Dôvodová správa k zákonu č. 304/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je úprava a harmonizácia legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Právna úprava reaguje na potrebu reštartu sektora cestovného ruchu v dôsledku následkov nepriaznivej situácie spojenej s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou a infláciou.

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá na základe úlohy č. 1 na mesiac september z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024.

Cieľom návrhu zákona je úprava a harmonizácia legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Navrhovaná právna úprava reaguje na potrebu reštartu sektora cestovného ruchu v dôsledku následkov nepriaznivej situácie spojenej s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou a infláciou.

Návrh zákona vytvára pomocný nástroj rozvoja a podpory cestovného ruchu s cieľom zdynamizovať a posilniť rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu ako základného piliera
pri budovaní ekonomickej prosperity regiónov. Cieľom aplikácie nového nástroja rozvoja a podpory cestovného ruchu je predovšetkým podporovať inteligentne riadenie rozvoja cestovného ruchu založené na aktívnom zbere a vyhodnocovaní dát o pohybe a návšteve návštevníkov v území spravovanom týmito organizáciami, čo umožní efektívnejšie nastavenie tvorby produktov a ich propagáciu na domácom trhu a zahraničných trhoch. Ďalším cieľom je podpora zavádzania nových, pravidelných leteckých spojení, ktorej zámerom je zvýšiť dostupnosť, atraktivitu a podiel prenocovaní zahraničných návštevníkov v Slovenskej republike. Uvedená podpora bude mať pozitívne vplyvy na zvýšenie príjmov zo zamestnanosti v sektore cestovného ruchu.

Návrhom zákona sa vychádzajúc z aplikačnej praxe dopĺňa právna úprava vo vzťahu
k dotácii na podporu realizácie aktivít organizácie cestovného ruchu tak, aby mala komplexný charakter. Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu, s cieľom motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu.

Taktiež sa zrušuje výnos z 10. februára 2014 č. 04210/2014/B710-SCR/8331-M, ktorým sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie organizáciám cestovného ruchu a náležitosti projektu (oznámenie č. 33/2014 Z. z.), nakoľko vzor žiadosti o poskytnutie dotácie, náležitosti projektu a podmienky použitia dotácie budú súčasťou výzvy a zároveň podmienky použitia dotácie budú aj súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie.

Článkom II sa upravuje zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v ktorom sa vypúšťa Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky ako poskytovateľ investičnej pomoci pre oblasť cestovného ruchu, keďže pôsobnosť v oblasti cestovného ruchu prešla zákonom č. 7/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ktoré nebude poskytovať investičnú pomoc v sektore cestovného ruchu.

Návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne
a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 1. januára 2025.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

Jún 2024

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

Júl 2024

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

September 2024

 

2. Definovanie problému

Návrh zákona vychádza z rozsiahlej diskusie s oblastnými organizáciami cestovného ruchu, krajskými organizáciami cestovného ruchu, samosprávami a profesijnými združeniami. Navrhovaná právna úprava reaguje na potrebu reštartu sektora cestovného ruchu v dôsledku následkov nepriaznivej situácie spojenej s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou, infláciou a reflektuje aktuálne potreby sektora cestovného ruchu.

3. Ciele a výsledný stav

Zámerom návrhu zákona je úprava a harmonizácia legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky týmto návrhom plní úlohu, ktorá mu bola definovaná v Pláne legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiac september 2024. Cieľom návrhu zákona je priblížiť a sprístupniť zrozumiteľnejšiu politiku pre budovanie produktu cestovného ruchu a znížiť obavu samospráv pri investovaní zdrojov do cestovného ruchu. Prostredníctvom adresnej podpory príjazdového cestovného ruchu s akcentom na hromadnú prepravu i zavádzanie nových leteckých liniek vytvoriť vhodné podmienky k zvyšovaniu konkurencieschopnosti Slovenska v stredoeurópskom regióne s priamym dopadom na zvýšenie počtu prenocovaní v ubytovacích zariadeniach. Návrh zákona vytvára priestor na podporu a rozvoj inteligentného riadenia cestovného ruchu v regiónoch Slovenska, zámerom ktorého je dosahovanie priaznivých ekonomických výsledkov všetkých zainteresovaných strán pôsobiacich v regiónoch a ktoré je závislé od funkčnosti organizácií cestovného ruchu a ich schopnosti spravovať územie v súlade s najnovšími trendmi. Vychádzajúc z aplikačnej praxe sa dopĺňa právna úprava vo vzťahu
k dotácii na podporu realizácie aktivít organizácie cestovného ruchu tak, aby mala komplexný charakter. Rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu, s cieľom motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu.

4. Dotknuté subjekty

Oblastné organizácie cestovného ruchu, krajské organizácie cestovného ruchu, samosprávy, podnikateľská sféra v cestovnom ruchu a profesijné združenia v cestovnom ruchu.

