Konsolidovaná účtovná závierka 2011

Účtovná konsolidácia a zostavovanie konsolidovanej účtovnej závierky subjektu verejnej správy je už v praxi viacmenej známy pojem. Organizácie verejnej správy SR sa s ním prvýkrát zoznámili v roku 2009, reálne začali vykonávať konsolidáciu v roku 2010 za predchádzajúce účtovné obdobie. Zostavovanie konsolidovanej účtovnej závierky je každoročnou povinnosťou tých subjektov, ktoré spĺňajú definíciu materskej účtovnej jednotky verejnej správy. Sú nimi niektoré kapitoly štátneho rozpočtu, vyššie územné celky a niektoré obce. V roku 2012 sa budú zostavovať v poradí už tretie konsolidované účtovné závierky, a to za rok 2011. 

Tento príspevok sa preto venuje najmä konsolidačnému balíku, ktorý používajú organizácie štátnej správy a niektoré organizácie územnej samosprávy pri spracovaní konsolidovanej účtovnej závierky za svoj celok, ale aj pre poskytnutie údajov do súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy.

Zhrnutie legislatívy pre účtovnú konsolidáciu vo verejnej správe

  • Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, § 22a (posledná novela č. 547/2011 Z. z.),
  • Opatrenie Ministerstva financií SR zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení opatrenia MF SR z 9. decembra 2009 č. MF/22110/2009-31 (uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 15/2009),
  • Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. novembra 2007 č. MF/20414/2007-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v znení neskorších predpisov (posledná novela z 10. januára 2012 uverejnená vo Finančnom spravodajcovi č. 2/2012),
  • Metodický pokyn k štruktúre údajov z účtovníctva účtovnej jednotky zahrnutej do konsolidovanej účtovnej závierky kapitoly štátneho rozpočtu a konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy podľa § 22a zákona o účtovníctve (pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti zahrnuté do konsolidácie),
  • Štruktúra údajov z účtovníctva účtovnej jednotky zahrnutej do konsolidovanej účtovnej závierky obce a konsolidovanej účtovnej závierky vyššieho územného celku podľa § 22a zákona o účtovníctve (pre rozpočtové a príspevkové organizácie územnej samosprávy, obce, vyššie územné celky a obchodné spoločnosti zahrnuté do konsolidácie).

Ďalej pre účely zostavenia súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy bol vydaný nový metodický pokyn Ministerstva financií SR pre obce zo dňa 30. januára 2012 č. MF/8924/2012-312, ktorým sa požaduje od obcí predloženie formulárov vzájomných vzťahov.

Termín pre spracovanie konsolidovanej účtovnej závierky

Podľa opatrenia MF SR č. MF/20414/2007-31 sa konsolidovaná súvaha a konsolidovaný výkaz ziskov a strát predkladajú do 31. mája nasledujúceho rozpočtového roka. Kapitoly štátneho rozpočtu a obce a vyššie územné celky, ktoré spracovávajú konsolidované výkazy v IS JÚŠ, si túto povinnosť spĺňajú prostredníctvom tohto systému. Ostatné obce predkladajú konsolidované výkazy DataCentru prostredníctvom metodikov obcí na daňových úradoch.

Rýchla orientácia v procese účtovnej konsolidácie vo verejnej správe

Kto má povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a kto má povinnosť predložiť konsolidačný balík, definuje § 22a zákona o účtovníctve. Ako sa v tom teda zorientovať? Je potrebné zostavovať viac konsolidačných balíkov, ak sa zostavuje aj súhrnná účtovná závierka? Kto zostavuje konsolidačný balík a kto formulár vzájomných vzťahov? I keď tento text je venovaný konsolidovanej účtovnej závierke, je potrebné si zodpovedať tieto otázky v kontexte súhrnnej účtovnej závierky. Podstatné je správne pochopiť § 22a, kde:

    • odsek 1 znamená, žekonsolidovanú účtovnú závierku subjektu verejnej správy na 1. úrovni zostavuje kapitola štátneho rozpočtu, obec alebo vyšší územný celok za nimi zriadené rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie alebo dcérske účtovné jednotky podľa § 22 ods. 4;
    • odsek 2 znamená, že konsolidovanú účtovnú závierkuústrednej správy na 2. úrovni zostavuje Ministerstvo financií SR za všetky kapitoly na základe konsolidovaných účtovných závierok podľa odseku 1 zostavených správcami kapitol. Ak správca kapitoly nie je povinný zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku podľa odseku 1, použije sa ako základ na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy individuálna účtovná závierka správcu kapitoly;
    • odsek 3 znamená, že súhrnnú účtovnú závierku verejnej správy na 3. úrovni zostavuje ministerstvo na základe konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy podľa odseku 2, konsolidovaných účtovných závierok obcí, konsolidovaných účtovných závierok vyšších územných celkov, individuálnych účtovných závierok subjektov verejnej správy, ktoré nezostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa odseku 1, a účtovných závierok právnických osôb s majetkovou účasťou štátu založených podľa osobitných predpisov. Tieto subjekty sú vymenované nižšie.

