Dôvodová správa k zákonu č. 44/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Hlavným cieľom zákona je nezvyšovať riziko ohrozenia zdravia najzraniteľnejšej časti obyvateľov ochorením COVID-19, zabrániť zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021 a zabrániť zníženiu efektivity celkových vynaložených rozpočtových prostriedkov na čítania obyvateľov, domov a bytov 2021 zo štátneho rozpočtu.

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá Štatistický úrad Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“) ako iniciatívny materiál.

Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.

Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008) členským štátom EÚ vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.

Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19.

Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti.

Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, sú prevažne poberatelia starobných dôchodkov, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.

Plnenie sčítacej povinnosti obyvateľov podľa § 8 zákona č. 223/2019 Z. z. pomocou služby asistovaného sčítania poskytovanej asistentmi sčítania v obci, by predstavovalo zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19 obyvateľov využívajúcich službu asistovaného sčítania a aj všeobecné zvýšenie rizika ďalšieho šírenia nákazy. Zároveň je vysoko pravdepodobné, že v zákonom ustanovenej dobe sčítania obyvateľov bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania, a preto by vykonávanie asistovaného sčítania v blížiacej sa dobe sčítania obyvateľov zmenšila efekt nariadených opatrení.

Nízka účasť obyvateľov, pre ktorých sa služba asistovaného sčítania, na sčítaní obyvateľov v dobe sčítania obyvateľov, môže vzhľadom na ich vysoké zastúpenie v populácii obyvateľstva znížiť kvalitu a komplexnosť výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.

Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. V nadväznosti na to, štatistický úrad vykoná novelizáciu príslušných vykonávacích predpisov, ktoré budú predstavovať rozsahom malé legislatívno-technické úpravy:

  • opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania,

  • Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie,

  • Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona má negatívny rozpočtovo krytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyvy na životné prostredie, nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Doložka vybraných vplyvov

  1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Štatistický úrad Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Nejde o transpozíciu smerníc Európskej únie.

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

 

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

 

 

  1. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.

Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.

Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008) členským štátom EÚ vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.

Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda a SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19. Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti. Keďže existuje predpoklad pretrvávania závažnej epidemiologickej situácie aj počas blížiacej sa doby sčítania obyvateľov, predstavovalo by vykonávanie asistovaného sčítania všeobecné zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19. Zároveň bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania. Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. Sekundárne bude potrebné novelizovať príslušné vykonávacie predpisy – opatrenia Štatistického úradu SR.

Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, sú prevažne seniori, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.

  1. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).

  1. Nezvyšovať riziko ohrozenia zdravia najzraniteľnejšej časti obyvateľov ochorením COVID-19;

  2. zabrániť zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021;

  3. zabrániť zníženiu efektivity celkových vynaložených rozpočtových prostriedkov na SODB 2021 zo štátneho rozpočtu, čo by bolo v priamom rozpore s princípom dosahovania čo najvyššej hodnoty za vynaložené peniaze.

  1. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:

Priamy dopad:

Fyzické osoby – obyvatelia Slovenskej republiky, ktorí využijú službu asistovaného sčítania z dôvodu zdravotných obmedzení, veku alebo chýbajúcich digitálnych zručností

Obce pri plnení úloh v rámci preneseného výkonu štátnej správy v oblasti SODB 2021

Vymenovaní asistenti sčítania

Kontaktné osoby určené starostami obcí

  1. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia boli posudzované?

Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.

Neboli identifikované žiadne alternatívne spôsoby riešenia.

  1. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Schválený návrh zákona si vyžiada zmenu alebo doplnenie opatrení Štatistického úradu SR, ktorými sa vykonávajú príslušné ustanovenia zákona č. 223/2019 Z. z., konkrétne:

  1. Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania:

  • ustanoví sa, že preukaz asistenta sčítania obsahuje údaj, že asistent sčítania je oprávnený vykonávať asistované sčítanie počas dosčítavania podľa § 5a zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona,

  1. Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania:

  • zmení sa § 5 ods. 3 opatrenia vzhľadom na zavedenie dosčítavania podľa § 5a zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona,

  1. Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie:

  • vykoná sa legislatívno-technická úprava odkazu na ustanovenie zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona.

  1. Transpozícia práva EÚ

Nejde o transpozíciu práva EÚ.

 

  1. Preskúmanie účelnosti**

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

20.01.2021

Právne oblasti

Štatistiky

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.