Činnosť obce/starostu v prípade vzniku mimoriadnej udalosti

Ako bude konať starosta v prípade mimoriadnej udalosti? V článku sa dozvieme o prevencii, konaní starostu a krízového štábu počas aj po mimoriadnej udalosti.

Úvod

Postup pri mimoriadnych udalostiach definuje Zákon NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon NR SR č. 42/1994 Z. z.“), ktorý upravuje podmienky na účinnú ochranu života, zdravia a majetku pred následkami mimoriadnych udalostí, ako aj ustanovuje úlohy a pôsobnosť orgánov štátnej správy, obcí a práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní civilnej ochrany obyvateľstva.

 

Starostovia obcí, primátori miest a členovia krízových štábov obcí, podľa úloh vyplývajúcich zo zákona Národnej rady SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, prijatých úloh rozvoja systému civilnej ochrany obyvateľstva musia vedieť:

  • aké majú kompetencie vyplývajúce zo zákonov a vyhlášok,
  • čo sú povinní vykonávať,
  • aké sú ich základné povinnosti v obci – obyvateľstvo očakáva informácie a kvalifikovanú pomoc v prípade vzniku mimoriadnej udalosti,
  • v akom rozsahu nesú zodpovednosť za plnenie úloh civilnej ochrany obyvateľstva (ďalej CO),
  • spôsob prípravy obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc, poskytovanie neodkladnej predlekárskej pomoci.

Predpokladom plnenia úloh v tejto oblasti je detailná znalosť toho, akú pôsobnosť má obec, mestská časť či mesto v oblasti civilnej ochrany obyvateľstva. Starosta obce musí vedieť, že civilná ochrana obyvateľstva je pre obce zakotvená v zákone Národnej rady SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov. Je to zabezpečenie ústavného práva občana SR. Cieľom je ochrana života, zdravia a majetku obyvateľstva v prípade hrozby alebo vzniku mimoriadnych udalostí, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a vzniku krízovej situácie. Kvôli tomu sú ustanovené úlohy a pôsobnosť orgánov štátnej správy a samosprávy obcí, ako aj práva a povinnosti ostatných právnických osôb, fyzických osôb a jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému.

 

Ako bude konať starosta v prípade mimoriadnej udalosti?

Prvoradé je okamžité zvládnutie informačného systému v obci. Starostovia musia vedieť, ako majú varovať obyvateľstvo pred ohrozením, informovať verejnosť o prijatých úlohách, zapojiť ju do záchranárskych činností, informovať orgány krízového riadenia okresu, koordinačné stredisko IZS.

 

Prevencia:

  • vykonať administratívne opatrenia na znižovanie rizika (vydávanie všeobecne záväzného nariadenia na základe zákonov, vyhlášok, noriem...),
  • pripraviť a vykonať opatrenia na znižovanie rizika vzniku mimoriadnej udalosti v obci, meste,
  • vytvoriť podmienky na monitorovanie, analyzovanie rizikových javov a systémov v obci,
  • pripraviť podklady na okamžité vyrozumenie a urýchlenie možnej reakcie (väzba na krízové plánovanie, príprava postupných podkladov na tento proces). Vykonávanie odbornej prípravy a vzdelávania členov krízových štábov a obyvateľstva.

 

Prevencia pred mimoriadnou udalosťou

Analýza rizík zdrojov ohrozenia v obci: je proces podrobnej identifikácie rizík, určovania ich zdrojov a veľkosti, skúmania ich vzájomných vzťahov a predpovedania rozsahu negatívnych dopadov na systém ochrany obyvateľstva v obci v prípade vzniku krízovej situácie. Súčasťou je ich hodnotenie pre riadiaci proces starostu obce. Príprava na riadenie a rozhodovanie úloh a opatrení ochrany obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych udalostí. Starosta obce je subjekt rozhodovania, osoba zodpovedná za riešenie problému. Objekt rozhodovania – uskutočniť všetko pre to, aby boli úlohy ochrany obyvateľstva zabezpečené, vykonať záchranné práce. Cieľ rozhodovania – zhodnotiť predpokladaný vývoj mimoriadnej udalosti, vonkajšie podmienky a riadiť sily a prostriedky pre ochranu ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

21.06.2023

Právne oblasti

Správne právo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.