Ako je to s oprávneniami orgánov obce – pár poznámok k zákonným kompetenciám starostu obce a obecného zastupiteľstva

Týmto článkom si bližšie objasníme zákonné možnosti konania dvoch volených orgánov obce, ktorými je starosta obce a obecné zastupiteľstvo ako kolektívny orgán. Čo môžu a čo musia robiť pri výkone svojej činnosti, je gro, na ktoré sa zameriame.

 I.              Začíname s ústavným vymedzením

Ak by sme sa chceli pozrieť na právne základy ustanovenia dvoch volených orgánov, a to starostu obce a obecné zastupiteľstvo, tak musíme hľadať odpoveď v Ústave Slovenskej republiky. Konkrétne v článku 69 je obsiahnutá táto úprava, ktorá práve tieto dva orgány z ústavnoprávneho hľadiska vytvára a priznáva im aj právne postavenie.

Starostovi obce priznáva postavenie výkonného orgánu obce a tiež orgánu, ktorý vykonáva správu obce a zastupuje ju navonok a na strane druhej obecné zastupiteľstvo definuje Ústava Slovenskej republiky ako orgán zložený z poslancov, teda kolektívny orgán. I keď v tejto najvyššej norme nie je priamo zmienka o kompetenciách obecného zastupiteľstva, tak zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (v ďalšom texte sa obmedzíme iba na pojem „zákon o OZ“) má obsiahlu úpravu toho, čo môžeme nazývať kompetencie obecného zastupiteľstva (k tomu vysvetlíme  nižšie).

Ešte pred samotným vstupom do jednotlivých kompetencií orgánov obce sa pristavíme jednou poznámkou pri článku 2 ods.  2 Ústavy Slovenskej republiky. Táto ústavná norma je jedným zo základných kameňov pri výkone činnosti štátnych orgánov, keď upravuje, že:

„Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“

I keď sa v nej spomína a priamo aplikuje subjekt, ktorým je štátny orgán, pri prenesenom výkone štátnej správy, ktorú obce vykonávajú, sa musí prihliadnuť aj na túto ústavnú normu. Teda konať môže obec iba to, čo je v medziach ústavy a iba na podklade zákonného splnomocnenia k takémuto konaniu. Mierne odlišná je situácia pri výkone samosprávnej pôsobnosti (tej originárnej), ktorú obec nemá prenesenú. Napríklad vydávať všeobecne záväzné nariadenia môže obec aj bez výslovného splnomocnenia v zákone, teda bez toho, aby bol článok 2 ods.  2 Ústavy Slovenskej republiky priamo naplnený, avšak musí rešpektovať pri tejto svojej činnosti článok 2 ods.  3 ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

JUDr. Ondrej Beracka

Právnik a právny poradca. Od roku 2008 sa špecializuje na obchodné a občianske právo a osobitosti pracovno-právneho prostredia a tiež na legislatívnu úpravu verejnej správy.

Pracoval pre poradné orgány Rady EÚ. Bol rozhodcom rozhodcovského súdu a publikuje v odbornej literatúre.

Dátum publikácie

08.11.2013

Právne oblasti

Miestna štátna správa
Samospráva

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.