A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov sa do legislatívneho procesu predkladá ako iniciatívny materiál vypracovaný v súčinnosti so Združením miest a obcí Slovenska.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je flexibilne reagovať na viaceré poznatky a podnety, ktoré vyplynuli z uplatňovania citovaného zákona v podmienkach územnej samosprávy najmä od jeho poslednej rozsiahlejšej revízie vykonanej zákonom č. 453/2001 Z. z.
Navrhovaná právna úprava obsahuje
a) právny režim pričlenenia obce k inej (susediacej) obci, ak v dvoch po sebe nasledujúcich voľbách do orgánov samosprávy obcí nemá obec zvolené svoje ústavné orgány, teda starostu obce ani obecné zastupiteľstvo, v dôsledku čoho nemôže plniť zákonom ustanovené úlohy,
b) postup pri poskytovaní jednorazového finančného príspevku zo štátneho rozpočtu susediacej obci na podporu plynulého výkonu jej samosprávy po vykonanom pričlenení obce, ktorá nemá orgány obce,
c) vymedzenie dosiaľ v právnom poriadku chýbajúcich pojmových znakov definície verejného priestranstva, keďže na tento právny inštitút nadväzujú viaceré úpravy v zákone o obecnom zriadení a v osobitných predpisoch,
d) precizovanie problematiky vzťahu obce a štátu, ak obec dlhodobo nevykonáva štátnu správu, ktorá jej bola zverená zákonom,
e) racionálne zníženie počtu poslancov obecných (mestských) zastupiteľstiev najmä v mestách a vo väčších obciach od najbližších všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí,
f) úpravu poskytovania odmien poslancom obecného zastupiteľstva, ako aj členom komisií obecného zastupiteľstva a členom výborov mestských častí, ktorí nie sú poslancami, a to ustanovením primeraného finančného limitu v príslušnom kalendárnom roku,
g) viaceré nové riešenia i spresnenia ustanovení zákona o obecnom zriadení so zreteľom na ďalšie skvalitnenie a uľahčenie činnosti obcí a miest ako základu územnej samosprávy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Zo súvisiacich zákonov ide najmä o ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. a zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrh zákona je taktiež v súlade s právom Európskej únie.
Zo súvisiacich medzinárodných dokumentov navrhovaná právna úprava rešpektuje princípy, na ktorých je založená Európska charta miestnej samosprávy (oznámenie č. 336/2000 Z. z.).
Z doložky vybraných vplyvov vyplýva, že schválenie návrhu zákona nebude mať vplyv na rozpočet sektora verejnej správy ani na ďalšie relevantné oblasti sledované v uvedenej doložke, teda sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a na podnikateľské prostredie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
Termín začiatku a ukončenia predbežného pripomienkového konania
| |
Predpokladaný termín predloženia na medzirezortné pripomienkové konanie*
| jún 2017
|
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády Slovenskej republiky*
| október 2017
|
2. Definovanie problému
|
Nefunkčné obce z dôvodu dlhodobo chýbajúcich orgánov, vysoké výdavky na odmeňovanie poslancov obecných zastupiteľstiev a spresnenie či doplnenie viacerých právnych inštitútov predmetného zákona na základe poznatkov zistených pri jeho vykonávaní.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Vytvorenie mechanizmu, ktorý umožní riešiť prípady nefunkčných obcí, teda obcí, ktoré nemajú obecné zastupiteľstvo ani starostu obce. Primerané zníženie počtu poslancov obecných zastupiteľstiev a ustanovenie stropov ich odmien. Na základe poznatkov z praxe aj ďalšie vylepšenie právnej úpravy výkonu územnej samosprávy obcami.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Obce a mestá.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Navrhované riešenia možno považovať za najvhodnejšie z hľadiska činnosti základných jednotiek územnej samosprávy so zreteľom na oprávnené záujmy ich obyvateľov.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
* Vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** Nepovinné.
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☒
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
| | | | | | | | | |
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Právna úprava, ktorá umožní riešiť prípad obce, ktorá z dôvodu dlhodobej absencie obidvoch svojich orgánov nie je schopná vykonávať zákonom vymedzenú pôsobnosť, predpokladá možnosť pričleniť takúto obec k inej susediacej (nástupníckej) obci. Navrhuje sa, aby v súvislosti s pričlenením nefunkčnej obce bolo možné poskytnúť jednorazový finančný príspevok z rozpočtovej kapitoly ministerstva vnútra na podporu plynulého výkonu samosprávy susediacej ...
|