Dôvodová správa k zákonu č. 294/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom zákona je posilniť inštitút vnútorného kontrolného systému orgánu verejnej správy, vrátane finančného riadenia, a zároveň zefektívniť výkon finančnej kontroly.

A. Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „Ministerstvo financií SR“) predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny návrh.

Cieľom návrhu zákona je posilniť inštitút vnútorného kontrolného systému orgánu verejnej správy, vrátane finančného riadenia, a zároveň zefektívniť výkon finančnej kontroly. Návrh ustanovení o vnútornom kontrolnom systéme vychádza zo základných princípov kontrolného systému COSOVýbor sponzorujúcich organizácií Treadwayovej komisie (COSO) je spoločná iniciatíva, ktorá sa zameriava na poskytovanie rámcov a usmernení v oblasti riadenia podnikových rizík, vnútorného kontrolného systému a prevencie podvodov. COSO bol založený v 80. rokoch 20. storočia s cieľom riešiť problémy s finančným reportovaním., ktorý definuje požiadavky na existenciu vnútornej kontroly v rámci organizácie a nastavuje komplexne celý kontrolný systém. Cieľom každého orgánu verejnej správy by malo byť vytvorenie, rozvíjanie a udržiavanie takého vnútorného kontrolného systému, ktorý zabezpečí hospodárne, efektívne, účinné a účelné nakladanie s verejnými financiami. Návrh zákona za týmto účelom jasne ustanovuje, aké vlastnosti a prvky musí vnútorný kontrolný systém obsahovať. Kontrolné prostredie orgánu verejnej správy, predstavuje základ celého vnútorného kontrolného systému, ktorý zahŕňa kultúru organizácie, hodnoty, etické normy a celkové riadenie organizácie. Riadenie rizík je nástroj na identifikáciu a analýzu rizík, ktoré by mohli ovplyvniť dosahovanie cieľov organizácie. Kontrolné činnosti, predstavujú politiky a postupy, ktoré sú navrhnuté na to, aby pomohli zabezpečiť, že sa príkazy vedenia vykonávajú tak, aby sa minimalizovali riziká. Kontrolné činnosti môžu zahŕňať schvaľovanie, overovanie, kontroly prístupu ako aj fyzické zabezpečenie. Informačný tok a komunikácia predstavujú efektívne zdieľanie informácií, ktoré sú potrebné na podporu vykonávania kontrolných činností. Informačný tok a komunikácia zabezpečujú, že všetky zainteresované strany sú informované o všetkých informáciách potrebných na riadenie a kontrolu. Monitorovanie slúži ako priebežné sledovanie a hodnotenie efektívnosti vnútorných kontrol. To môže zahŕňať vnútorné audity a iné formy preskúmania vnútorného kontrolného systému s cieľom zabezpečiť, že kontrolný systém funguje podľa predpokladov správne.

Dobre fungujúca verejná správa bola kľúčovou podmienkou pre vstup do Európskej únie (ďalej len „EÚ“), a preto je okrem iného cieľom tejto novelizácie zjednotenie a zadefinovanie základných požiadaviek voči už zavedeným systémom vnútornej kontroly v rámci orgánov verejnej správy. EÚ od svojich členských krajín očakáva, že majú silné inštitúcie a efektívnu verejnú správu, preto je dôležité neustále rozvíjať a zlepšovať prostredie vnútornej kontroly. Efektívne nastavené a správne fungujúce vnútorné systémy riadenia a kontroly napomáhajú všetkým orgánom verejnej správy dosahovať stanovené ciele. Koncept vnútorného kontrolného systému pomáha manažérom vo verejnom sektore nastaviť riadenie tak, aby dokázali účinne a včas plniť ciele v súlade s výkonnostnými štandardmi a v rámci stanoveného rozpočtu. Nastavenie vnútorného kontrolného systému podľa modelu COSO zlepšuje pochopenie riadenia rizík a s tým súvisiace nastavenie kontroly, objasňuje úlohy a povinnosti v rámci organizácie. Základným predpokladom COSO modelu je, že na efektívne riadenie rizík a kontroly v organizácii, sú zavedené tzv. tri línie obrany organizácie.

