Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie

Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a financovanie školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti ObÚ v sídle kraja upravujú nasledovné právne predpisy:

a) zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov,

b) nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov.

Princípy financovania škôl

Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, je od 1. januára 2004 založené na nasledovných princípoch:

a) normatívne financovanie na základe počtu žiakov školy (malo by viesť k racionalizácii siete škôl),
b) transparentnosť,
c) rovnosť všetkých zriaďovateľov škôl – štátnych, samosprávnych, neštátnych,
d) efektívnosť a prehľadnosť rozdeľovania finančných zdrojov,
e) viaczdrojovosť (princíp, ktorý umožňuje školám zvýšiť objem disponibilných prostriedkov a zefektívniť ich vynakladanie).

Pri financovaní škôl sa poskytujú školám v zmysle zákona o financovaní normatívne finančné prostriedky a nenormatívne finančné prostriedky.

1.1. Normatívne Financovanie

Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, upravuje zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“).

Podrobnosti financovania škôl upravuje nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z.“).

Cieľom zákona o financovaní bolo:

  1. Zaviesť normatívny a transparentný systém financovania regionálneho školstva na žiaka.
  2. Zmeniť centralizovaný systém financovania na dvojstupňový decentralizovaný systém.
  3. Motivovať zriaďovateľov k efektívnejšiemu využívaniu existujúcich kapacít a finančných zdrojov.
  4. Podporovať rovnosť všetkých zriaďovateľov škôl – štátnych, samosprávnych, cirkevných i súkromných.

Podľa zákona č. 597/2003 Z. z. sa financujú školy, v ktorých sa žiaci pripravujú na povolanie, v zriaďovateľskej pôsobnosti:

a) obcí, vyšších územných celkov a ObÚ v sídle kraja (ďalej len „verejné školy“),
b) štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti (ďalej len „cirkevné školy“) a
c) inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby (ďalej len „súkromné školy“).

Normatívny spôsob financovania sa uplatňuje od 1. 1. 2004 bez ohľadu na zriaďovateľa pri financovaní týchto škôl:

  • základné školy,
  • stredné školy,
  • základné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „špeciálne základné školy“),
  • stredné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „špeciálne stredné školy“),
  • odborné učilištia a
  • praktické školy.

V školách sa zo ŠR podľa zákona o financovaní:

  • Zabezpečuje financovanie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky, riešenia havarijných situácií, rekonštrukcií a modernizácií školských objektov a ich vybavenia.
  • Prispieva na financovanie rozvoja.
  • Prispieva na prístavbu a výstavbu škôl.

Normatívne financovanie v školách sa od roku 2014 nebude týkať tried, ktoré boli otvorené nad rozsah určený podľa osobitného predpisu [§ 4 ods. 2 písm. c) zákona č. 184/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov] a ich nasledujúcich ročníkov.

Podľa § 4 ods. 2 písm. c) zákona č. 184/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov s účinnosťou od roku 2013 samosprávny kraj určuje všeobecne záväzným nariadením po prerokovaní v krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu najneskôr do 30. septembra počet tried prvého ročníka stredných škôl financovaných podľa zákona o financovaní vo svojej územnej pôsobnosti pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku, a to v súlade s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania v stredných školách a analýzami a prognózami o vývoji trhu práce. To sa nevzťahuje na 8-ročné gymnáziá v jeho územnej pôsobnosti a stredné školy v jeho územnej pôsobnosti, ktorých zriaďovateľom je obvodný úrad v sídle kraja.

Počet tried prvého ročníka stredných škôl určuje samosprávny kraj aj podľa:

  • percentuálneho podielu evidovaných nezamestnaných absolventov na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny vo vzťahu k počtu absolventov strednej školy v danom študijnom odbore alebo učebnom odbore,
  • materiálno-technického a priestorového zabezpečenia strednej školy,
  • výsledkov monitorovania a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania vykonaných ŠŠI,
  • výsledkov hodnotenia externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky,
  • výsledkov teoretickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, absolventskej skúšky a záverečnej skúšky,
  • percentuálneho podielu prijatých žiakov do 1. ročníka vzhľadom na stanovený počet tried na predchádzajúci školský rok,
  • ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Jana Sládečková

Sládečková.png

Generálna riaditeľka Sekcie financovania regionálneho školstva na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR

 

Jana Sládečková je generálnou riaditeľkou Sekcie financovania regionálneho školstva na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR. Absolvovala Vysokú školu ekonomickú v Bratislave a doktorandské štúdium na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od roku 1991 pôsobila postupne v Regionálnom úrade školskej správy v Trnave ako vedúca oddelenia, na Krajskom úrade v Trnave a na Úrade Trnavského samosprávneho kraja ako vedúca odboru financovania školstva. 

Dátum publikácie

08.02.2013

Právne oblasti

Financie
Finančné právo
Stredné školstvo
Školské zariadenia
Základné školstvo

Cieľové skupiny

Právnická osoba
samospráva
štátna správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.