Ako obstarávať cez elektronické trhovisko

Už vyše roka funguje povinnosť obstarávať tovary, služby alebo stavebné práce bežne dostupné na trhu prostredníctvom elektronického kontraktačného systému, tzv. elektronického trhoviska. Cieľom nášho príspevku nie je podávať zložitý výklad právnej úpravy, ale skôr prakticky opísať, ako prostredníctvom tohto nástroja obstarávať tovary, služby alebo stavebné práce. Aj preto je štýl tohto príspevku volený s cieľom prakticky ukázať fungovanie elektronického trhoviska. Viedlo nás k tomu aj poznanie, že hoci jednou z výhod elektronického trhoviska by malo byť, že cezeň „dokáže obstarávať každý“, žiaľ, systém nie je niekedy úplne intuitívny a hlavne chýba kvalitný a zrozumiteľný návod (bez zbytočných právnych formulácií a odkazov na právne texty). Pre lepšie pochopenie je dobré sa trocha na elektronickom trhovisku nezáväzne „porozhliadnuť“, aby sme získali predstavu, ako to v praxi reálne vyzerá. Prehliadať si ponuky, opisy zákaziek, uzatvorené obchody a pod. môže ktokoľvek, a to aj bez registrácie na elektronickom trhovisku. Prezerať si elektronické trhovisko je nakoniec dobré aj pri čítaní tohto príspevku, bude to tak názornejšie a jednoduchšie na pochopenie.

Elektronické trhovisko je dostupné na www.eks.sk a obsahuje aj niektoré ďalšie funkcionality (napr. obstarávanie nadlimitných zákaziek, dynamický nákupný systém), ale my sa budeme venovať len obstarávaniu podlimitných zákaziek ako najbežnejšej činnosti. Je možné ho používať v pracovné dni od 08:00 do 18:00 hod.

1. Registrácia

Aby sa cez elektronické trhovisko mohli zadávať zákazky, je nevyhnutné sa na ňom registrovať. Registrácia sa vykoná cez horné menu „Registrácia“„Objednávateľ“ (elektronické trhovisko používa jednotný pojem „objednávateľ“ a nie verejný obstarávateľ, pretože obstarávať/objednávať na ňom môže ktokoľvek, teda nie iba verejní obstarávatelia, ktorým to ukladá zákon). V registračnom formulári je potrebné vyplniť požadované údaje o verejnom obstarávateľovi a akceptovať Obchodné podmienky elektronického trhoviska (tzv. OPET). Ide o dôležitý dokument, ktorý sa skladá z dvoch častí:

  1. Trhový poriadok – upravuje fungovanie samotného elektronického trhoviska a postup pri zadávaní zákaziek,
  2. Všeobecné zmluvné podmienky (pozri ďalej).

Keďže ide o závažný a právne záväzný dokument, je určite potrebné sa s ním vopred dôkladne oboznámiť (a nie ho iba „odkliknúť“).

Po odoslaní žiadosti o registráciu správca portálu automaticky vygeneruje prvotné jednorazové prístupové heslo, ktoré bude verejnému obstarávateľovi zaslané poštou do vlastných rúk (tak je zabezpečená identifikácia verejného obstarávateľa, nie je potrebné nikam osobne chodiť). Toto jednorazové heslo sa zadá pri prvom prihlásení do systému, čím sa de facto aktivuje účet v elektronickom trhovisku. Od tohto momentu je možné cez elektronické trhovisko obstarávať.

2. Zadanie zákazky

Zákazka môže byť na elektronickom trhovisku zadaná dvomi spôsobmi, ktoré sú navzájom rovnocenné:

  1. výberom z tzv. Katalógu ponúk alebo
  2. využitím opisného formulára z Knižnice opisných formulárov.

Aj keď sú oba postupy navzájom rovnocenné, častejšie sa zrejme bude využívať druhý spôsob, teda vytvorením vlastného opisného formulára „šitého“ na mieru potrebám verejného obstarávateľa, preto sa mu tiež podrobnejšie budeme venovať.

2.1. ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

08.03.2016

Právne oblasti

Samospráva
Štátna správa
Verejné obstarávanie
Obchodno-záväzkové vzťahy všeobecne

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.