A. Všeobecná časť
Predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákona (ďalej len „návrh zákona“) predkladá vláda Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2016.
Cieľom predloženého vládneho návrhu zákona je úprava v obsahu a členení elektronickej zdravotnej knižky ako aj zmena v prístupoch vybraných oprávnených osôb do elektronickej zdravotnej knižky. Navrhuje sa zúženie údajov vedených v pacientskom sumári len na najdôležitejšie život zachraňujúce údaje. V rámci zavádzania elektronického zdravotníctva sa umožňuje vytvorenie a používanie lekárskych správ o poskytnutej zdravotnej starostlivosti, odporúčaní lekára na špecializovanú zdravotnú starostlivosť a lekárskych prepúšťacích správ v elektronickej podobe. Umožňuje sa predpísanie humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky a dietetickej potraviny v elektronickej podobe formou preskripčného záznamu a ich výdaj na základe tohto elektronického preskripčného záznamu. Rovnako sa umožňuje viacnásobné predpísanie humánneho lieku a jeho opakovaný výdaj na základe tzv. viacnásobného receptu. Upravujú a spresňujú sa príslušné ustanovenia v rámci procesu overenia zhody informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní. Národnému centru zdravotníckych informácií sa ukladá úloha vykonávať dohľad nad funkčnosťou informačného systému, ktorý má overenie zhody. Z dôvodu zrušenia vydávania elektronických preukazov poistencov a prechodu na používanie občianskeho preukazu s elektronickým čipom pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti sa navrhuje doplnenie možnosti jeho nevyhnutného použitia aj pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Rovnako tak sa z dôvodu problémov v aplikačnej praxi spresňujú ustanovenia umožňujúce predpisovanie humánnych liekov veterinárnym lekárom a ich výdaj na základe veterinárneho lekárskeho predpisu.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je aj rozšírenie pojmu urgentná zdravotná starostlivosť, rozšírenie ústavnej pohotovostnej služby, ktorá bude poskytovaná poskytovateľom ústavnej starostlivosti aj na urgentnom príjme 1. a 2. typu a podmienky ukončenia poskytovania ústavnej pohotovostnej služby na urgentnom príjme 1. a 2. typu poskytovateľom ústavnej starostlivosti. V predmetnom návrhu zákona sa upravujú aj podmienky udelenia štatútu Traumacentra. Navrhovanou úpravou sa ustanovuje povinnosť zdravotnej poisťovni uzatvoriť zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s každým poskytovateľom, ktorý je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa zákonom stanovené podmienky a povinnosť uhradiť paušálnu úhradu a úhradu stanovenú zákonom poskytovateľovi, ktorý je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa zákonom stanovené podmienky.
Navrhovanou úpravou sa precizuje organizácia a financovanie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel. Za činnosti v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovania a vykonávania pitiev zodpovedá Úrad pre dohľad na zdravotnou starostlivosťou. V uvedenej súvislosti sa upravuje pôsobnosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ustanovenia v súvislosti s povinnosťami poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, lekára alebo organizátora pri vykonávaní prehliadok mŕtvych tiel, ale aj inštitút ukladania pokút za porušenie povinností v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovaním pitiev. Navrhuje sa zabezpečenie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, v prípade ak ide o úmrtie osoby v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti a zabezpečenie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, v prípade ak ide o úmrtie osoby mimo zdravotníckeho zariadenia. V zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti vykonanie prehliadky mŕtveho tela zabezpečí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý ho prevádzkuje. Je povinný zabezpečiť, aby prehliadku mŕtveho tela vykonal prehliadajúci lekár, ktorý nebol ošetrujúcim lekárom osoby a ani lekárom v rámci konzília zomretej osoby pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti pri poslednej hospitalizácii. V prípade úmrtia mimo zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti sa navrhuje, že ten kto sa dozvie o úmrtí osoby mimo zdravotníckeho zariadenia takúto skutočnosť ohlási operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby alebo policajnému zboru, ktorí zabezpečia prehliadku mŕtveho tela. Prehliadkou mŕtveho tela sa zisťuje čas a príčina úmrtia. Vykonávanie prehliadky mŕtveho tela sa navrhuje za činnosť vo verejnom záujme v rámci výkonu zdravotníckeho povolania, pričom takáto úprava je nevyhnutá z dôvodu, že v aplikačnej praxi sa povinnosť vykonávania prehliadok mŕtvych tiel bagatelizovala a stávalo sa, že mŕtve telo osoby muselo mimo úmrtia v zdravotníckom