A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z. (ďalej len „zákon“) sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou spôsobenou ochorením COVID-19, ktorá je následkom šírenia koronavírusu.
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa navrhuje prijatie ďalších mimoriadnych opatrení vo finančnej oblasti.
Návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
podpredseda vlády SR a minister financií SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| apríl 2020
|
|
Definovanie problému
|
Návrh zákona reaguje na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky na základe uznesenia vlády SR č. 111/2020 z 11. 3. 2020. Cieľom vyhlásenia mimoriadnej situácie bolo utvoriť podmienky na prijatie nevyhnutných opatrení na zamedzenie a zmiernenie následkov mimoriadnej udalosti ohrozenia verejného zdravia.
|
Ciele a výsledný stav
|
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.
V oblasti spotrebných daní boli vybraté niektoré špecifické problematické oblasti, ktoré je potrebné dočasne upraviť v zákonoch o spotrebných daniach, a to:
dodatočné preukazovanie pôvodu biopaliva ako titulu na uplatnenie zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja,
trvalú prítomnosť zamestnanca colného úradu na mieste kde sa vyžaduje.
Cieľom návrhu zákona je eliminácia nepriaznivých dopadov súvisiacich s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 na podnikateľské prostredie v oblasti spotrebných daní a zaistenie vyššej právnej istoty.
Za sekciu auditu a kontroly MF SR sa navrhované opatrenie týka absolvovania odborného vzdelávania vnútorného audítora a vládneho audítora za kalendárny rok 2020 podľa § 14 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 372/2018 Z. z. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
Sekcia auditu a kontroly MF SR v návrhu uznáva ako splnenie podmienky absolvovania odborného vzdelávania aj nižší počet absolvovaných hodín odborného vzdelávania vnútorného audítora a vládneho audítora, ktorý získal v období pred začatím pandémie a v období po skončení pandémie počas kalendárneho roka 2020. Uvedené platí, ak počet takto absolvovaných hodín nedosiahne minimálny požadovaný rozsah, t. j. 20 hodín za kalendárny rok, avšak viac ako 0 hodín za kalendárny rok.
Sekcia auditu a kontroly MF SR v návrhu ďalej vytvára možnosť pre orgány verejnej správy, aby podpis zamestnancov, ktorí vykonávali administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste (ďalej spolu len „finančná kontrola“), na návrhu čiastkovej správy, návrhu správy, čiastkovej správe a správe, bol nahradený podpisom štatutárneho orgánu orgánu verejnej správy, z ktorého sú títo zamestnancami, alebo podpisom ním určeného vedúceho zamestnanca. Uvedené je spôsobené najmä plošným uplatňovaním režimu práce z domu tzv. „home office“ orgánmi verejnej správy z dôvodu zamedzenia šírenia korona vírusu SARS-CoV-2.
|
Dotknuté subjekty
|
Fyzické osoby – nepodnikatelia, podnikatelia, zamestnanci.
Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s predmetmi spotrebných daní.
Orgány verejnej správy
Vymenovaný vnútorný audítor správcu kapitoly štátneho rozpočtu
Vymenovaný vládny audítor MF SR, Úradu vládneho auditu a inej právnickej osoby podľa § 19 ods. 5 zákona o finančnej kontrole.
|
Alternatívne riešenia
|
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli zvažované žiadne alternatívne riešenia.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
Transpozícia práva EÚ
|
Bezpredmetné.
|
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Bezpredmetné.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
|
Kontakt na spracovateľa
|
|
Zdroje
|
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Bezpredmetné.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2019
| 2020
| 2021
| 2022
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -42 600 0000
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| -42 600 0000
| 3 100 000
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| -2 170 000
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| -930 000
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za x – kapitola VPS Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky
v malých podnikoch alebo stredných podnikoch
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| -42 600 0000
| 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navrhovaná novela zákona sa vypracováva nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci zamestnancom, firmám a SZČO“.
V súvislosti so zmenou informačného systému daňovej správy sa predpokladajú výdavky finančnej správy na zabezpečenie navrhovaných opatrení.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.
