A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky predkladá na základe rámcového plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na VIII. volebné obdobie a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je najmä jeho zosúladenie s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe a to najmä v oblastiach, ktoré sa najviac dotýkajú výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom.
V návrhu zákona sa najmä
- zjednodušuje preukazovanie bezúhonnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje možnosť zbaviť mlčanlivosti aj fyzickú osobu, ktorá už nevykonáva pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovnú činnosť odborného zamestnanca a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedela ako pedagogický zamestnanec alebo ako odborný zamestnanec,
- vytvára nová kategória pedagogického zamestnanca, a to školský digitálny koordinátor,
- ustanovuje, že za hodinu práce nadčas sa bude hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti považovať len vtedy, ak bude splnený základný úväzok,
- rozširuje kompetencie školského špeciálneho pedagóga a niektorých odborných zamestnancov, reguluje výkon činnosti riaditeľa školy a školského zariadenia a rozširuje kompetencie školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní,
- mení zabezpečovanie uvádzania začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo začínajúceho odborného zamestnanca,
- ustanovujú nové kariérové pozície školský digitálny koordinátor a koordinátor školského podporného tímu,
- zjednodušuje zaraďovanie do kariérových stupňov a vykonávanie atestácií,
- rozširuje okruh atestačných organizácií,
- zjednodušuje organizovanie všetkých druhov vzdelávania v profesijnom rozvoji,
- umožňuje absolvovať kvalifikačné, funkčné, špecializačné a inovačné vzdelávanie aj ďalším fyzickým osobám, na ktoré sa inak zákon nevzťahuje,
- spresňuje spĺňanie podmienok odborného garanta a lektora kvalifikačného vzdelávania,
- spresňujú podmienky financovania profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje možnosť Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky poskytnúť dotácie zamerané na podporu aktivít profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- zjednodušuje uvádzanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- ustanovuje možnosť vzdelávať sa v inom než slovenskom jazyku,
- mení rozsah zapisovaných údajov v Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení,
- ustanovuje podmienky zriadenia, zloženie a činnosť školského podporného tímu,
- dopĺňa možnosť vyplácať funkčný plat za prácu nadčas v období čerpania náhradného voľna,
- umožňuje priznať osobný príplatok pre pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca za prácu vykonanú nad rámec pracovných povinností na obdobie, kedy sú tieto činnosti vykonávané.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Dôvodom pre úpravu § 2 ods. 5 je kritický nedostatok učiteľov dôležitých predmetov, ktorých obsah má zásadný vplyv na úspešnosť vzdelávania (matematika, cudzie jazyky, informatika a pod). Z tohto dôvodu sa umožňuje uspokojovať dopyt po učiteľoch aj uzatváraním dohôd o prácach mimo pracovný pomer so študentmi učiteľských študijných programov.
K bodu 2
Dôvodom pre úpravu § 4 je naplnenie potrieb aplikačnej praxe umožňujúcej najmä orgánom činným v trestnom konaní efektívne komunikovať s bývalými pedagogickými zamestnancami a odbornými zamestnancami pri odhaľovaní trestnej činnosti páchanej v školách, školských zariadeniach alebo v zariadeniach sociálnej pomoci. Navrhovaná úprava ustanoví kompetencie pri zbavení mlčanlivosti fyzických osôb, ktoré v minulosti vykonávali pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovnú činnosť odborného zamestnanca v škole, školskom zariadení alebo v zariadení sociálnej pomoci a môžu po zbavení mlčanlivosti prispieť k objasňovaniu potrebných skutočností, viažucich sa na výkon pracovnej činnosti u bývalého zamestnávateľa.
K bodu 3
Dôvodom úpravy ustanovenia je potreba zosúladenia miesta zavedenia legislatívnej skratky „program vzdelávania“ s jej používaním v texte zákona. Zákon v ďalšom texte neuvažuje o programe vzdelávania ako o školskom vzdelávacom programe alebo o výchovnom programe, a preto sa legislatívna skratka z písmena a) vypúšťa a zavádza sa v novom písmene b).