5. Alternatívne riešenia

Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu. Tým by sa však nerealizoval reštart sektora cestovného ruchu a nesplnila by sa úloha, ktorá bola Ministerstvu cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky stanovená v úlohe č. 1 na mesiac september Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

Zrušuje sa výnos z 10. februára 2014 č. 04210/2014/B710-SCR/8331-M, ktorým sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie organizáciám cestovného ruchu a náležitosti projektu (oznámenie č. 33/2014 Z. z.), nakoľko vzor žiadosti o poskytnutie dotácie, náležitosti projektu a podmienky použitia dotácie budú súčasťou výzvy a zároveň podmienky použitia dotácie budú aj súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie.

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

☐ Áno ☒ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Preskúmanie účinnosti a účelnosti návrhu zákona bude vykonané o tri roky po nadobudnutí účinnosti zákona. Kritériom pre preskúmanie bude počet slovenských a zahraničných turistov v jednotlivých regiónoch a ich porovnanie s predchádzajúcimi rokmi.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Navrhovaná právna úprava viažuca sa k dotácii rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu. Cieľom tejto právnej úpravy je motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácií cestovného ruchu. Predpoklad na uvedený typ spolupráce je vyčíslený v sume 5,3 mil. EUR.

Podpora zavádzania nových leteckých spojení bude zameraná na 4 medzinárodné letiská v SR (Bratislava, Košice, Poprad a Piešťany). Ide o región s rozvinutou ponukou a službami cestovného ruchu. Cieľom je každoročne podporiť 8-10 takýchto leteckých spojení, pričom na základe empirických zistení a prepočtov z iných krajín, by takáto podpora zvýšila počet zahraničných turistov a ich prenocovaní o viac ako 330 000, čo predstavuje nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 7%. Toto navýšenie zabezpečí zvýšenie príjmov predovšetkým v ubytovacích zariadeniach o viac ako 11 mil. EUR, ako aj zvýšenie príjmov vyplývajúce zo spotreby ďalších nadväzujúcich služieb, ako napr. stravovacie služby a pod. Podpora bude v trvaní 3 rokov na linku.

Ďalej prostredníctvom nástrojov na podporu rozvoja cestovného ruchu sa navrhuje vytvorenie podmienok pre inteligentné riadenie cestovného ruchu v slovenských regiónoch organizáciami cestovného ruchu, ktoré umožní vysporiadať sa s poklesom konkurencieschopnosti a ďalšími negatívnymi následkami na sektor cestovného ruchu, a to prostredníctvom efektívneho nastavenia strategicko-plánovacích a rozvojových aktivít v území založených na dátach. Finančné príspevky budú určené najmä na podporu tvorby, spracovania, využívania a prepájania dát, ktoré vytvárajú podmienky pre efektívne prijímanie rozhodnutí v rámci zavádzania princípov inteligentného spravovania destinácií. Dosahovanie priaznivých ekonomických výsledkov všetkých zainteresovaných strán v cestovnom ruchu v regiónoch je závislé od funkčnosti organizácií cestovného ruchu a ich schopnosti spravovať územie v súlade s najnovšími trendmi.

Vyčíslenie finančných nákladov je bližšie rozpracované v Analýze vplyvov na rozpočet.

11. Kontakt na spracovateľa

Mgr. František Morong,

sekcia destinačného manažmentu cestovného ruchu,

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky,

Frantisek.Morong@mincrs.sk, 0947 749 749

12. Zdroje

Konzultácie s riaditeľmi oblastných organizácií cestovného ruchu, Radou riaditeľov krajských organizácií cestovného ruchu, asociáciami organizácií cestovného ruchu, sprievodcov, turistických informačných kancelárií združených v platforme samosprávnych krajov pod názvom SK8, Združenie miest a obcí Slovenska, Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky, Klub500, Bez bariéry - národná platforma proti bariéram, odborná akademická obec v cestovnom ruchu, Vidiecky parlament na Slovensku, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Pripomienky krajských poslancov vyššieho územného celku Trnava, pripomienky niektorých miestnych akčných skupín MAS.

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 107/2024

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☒ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

I. Úvod: Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky dňa 13. júna 2024 predložilo na PPK materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené a pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia odporúča predkladateľovi Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt.

Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.

Vyhodnotenie: akceptované

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa, aby v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3 Produktivita vyznačil zvyšovanie produktivity.

Odôvodnenie: Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho, funkčného nástroja financovania cestovného ruchu. Cieľom právnej úpravy je motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu. Vo všeobecnosti, ak daný návrh zákona nevplýva na produktivitu, predkladateľ by mal vyznačiť, že sa produktivita nemení. V prípade, ak materiál bude vplývať na produktivitu, je potrebné napísať aj krátky popis akým spôsobom.

Vyhodnotenie: akceptované

Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie nákladov, resp. úspor regulácie na podnikateľské prostredie v časti 3.1 Náklady regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Vyhodnotenie: neakceptované

Odôvodnenie: Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

23.08.2024

Právne oblasti

Rozpočtové právo
Cestovný ruch
Zamestnanosť

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.