A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá Štatistický úrad Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“) ako iniciatívny materiál.
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008) členským štátom EÚ vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.
Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19.
Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti.
Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, sú prevažne poberatelia starobných dôchodkov, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
Plnenie sčítacej povinnosti obyvateľov podľa § 8 zákona č. 223/2019 Z. z. pomocou služby asistovaného sčítania poskytovanej asistentmi sčítania v obci, by predstavovalo zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19 obyvateľov využívajúcich službu asistovaného sčítania a aj všeobecné zvýšenie rizika ďalšieho šírenia nákazy. Zároveň je vysoko pravdepodobné, že v zákonom ustanovenej dobe sčítania obyvateľov bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania, a preto by vykonávanie asistovaného sčítania v blížiacej sa dobe sčítania obyvateľov zmenšila efekt nariadených opatrení.
Nízka účasť obyvateľov, pre ktorých sa služba asistovaného sčítania, na sčítaní obyvateľov v dobe sčítania obyvateľov, môže vzhľadom na ich vysoké zastúpenie v populácii obyvateľstva znížiť kvalitu a komplexnosť výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. V nadväznosti na to, štatistický úrad vykoná novelizáciu príslušných vykonávacích predpisov, ktoré budú predstavovať rozsahom malé legislatívno-technické úpravy:
opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania,
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie,
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona má negatívny rozpočtovo krytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyvy na životné prostredie, nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Štatistický úrad Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Nejde o transpozíciu smerníc Európskej únie.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
|
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
|
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
|
|
|
Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008) členským štátom EÚ vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.
Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda a SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19. Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti. Keďže existuje predpoklad pretrvávania závažnej epidemiologickej situácie aj počas blížiacej sa doby sčítania obyvateľov, predstavovalo by vykonávanie asistovaného sčítania všeobecné zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19. Zároveň bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania. Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. Sekundárne bude potrebné novelizovať príslušné vykonávacie predpisy – opatrenia Štatistického úradu SR.
Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, sú prevažne seniori, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
|
Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Nezvyšovať riziko ohrozenia zdravia najzraniteľnejšej časti obyvateľov ochorením COVID-19;
zabrániť zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021;
zabrániť zníženiu efektivity celkových vynaložených rozpočtových prostriedkov na SODB 2021 zo štátneho rozpočtu, čo by bolo v priamom rozpore s princípom dosahovania čo najvyššej hodnoty za vynaložené peniaze.
|
Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Priamy dopad:
Fyzické osoby – obyvatelia Slovenskej republiky, ktorí využijú službu asistovaného sčítania z dôvodu zdravotných obmedzení, veku alebo chýbajúcich digitálnych zručností
Obce pri plnení úloh v rámci preneseného výkonu štátnej správy v oblasti SODB 2021
Vymenovaní asistenti sčítania
Kontaktné osoby určené starostami obcí
|
Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Neboli identifikované žiadne alternatívne spôsoby riešenia.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Schválený návrh zákona si vyžiada zmenu alebo doplnenie opatrení Štatistického úradu SR, ktorými sa vykonávajú príslušné ustanovenia zákona č. 223/2019 Z. z., konkrétne:
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania:
ustanoví sa, že preukaz asistenta sčítania obsahuje údaj, že asistent sčítania je oprávnený vykonávať asistované sčítanie počas dosčítavania podľa § 5a zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona,
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania:
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie:
|
Transpozícia práva EÚ
|
Nejde o transpozíciu práva EÚ.
|
|
Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej ...
|