Prvú líniu obrany predstavuje riadiaca (manažérska) zodpovednosť tzv. riadiaca (manažérska) kontrola. Manažérska zodpovednosť je založená na pravidelnej dennej zodpovednosti vedúcich zamestnancov (úroveň stredného manažmentu) za všetky aktivity, ktoré vykonávajú, t. j. za zabezpečenie prevádzky, vnútorného kontrolného systému vrátane finančného riadenia a kontroly v rámci zverenej agendy, respektíve riadeného úseku. Aj preto sa môže vnútorný kontrolný systém nazývať aj ako riadiaci a kontrolný systém.

Druhá línia obrany funguje ako podpora prvej línie obrany v systéme vnútornej kontroly, ale nie je úplne nezávislá. Druhú líniu obrany reprezentuje zavedená finančná kontrola, riadenie bezpečnosti, zavedenie funkcie risk manažéra, manažéra kvality, zavedenie inšpekcie vykonávaných činností alebo vykonávanie kontroly zhody v rámci vnútorného kontrolného systému. Využitie druhej línie obrany v rámci vnútorného kontrolného systému nie je vždy nevyhnutné, keďže sa viacmennej prelína s prvou líniou obrany a jeho využitie záleží od veľkosti organizácie a existencie rizík, ktoré by mohli ohroziť napĺňanie jej úloh a cieľov.

Tretia línia obrany je nezávislá a reprezentuje ju vnútorný audit. Hlavnou úlohou tretej línie obrany je poskytnutie objektívneho zhodnotenia účinnosti riadenia rizík, zhodnotenie účinnosti kontrolných mechanizmov a celkového napĺňania cieľov orgánu verejnej správy, vrátane vydávania odporúčaní na zlepšenie nastavených procesov.

Súčasný model finančnej kontroly, ktorá sa vykonáva ako základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste sa návrhom zákona zjednodušuje, pričom orgány verejnej správy budú vo vzťahu k finančným operáciám alebo ich častiam vykonávať už len finančnú kontrolu. Výkon finančnej kontroly v súčasnosti vykonávanej ako základná finančná kontrola a administratívna finančná kontrola predstavuje dokumentárne overenie od stola, pričom tie isté osoby fakticky overujú tie isté skutočnosti podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“) (zamestnancami a vedúcimi zamestnancami orgánu verejnej správy) s dvomi rozdielnymi výstupmi – potvrdenie vykonania základnej finančnej kontroly na doklade súvisiacom s finančnou operáciou alebo jej časťou a správa z administratívnej finančnej kontroly. V prípade administratívnej finančnej kontroly sa povinnej osobe vždy zasiela správa bez ohľadu na to, či orgán verejnej správy zistil nedostatky alebo nie. Uvedená administratívna záťaž sa navrhuje znížiť tak, že ak sa bude vykonávať finančná kontrola pri poskytnutí verejných financií a nezistia sa nedostatky, ktoré majú vplyv na poskytnutie verejných financií, t. j. nedôjde k neposkytnutiu verejných financií alebo k ich poskytnutiu v zníženej výške alebo nebude potrebné poskytnuté plnenie vymáhať, ak už boli verejné financie poskytnuté, orgán verejnej správy nebude musieť vypracovávať návrh správy/návrh čiastkovej správy a správu/čiastkovú správu z finančnej kontroly. Návrh zákona ustanovuje teda možnosť nevypracovať výstupné dokumenty z finančnej kontroly vykonávanej podľa § 8, ak nebudú v rámci finančnej kontroly zistené nedostatky, ktoré majú vplyv na poskytnutie verejných financií alebo nebudú zistené nedostatky vôbec.