Ďalej je potrebné organizácie rozdeliť do skupiny štátna správa a územná samospráva:

Štátna správa

  • štátne rozpočtové organizácie,
  • štátne príspevkové organizácie,
  • obchodné spoločnosti štátu podľa § 22 zákona.

Všetky tieto typy organizácií predkladajú povinne údaje do konsolidácie v štruktúre a rozsahu konsolidačného balíka. Pri jeho spracovaní vykazujú vzájomné vzťahy voči celému súhrnnému celku (samozrejme, ak voči nim vzájomné vzťahy za daný rok majú), a tak zabezpečia v jednom čase údaje potrebné pre 1., 2. aj 3. úroveň konsolidácie.

Územná samospráva

z toho

  1. Územná samospráva technicky zapojená do informačného systému Jednotného účtovníctva štátu (IS JÚŠ) určeného pre zber konsolidačných balíkov a spracovanie konsolidácie.
  • Vyššie územné celky a nimi zriadené ich rozpočtové a príspevkové organizácie a vlastnené obchodné spoločnosti.

Tieto subjekty takisto spracovávajú konsolidačné balíky s údajmi pre 1. úroveň a 3. úroveň konsolidácie.

  • Mestá Holíč, Nitra, Ružomberok, Senica, Šaľa, Mestská časť Petržalka a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a vlastnené obchodné spoločnosti.

Tieto subjekty spracovávajú konsolidačné balíky s údajmi pre 1. úroveň a 3. úroveň konsolidácie.

  1. Územná samospráva technicky nezapojená do IS JÚŠ.
  • Ostatné obce SR a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a vlastnené obchodné spoločnosti.

Tieto subjekty spracovávajú tzv. formulár vzájomných vzťahov, kde vykazujú vzájomné vzťahy pre 3. úroveň konsolidácie.

Ostatné subjekty

  • Verejné vysoké školy
  • Štátne podniky (š. p.)
  • Štátne fondy
  • Ostatné subjekty verejnej správy
  • Exportno-importná banka Slovenska

Všetky tieto typy organizácií predkladajú povinne údaje do konsolidácie v štruktúre a rozsahu konsolidačného balíka. Pri jeho spracovaní vykazujú vzájomné vzťahy voči celému súhrnnému celku (samozrejme, ak voči nim vzájomné vzťahy za daný rok majú), a tak zabezpečia v jednom čase údaje potrebné pre 3. úroveň konsolidácie.

Pozor

Existujú aj výnimky z predkladania konsolidačných balíkov a formulárov vzájomných vzťahov. Sú to pridružené účtovné jednotky, ktorými môžu byť len obchodné spoločnosti napr. štátu, obcí alebo vyšších územných celkov. Tieto ani na 1. úrovni nepredkladajú konsolidačný balík alebo formulár vzájomných vzťahov (ak ide o obchodnú spoločnosť v konsolidovanom celku). Pridružené účtovné jednotky sú tie, v ktorých iný subjekt verejnej správy má majetkový podiel od 20 % - 50%, konsolidujú sa metódou vlastného imania, a preto sú potrebné ku konsolidácii údaje o ich vlastnom imaní z účtovnej závierky. Nie vzájomné vzťahy ani podrobný rozpis údajov aktív, pasív a výkazu ziskov a strát, ako je tomu v konsolidačnom balíku.

Zoznam účtovných jednotiek súhrnného celku pre rok 2011

Čo je zoznam účtovných jednotiek súhrnného celku? Je to zoznam organizácií, ktorý pravidelne aktualizuje a zverejňuje Ministerstvo financií SR za účelom informovania ostatných organizácií, voči ktorým subjektom majú sledovať a vykazovať vzájomné vzťahy. Inak povedané, je to množina organizácií, na ktorých sa vzťahuje uvedená povinnosť poskytnúť údaje do konsolidácie (či už na 1., 2. alebo 3. úrovni) a voči ktorým sa uvedené vzájomné vzťahy stávajú predmetom konsolidácie.

Zoznam pre rok 2011 obsahuje viac ako 8 000 organizácií. Pre jeho aktuálnosť boli doplnené aj vysvetlivky pre správne určenie, ktoré organizácie predkladajú konsolidačný balík a ktoré formulár vzájomných vzťahov.

