A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá podľa návrhu Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2021.
Návrh zákona v článku I reaguje na novelu zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „volebný zákon“), prijatú 21. marca 2017, ktorou Národná rada Slovenskej republiky schválila konanie volieb do orgánov samosprávy obcí a volieb do orgánov samosprávnych krajov v rovnaký deň a v rovnakom čase.
V roku 2022 sa prvýkrát uskutočnia voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov v jeden deň. Prijatá právna úprava vychádza v ústrety voličom, ktorí sa tak v rovnaký deň a v rovnakom čase budú môcť zúčastniť oboch volieb do orgánov územnej samosprávy. Očakávaným prínosom, okrem zvýšenej účasti vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, je aj následné posilnenie mandátu volených zástupcov týchto orgánov.
Na druhej strane je však v súvislosti s konaním dvoch rôznych volieb v jeden deň nevyhnutné pripraviť podmienky pre prácu členov okrskových volebných komisií zodpovedných za zákonný priebeh hlasovania a sčítania hlasov, ako aj podmienky pre činnosť odborných sumarizačných útvarov zodpovedaných za spracovanie výsledkov volieb, pretože na nich budú kladené najvyššie nároky v tento volebný deň. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky analyzovalo riziká, ktoré by mohli ohroziť úspešnosť volieb do orgánov samosprávy obcí a volieb do orgánov samosprávnych krajov konaných v rovnaký deň a v rovnakom čase. Výsledkom analýzy je predkladaný návrh novely volebného zákona, ktorá má za cieľ najmä vytvoriť lepšie podmienky pre činnosť volebných komisií a pružnejšie a efektívnejšie spracovanie výsledkov volieb.
Nakoľko členovia obvodných volebných komisií a členovia volebných komisií samosprávnych krajov vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov a členovia okresných volebných komisií vo všetkých druhoch volieb doposiaľ nemali nárok na odmenu za výkon svojej funkcie, v návrhu novely volebného zákona sa navrhuje zjednotiť nárok na odmenu členov volebných komisií všetkých stupňov tak, aby členovia každej volebnej komisie mali nárok na odmenu. Absencia odmeny za výkon funkcie člena vyššie uvedených volebných komisií spôsobovala problémy pri organizačnom zabezpečení volieb, a to najmä v súvislosti
s obsadením predmetných volebných komisií jej členmi. Vzhľadom na náročnosť dvoch volieb konaných v jeden deň je potrebné túto diskrimináciu najneskôr do ich konania v roku 2022 odstrániť. Garanciou odmeny za pôsobenie v obvodnej volebnej komisii, volebnej komisii samosprávneho kraja a v okresnej volebnej komisii sa predpokladá aj zvýšenie záujmu o členstvo v týchto volebných komisiách.
Navrhuje sa zjednotiť povinnosť volebných komisií všetkých stupňov, vrátane okrskových volebných komisií, zasielať zápisnicu o výsledku volieb volebnej komisii vyššieho stupňa elektronicky a listinné vyhotovenie, podpísané členmi volebnej komisie, doručiť orgánu príslušnému na úschovu volebných dokumentov z činnosti danej volebnej komisie v určenej lehote až po ukončení činnosti volebnej komisie.
Zároveň sa navrhuje ustanoviť povinnosť starostovi obce zabezpečiť internetové pripojenie pre potreby okrskovej volebnej komisie.
Okrem toho sa v novele volebného zákona navrhuje vykonať úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe, napríklad jednoznačne sa ustanovuje spôsob preukazovania totožnosti voliča pri jednotlivých druhoch volieb, ustanovuje sa postup oznámenia prekážky práva voliť spočívajúcej v zákonom ustanovenom obmedzení osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia. Pri delegovaní členov volebných komisií sa ustanovuje povinnosť uvádzať v oznámení o delegovaní aj e-mailový a telefonický kontakt na člena volebnej komisie. Upresňuje sa zodpovednosť a úloha odborných sumarizačných útvarov z dôvodu, že všeobecná, nejednoznačná úprava sťažovala prácu volebných komisií najmä vo voľbách
do orgánov samosprávy obcí. Zároveň sa vo voľbách do orgánov územnej samosprávy zavádza pre kandidáta bez politickej príslušnosti možnosť dať sa pri doručení kandidátnej listiny, resp. pri doručení vzdania sa kandidatúry, zastúpiť splnomocnenou osobou.