Vykonávanie vnútorného auditu podľa zákona č. 357/2015 Z. z. je povinné pre všetkých správcov kapitoly štátneho rozpočtu, ale neexistuje zákonná možnosť pre tie orgány verejnej správy, ktoré chcú dobrovoľne využívať vnútorný audit ako efektívny nástroj vlastného vnútorného kontrolného systému. Pokiaľ si orgán verejnej správy aj zriadil vnútorný audit, tento vnútorný audit nemal zákonné možnosti využívať práva a povinnosti, ktoré majú dispozícii vnútorní audítori správcov kapitol štátneho rozpočtu. Z uvedeného dôvodu sa dopĺňa možnosť pre orgány verejnej správy, ktoré nie sú správcom kapitoly štátneho rozpočtu zaviesť v rámci svojho orgánu verejnej správy vnútorný audit, pričom na výkon vnútorného auditu sa budú vzťahovať určené práva a povinnosti upravujúce vnútorný audit. Uvedená možnosť súvisí so zabezpečením overovania nastavenia a funkčnosti vnútorného kontrolného systému v rámci orgánu verejnej správy, nakoľko vnútorný audit predstavuje najkomplexnejší nástroj pre štatutárny orgán orgánu verejnej správy, ktorý by mal byť za týmto účelom využitý.

Dôležitosť mať mechanizmus na monitorovanie funkčnosti nastaveného vnútorného kontrolného systému je podporená a zabezpečená aj vtedy, ak orgán verejnej správy nemá zriadený útvar vnútorného auditu. V takom prípade je, štatutárny orgán orgánu verejnej správy oprávnený určiť vybraných zamestnancov zodpovedných za overenie funkčnosti nastaveného vnútorného kontrolného systému. Pri takejto kontrole vnútorného kontrolného systému bude možné primerane použiť základné pravidlá finančnej kontroly a auditu ako aj ukladať príslušné pokuty.

Návrhom zákona sa taktiež ustanovuje povinnosť útvaru vnútorného auditu predkladať v rámci ročnej správy o vykonaných vnútorných auditoch aj zhodnotenie vnútorného kontrolného systému správcu kapitoly štátneho rozpočtu.

Návrhom zákona za zrušuje Úrad vládneho auditu, ktorý je rozpočtovou organizáciou Ministerstva financií SR a všetky jeho kompetencie sa presúvajú na Ministerstvo financií SR. Dôvodom je najmä potrebná úspora a konsolidácia verejných financií, ku ktorej dôjde tým, že sa zníži celkový limit počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva financií SR. Zároveň, presun kompetencií z Úradu vládneho auditu na Ministerstvo financií SR prinesie efektívnejšiu koordináciu výkonu vládnych auditov, kvalitnejšie výstupy z vládnych auditov, skráti sa dĺžka trvania vládnych auditov, keďže vládne audity budú zabezpečované a vykonávané priamo Ministerstvom financií SR. Taktiež sa zabezpečí kvalitnejšie a efektívnejšie riadenie ľudských zdrojov a s tým súvisiace efektívnejšie prerozdelenie personálnych kapacít ako aj finančných zdrojov v súvislosti s výkonom vládnych auditov.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Prijatie návrhu zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, marginálne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na limit verejných výdavkov a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom EÚ.

Dátum nadobudnutia účinnosti je navrhnutý od 1. januára 2026. Návrh zákona ráta so zachovaním 15 dňovej legisvakačnej doby v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

návrhu zákona s právom Európskej únie

1. Navrhovateľ zákona:

Vláda Slovenskej republiky.