Rovnako pre systémové spracovanie zoznamu je v ňom možné filtrovať zmeny, sú v ňom uvedené aj organizácie, ktoré boli doplnené do zoznamu (novovzniknuté organizácie, založené, kúpené a pod.) a vyradené zo zoznamu pre príslušný rok (zaniknuté organizácie, odpredané, preradené mimo verejnej správy a pod.).

Pozor

Poslednou novelou zákona o účtovníctve sa rozšíril okruh subjektov zahrnutých do súhrnnej účtovnej závierky, a tým aj počet organizácií v súhrnnom celku. Aj keď tieto organizácie budú predkladať údaje do súhrnnej účtovnej závierky Ministerstvu financií SR, pre ostatné subjekty to znamená sledovanie a vykazovanie vzájomných vzťahov v konsolidačnom balíku, resp. formulári vzájomných vzťahov (obce) aj voči týmto subjektom:

Verejné vysoké školy

Univerzita Komenského v Bratislave
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Prešovská univerzita v Prešove
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Trnavská univerzita v Trnave
Slovenská technická univerzita v Bratislave
Technická univerzita v Košiciach
Žilinská univerzita v Žiline
Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne
Ekonomická univerzita v Bratislave
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Technická univerzita vo Zvolene
Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Akadémia umení v Banskej Bystrici
Katolícka univerzita v Ružomberku
Univerzita J. Seyleho v Komárne

Štátne podniky s právnou formou ,,š. p.“

Vodohospodárska výstavba, š. p.
Slovenský vodohospodársky podnik, š. p.
Rudné Bane, š. p.
Lesy SR, š. p.
Lesopoľnohospodársky majetok Ulič, š. p.
Národný žrebčín Topoľčianky, š. p.
Závodisko, š. p.
Hydromeliorácie, š. p.
Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra, š. p.
Plemenárske služby Slovenskej republiky, š. p.
Agroinštitút Nitra, š. p.
Letové prevádzkové služby SR, š. p.
Železnice Slovenskej republiky, š. p.
Vojenské lesy a majetky, š. p.
Mincovňa Kremnica, š. p.
Špecializovaný liečebný ústav Marína, š. p.
Slovthermae, š. p.
Technický skúšobný ústav Piešťany, š. p.

Štátne fondy

Environmentálny fond
Štátny fond rozvoja bývania
Národný jadrový fond

Ostatné subjekty

Audiovizuálny fond
Sociálna poisťovňa
Slovenský pozemkový fond
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Ústav pamäti národa
Slovenské národné stredisko pre ľudské práva
Exportno-importná banka Slovenska
Fond národného majetku SR
RTVS, s.r.o.
Rozhlas a televízia Slovenska
Tlačová agentúra SR
Úrad pre dohľad nad výkonom auditu

Do zoznamu súhrnného celku nie sú zahrnuté nasledovné subjekty:

Fyzické osoby – obyvateľstvo, zamestnanci, živnostníci
Súkromné spoločnosti a podnikateľské subjekty ako napríklad:
Banky a poisťovne
Obchodníci s cennými papiermi
Stavebné sporiteľne
Dôchodkové správcovské spoločnosti
Doplnkové dôchodkové spoločnosti
Slovenský plynárenský priemysel, a.s.
Slovenské elektrárne, a.s.
Mobilní operátori
Slovak Telekom, a.s.
Väčšina vodárenských spoločností, ktoré nie sú dcérskymi účtovnými jednotkami subjektov verejnej správy
Neziskové organizácie a združenia
Politické strany
Družstvá
Zahraničné inštitúcie

Informácie zverejnené na webovom sídle Ministerstva financií SR

  • Konsolidačný balík MF SR,
  • Manuál ku konsolidačnému balíku,
  • Zoznam účtovných jednotiek súhrnného celku pre rok 2011,
  • Popisná štruktúra ku konsolidačnému balíku,
  • Formulár vzájomných vzťahov pre obce mimo IS JÚŠ,
  • Prevodové mostíky pre organizácie účtujúce podľa iných postupov účtovania ako pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky,
  • Alternatívny konsolidačný balík pre obce mimo IS JÚŠ pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky za svoj celok,
  • Vzorové poznámku ku konsolidovanej účtovnej závierke subjektu verejnej správy,
  • Školiace materiály pre používateľov systému JÚŠ,
  • Príslušná legislatíva – opatrenia, pokyny, usmernenia.

Všetky uvedené dokumenty sú dostupné na stránke MF SR www.finance.gov.sk v časti Štátne výkazníctvo / Projekt zavedenia jednotného štátneho účtovníctva a výkazníctva / Metodická podpora jednotného účtovníctva štátu.

Autor: Ing. Peter Ivánek

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Peter Ivánek

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

02.04.2012

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.