Zosúlaďuje sa text doterajšieho písmena d) s právnou úpravou okruhu oprávnených poskytovateľov vzdelávania v profesijnom rozvoji, ktorý je širší než okruh zamestnávateľov, v ktorých sa má poskytovať poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v súčasnom znení zákona. Rovnako dochádza k zosúladeniu odseku 1 s § 4 ods. 1 písm. l), ktoré ako všeobecnú povinnosť pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca vymedzuje aj povinnosť poskytovať dieťaťu, žiakovi a zákonnému zástupcovi dieťaťa alebo žiaka poradenstvo a odbornú pomoc spojenú s výchovou a vzdelávaním. Vložením nového písmena f) do § 6 ods. 1 sa umožní účinné poskytovanie odbornej pomoci všetkými pedagogickými zamestnancami a odbornými zamestnancami, ktorých možno nazvať aktérmi výchovy a vzdelávania konkrétneho dieťaťa alebo žiaka. Úprava tiež akceptuje potrebu ustanovenia možnosti zabezpečiť koordináciu a podporu aktérov vzdelávania v oblasti využívania digitálnych technológií a metód ich využívania vo výchove a vzdelávaní, pričom účelom je moderné a inkluzívne vzdelávanie. Aplikačná prax najmä stredných škôl ukazuje, že doteraz bola potreba koordinácie a podpory digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní reálne vykonávaná ako syntéza technicky zameraných činností a poradenstva v otázkach využívania digitálnych technológií ako didaktického prostriedku. V súčasnosti sú tieto potreby škôl saturované zamestnancami, ktorí sú technicky kompetentní, ale aj skúsenými učiteľmi s potrebnými technickými znalosťami. Úprava odseku 1 preto súvisí aj s ustanovením novej kategórie pedagogických zamestnancov - školský digitálny koordinátor ako odpovede na potreby škôl v oblasti moderného vzdelávania s využitím digitálnych technológií, ktoré nemožno zabezpečiť výkonom pracovných činností, na ktoré pamätá Katalóg pracovných činností v časti Informatika.
K bodu 4
Dôvodom pre vloženie nového odseku 3 do § 6 je potreba jednoznačného vymedzenia spôsobu výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca. Tým, že sa jednoznačne ustanovuje základ výkonu pracovnej činnosti, docieli sa najmä jednotnosť prístupu rôznych subjektov (zamestnávateľov, kontrolných orgánov) k otázke plnenia predpokladov vrátane predpokladu bezúhonnosti a kvalifikačných predpokladov, a tiež pri posudzovaní ekonomickej aktivity fyzických osôb v procese výchovy a vzdelávania na účely zaraďovania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a na účely profesijného rozvoja.
K bodu 5
Dôvodom pre úpravu § 7 ods. 4 je potreba spresnenia doterajšej špecifikácie podmienok, za ktorých dochádza v podmienkach výchovy a vzdelávania k práci nadčas pedagogického zamestnanca, ktorý vykonáva priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť. Táto potreba vyplýva z prepojenia úpravy práce nadčas vo všeobecnom predpise, ktorým je Zákonník práce a v zákone, ktorý upravuje prácu nadčas v špecifických podmienkach výkonu pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov. Zákonník práce všeobecne upravuje prácu nadčas ako prácu, ktorá je vykonaná nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času. V podmienkach výkonu pracovnej činnosti učiteľov, vychovávateľov a majstrov odbornej výchovy je týmto rozvrhnutím určený úväzok, pričom aj tento úväzok môže byť vyšší, ako je ustanovený základný úväzok. Aby bol naplnený zmysel práce nadčas aj v podmienkach školy a školského zariadenia, očakávalo by sa, že „nadčasové hodiny“ budú plánované vždy ako posledné v pracovnom týždni. Ako vyplýva z aplikačnej praxe, interpretácia ustanovenia § 7 ods. 4 vedie v mnohých prípadoch k pretrvávajúcej praxi označovania konkrétnych vyučovacích hodín v rozvrhu ako nadčasových bez ohľadu na túto základnú podmienku práce nadčas pedagogických zamestnancov. Návrh preto spresňuje podmienky práce nadčas výkonom priamej výchovno-vzdelávacej činnosti tak, že k práci nadčas dochádza vtedy, ak je splnený základný úväzok.
K bodu 6
Dôvodom úpravy § 8 ods. 1 je potreba rozšírenia možnosti pôsobenia odborníkov z praxe v odbornom vzdelávaní, ako ju komunikovali počas medzirezortného pripomienkového konania inštitúcie koordinácie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce. Úprava umožní v duálnom vzdelávaní vo väčšej miere angažovať vo vyučovaní aj odborníkov z praxe, ktorí ešte nezískali všetky potrebné kvalifikačné predpoklady učiteľa.
K bodu 7
Dôvodom doplnenia odseku 5 do § 8 je umožnenie dopĺňania základného úväzku pedagogického asistenta výkonom pracovnej činnosti v kategóriách zodpovedných za uskutočnenie školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu tak, aby výsledným efektom bolo odborné vyučovanie, kvalifikovaný výkon činnosti vychovávateľa alebo vedenia odborného výcviku. Požiadavka na úpravu bola komunikovaná počas medzirezortného pripomienkového konania a argumentovaná dostatkom pedagogických asistentov, ktorí spĺňajú ...