2. Názov návrhu zákona:

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:

a) v primárnom práve

- čl. 4, 38 až 44, 49, 53, 56 a 57, 107, 108, 114, 162 až 164, 174 až 178, 217 a 218, 287, 317, 320 až 325 a 349 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016).

b) v sekundárnom práve

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2024/2509 z 23. septembra 2024 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L, 2024/2509, 26.9.2024), gestor: MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1059 z 24. júna 2021 o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Európska územná spolupráca (Interreg) podporovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a vonkajších finančných nástrojov (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021), gestori: MIRRI SR, MF SR,

- delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2022/127 zo 7. decembra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 o pravidlá platné pre platobné agentúry a iné orgány, finančné riadenie, schvaľovanie účtov, zábezpeky a používanie eura (Ú. v. EÚ L 20, 31.1.2022) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré sú financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6.12.2021) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6.12.2021) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom a rybolovnom a akvakulturálnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MF SR, MV SR, MPSVR SR, MH SR, MŽP SR, MPRV SR,

- nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26.6.2014) v platnom znení, gestori: PÚ SR, MH SR, MPRV SR, MPSVR SR, MŠVVM SR, MŽP SR, MD SR, MK SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 508/2014 z 15. mája 2014 o Európskom námornom a rybárskom fonde, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (ES) č. 2328/2003, (ES) č. 861/2006, (ES) č. 1198/2006 a (ES) č. 791/2007 a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1255/2011 (Ú. v. EÚ L 149, 20.5.2014) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 514/2014 zo 16. apríla 2014, ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Fonde pre azyl, migráciu
a integráciu a o nástroji pre finančnú podporu v oblasti policajnej spolupráce, predchádzania trestnej činnosti, boja proti trestnej činnosti a krízového riadenia (Ú. v. EÚ L 150, 20.5.2014) v platnom znení, gestori: MV SR, MS SR, GP SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 515/2014 zo 16. apríla 2014, ktorým sa ako súčasť Fondu pre vnútornú bezpečnosť zriaďuje nástroj
pre finančnú podporu v oblasti vonkajších hraníc a víz a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 574/2007/ES (Ú. v. EÚ L 150, 20.5.2014) v platnom znení, gestori: MV SR, MZVEZ SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 516/2014 zo 16. apríla 2014, ktorým sa zriaďuje Fond pre azyl, migráciu a integráciu, a ktorým sa mení rozhodnutie Rady 2008/381/ES a rušia rozhodnutia Európskeho parlamentu
a Rady č. 573/2007/ES a č. 575/2007/ES a rozhodnutie Rady 2007/435/ES
(Ú. v. EÚ L 150, 20.5.2014) v platnom znení, gestor: MV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 537/2014 zo 16. apríla 2014
o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu a o zrušení rozhodnutia Komisie 2005/909/ES (Ú. v. EÚ L 158, 27.5.2014) v platnom znení, gestor: MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 223/2014 z 11. marca 2014
o Fonde európskej pomoci pre najodkázanejšie osoby (Ú. v. EÚ L 72, 12.3.2014), v platnom znení, gestor: MPSVR SR

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1299/2013 zo 17. decembra 2013 o osobitných ustanoveniach na podporu cieľa Európska územná spolupráca z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013), gestori: MIRRI SR, MPRV SR, MH SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1300/2013 zo 17. decembra 2013 o Kohéznom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1084/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013), gestori: MIRRI SR, MD SR, MŽP SR, MH SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1301/2013 zo 17. decembra 2013 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Investovanie do rastu a zamestnanosti, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1080/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013), v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MD SR, MŠVVM SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MH SR, MŽP SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MD SR, MŠVVM SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MPRV SR, MH SR, MŽP SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1304/2013 zo 17. decembra 2013 o Európskom sociálnom fonde a o zrušení nariadenia Rady (ES)
č. 1081/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MPSVR SR, MŠVVM SR, MV SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1305/2013 zo 17. decembra 2013 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 1698/2005 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 zo 17. decembra 2013 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 352/78, (ES) č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013
o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii
(Ú. v. EÚ L 174, 26.6.2013) v platnom znení, gestor: MF SR,

- delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 532/2014 z 13. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 223/2014 o Fonde európskej pomoci pre najodkázanejšie osoby (Ú. v. EÚ L 148, 20.5.2014) v platnom znení, gestor: MPSVR SR,

- delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 480/2014 z 3. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde (Ú. v. EÚ L 138, 13.5.2014) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MD SR, MŠVVM SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MPRV SR, MH SR, MŽP SR, MF SR,

- vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 215/2014 zo 7. marca 2014, ktorým sa stanovujú pravidlá vykonávania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde v súvislosti s metodikami poskytovania podpory na riešenie zmeny klímy, určovaním čiastkových cieľov a zámerov vo výkonnostnom rámci a nomenklatúrou kategórií intervencií pre európske štrukturálne a investičné fondy (Ú. v. EÚ L 69, 08.03.2014) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MD SR, MŠVVM SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MPRV SR, MH SR, MŽP SR, MF SR,

- delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 907/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013, pokiaľ ide o platobné agentúry a ostatné orgány, finančné hospodárenie, schvaľovanie účtovných závierok, zábezpeky a používanie eura (Ú. v. EÚ L 255, 28.8.2014) v platnom znení, gestor: MPRV SR,

- rozhodnutie Rady z 26. júla 2010 o podpise a predbežnom vykonávaní Dohody medzi Európskou úniou, Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom o finančnom mechanizme EHP na obdobie rokov 2009 – 2014, Dohody medzi Európskou úniou a Nórskom o nórskom finančnom mechanizme na obdobie rokov 2009 – 2014, dodatkového protokolu k Dohode medzi Európskym hospodárskym spoločenstvom a Islandom, ktorý sa týka osobitných ustanovení uplatniteľných na dovoz určitých rýb a produktov rybného hospodárstva
do Európskej únie na obdobie rokov 2009 – 2014 a dodatkového protokolu k Dohode medzi Európskym hospodárskym spoločenstvom a Nórskom, ktorý sa týka osobitných ustanovení uplatniteľných na dovoz určitých rýb a produktov rybného hospodárstva do Európskej únie na obdobie rokov 2009 – 2014 (2010/674/EÚ) (Ú. v. EÚ L 291,9.11.2010), gestori: ÚV SR, MF SR, MPRV SR,

- nariadenie Rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 145, 10.6.2009) v platnom znení, gestor: MF SR, ŠÚ SR,

- nariadenie Komisie (ES) č. 1828/2006 z 8. decembra 2006, ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja (Ú. v. EÚ L 371, 27.12.2006) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MŠVVM SR, MZ SR, MPSVR SR, MD SR, MH SR, MŽP SR, MF SR,

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 z 5. júla 2006
o Európskom zoskupení územnej spolupráce (EZÚS) (Ú. v. EÚ L 210, 31.07.2006) v platnom znení, gestori: MIRRI SR, MS SR, MV SR,

- nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 1; Ú. v. ES L 312, 23.12.1995), gestor: MF SR.

c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie

 

- rozsudok Súdneho dvora vo veci C-562/12, Liivimaa Lihaveis MTÜ proti Eesti‑Läti programmi 2007‑2013 Seirekomitee [2014].

Výrok rozsudku

1. Článok 263 ZFEÚ sa má vykladať v tom zmysle, že v rámci operačného programu vyplývajúceho z nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999, a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 z 5. júla 2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1783/1999, ktorého cieľom je podpora európskej územnej spolupráce, žaloba proti rozhodnutiu monitorovacieho výboru, ktorým sa zamieta žiadosť o podporu, nespadá do právomoci Súdneho dvora Európskej únie.

2. Článok 267 prvý odsek písm. b) ZFEÚ sa má vykladať v tom zmysle, že programová príručka prijatá monitorovacím výborom v rámci operačného programu vyplývajúceho z nariadenia č. 1083/2006, ako aj z nariadenia č. 1080/2006, ktorého cieľom je podpora európskej územnej spolupráce medzi dvoma členskými štátmi, o aký ide vo veci samej, nie je akt prijatý inštitúciou, orgánom, úradom alebo agentúrou Únie, a preto Súdny dvor Európskej únie nemá právomoc posúdiť platnosť ustanovení takejto príručky.

