Dôvodová správa k zákonu č. 42/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je zefektívnenie práce s registrom adries na základe poznatkov z aplikačnej praxe. Medzinárodné skúsenosti preukázali potrebu zavedenia novej položky do položkovej skladby údajov registra adries - údaj „názov budovy“. Precizuje sa povinnosť stavebníka pri zameraní geografickej osi ulice.

Všeobecná časť

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákon“).

Cieľom predkladaného návrhu zákona je zefektívnenie práce s registrom adries na základe poznatkov z aplikačnej praxe. Medzinárodné skúsenosti preukázali potrebu zavedenia novej položky do položkovej skladby údajov registra adries - údaj „názov budovy“. Precizuje sa povinnosť stavebníka pri zameraní geografickej osi ulice.

V článku II sa navrhujú zmeny v zákone Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

Návrh zákona má mierne pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu doplnenia ustanovenia o uložení sankcie za neplnenie niektorých ustanovení fyzickým osobám a mierne negatívny jednorazový vplyv z dôvodu nutnosti doplnenia novej položky do informačného systému. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, má pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá vplyvy na životné prostredie, má pozitívny vplyv na informatizáciu a nemá vplyvy na služby pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.  

Doložka vybraných vplyvov

1.     Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona,  ktorým sa mení a  dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o  registri adries a  o  zmene a  doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

júl 2021

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

september 2021

 

2.     Definovanie problému

Novelizácia ustanovení zákona o registri adries v súlade so zisteniami z aplikačnej praxe

3.     Ciele a výsledný stav

Zvýšenie právnej istoty pri zápise údajov do registra adries. Doplnenie údajov v súlade s potrebami orgánov verejnej moci

4.     Dotknuté subjekty

Orgány zapisujúce údaje do registra adries a konzumenti údajov

5.     Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Nutnosť novelizácie zákona o registri adries bola identifikovaná aplikačnou praxou a potrebami užívateľov dát a je technického charakteru, preto považujeme za nereálne vytvorenie alternatívneho riešenia.

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

V prípade uplatnenia nulového variantu by naďalej pretrvávali problémy v aplikačnej praxi, ktoré nie je možné riešiť alternatívnymi spôsobmi.

6.     Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena  vykonávacích predpisov?

☒  Áno

☐  Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

-       vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 31/2003 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb

7.     Transpozícia práva EÚ

nie

 

8.     Preskúmanie účelnosti

Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu sa bude vykonávať každoročne v rámci posudzovania kvality údajov zapísaných v registri adries.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu        legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

9.     Vybrané vplyvy  materiálu

Vplyvy na rozpo-čet verej-nej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpo-čtovo zabe-zpečené vplyvy,   v prípa-de identi-fikovaného negatívneho

    vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podni-kateľ-ské pro-stredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

    Mecha-nizmus znižo-vania byrokracie    

a nákladov sa uplatňu-je:

Áno

 

 

Nie

Sociál-ne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné pro-stredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informa-tizáciu spolo-čnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

 

 

 

 

 

 

    vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

    vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

        

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10.  Poznámky

V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.

V návrhu zákona nie je možné jednoznačne kvantifikovať rozsah celkových  príjmov obcí, keďže nie je možné konkrétne určiť počet a výšku uložených sankcií podľa návrhu. Na základe uvedeného, návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy.

Doplnenie položky do dátovej štruktúry s nákladmi v odhadovanej výške 21 204,- € je kryté rozpočtom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.

11.  Kontakt na spracovateľa

Ing. Juraj Muravský, odbor registrov, matrík a hlásenia pobytu, sekcia verejnej správy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, tel.: 0903 351 157, registeradries@minv.sk

12.  Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Podklady pre prípravu novely boli spracované z podnetov používateľov dát z registra adries, pracovníkov obcí a pracovníkov okresných úradov a tiež z metodickej a kontrolnej činnosti pracovníkov Ministerstva vnútra SR a okresných úradov.

13.    Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐  Súhlasné

☐  Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☒  Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia žiada dopracovať bod 8. Preskúmanie účelnosti v Doložke vybraných vplyvov.

Odôvodnenie

Predkladateľ nevyplnil v Doložke vybraných vplyvov bod. 8. Preskúmanie účelnosti,  v súlade s aktualizovanou Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.

Akceptované – doplnený bod 8.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny aj negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 uvedený negatívny vplyv v sume 21 204 eur v roku 2022 v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte. Predmetnú sumu Komisia žiada uviesť aj v riadku „v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť“, pričom je potrebné uviesť aj subjekt verejnej správy, t. j. v tomto prípade Ministerstvo vnútra SR.

Akceptované – doplnené do tabuľky.

V časti 2.2.1. analýzy vplyvov predkladateľ uvádza, že predložený návrh novely zákona bude mať mierne pozitívny vplyv na rozpočty obcí z príjmov z potencionálnych sankcií. Podľa názoru Komisie bude mať predložený návrh novely aj značný negatívny vplyv na rozpočty obcí v súvislosti s povinným označovaním názvov ulíc, ktoré doteraz podľa dôvodovej správy má len 740 obcí z celkového počtu 2 926 obcí a mestských časti na Slovensku. Na základe uvedeného Komisia žiada v analýze vplyvov kvantifikovať vplyvy na rozpočty obcí. Spolu s tým je potrebné uviesť návrhy na úhradu zvýšených výdavkov a to nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce rozpočtové roky.

Komisia odporúča zvážiť opodstatnenosť tejto úpravy predovšetkým pri malých obciach. Zároveň Komisia upozorňuje, že ďalším sprievodným negatívnym vplyvom bude zrejme aj napr. nutná výmena občianskych preukazov s upraveným miestom bydliska a zvýšené výdavky s tým spojené, úprava registrov rôznych inštitúcií a podobne.

Komisia upozorňuje, že v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov má byť analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy vypracovaná na aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky.

Akceptované – novelizačný bod, ktorým sa precizovala povinnosť označiť ulice a verejné priestranstvá názvom bol z návrhu zákona vypustený.

K vplyvom na informatizáciu spoločnosti

Komisia nesúhlasí s tým, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Uvedeným materiálom sa zavádzajú nové povinnosti, z ktorých vyplývajú aj úpravy informačného systému, čo predkladateľ aj uvádza v analýze vplyvov na rozpočet a čo bude mať jednoznačne vplyv na informatizáciu spoločnosti. Uvedené je preto potrebné zapracovať aj do doložky a analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti.

Akceptované – doplnenie okrajovej a nepovinnej položky do položkovej skladby registra adries má nepatrný vplyv na informatizáciu spoločnosti, keďže sa jedná o údaj, ktorý sa určuje len výnimočne; obce tento údaj zapíšu len ak sa o ňom dozvedia od žiadateľa o určenie súpisného čísla, prípadne dodatočne od vlastníka budovy.

14.    Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .106 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)

☐   Súhlasné

☐  Súhlasné s  návrhom na dopracovanie

☒  Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa o doplnenie popisu aktuálneho stavu a popisu stavu po navrhovaných zmenách, popisu výpočtu vplyvu na podnikateľské prostredie oboch zmien ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

25.10.2021

Právne oblasti

Samospráva

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.