V článku II návrhu zákona sa navrhujú zmeny v zákone č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2004 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o volebnej kampani“). Navrhovanými zmenami sa upresňujú limity nákladov na volebnú kampaň vo voľbách do orgánov územnej samosprávy v prípade, ak sa voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov konajú v jeden deň.
Vzhľadom na skutočnosť, že volebná kampaň pre voľby do orgánov územnej samosprávy sa uskutočňuje na miestnej a regionálnej úrovni, na základe skúseností z praktickej aplikácie zákona o volebnej kampani sa navrhuje preniesť kontrolu nad dodržiavaním transparentnosti volebnej kampane a ukladanie sankcií pre porušenie ustanovenia § 15 zákona o volebnej kampani na okresné úrady. Kontrola orgánmi pôsobiacimi priamo na území, na ktorom sa vedie volebná kampaň, bude z hľadiska jej teritoriálneho dosahu účelnejšia, hospodárnejšia a efektívnejšia.
Vzhľadom na aplikačné problémy týkajúce sa preukazovania zodpovednosti za vedenie volebnej kampane kandidátom uvedeným na kandidátnej listine politickej strany alebo koalície politických strán a politických hnutí vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a vo voľbách do Európskeho parlamentu v čase, kedy je takúto činnosť zakázané vykonávať, sa navrhuje ustanoviť objektívnu zodpovednosť tej politickej strany alebo koalície politických strán a politických hnutí, na kandidátnej listine ktorej je tento kandidát uvedený.
Tiež sa navrhuje zjednotiť trvanie tzv. „volebného moratória“. Na základe porovnania dĺžky trvania „volebného moratória“ v členských štátoch Európskej únie, ako aj na základe skúseností z aplikačnej praxe sa navrhuje ustanoviť jednotnú dĺžku trvania „moratória“ pre vedenie volebnej kampane, uverejňovanie prieskumov verejnej mienky, ako aj uverejňovanie informácií o kandidujúcich subjektoch v rozhlasovom vysielaní, v televíznom vysielaní,
v rámci audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, v periodických publikáciách, neperiodických publikáciách a v agentúrnom spravodajstve, a to na 48 hodín predo dňom konania volieb.
Upresňuje sa pojem volebný prieskum a ustanovuje sa pojem volebná anketa a tiež sa ustanovuje postup, akým je možné v deň konania volieb vykonávať prieskumy verejnej mienky, tzv. „exit poll“.
V nadväznosti na vyššie uvedené úpravy a zmeny sa upravujú ustanovenia o sankciách a ustanovuje sa povinnosť všetkým osobám poskytovať Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky ako aj okresným úradom súčinnosť pri vykonávaní kontroly vedenia volebnej kampane.
Vzhľadom na skutočnosť, že aplikačná prax ukázala, že jednoročná subjektívna lehota na uloženie pokuty za porušenie zákona o volebnej kampani v niektorých prípadoch nepostačuje na riadne prešetrenie veci a vydanie právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty v správnom konaní, navrhuje sa predĺžiť subjektívnu lehotu na uloženie sankcie z jedného roka na tri roky a objektívnu lehotu z troch rokov na päť rokov.
