Precizovanie ústrednej správy
Pôvodné znenie § 3 ods. 2 druhej vety hovorí o tom, že „v ústrednej správe sa vykazujú aj verejné vysoké školy a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri podľa odseku 1“. Citovaný odsek 1 sa ale vzťahuje na všetky 3 subsektory verejnej správy. Preto sa v druhej vete precizuje: „v ústrednej správe sa vykazujú nielen verejné vysoké školy, ale i všetky tie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri podľa odseku 1 v ústrednej správe, t. j. v registri podľa odseku 1 písm. a).
(§ 3 ods. 2 druhá veta)
Precizovanie územnej samosprávy
Podľa predchádzajúcej úpravy v územnej samospráve sa vykazujú obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie. Okrem obcí, vyšších územných celkov a nimi zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií v územnej samospráve sú ale aj iné právnické osoby v zakladateľskej pôsobnosti subjektov územnej samosprávy – tieto súnielensubjektmi verejnej správy, ale sú aj zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR v rámci sektora verejnej správy v územnej samospráve. Preto sa definícia územnej samosprávy doplnila a s účinnosťou od 1. 3. 2012 sa v územnej samospráve vykazujú aj ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri podľa odseku 1 v územnej samospráve.
(§ 3 ods. 2 tretia veta)
Rozpočet verejnej správy
V ustanovení § 4 ods. 1 písm. a) až c) sa novodefinuje obsah rozpočtu verejnej správy a podľa novej definície rozpočet verejnej správy tvoria nielen štátny rozpočet na rok t, t+1, t+2 a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na rok t, t+1 a t+2, ale i príjmy a výdavky súvisiace s vykonávaním verejného zdravotného poistenia v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu. Uvedené rozšírenie obsahu rozpočtu verejnej správy vyplynulo zo skutočnosti, že Štatistický úrad SR preradil v minulom roku súkromné zdravotné poisťovne uvedené v registri organizácií zo sektora verejnej správy do iného sektora ekonomiky, t. j. do sektora finančných korporácií, pretože v súlade smetodikou ESA 95 sektor verejnej správy nesmie obsahovať údaje za subjekty so súkromným vlastníctvom. Preto všetky príjmy z poistného súkromných zdravotných poisťovní okrem súkromných zdrojov poisťovní a všetky výdavky poistenia okrem výdavkov na správu súkromných zdravotných poisťovní v súlade s § 6a zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov zostávajú súčasťou rozpočtu verejnej správy a majú vplyv aj na vykazovanie plnenia rozpočtu verejnej správy.
[§ 4 ods. 1 písm. a) až c)]
Príklad
Na základe akého zákona sa sektor verejnej správy rozčleňuje na jednotlivé subsektory a aké iné sektory ekonomiky poznáme?
Národné hospodárstvo z hľadiska ...