Spomedzi predpokladaných pozitívnych dôsledkov prijatia predmetnej novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti na politiku zamestnanosti stoja za zmienku predovšetkým nasledovné (uvedené sú najdôležitejšie zmeny zásadného právneho významu vnášané novelou do normatívnej dikcie zákona) [1]:
[1] Charakterizované legislatívne zmeny sú zoradené podľa poradia v texte menených paragrafov, ako aj v celom texte zákona o službách zamestnanosti – pozn. autora.
Zákonodarca prikročil k realizácii viacerých legislatívno-technických úprav, keď bol len formálno-právne modifikovaný text zákona (napr. pôvodná citácia v poznámke pod čiarou k odkazu 6 bola nahradená novou citáciou, v § 72h ods. 2 sa odkaz 65 prečísloval na odkaz 53 a poznámka pod čiarou k odkazu 65 bola vypustená).
Realizovanou modifikáciou znenia § 6 ods. 2 písm. d) zákona došlo ku spresneniu podmienok, za ktorých môže byť uchádzač o zamestnanie vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie. Podľa súčasne platného právneho stavu uchádzač o zamestnanie môže (po prijatí zákona č. 139/2008 Z. z. s účinnosťou od 1. 5. 2008) vykonávať zárobkovú činnosť, za ktorú mzda alebo odmena nepresahuje 65 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu platného k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška mzdy alebo odmeny zvýšenej o odvody do poistných fondov a prípadne o preddavok na daň z príjmu. Napríklad k 1. marcu 2010 je životné minimum pre jednu plnoletú fyzickú osobu 185,19 €. Podiel 65 % z tejto sumy je 120,37 €. Uvedené skutočnosti vyjadruje tabuľka.
| PRÁVNA ÚPRAVA
| SUMA ŽIVOTNÉHO MINIMA (ŽM) [2]
| VALORIZÁCIA
| 65% ZO SUMY ŽM
|
ŽIVOTNÉ MINIMUM
| Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime v znení neskorších predpisov
| 185,19 €
pre jednu plnoletú fyzickú osobu
| - Opatrením MPSVaR
- Každoročne od 1.júla príslušného kalendárneho roku
| 120,37 €
pre jednu plnoletú fyzickú osobu
|
[2]Uvedená suma životného minima platí od 1. júla 2009. Táto suma sa zvýši o odvody platené uchádzačom o zamestnanie, ktorý je zamestnaný.
Príklad:
Na detašované pracovisko Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny so sídlom v B. sa 5. 3. 2010 osobne dostavila pani Ivana Š., ktorá požiadala o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Pri rozhovore so zamestnankyňou ÚrPSVaR uviedla, že jej bývalý zamestnávateľ, výrobné družstvo, v ktorom bola zamestnaná ako šička, ju prepustil výpoveďou z dôvodu nadbytočnosti podľa § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce. Taktiež uviedla, že ku dňu podania žiadosti na ÚrPSVaR má s jednou počítačovou firmou uzavretú pracovnú zmluvu na výkon upratovacích prác kancelárskych priestorov, pričom ide o pracovný pomer na kratší pracovný čas podľa § 49 ZP. V každom kalendárnom týždni je tak povinná odpracovať prácu v rozsahu tzv. pätinového úväzku (20 % ustanoveného týždenného pracovného času) a výška jej mesačnej mzdy je na úrovni 120 eur. Zamestnankyňa ÚrPSVaR pri posudzovaní, či pani Ivana Š. splnila kvantitatívnu podmienku neprekročenia hranice príjmu 65 % životného minima podľa § 6 ods. 2 písm. d) ZoSZ, postupovala tak, že najprv zistila výšku príjmov, ktoré môže v každom kalendárnom mesiaci (súbežne s vedením v evidencii UoZ) pani Ivana Š. dosiahnuť. Platí, že suma životného minima platná od 1. 7. 2009 je pre plnoletú fyzickú osobu 185,19 €, pričom 65 % zo sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu predstavuje 120,37 €. Odvody z tejto sumy tvoria:
- na starobné poistenie 4 % = 4,80 €,
- na nemocenské poistenie 1,4 % = 1,60 €,
- na poistenie v nezamestnanosti 1 % = 1,20 €,
- na invalidné poistenie 3 % = 3,60 €,
- na zdravotné poistenie 4 % = 4,81 €,
- pri základe dane 120,37 € je preddavok na daň (pri uplatnení nezdaniteľnej časti) 0 €.
Výsledná suma tvorí: 65 % zo sumy životného minima + odvody = 120,37 + 16,01 + 0 = 136,38 €.