V článku III návrhu zákona sa navrhuje upraviť v zákone č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o bankách“) povinnosť pre banky a pobočky zahraničných bánk na požiadanie kandidujúcej politickej strany (vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, voľbách do Európskeho parlamentu a vo voľbách do orgánov územnej samosprávy) alebo kandidáta (vo voľbách prezidenta Slovenskej republiky a vo voľbách do orgánov územnej samosprávy) zriadiť osobitný platobný účet, na ktorom sú údaje bezplatne, diaľkovo a nepretržite prístupné tretím osobám a zobrazujú informácie v rozsahu ustanovenom zákonom o volebnej kampani - tzv. „transparentný účet“. Povinnosť sa ustanovuje na základe poznatkov z aplikačnej praxe, keď niektorým kandidátom vo voľbách do orgánov samosprávy obcí, ktorí mali povinnosť financovať volebnú kampaň z osobitného platobného účtu, banka odmietla takýto účet zriadiť. Štát na jednej strane zákonom ustanovil povinnosť kandidátom viesť finančné prostriedky na osobitnom platobnom účte v banke pod hrozbou sankcie, na druhej strane však nezaručil možnosť poskytovania tejto služby bankou.
Okrem toho sa navrhuje, aby Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ktoré kontroluje dodržiavanie ustanovení zákona o volebnej kampani pri vedení volebnej kampane, malo možnosť identifikovať prispievateľa na volebnú kampaň kandidujúcim subjektom. Zákon o volebnej kampani ustanovuje, od koho môže kandidát vo voľbách prijať finančný dar a tiež ustanovuje, od koho kandidát dar prijať nesmie. Zároveň za prijatie daru v rozpore so zákonom ustanovil zákonodarca odradzujúce sankcie. Pre spoľahlivé zistenie veci v rámci konania o uložení sankcie správny orgán musí mať možnosť overiť si, ak to nie je možné spoľahlivo zistiť z výpisu z „transparentného účtu“, či darca spĺňa podmienky ustanovené zákonom o volebnej kampani. V prípade pochybností môže Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky požiadať banku o identifikáciu darcu. Ak by takúto možnosť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky nemalo, bola by kontrola dodržiavania zákona o volebnej kampani v niektorých prípadoch z dôvodu bankového tajomstva nevykonateľná.
Návrh zákona má vplyv na rozpočet verejnej správy, ale nezakladá negatívny dopad na štátny rozpočet, keďže predkladateľ dokáže zjednotenie nároku na odmenu členov volebných komisií všetkých stupňov a zavedenie povinnosti zabezpečiť prístup k internetu pre okrskové volebné komisie, pokryť v rámci schválených limitov na zabezpečenie volieb. Návrh zákona nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| * Materiál nelegislatívnej povahy
|
x Materiál legislatívnej povahy
|
* Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| Začiatok: ..
Ukončenie: ..
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| máj 2021
|
Predpokladaný termín predloženia
a rokovanie vlády Slovenskej republiky
| september 2021
|
2. Definícia problému
|
Vytvorenie podmienok na vykonanie volieb do orgánov samosprávy obcí a do orgánov samosprávnych krajov v rovnaký deň a v rovnakom čase v procese volieb a v procese vedenia volebnej kampane.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Efektívne vyhotovovanie zápisníc o výsledku volieb.
Vyhotovovanie zoznamov kandidátov v elektronickej podobe, zjednotenie nároku na odmenu členov volebných komisií.
Zjednotenie nároku na odmenu členov volebných komisií všetkých stupňov.
Stanovenie výšky odmeny za výkon funkcie člena a zapisovateľa okrskovej volebnej komisie vo voľbách do orgánov územnej samosprávy, ktoré sa konajú v rovnaký deň a v rovnakom čase, v sume dvojnásobku, ktorá pripadá členovi a zapisovateľovi okrskovej volebnej komisie podľa § 5 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení vyhlášky č. 323/2019 Z. z.
Stanovenie minimálneho počtu členov okrskovej volebnej komisie v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice vo voľbách do orgánov územnej samosprávy, ktoré sa konajú v rovnaký deň a v rovnakom čase, na sedem.
Zavedenie povinnosti zabezpečiť prístup k internetu pre miestne a okrskové volebné komisie.
Prispôsobenie pravidiel vedenia volebnej kampane v čase konania volieb v jeden deň, úprava parametrov transparentného účtu.