3. Nariadenie č. 1083/2006 v spojení s článkom 47 Charty základných práv Európskej únie sa má vykladať v tom zmysle, že bráni takému ustanoveniu programovej príručky prijatej monitorovacím výborom v rámci operačného programu uzavretého medzi dvoma členskými štátmi, ktorého cieľom je podpora európskej územnej spolupráce, v rozsahu, v akom toto ustanovenie nestanovuje, že rozhodnutie tohto monitorovacieho výboru, ktorým sa zamieta žiadosť o podporu, možno napadnúť na súde členského štátu.

- rozsudok Súdneho dvora vo veci C-579/11, Grande Área Metropolitana do Porto (GAMP) proti Comissão Directiva do Programa Operacional Potencial Humano a i. [2012].

Výrok rozsudku

Ustanovenia primárneho práva Únie týkajúce sa hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti, ako aj nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999, sa majú vykladať tak, že nebránia tomu, aby sa investícia spolufinancovaná Európskou úniou realizovala jednak v prospech lokality mimo územia regiónov, ktoré sú oprávnené na podporu, a jednak subjektom, ktorý má sídlo v tejto lokalite, za podmienky, že táto investícia je realizovaná cielene a adresne smerom k oprávneným regiónom.

- rozsudok Súdneho dvora vo veci C‑386/18, Coöperatieve Producentenorganisatie en Beheersgroep Texel UA proti Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit [2019].

Výrok rozsudku

1. Článok 66 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 508/2014 z 15. mája 2014 o Európskom námornom a rybárskom fonde, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (ES) č. 2328/2003, (ES) č. 861/2006, (ES) č. 1198/2006 a (ES) č. 791/2007 a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1255/2011, sa má vykladať v tom zmysle, že bráni tomu, aby členský štát odmietol vyhovieť žiadosti o podporu organizácie výrobcov v odvetví rybného hospodárstva a akvakultúry týkajúcej sa výdavkov, ktoré vynaložila na prípravu a vykonávanie plánu produkcie a uvádzania na trh, z dôvodu, že ku dňu podania tejto žiadosti tento členský štát vo svojom vnútroštátnom právnom poriadku ešte nestanovil možnosť posudzovať takúto žiadosť.

2. Článok 66 ods. 1 nariadenia č. 508/2014 sa má vykladať v tom zmysle, že pre organizácie výrobcov v odvetví rybného hospodárstva a akvakultúry priamo nezakladá právo na finančnú podporu z Európskeho námorného a rybárskeho fondu na výdavky, ktoré vynaložili na prípravu a vykonávanie plánu produkcie a uvádzania na trh.

3. Článok 65 ods. 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006, sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni tomu, aby podpora z Európskeho námorného a rybárskeho fondu bola poskytnutá na prípravu a vykonávanie plánu produkcie a uvádzania na trh v prípade, že žiadosť o podporu bola podaná po príprave a vykonaní takéhoto plánu.

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) Lehota na prebranie príslušného právneho aktu EÚ: bezpredmetné.

b) Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK a ani konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260.

c) Bezpredmetné.

5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:

a) úplne.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií SR

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

12.03.2025 – 21.03.2025

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

21.03.2025

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

2. štvrťrok 2025

 

2. Definovanie problému

Podľa platnej právnej úpravy zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“) je orgán verejnej správy povinný vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, ktoré je však potrebné vnímať ako súčasť vnútorného kontrolného systému v organizácii. Je preto žiadúce, aby zákon č. 357/2015 Z. z. upravoval aj požiadavky na samotný vnútorný kontrolný systém.

Základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola ako aj finančná kontrola na mieste sa vykonávajú vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti, pričom v rámci nich sa overuje súlad finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. Základná finančná kontrola a administratívna finančná kontrola predstavujú dokumentárne overenie od stola, v rámci ktorého sa fakticky overujú tie isté skutočnosti tými istými osobami (zamestnancami a vedúcimi zamestnancami orgánu verejnej správy), pričom len výstupy z týchto dvoch finančných kontrol sú rozdielne. V praxi tak v súčasnosti dochádza k tomu, že jedna finančná operácia alebo jej časť je overovaná v jednom čase v rámci dvoch, niekedy troch finančných kontrol, ak je potrebné overiť niektoré skutočnosti podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. na mieste. Návrhom zákona má preto dôjsť k zjednodušeniu nastaveného modelu finančných kontrol.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom návrhu zákona je posilniť inštitút vnútorného kontrolného systému, vrátane finančného riadenia, a zároveň zefektívniť výkon finančnej kontroly. Cieľom každého orgánu verejnej správy by malo byť vytvorenie, rozvíjanie a udržiavanie takého vnútorného kontrolného systému, ktorý zabezpečí hospodárne, efektívne, účinné a účelné nakladanie s verejnými financiami. Návrh zákona za týmto účelom jasne stanovuje aké vlastnosti a prvky musí vnútorný kontrolný systém obsahovať. Súčasný model finančnej kontroly, ktorá sa vykonáva ako základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste sa návrhom zákona zjednodušuje, pričom orgány verejnej správy budú vo vzťahu k finančným operáciám alebo ich častiam vykonávať už len finančnú kontrolu. Pri poskytovaní verejných financií sa navrhuje znížiť administratívne zaťaženie pri výkone finančných kontrol zo strany poskytovateľa verejných financií, ktorý v prípade, ak bude vykonávať finančnú kontrolu pri poskytnutí verejných financií inej osobe a nezistí nedostatky, ktoré majú vplyv na poskytnutie verejných financií, t. j. nedôjde k neposkytnutiu verejných financií alebo k ich poskytnutiu v zníženej výške alebo nebude potrebné poskytnuté plnenie vymáhať, ak už boli verejné financie poskytnuté, orgán verejnej správy nebude musieť vypracovávať a zasielať povinnej osobe návrh správy/návrh čiastkovej správy a správu/čiastkovú správu z finančnej kontroly. Dopĺňa sa možnosť pre orgány verejnej správy, ktoré nie sú správcom kapitoly štátneho rozpočtu zaviesť v rámci svojho orgánu verejnej správy vnútorný audit, pričom na výkon vnútorného auditu sa budú vzťahovať určené práva a povinnosti upravujúce vnútorný audit. Uvedená možnosť súvisí aj so zabezpečením overovania nastavenia a funkčnosti vnútorného kontrolného systému v rámci orgánu verejnej správy, nakoľko vnútorný audit predstavuje najkomplexnejší nástroj pre štatutárny orgán orgánu verejnej správy, ktorým by mal byť za týmto účelom využitý.

Návrhom zákona za zrušuje Úrad vládneho auditu, ktorý je rozpočtovou organizáciou Ministerstva financií SR a všetky jeho kompetencie sa presúvajú na Ministerstvo financií SR. Dôvodom je najmä potrebná úspora a konsolidácia verejných financií, ku ktorej dôjde tým, že sa môže znížiť celkový limit počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva financií SR. Zároveň, presun kompetencií z Úradu vládneho auditu na Ministerstvo financií SR prinesie efektívnejšiu koordináciu výkonu vládnych auditov, kvalitnejšie výstupy z vládnych auditov, skráti sa dĺžka trvania vládnych auditov, keďže vládne audity budú zabezpečované a vykonávané priamo Ministerstvom financií SR. Zároveň sa zabezpečí odstránenie duplicitných pozícií na Úrade vládneho auditu a na Ministerstve financií SR najmä v podobe vedúcich oddelení, a taktiež sa zabezpečí kvalitnejšie a efektívnejšie riadenie ľudských zdrojov a s tým súvisiace efektívnejšie prerozdelenie personálnych kapacít ako aj finančných zdrojov v súvislosti s výkonom vládnych auditov.

