Administratívna finančná kontrola pri poskytovaní dotácií a časté nedostatky

Zámerom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu subjektu územnej samosprávy – administratívnej finančnej kontroly a poukázať na zistenia. Príspevok sa venuje oblasti právneho postavenia finančnej kontroly, rozsahu práv a povinností pri výkone kontroly, výstupu o kontrole a jej charakteristike vo vzťahu k poskytovaniu verejných prostriedkov. Bližšie sa venuje ustanoveniam § 8 v nadväznosti na ustanovenia § 20 až 27 zákona o finančnej kontrole a audite.

Zámerom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu subjektu územnej samosprávy – administratívnej finančnej kontroly a poukázať na zistenia. Príspevok sa venuje oblasti právneho postavenia finančnej kontroly, rozsahu práv a povinností pri výkone kontroly, výstupu o kontrole a jej charakteristike vo vzťahu k poskytovaniu verejných prostriedkov. Bližšie sa venuje ustanoveniam § 8 v nadväznosti na ustanovenia § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Na úvod je vhodné dodať, že posledná novelizácia zákona nadobudla účinnosť 1. marca 2022 (pozn.: v roku 2023 zákon nebol doposiaľ novelizovaný).

Výkon administratívnej finančnej kontroly – upozornenia

  • Jej výkon nasleduje po vykonaní základnej finančnej kontroly a administratívnu finančnú kontrolu vykonávajú spravidla tí istí zamestnanci, ktorí vykonali predtým aj základnú finančnú kontrolu (t. j. zodpovední zamestnanci a vedúci zamestnanec/štatutár).
  • K uvedenej kontrole je možné prizvať aj inú osobu, napríklad zamestnanca zodpovedného za vyúčtovanie alebo iného zamestnanca
    (prostredníctvom písomného prizvania, nie poverenia).
  • Vhodnejšou alternatívou, kedy je možné preveriť najmä hospodárnosť a účelnosť nakladania s verejnými prostriedkami, je prípad vykonania administratívnej finančnej kontroly v čase vyúčtovania dotácie.
  • Ide o okamih prijatia dokladov od prijímateľa dotácie, kedy sa preveruje súlad so zmluvou, všeobecne záväzným nariadením obce a preukázateľnosť dokladov a ich aktuálnosť či úplnosť (pozn. autora: preverenie správnosti súm, času obstarania/nákupu, vydokladovania účelu a existencia potreby daného výdavku).
  • Pre zamestnancov a oprávnené osoby je záväzné aj Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/006646/2022-1411 k finančnej kontrole (pozn.: účinné od 22. septembra 2022).

Časté otázky zamestnancov subjektov územnej samosprávy smerujú k problematike poskytovania dotácií ako nenárokovateľných finančných prostriedkov, ktoré sú poskytované na základe žiadosti v zmysle interných úprav – všeobecne záväzných nariadení. V tejto súvislosti platí, že administratívna finančná kontrola rovná sa kontrola od stola. Tieto bližšie úpravy (pozn. autora: v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

12.04.2023

Právne oblasti

Finančná kontrola

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.