Vytvorenie legislatívnych podmienok k zavedenej povinnosti viesť finančné prostriedky na volebnú kampaň na osobitnom účte podľa zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona
č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Volebné komisie
Štatistický úrad Slovenskej republiky
Okresné úrady
Obce, vyššie územné celky
Kandidáti a politické strany a politické hnutia
Banky a pobočky zahraničných bánk
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nulový variant je variant, z ktorého predkladateľ vychádzal pri príprave návrhu zákona. Výkon funkcie člena volebnej komisie je iným úkonom vo všeobecnom záujme. Pri zachovaní súčasného stavu, kedy členovia obvodných volebných komisií a členovia volebných komisií samosprávnych krajov vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov a členovia okresných volebných komisií vo všetkých druhoch volieb nemajú za výkon svojej funkcie nárok na odmenu, by naďalej pretrvávali problémy pri organizačnom zabezpečení volieb, a to predovšetkým pri obsadzovaní volebných komisií jej členmi. Absencia finančného ohodnotenia tak spôsobuje nezáujem o výkon tejto funkcie a časté domenovanie chýbajúcich členov obvodnej volebnej komisie a volebnej komisie samosprávneho kraja predsedom samosprávneho kraja a členov okresnej volebnej komisie prednostom okresného úradu, ak počet členov volebnej komisie nedosiahne zákonom stanovenú hranicu. Navrhovateľ ďalej usudzuje, že súčasný stav neodráža náročnosť plnenia úloh vyplývajúcich z volebného zákona členmi obvodnej volebnej komisie, volebnej komisie samosprávneho kraja a okresnej volebnej komisie a nezohľadňuje ani potrebu adekvátneho finančného ohodnotenia za práce vykonávané cez víkend a v noci.
Napriek tomu, že neexistovala zákonná povinnosť, ale iba možnosť odosielania zápisníc o výsledku volieb elektronickou formou prostredníctvom informačného systému IVIS, pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2020 využilo túto možnosť až 80 % okrskových volebných komisií, čo prispelo ku skráteniu času sčítania výsledkov volieb.
Vo voľbách do orgánov územnej samosprávy, ktoré sa konajú v rovnaký deň a v rovnakom čase, pri určení výšky odmeny za výkon funkcie člena a zapisovateľa okrskovej volebnej komisie a stanovení minimálneho počtu členov okrskovej volebnej komisie v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice nulový variant (súčasný spôsob stanovenia výšky odmeny a súčasný minimálny počet päť členov okrskovej volebnej komisie v hlavnom mesta Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice) nezohľadňuje vyššiu náročnosť spojených volieb.
Na základe uvedeného možno konštatovať, že zachovanie nulového variantu by mohlo priniesť problémy v plynulom zabezpečení volieb.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? S Áno * Nie
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení vyhlášky č. 323/2019 Z. z.
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Nie
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| * Pozitívne
| * Žiadne
| x Negatívne
|
x Áno
| * Nie
| * Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
* Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
* Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| * Pozitívne
| x Žiadne
| * Negatívne
|
10. Poznámky
|
Predkladateľ trvá na tom, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti, a to z dôvodu, že výsledky volieb zisťuje Štatistický úrad Slovenskej republiky prostredníctvom informačného systému IVIS, ktorý je v prevádzke už niekoľko rokov.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Eva Chmelová, eva.chmelova@minv.sk, 00421903776796
|
12. Zdroje
|
Skutočne vynaložené výdavky na voľby do orgánov samosprávnych krajov v roku 2017, voľby do orgánov samosprávy obcí v roku 2018, voľby prezidenta Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu v roku 2019 a voľby do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2020.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok.
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča v bode 5. doplniť alternatívne riešenia a uviesť minimálne nulový variant.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predložený návrh v čl. I, § 8 stanovuje novú povinnosť pre obce a mestá, kde „starosta obce zabezpečí pre okrskovú volebnú komisiu na účely prípravy a vykonania volieb prístup k internetu“. Komisia upozorňuje, že ide o povinnosť obcí a miest v rámci preneseného výkonu štátnej správy a výdavky s ňou spojené je nevyhnutné zabezpečiť zo štátneho ...
|