí so zdrojmi financovania neštátnych materských škôl. Ide o rozšírenie povinnosti poskytnutia informácie, rovnako ako u iných neštátnych škôl, o použití finančných prostriedkov z jedného zo zdrojov financovania materských škôl, ktorým sú príspevky od rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, na úhradu nákladov na výchovu a vzdelávanie, aj pre cirkevné a súkromné materské školy.
K bodu 18
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl. V dôsledku uvedenej zmeny sa financovanie všetkých materských škôl, nielen štátnych materských škôl, bude uskutočňovať zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly ministerstva.
K bodu 19
Navrhovaná úprava súvisí s bodom 18. V súvislosti so zmenou financovania materských škôl sa upravuje rozpočtovanie finančných prostriedkov v kapitole ministerstva. V kapitole ministerstva sa budú rozpočtovať finančné prostriedky pre všetky materské školy, nielen pre štátne materské školy.
K bodu 20
V súvislosti so zmenou financovania materských škôl sa navrhuje poskytovať nový príspevok pre deti materskej školy na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách, ktoré organizuje materská škola a ktoré sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s § 28 ods. 18 zákona č. 245/2008 Z. z. Pri nastavení príspevku sa vychádza z postupu, ktorý sa uplatňuje pri financovaní príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode žiakov základných škôl.
K bodu 21
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie odseku 1 písm. b) v § 1.
K bodu 22
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vloženie nového odseku 6 do § 7.
K bodu 23
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí so zavedením nového príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu materskej školy - § 4ag.
K bodu 24
Vzhľadom na to, že materské školy budú financované zo štátneho rozpočtu rovnako ako základné školy, je dotknuté ustanovenie bezpredmetné, preto sa navrhuje jeho vypustenie.
K bodu 25
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 24.
K bodu 26
Úprava v nadväznosti na zavedenie legislatívnej skratky pre verejnú materskú školu v bode 4.
K bodu 27
Úprava súvisiaca s navrhovaným zavedením kompenzačného príspevku do zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
K bodu 28
V súvislosti so zmenou financovania materských škôl sa navrhuje poskytovať nový príspevok pre deti materskej školy na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách, ktoré organizuje materská škola a ktoré sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ide o aktivity, ktoré materská škola môže organizovať podľa § 28 zákona č. 245/2008 Z. z. - pobyty detí v škole v prírode, výlety, exkurzie, saunovanie, športový výcvik a ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom.
K bodom 29 a 30
Cieľom navrhovanej úpravy je možnosť poskytnutia finančných prostriedkov na riešenie vzniknutých havarijných situácií aj zriaďovateľovi verejnej materskej školy. Zároveň sa rozširuje rozsah porušenia povinností vo vzťahu k možnosti poskytnutia týchto finančných prostriedkov aj na zriaďovateľa verejnej materskej školy a na riaditeľa verejnej materskej školy s právnou subjektivitou v nadväznosti na zjednotenie financovania verejných materských škôl s verejnými školami.
K bodom 31 a 32
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl. Z uvedeného ustanovenia sa vypúšťa financovanie štátnych materských škôl, vzhľadom na to, že ich financovania sa týka ustanovenie o financovaní verejných materských škôl. Zároveň sa v nadväznosti na to upravujú pravidlá financovania štátnych školských zariadení.
K bodu 33
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania špeciálnych výchovných zariadení z dôvodu ich špecifického charakteru, ohľadom spôsobu prijímania a pobytu detí v týchto zariadeniach, a s tým súvisiacim finančným zabezpečením špeciálnych výchovných zariadení. Zároveň sa bližšie špecifikuje, z akého počtu detí sa vychádza pri financovaní štátnych školských klubov detí.
K bodom 34 a 37
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou financovania materských škôl. Vzhľadom na to, že sa navrhuje, aby boli materské školy financované zo štátneho rozpočtu, určuje sa spôsob a podmienky financovania zo štátneho rozpočtu verejných materských škôl, cirkevných materských škôl a súkromných materských škôl. Pri financovaní verejných materských škôl sa uplatňujú obdobné postupy, ako pri financovaní verejných škôl. Pri financovaní neštátnych materských škôl sa uplatňujú obdobné postupy, ako pri financovaní verejných materských škôl.
K bodu 35
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí so zavedením nového príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu materskej školy - § 4ag.
K bodu 36
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vloženie odseku 5 do § 5.
K bodom 38, 42 a 43
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 2 - vypustením príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl.
K bodu 39
Navrhovaná úprava súvisí s ...