A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá na základe úlohy č. 1 na mesiac september z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024.
Cieľom návrhu zákona je úprava a harmonizácia legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Navrhovaná právna úprava reaguje na potrebu reštartu sektora cestovného ruchu v dôsledku následkov nepriaznivej situácie spojenej s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou a infláciou.
Návrh zákona vytvára pomocný nástroj rozvoja a podpory cestovného ruchu s cieľom zdynamizovať a posilniť rozvoj a udržateľnosť cestovného ruchu ako základného piliera
pri budovaní ekonomickej prosperity regiónov. Cieľom aplikácie nového nástroja rozvoja a podpory cestovného ruchu je predovšetkým podporovať inteligentne riadenie rozvoja cestovného ruchu založené na aktívnom zbere a vyhodnocovaní dát o pohybe a návšteve návštevníkov v území spravovanom týmito organizáciami, čo umožní efektívnejšie nastavenie tvorby produktov a ich propagáciu na domácom trhu a zahraničných trhoch. Ďalším cieľom je podpora zavádzania nových, pravidelných leteckých spojení, ktorej zámerom je zvýšiť dostupnosť, atraktivitu a podiel prenocovaní zahraničných návštevníkov v Slovenskej republike. Uvedená podpora bude mať pozitívne vplyvy na zvýšenie príjmov zo zamestnanosti v sektore cestovného ruchu.
Návrhom zákona sa vychádzajúc z aplikačnej praxe dopĺňa právna úprava vo vzťahu
k dotácii na podporu realizácie aktivít organizácie cestovného ruchu tak, aby mala komplexný charakter. Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu, s cieľom motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu.
Taktiež sa zrušuje výnos z 10. februára 2014 č. 04210/2014/B710-SCR/8331-M, ktorým sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie organizáciám cestovného ruchu a náležitosti projektu (oznámenie č. 33/2014 Z. z.), nakoľko vzor žiadosti o poskytnutie dotácie, náležitosti projektu a podmienky použitia dotácie budú súčasťou výzvy a zároveň podmienky použitia dotácie budú aj súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie.
Článkom II sa upravuje zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v ktorom sa vypúšťa Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky ako poskytovateľ investičnej pomoci pre oblasť cestovného ruchu, keďže pôsobnosť v oblasti cestovného ruchu prešla zákonom č. 7/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ktoré nebude poskytovať investičnú pomoc v sektore cestovného ruchu.
Návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne
a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 1. januára 2025.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Jún 2024
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| Júl 2024
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| September 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
Návrh zákona vychádza z rozsiahlej diskusie s oblastnými organizáciami cestovného ruchu, krajskými organizáciami cestovného ruchu, samosprávami a profesijnými združeniami. Navrhovaná právna úprava reaguje na potrebu reštartu sektora cestovného ruchu v dôsledku následkov nepriaznivej situácie spojenej s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou, infláciou a reflektuje aktuálne potreby sektora cestovného ruchu.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Zámerom návrhu zákona je úprava a harmonizácia legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky týmto návrhom plní úlohu, ktorá mu bola definovaná v Pláne legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiac september 2024. Cieľom návrhu zákona je priblížiť a sprístupniť zrozumiteľnejšiu politiku pre budovanie produktu cestovného ruchu a znížiť obavu samospráv pri investovaní zdrojov do cestovného ruchu. Prostredníctvom adresnej podpory príjazdového cestovného ruchu s akcentom na hromadnú prepravu i zavádzanie nových leteckých liniek vytvoriť vhodné podmienky k zvyšovaniu konkurencieschopnosti Slovenska v stredoeurópskom regióne s priamym dopadom na zvýšenie počtu prenocovaní v ubytovacích zariadeniach. Návrh zákona vytvára priestor na podporu a rozvoj inteligentného riadenia cestovného ruchu v regiónoch Slovenska, zámerom ktorého je dosahovanie priaznivých ekonomických výsledkov všetkých zainteresovaných strán pôsobiacich v regiónoch a ktoré je závislé od funkčnosti organizácií cestovného ruchu a ich schopnosti spravovať územie v súlade s najnovšími trendmi. Vychádzajúc z aplikačnej praxe sa dopĺňa právna úprava vo vzťahu
k dotácii na podporu realizácie aktivít organizácie cestovného ruchu tak, aby mala komplexný charakter. Rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu, s cieľom motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Oblastné organizácie cestovného ruchu, krajské organizácie cestovného ruchu, samosprávy, podnikateľská sféra v cestovnom ruchu a profesijné združenia v cestovnom ruchu.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu. Tým by sa však nerealizoval reštart sektora cestovného ruchu a nesplnila by sa úloha, ktorá bola Ministerstvu cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky stanovená v úlohe č. 1 na mesiac september Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Zrušuje sa výnos z 10. februára 2014 č. 04210/2014/B710-SCR/8331-M, ktorým sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie organizáciám cestovného ruchu a náležitosti projektu (oznámenie č. 33/2014 Z. z.), nakoľko vzor žiadosti o poskytnutie dotácie, náležitosti projektu a podmienky použitia dotácie budú súčasťou výzvy a zároveň podmienky použitia dotácie budú aj súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie.
