Kapitálové výdavky a technické zhodnotenie

Nezisková organizácia v roku 2007 obstarala laboratórne zariadenie z kapitálových výdavkov v obstarávacej cene 152 558 Sk (5 064 €). V roku 2010 do laboratórneho zariadenia obstarala vákuomer so vstupnou cenou 1 374 €, ktorý sa rozhodla považovať za technické zhodnotenie vzhľadom na to, že má dobu použiteľnosti dlhšiu ako jeden rok. Môže obstaranie vákuomera financovať z kapitálových výdavkov?

tt_eurominca-na-eurobankovke.jpg

Otázka:

Nezisková organizácia v roku 2007 obstarala laboratórne zariadenie z kapitálových výdavkov v obstarávacej cene 152 558 Sk (5 064 €). V roku 2010 do laboratórneho zariadenia obstarala vákuomer so vstupnou cenou 1 374 €, ktorý sa rozhodla považovať za technické zhodnotenie vzhľadom na to, že má dobu použiteľnosti dlhšiu ako jeden rok. Môže obstaranie vákuomera financovať z kapitálových výdavkov?


Odpoveď:

Rozpočtovanie a poskytovanie výdavkov štátneho rozpočtu sa realizuje formou bežných a kapitálových výdavkov. Vecné vymedzenie bežných a kapitálových výdavkov určuje rozpočtová klasifikácia, konkrétne uvedené obsahuje ekonomická klasifikácia výdavkov. Pri čerpaní kapitálových výdavkov sa uplatňuje s účinnosťou od 1. 1. 2009 nové pravidlo – upravuje sa lehota na použite kapitálových prostriedkov štátneho rozpočtu. Podľa právnej úpravy platnej do 1. januára 2009 sa kapitálové výdavky štátneho rozpočtu používajú z hľadiska časového limitu neobmedzene až do ich vyčerpania na určený účel. Po 1. januári 2009 dochádza ale k zásadnej zmene a neobmedzenosť pri čerpaní kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu sa zákonom č. 383/2008 Z. z. zrušila. Kapitálové výdavky je od roku 2009 možné čerpať len v troch po sebe nasledujúcich rozpočtových rokoch. Ide teda o možnosť čerpať kapitálové výdavky štátneho rozpočtu v tom roku, na ktorý boli rozpočtované a ak sa v tomto roku nepoužijú, možno ich použiť aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch, a to za podmienky dodržania účelu, na ktorý boli pôvodne určené. Časové obmedzenie zavedené do systému používania kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu sú tri rozpočtové roky s tým, že prvým rokom je rok, na ktorý boli rozpočtované plus 2 bezprostredne nasledujúce rozpočtové roky. Nie je podmienkou, že v každom roku nového časového obmedzenia na použitie kapitálových výdavkov je podmienkou čerpať určitú časť rozpočtovaných prostriedkov, platí však, že o rok, v ktorom sa kapitálové prostriedky štátneho rozpočtu nečerpajú, sa obdobie na ich použitie (časový limit) nezvyšuje, t. j. môže sa časť prostriedkov čerpať v roku, na ktorý boli rozpočtované, v prvom nasledujúcom roku sa nemusia čerpať, ale v druhom nasledujúcom roku je nevyhnutné kapitálové prostriedky štátneho rozpočtu dočerpať, inak ostanú v štátnom rozpočte nevyčerpané. Neexistuje žiaden spôsob, ako by bolo možné takéto nevyčerpané prostriedky dočerpať po určenom limite (1 + 2 nasledujúce rozpočtové roky).

K tejto úprave režimu použitia kapitálových výdavkov sa pristúpilo z viacerých dôvodov, ale snáď rozhodujúcim bola skutočnosť, že investícia neukončená, resp. ani nezačatá v rozpätí 3 rokov je zrejme neaktuálna, nepotrebná alebo nerealizovateľná. Kapitálové výdavky rozpočtované na rok 2009 bude možné použiť nielen v roku 2009, ale i v rokoch 2010 a 2011, a to na základe uplatnenia mechanizmu – presun oprávnenia na použitie prostriedkov do nasledujúceho rozpočtového roku.

Kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtové roky 2005, 2006, 2007 a 2008 možno použiť do 31. decembra 2011. Na kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtové roky 2005, 2006, 2007 a 2008 sa poslednýkrát uplatní v rozpočtovom roku 2010. Prostriedky poskytnuté a nepoužité do 31. decembra 2011 odvedú subjekty do príjmov štátneho rozpočtu do 31. januára 2012.

Naďalej platí možnosť použitia nevyčerpaných prostriedkov Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie, ale i prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu, uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel.

Vychádzajúc z inštitútu § 22 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov, ocenenie jednotlivého dlhodobého hmotného majetku sa zvýši o náklady na dokončené technické zhodnotenie, ak náklady v úhrne za účtovné obdobie sú vyššie ako suma uvedená v osobitnom predpise – § 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a technické zhodnotenie je v tomto účtovnom období uvedené do užívania. Náklady neprevyšujúce uvedenú sumu sa môžu účtovať ako

a) technické zhodnotenie,
b) služby, ak ide o dlhodobý nehmotný majetok,
c) náklady, ak ide o dlhodobý hmotný majetok.

 

Celú odpoveď nájdte tu

Dátum publikácie

26.07.2012

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.