A. Všeobecná časť
Návrh zákona reaguje na poznatky z aplikácie pravidiel pre voľby do orgánov samosprávnych krajov a na základe vykonanej analýzy sa navrhuje upraviť voľbu predsedu samosprávneho kraja tak, aby vo voľbách bol zvolený za predsedu samosprávneho kandidát, ktorý vo voľbách získa najviac platných hlasov. Praktické skúsenosti ukázali, že voliči sú skôr motivovaní zúčastniť sa prvého kola volieb, v ktorom volia aj poslancov do zastupiteľstva samosprávneho kraja. Účasť na druhom kole volieb býva veľmi nízka a preto ani voľby v tomto prípade nie sú úplným odrazom vôle voličov. Štát však na zabezpečenie druhého kola voľby vynakladá nezanedbateľné finančné prostriedky.
Pravidlo jednokolovej voľby sa uplatňuje aj pri voľbách starostov obcí a primátorov miest, pričom postavenie a zodpovednosť primátorov veľkých krajských miest sú porovnateľné s postavením a zodpovednosťou predsedov samosprávnych krajov.
Pokiaľ ide organizačno-technické a rozpočtové zabezpečenie volieb, konzultovali sme návrh so zástupcami ministerstva vnútra a zistili sme, že zmenou zákona dôjde k významnej úspore rozpočtových prostriedkov. Najvýznamnejšiu úsporu predstavuje položka odmeny členom komisií v deň konania volieb, ďalej sú to výdavky na materiál (hlasovacie lístky, obálky) a mzdy a odvody zamestnancov zabezpečujúcich organizačne a technicky vykonanie volieb . Úspora je premenlivá, pretože závisí od toho, v koľkých krajoch by sa konalo druhé kolo voľby. Vo voľbách v roku 2013 sa druhé kolo konalo v piatich samosprávnych krajoch. Ak by sa druhé kolo volieb v tomto čase nekonalo, ušetrilo by sa približne 2 400 tis. Eur.
Okrem toho návrh reaguje na niektoré aplikačné problémy, ktoré rezonovali počas volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, kedy sa prvý krát aplikoval zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a ...