A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Navrhovaná právna úprava zmenou a doplnením zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách:
1. Reaguje na skutkový stav reálnej nedostupnosti sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby s finančnou podporou ich poskytovania z verejných zdrojov, poskytovaných a zabezpečovaných v samosprávnej pôsobnosti obcí. Ide o sociálne služby, ktorými sú domáca opatrovateľská služba a sociálna služba v zariadení pre seniorov, zariadení opatrovateľskej služby a v dennom stacionári. Navrhovaná právna úprava vytvára právne podmienky na zabezpečenie reálnejšej dostupnosti týchto sociálnych služieb s finančnou podporou ich poskytovania z rozpočtu obce pre fyzické osoby, ktoré sú na ne odkázané. Ide vo svojich dôsledkoch o reakciu na potrebu vytvorenia právnych podmienok na realizáciu pozitívneho záväzku obce, ako orgánu verejnej moci, pri poskytovaní a zabezpečení poskytovania sociálnych služieb v rozsahu svojej pôsobnosti, k zabezpečeniu ich dostupnosti najmä v reálnom čase, a tým vo svojich dôsledkoch zabezpečiť vymáhateľný obsah tohto sociálneho práva.
Vzhľadom na reálne zdrojové možnosti obcí, pri zohľadnení značnej diferenciácie veľkostných kategórií obcí a ich súvisiacich rozpočtových možností, a tým zdrojového zabezpečenia aj výkonu samosprávnych pôsobností pri poskytovaní sociálnych služieb, a pri viazanosti zmyslom a účelom sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, je potrebné zabezpečiť aj na lokálnej úrovni reálnu dostupnosť potrebnej sociálnej služby pre cieľovú skupinu osôb, a to v priestore, čase, i finančnú dostupnosť týchto sociálnych služieb.
V dôsledku demografického vývoja spojeného so starnutím populácie a z neho vyplývajúcich dôsledkov v predlžovaní veku dožitia spojeného aj s nárastom počtu fyzických osôb odkázaných na pomoc inej osoby je potrebné postupne vytvárať právne podmienky pre dlhodobú dostupnosť a udržateľnosť poskytovania sociálnych služieb, a to aj v postupnosti jednotlivých legislatívnych úprav a ich vzájomnej previazanosti.
Predkladaný návrh právnej úpravy predstavuje aktuálne legislatívne opatrenie reagujúce na skutkový stav reálnej nedostupnosti sociálnych služieb s finančnou podporou z verejných zdrojov poskytovaných a zabezpečovaných v pôsobnosti obcí a takto koncipovaná právna úprava bude prehodnotená v kontexte s reformou financovania sociálnych služieb a jej realizáciou, ktorá je jedným zo záväzkov z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Navrhovaná právna úprava teda sleduje legitímny cieľ - prispieť k zabezpečeniu dostupnosti sociálnych služieb na lokálnej úrovni zodpovedajúcich demografickému vývoju a nárastu počtu odkázaných na dlhodobú sociálnozdravotnú starostlivosť a to v primeranom časovom horizonte s postupnosťou krokov.
2. V záujme odstránenia nesprávnej interpretačnej praxe vzniku povinnosti obce poskytovať v rozsahu jej pôsobnosti neverejným poskytovateľom sociálnej služby finančný príspevok na spolufinancovanie sociálnej služby, sa v príslušných ustanoveniach zákona o sociálnych službách explicitne podmieňuje vznik tejto povinnosti predchádzajúcim, preukázateľným spôsobom realizovaným, požiadaním neverejného poskytovateľa sociálnej služby podmienenej odkázanosťou zo strany obce, resp. vyššieho územného celku v rozsahu ich pôsobnosti, t. j. zabezpečením sociálnej služby obcou, resp. vyšším územným celkom u tohto poskytovateľa.
3. Vytvára právne podmienky pre rozšírenie previazanosti osobnej neformálnej pomoci a profesionálnej pomoci a podpory pri sebaobsluhe poskytovaním domácej opatrovateľskej služby vo vymedzenom rozsahu fyzickým osobám opatrovaným v rámci peňažného príspevku na opatrovanie, ako aj podmienky pre podporu a rozvoj využívania odľahčovacej služby u cieľovej skupiny opatrovateľov osôb odkázaných na opatrovanie podľa posudku vydaného príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účely kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, reagujúc na ich objektívne potreby a záujmy tak, aby sa napĺňal zmysel a účel odľahčovacej služby.
Aktuálna právna úprava poskytovania domácej opatrovateľskej služby umožňuje jej poskytovanie fyzickej osobe, ktorá je opatrovaná v rámci peňažného príspevku na opatrovanie, súbežne s takouto osobnou neformálnou starostlivosťou v rozsahu najviac ôsmich hodín mesačne. Takýto rozsah hodín mesačne nemožno považovať za postačujúci, najmä z hľadiska potreby podpory všetkých možných opatrení, ktoré v záujme humanizácie pomoci a podpory, ale aj jej ekonomizácie podporia zotrvanie fyzickej osoby odkázanej na pomoc inej fyzickej osoby pri sebaobsluhe v domácom prostredí. Vládnym návrhom sa preto tento rozsah možných súbežne s poberaním peňažného príspevku na opatrovanie poskytovaných hodín domácej opatrovateľskej služby zvyšuje z ôsmich na 40 hodín mesačne.
Pokiaľ ide o poskytovanie odľahčovacej služby, napriek objektívnej nevyhnutnosti odľahčenia opatrovateľov osôb odkázaných na opatrovanie podľa posudku vydaného príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účely kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, a to poskytnutím časového priestoru pre nevyhnutný odpočinok od osobného opatrovania, je odľahčovacia služba využívaná len v minimálnom rozsahu. Návrhom právnej úpravy sa posilnia možnosti využitia odľahčovacej služby v rámci terénnych a ambulantných foriem sociálnych služieb primerane individuálnym potrebám cieľovej skupiny osôb v konkrétnom čase a v konkrétnom časovom rozsahu a vytvoria sa tým flexibilnejšie ...