2.2.1. Popis návrhu:
Opatrenia v oblasti dane z príjmu
možnosť neplatenie preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb a právnických osôb za stanovených podmienok počas obdobia pandémie
možnosť odpočtu úhrnnej výšky daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia 2015 až 2018
Opatrenie v oblasti dane z motorových vozidiel
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Dočasné opatrenia v oblasti spotrebných daní (dodatočné preukazovanie pôvodu biopaliva ako titulu na uplatnenie zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja, trvalá prítomnosť zamestnanca colného úradu na mieste kde sa vyžaduje). Nepredpokladá sa vplyv na rozpočet.
Dočasné opatrenie v oblasti dane z príjmu týkajúce sa predĺženia lehoty na použitie podielu zaplatenej dane. Nepredpokladá sa vplyv na rozpočet.
Dočasné neplatenie preddavkov na daň z príjmov pri poklese tržieb o najmenej 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019 predstavuje len hotovostný vplyv na verejné financie, pričom za mesiace máj 2020 a jún 2020 sa predpokladá negatívny vplyv vo výške 340 mil. eur.
Umorovanie daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 v úhrnnej sume najviac 1 mil. eur predpokladá negatívny vplyv na rozpočet vo výške 42,6 mil. eur.
Dočasné neplatenie preddavkov na daň z motorových vozidiel prvýkrát počnúc mesiacom apríl 2020 predpokladá negatívny vplyv na rozpočet vo výške 9 mil. eur mesačne.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2019
| 2020
| 2021
| 2022
|
Daňové príjmy (100)1
| -42 600 000
|
|
|
|
|
- Daň z príjmov právnických osôb (112)
| -39 500 000
|
|
|
|
|
- Daň z príjmov fyzických osôb (111)
| -3 100 000
|
|
|
|
|
Nedaňové príjmy (200)1
|
|
|
|
|
|
Granty a transfery (300)1
|
|
|
|
|
|
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
|
|
|
|
|
|
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
|
|
|
|
|
|
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| -42 600 000
| 0
| 0
| 0
|
|
Tabuľka č. 4
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2019
| 2020
| 2021
| 2022
| |
Bežné výdavky (600)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| |
|
|
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| |
|
|
| |
Tovary a služby (630)2
|
|
|
|
| |
Bežné transfery (640)2
|
|
|
|
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2 Úhrada bonifikácie úrokov 647 000
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Kapitálové výdavky (700)
|
|
|
|
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
|
|
|
|
| |
Kapitálové transfery (720)2
|
|
|
|
| |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
|
|
|
|
| |
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| 2019
| 2021
| 2021
|
|
Počet zamestnancov celkom
|
| | | |
z toho vplyv na ŠR
|
| | | |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
|
| | | |
z toho vplyv na ŠR
|
| | | |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0
| 0
| 0
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| | | | |
z toho vplyv na ŠR
|
| | | |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| | | | |
z toho vplyv na ŠR
|
| | | |
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
|
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
|
☐
| iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
| ☐
| iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
| ☒
| na všetky kategórie podnikov
|
|
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
|
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z. sa vzťahuje na fyzické osoby, podnikateľov a zamestnancov.
Cieľom opatrení je urýchlene podporiť finančnú kondíciu, likviditu a peňažný tok podnikov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie šírenia ochorenia COVID-19 spôsobeného vírusom SARS-CoV-2 so zachovaním stability.
Legislatívnymi opatreniami tohto zákona sa poskytne pomoc podnikateľom (fyzické osoby a právnické osoby) v období pandémie, kedy nie sú schopní načas platiť svoje záväzky a taktiež budú odbremenení od určitých administratívnych úkonov.
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti.
|
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
|
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
|
Konzultácie vzhľadom na naliehavosť prijatia zákona v skrátenom legislatívnom konaní neboli vykonané.
|
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
|
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
|
Predkladaná novela zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
V súčasnosti nie je možné kvantifikovať výšku týchto vplyvov, pretože nie je možné identifikovať presný počet dotknutých subjektov, ktorých sa budú týkať navrhované opatrenia.
|
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje ...
|