Sociálne podnikanie (ang. social entepreneurship) je súčasťou sociálnej ekonomiky. Predstavuje inovatívny a osobitný spôsob podnikania, ktorého hlavným cieľom je eliminácia nezamestnanosti, chudoby, ekologických problémov, podpora zamestnanosti sociálne znevýhodnených skupín a zraniteľných osôb. Takýto druh podnikania je podobný iným podnikateľským činnostiam, avšak je prepojený s princípmi etiky a solidarity, pretože k cieľom a charakteristikám činnosti patrí dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu.
Uvedená problematika je upravená zákonom č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch v znení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 112/2018 Z. z.).
Sociálne podniky prispievajú k riešeniu spoločenských výziev najmä v oblasti sociálnej inklúzie a zamestnanosti znevýhodnených a zraniteľných osôb a prispievajú k regionálnemu rozvoju.
V prípade založenia sociálneho podniku je potrebné k jeho založeniu a následnej registrácii splnenie nasledovných krokov:
1. Stanovenie si cieľa
2. Vytvorenie podnikateľského plánu
3. Získanie štatútu registrovaného sociálneho podniku
4. Pridelenie/nepridelenie štatútu
5. Zvyšovanie dopytu po tovaroch a službách sociálneho podniku
1. Stanovenie cieľa
Pri stanovení cieľa je potrebné na začiatku vychádzať zo skutočnosti, že sociálne podnikanie a sociálne podniky sa vyznačujú svojimi špecifikami oproti iným podnikateľským subjektom.
Sociálny podnik je subjekt sociálnej ekonomiky v zmysle § 5 zákona č. 112/2018 Z. z.:
- ktorý vykonáva sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť hospodársku činnosť,
- ktorého hlavným cieľom je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
- v ktorom k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu prispievajú tovary alebo služby, ktoré vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, alebo k nemu prispieva spôsob ich výroby alebo poskytovania,
- sociálny podnik môže dosahovať zisk, ale ten musí reinvestovať do napĺňania cieľov merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ktoré si sociálny podnik sám určil. Pričom k pozitívnemu sociálnemu vplyvu podnik musí prispievať tovarom alebo službou, ktoré vyrába, distribuuje, poskytuje, dodáva alebo spôsobom ich výroby a poskytovania. Ak sociálny podnik:
1. zo svojej činnosti dosiahne zisk, použije do jedného roka odo dňa schválenia riadnej účtovnej závierky, ktorou bol preukázaný kladný výsledok hospodárenia príslušného účtovného obdobia, viac ako 50% zo zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona č. 112/2018 Z. z.,
2. časť zisku rozdeľuje podľa Obchodného zákonníka, rozdeľuje ju podľa ...