zariadení na prehliadajúceho lekára čakať aj viac ako 5 hodín, čo bolo vo vzťahu k rodinným príslušníkom, občanom Slovenskej republiky a samotnému mŕtvemu telu neľudské, neetické a nemorálne. K odstráneniu takejto diskrepancii je nevyhnuté ustanoviť, že činnosť prehliadajúceho lekára, ktorý vykonáva prehliadku mŕtveho tela je činnosťou vo verejnom záujme. V súvislosti s riešenou problematikou sa ustanovuje aj jednoznačný výpočet úkonov, ktoré je možné vykonať po určení smrti. V súvislosti s rozšírením pôsobnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa ustanovuje, že zodpovedá za organizovanie školení na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel, vydávanie osvedčení o absolvovaní školenia k prehliadkam mŕtvych tiel, za uzatváranie zmluvy na zabezpečenie prehliadok mŕtvych tiel na základe verejného obstarávania pre každý samosprávny kraj samostatne, za vypracúvanie rozpisu vykonávania prehliadok mŕtvych tiel lekármi, ktorí majú vydané oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel, pre ten samosprávny kraj, s ktorým nie je uzatvorená zmluva na zabezpečenie prehliadok mŕtvych tiel na základe verejného obstarávania a za vydávanie oprávnení na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel. Navrhované kompetencie sa jednoznačne ustanovujú vo vzťahu k zodpovednosti za organizáciu a financovanie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, ktoré v súčasnej aplikačnej praxi nefungujú efektívne. Navrhuje sa, že prehliadajúcim lekárom je zdravotnícky pracovník v povolaní lekár, ktorý má vydané Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou oprávnenie na vykonávanie prehliadky mŕtveho tela. Po vykonaní prehliadky mŕtveho tela je prehliadajúci lekár povinný bezodkladne vyplniť list o prehliadke mŕtveho tela a štatistické hlásenie o úmrtí. Zároveň je povinnosťou prehliadajúceho lekára pri podozrení, že úmrtie bolo spôsobené trestným činom, samovraždou alebo ak ide o úmrtie cudzieho štátneho príslušníka túto skutočnosť bezodkladne oznámiť policajnému útvaru. Taktiež po prehliadke mŕtveho tela je prehliadajúci lekár povinný nariadiť pitvu v súlade so zákonom stanovenými podmienkami.
Navrhuje sa ustanovenie paušálnej platby za ošetrovateľskú starostlivosť poskytovanú v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately za podmienok ustanovených v platnej právnej úprave osobám, ktoré spĺňajú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti. Navrhovaná úprava má za cieľ skvalitnenie poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a zabránenie destabilizácie osôb umiestnených v týchto zariadeniach.
Navrhuje sa riešenie situácie, kedy do slovenského systému zdravotného zabezpečenia špekulatívne vstupujú osoby z iných krajín na základe výkonu (často fiktívnej) ekonomickej činnosti z ktorej im plynie nízka mzda (často len pár desiatok eur). Na základe výkonu tejto činnosti ako jedinej deklarovanej ekonomickej aktivity vstupujú do systému zdravotného zabezpečenia SR a následne oni a ich nezaopatrení rodinní príslušníci z nášho systému čerpajú zdravotnú starostlivosť. Navrhuje sa, aby osoba, ktorá získa nárok pre vstup do systému Slovenskej republiky mala mesačný príjem minimálne na úrovni minimálnej mzdy.
Prijatie predloženého návrhu zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a negatívne sociálne vplyvy. Prijatie návrhu zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a legisvakancie jednotlivých ustanovení sa navrhuje účinnosť k 1. januáru 2018. Navrhovaný termín je vhodný predovšetkým z dôvodu nastavenia nových pravidiel pre urgentné príjmy, pre zariadenia sociálnej pomoci atď.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a bol dňa 20. septembra 2017 prekovaný a schválený na rokovaní vlády Slovenskej republiky uznesením č. 439/2017.
B. Osobitná časť
Článok I (zákon č. 576/2004 Z. z.)
K bodu 1 (§ 2 ods. 27)
Z dôvodu potreby aplikačnej praxe sa precizuje definícia urgentnej zdravotnej starostlivosti ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti nepresahujúcej 24 hodín osobe pri náhlej zmene jej zdravotného stavu, ktorá bezprostredne ohrozuje jej život alebo niektorú zo základných životných funkcií. Takéto vymedzenie v doterajšej právnej úprave chýbalo a je dôležité z hľadiska potreby definovania urgentných príjmov u poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti, kde sa urgentná zdravotná starostlivosť bude poskytovať a taktiež z dôvodu nároku na úhradu zdravotných poisťovní poskytovateľovi za poskytnutú urgentnú zdravotnú starostlivosť.
K bodu 2 (§ 4 ods. 6)
Terminologické zosúladenie s § 45 ods. 1 písm. c) a legislatívno-technická úprava, zavedenie legislatívnej skratky v súvislosti s úpravou poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci (teda v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately).