Pretože pani Ivana Š. výškou svojho príjmu (120 €) neprekročila túto sumu 136,38 €, mohol ju ÚrPSVaR zaradiť do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Aj naďalej má v postavení uchádzača, po nadobudnutí účinnosti zákona č. 52/2010 Z. z., povinnosť preukazovať skutočnosti o výške mzdy alebo odmeny v pravidelných mesačných intervaloch (vždy za uplynulý kalendárny mesiac) v termíne, ktorý jej určuje zamestnanec úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Znamená to, že každý uchádzač o zamestnanie sa môže aj po 1. 3. 2010 zamestnať – na dohodu alebo v pracovnom pomere na kratší pracovný čas – s podmienkou, že jeho úhrnná hrubá mzda (odmena) nepresiahne každý mesiac sumu 136,38 €. Počet odpracovaných hodín pritom nie je podstatný. V prípade, ak výška mzdy alebo odmeny za vykonávanie zárobkovej činnosti pani Ivany Š. prekročí sumu 136,38 €, začne sa voči nej správne konanie vo veci vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nesplnenie podmienky ustanovenia § 6 ods. 2 písm. d) ZoSZ [podľa § 36 ods. 1 písm. n) zákona o službách zamestnanosti].
Zákon upravil aj základné rámcové podmienky, ktorých splnenie je nevyhnutné pre zaradenie, ako aj pre vedenie uchádzača o zamestnanie v evidencii. Podľa súčasne platného právneho stavu [§ 6 ods. 2 písm. d) ZoSZ] skutočnosti o výške mzdy alebo odmeny za uplynulý kalendárny mesiac preukazuje uchádzač o zamestnanie v rámci plnenia povinnosti periodicity návštev (pravidelných mesačných kontaktov podľa § 34 ods. 5 zákona) na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny.
Úplne novým druhom povinnosti je práve do § 6 ods. 2 písm. d) doplnená povinnosť pre uchádzača o zamestnanie oznámiť začatie výkonu zárobkovej činnosti, ako aj predpokladaný príjem z tejto činnosti najneskôr v deň pred začiatkom vykonávania tejto činnosti. Aj týmto opatrením sa má dosiahnuť zamedzenie, resp. obmedzenie výkonu nelegálnej práce. [3]
[3] Nesplnenie tejto povinnosti sa v zmysle úpravy v § 36 ods. 1 písm. n) ZoSZ považuje za zákonný dôvod pre vyradenie uchádzača o zamestnanie z evidencie uchádzačov o zamestnanie.
Príklad:
Pán Ján T. (36 r.), povolaním vyučený automechanik, ktorý po tom, ako bol súdom na jeho bývalého zamestnávateľa vyhlásený konkurz, je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny od júna 2009. So svojím známym, majiteľom autoservisu, sa dohodol, že v čase jeho vedenia v evidencii UoZ mu bude chodievať vypomáhať pri opravách elektroinštalácie motorových vozidiel. Na základe ich dojednania podpísali v decembri 2009 dohodu o vykonaní práce s rozsahom pracovného záväzku 120 hodín, v ktorej bol ako deň vzniku pracovnej úlohy, t. j. deň nástupu do práce uvedený 1. 1. 2010. Po nadobudnutí účinnosti zákona č. 52/2010 Z. z. (po 1. 3. 2010) zostala pre pána Jána T. nezmenená povinnosť v tom, že rovnako ako v období od 1. 1. 2010 do 28. 2. 2010, keď preukazoval ÚrPSVaR skutočnosti o výške svojej odmeny za uplynulý kalendárny mesiac s mesačnou periodicitou, bude tak robiť aj po 1. 3. 2010. Zásadnou zmenou je však to, že ak by začal po 1. 3. 2010 popri vedení v evidencii uchádzačov o zamestnanie s výkonom novej obdobnej zárobkovej činnosti v zákonom povolenom rozsahu podľa § 6 ods. 2 písm. d) (napr. uzavrel by dohodu o vykonaní práce s iným zamestnávateľom, kde by bol nástup do práce určený na 15. 5. 2010), musí oznámiť začatie výkonu zárobkovej činnosti, ako aj predpokladaný príjem, ktorý mu bude plynúť napr. z tejto novej dohody o vykonaní práce, najneskôr v deň pred začiatkom vykonávania tejto činnosti, t. j. najneskôr 14. 5. 2010. Ak by tak pán Ján T. nepostupoval, je daný zákonný dôvod na jeho vyradenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie [podľa § 36 ods. 1 písm. n) ZoSZ].
Prostredníctvom doplnenia ustanovenia § 13 ZoSZ o nové písmeno g) je rozšírená pôsobnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny aj o kompetenciu oznamovať na účely zrušenia živnostenského oprávnenia príslušným orgánom (príslušnému živnostenskému úradu) opakované porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. [4] Aj toto opatrenie má preventívnu povahu, s cieľom predchádzať výskytu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
Príklad:
Živnostník, pán Ivan H., ktorý na základe živnostenského oprávnenia vykonáva v rámci predmetu podnikania dokončovacie stavebné práce pri realizácii exteriérov a interiérov, montáž sadrokartónu a omietkarské práce, bol opakovane v dňoch 12. 5. 2009 a 18. 2. 2010 zo strany inšpektorov práce Národného inšpektorátu práce v Košiciach pristihnutý pri nelegálnom zamestnávaní cudzích štátnych príslušníkov, ktorí pre pána Ivana H. vykonávali pomocné stavebné práce vykazujúce ...