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☐ Áno ☒ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účinnosti a účelnosti návrhu zákona bude vykonané o tri roky po nadobudnutí účinnosti zákona. Kritériom pre preskúmanie bude počet slovenských a zahraničných turistov v jednotlivých regiónoch a ich porovnanie s predchádzajúcimi rokmi.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Navrhovaná právna úprava viažuca sa k dotácii rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho funkčného nástroja financovania cestovného ruchu. Cieľom tejto právnej úpravy je motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácií cestovného ruchu. Predpoklad na uvedený typ spolupráce je vyčíslený v sume 5,3 mil. EUR.
Podpora zavádzania nových leteckých spojení bude zameraná na 4 medzinárodné letiská v SR (Bratislava, Košice, Poprad a Piešťany). Ide o región s rozvinutou ponukou a službami cestovného ruchu. Cieľom je každoročne podporiť 8-10 takýchto leteckých spojení, pričom na základe empirických zistení a prepočtov z iných krajín, by takáto podpora zvýšila počet zahraničných turistov a ich prenocovaní o viac ako 330 000, čo predstavuje nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 7%. Toto navýšenie zabezpečí zvýšenie príjmov predovšetkým v ubytovacích zariadeniach o viac ako 11 mil. EUR, ako aj zvýšenie príjmov vyplývajúce zo spotreby ďalších nadväzujúcich služieb, ako napr. stravovacie služby a pod. Podpora bude v trvaní 3 rokov na linku.
Ďalej prostredníctvom nástrojov na podporu rozvoja cestovného ruchu sa navrhuje vytvorenie podmienok pre inteligentné riadenie cestovného ruchu v slovenských regiónoch organizáciami cestovného ruchu, ktoré umožní vysporiadať sa s poklesom konkurencieschopnosti a ďalšími negatívnymi následkami na sektor cestovného ruchu, a to prostredníctvom efektívneho nastavenia strategicko-plánovacích a rozvojových aktivít v území založených na dátach. Finančné príspevky budú určené najmä na podporu tvorby, spracovania, využívania a prepájania dát, ktoré vytvárajú podmienky pre efektívne prijímanie rozhodnutí v rámci zavádzania princípov inteligentného spravovania destinácií. Dosahovanie priaznivých ekonomických výsledkov všetkých zainteresovaných strán v cestovnom ruchu v regiónoch je závislé od funkčnosti organizácií cestovného ruchu a ich schopnosti spravovať územie v súlade s najnovšími trendmi.
Vyčíslenie finančných nákladov je bližšie rozpracované v Analýze vplyvov na rozpočet.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Mgr. František Morong,
sekcia destinačného manažmentu cestovného ruchu,
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky,
Frantisek.Morong@mincrs.sk, 0947 749 749
|
12. Zdroje
|
Konzultácie s riaditeľmi oblastných organizácií cestovného ruchu, Radou riaditeľov krajských organizácií cestovného ruchu, asociáciami organizácií cestovného ruchu, sprievodcov, turistických informačných kancelárií združených v platforme samosprávnych krajov pod názvom SK8, Združenie miest a obcí Slovenska, Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky, Klub500, Bez bariéry - národná platforma proti bariéram, odborná akademická obec v cestovnom ruchu, Vidiecky parlament na Slovensku, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Pripomienky krajských poslancov vyššieho územného celku Trnava, pripomienky niektorých miestnych akčných skupín MAS.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 107/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
I. Úvod: Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky dňa 13. júna 2024 predložilo na PPK materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené a pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt.
Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.
Vyhodnotenie: akceptované
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3 Produktivita vyznačil zvyšovanie produktivity.
Odôvodnenie: Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie prostredníctvom už existujúceho, funkčného nástroja financovania cestovného ruchu. Cieľom právnej úpravy je motivovať organizácie cestovného ruchu k realizácii partnerských aktivít, vytváraniu produktov líniového charakteru za účelom rozširovania a zvyšovania atraktivity spravovaného územia v pôsobnosti participujúcich organizácii cestovného ruchu. Vo všeobecnosti, ak daný návrh zákona nevplýva na produktivitu, predkladateľ by mal vyznačiť, že sa produktivita nemení. V prípade, ak materiál bude vplývať na produktivitu, je potrebné napísať aj krátky popis akým spôsobom.
Vyhodnotenie: akceptované
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie nákladov, resp. úspor regulácie na podnikateľské prostredie v časti 3.1 Náklady regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: neakceptované
Odôvodnenie: Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosť poskytnutia dotácie ...
|