K bodu 3 (§ 6 ods. 12)
Pre zabezpečenie súladu so zákonom č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje povinnosť ošetrujúcemu zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý diagnostikoval osobe chorobu patologického hráčstva, informovať túto osobu o tom, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je povinný zaslať hlásenie o osobe s diagnostikovanou chorobou patologického hráčstva Národnému centru zdravotníckych informácií a že na základe tohto hlásenia bude takáto osoba zapísaná do registra fyzických osôb vylúčených z hrania hazardných hier.
K bodu 4 (§ 7 ods. 1)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zavedením legislatívnej skratky v § 4 ods. 6.
K bodom 5, 6, 7, 9, 10 (§ 8 ods. 4, § 8 ods. 5, § 8 ods. 8)
V rámci postupného zavádzania elektronického zdravotníctva sa navrhuje, aby bolo možné špecializovanú ambulantnú starostlivosť poskytnúť aj na základe elektronického záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť. Na základe dohody medzi všeobecným lekárom a pacientom nemusí všeobecný lekár vyhotoviť odporúčanie na špecializovanú zdravotnú starostlivosť v listinnej podobe. Je na predpisujúcom lekárovi a pacientovi akú formu dohody zvolia, predpokladá sa, že pôjde o ústnu dohodu uzavretú na základe dôvery medzi lekárom a pacientom. O tejto možnosti je všeobecný lekár povinný pacienta informovať. Lekár špecialista bude špecializovanú ambulantnú starostlivosť poskytovať na základe elektronického záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť, ktorý bude uložený v elektronickej zdravotnej knižke osoby. Zároveň sa umožňuje poskytnutie zobrazovacích vyšetrení v rámci vyšetrení spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek na základe elektronického záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť.
K bodu 8 (§ 8 ods. 6)
Ošetrujúcemu lekárovi sa ukladá povinnosť bezodkladne po poskytnutí zdravotnej starostlivosti osobe vytvoriť elektronický záznam o poskytnutej ambulantnej starostlivosti v elektronickej zdravotnej knižke. Zároveň sa v rámci zavádzania elektronického zdravotníctva ošetrujúcemu lekárovi umožňuje, aby na základe dohody s pacientom nemusel vyhotoviť správu o poskytnutej zdravotnej starostlivosti v listinnej podobe, ak vytvoril elektronický záznam o poskytnutej zdravotnej starostlivosti v elektronickej zdravotnej knižke osoby. Aj o tejto možnosti je ošetrujúci lekár povinný pacienta informovať. Cieľom je postupný prechod na elektronické lekárske správy.
K bodu 11 (§ 8 ods. 9)
Umožňuje sa poskytovanie výsledkov vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ktorý o vyšetrenie žiadal a zariadením spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek elektronicky, a to prostredníctvom elektronického záznamu o výsledku vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek. V prípade dohody poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sa výsledok vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek v listinnej podobe nemusí vyhotoviť. Cieľom je postupný prechod na elektronickú výmenu výsledkov vyšetrení.
K bodom 12 a 13 (§ 9 ods. 2, § 9 ods. 11)
Rovnako ako pri poskytovaní ambulantnej zdravotnej starostlivosti sa navrhuje, aby bolo možné aj ústavnú starostlivosť poskytnúť na základe elektronického záznamu o odporúčaní ošetrujúceho lekára na prijatie do ústavnej zdravotnej starostlivosti. Na základe dohody medzi ošetrujúcim lekárom a pacientom nemusí ošetrujúci lekár vyhotoviť odporúčanie na prijatie do ústavnej zdravotnej starostlivosti v listinnej podobe. O tejto možnosti je ošetrujúci lekár povinný pacienta informovať. Ústavná zdravotná starostlivosť bude pacientovi poskytovaná na základe elektronického záznamu o odporúčaní ošetrujúceho lekára na prijatie do ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorý bude uložený v elektronickej zdravotnej knižke osoby.
Ošetrujúcemu lekárovi sa pri prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti ukladá povinnosť bezodkladne vytvoriť elektronický záznam o prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti v elektronickej zdravotnej knižke. Rovnako sa ošetrujúcemu lekárovi umožňuje, aby na základe dohody s pacientom nemusel vyhotoviť prepúšťaciu správu v listinnej podobe, ak vytvoril elektronický záznam o prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti v elektronickej zdravotnej knižke. Aj o tejto možnosti je ošetrujúci lekár povinný pacienta informovať.
K bodu 14 (§ 9a)
Návrhom zákona sa rozširuje ústavná pohotovostná služba, ktorá bude poskytovaná ...