4. Dotknuté subjekty

- orgány verejnej správy

- Ministerstvo financií SR, Úrad vládneho auditu, iná právnická osoba poverená Ministerstvom financií SR výkonom vládneho auditu

- správca kapitoly štátneho rozpočtu

- povinná osoba pri výkone finančnej kontroly/auditu

5. Alternatívne riešenia

Navrhovateľ uvádza nulový variant, čo je analýza súčasného právneho stavu.

V dôsledku neprijatia navrhovanej právnej úpravy bude ponechaná administratívna záťaž na strane osôb oprávnených vykonávať finančnú kontrolu a audit. Zároveň nebudú nastavené pravidlá vnútorného kontrolného systému pre orgány verejnej správy, ktorého riadne nastavenie a funkčnosť je základným predpokladom pre hospodárne, efektívne, účinné a účelné nakladanie s verejnými financiami.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Áno

Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 204/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah ročnej správy o vykonaných vnútorných auditoch (ďalej len „vyhláška č. 204/2019 Z. z.”), konkrétne ide o úpravu prílohy k vyhláške č. 204/2019 Z. z., ktorá ustanovuje náležitosti ročnej správy o vykonaných vnútorných auditoch.

Z dôvodu, že útvar vnútorného auditu bude povinný prvýkrát predložiť správu o vykonaných vnútorných auditoch v súlade so zmenami, ktoré upraví vyhláška až do konca februára 2027, návrh vyhlášky nebude zverejnený spolu s návrhom zákona.

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

 

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Preskúmanie účelnosti návrhu zákona bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.

Kritériá:

Posilnenie inštitútu vnútorného kontrolného systému, vrátane finančného riadenia, a zároveň zefektívnenie výkonu finančnej kontroly.

Znížiť administratívne zaťaženie pri výkone finančných kontrol.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Vplyv na rozpočet verejnej správy bude pozitívny z dôvodu zníženia celkového limitu počtu zamestnancov kapitoly. V súvislosti so zrušením rozpočtovej organizácie Úrad vládneho auditu a presunu jej kompetencií na Ministerstvo financií SR sa očakáva negatívny vplyv na rozpočet výdavkov v roku 2025 z dôvodu potreby vyplatenia odstupného a celkový pozitívny vplyv na rozpočet výdavkov, a to vo forme úspory osobných výdavkov v nasledujúcich rokoch.

Návrh zákona môže odbúrať administratívnu záťaž pri vykonávaní finančnej kontroly (čo môže mať prípadný vplyv na príjmové časti rozpočtu) a dopĺňa sa možnosť pre orgány verejnej správy, ktoré nie sú správcom kapitoly štátneho rozpočtu, zaviesť v rámci svojho orgánu verejnej správy vnútorný audit (čo môže mať prípadný vplyv na výdavkovú časť rozpočtu). Avšak v tomto prípade je vplyv na rozpočet verejnej správy pre orgány verejne správy marginálny.

Zavádzajú sa nové formy pokuty (prípadný vplyv na príjmové časti rozpočtu) - Ak štatutárny orgán orgánu verejnej správy porušuje povinnosti ustanovené v § 4 a § 5 týkajúce sa vytvorenia, rozvíjania a udržiavania vnútorného kontrolného systému ako aj povinnosti týkajúce sa finančného riadenia a povinnosti ustanovené v § 6 týkajúce sa vykonávania finančnej ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

13.08.2025

Právne oblasti

Bankovníctvo, peňažníctvo
Rozpočtové právo
Kultúra
Pošta a telekomunikácie
Telekomunikácie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.