K novele zákona o sociálnej ekonomike

V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme najmä na zákon č. 374/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch. Venovať sa budeme aj vyhláške č. 115/2019 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 112/2018 Z. z. upravujúce servisné poukážky.

Obsah:

Stručne k "pôvodnému" Zákonu z roku 2018
Ciele novely zákona z roku 2019
Hlavné zmeny a doplnenia v právnej úprave
- Priamo a nepriamo zainteresovaná osoba
- Sociálny podnik
- Priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku
- Nový podnik
- Poradný výbor
- Uplatňovanie demokratickej správy
- Integračný podnik
Podpora podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky
Daňové zvýhodnenie

V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme najmä na zákon č. 374/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch. Venovať sa budeme aj vyhláške č. 115/2019 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 112/2018 Z. z. upravujúce servisné poukážky.

Stručne k „pôvodnému“ zákonu z roku 2018

Zákon č. 112/2018 Z. z., ktorý predstavuje komplexnú úpravu sociálnej ekonomiky, pozostával z 20 článkov, pričom bol ním novelizovaný o. i. aj zákon č. 595/2003 Z. z. (ďalej aj ZDP). Podľa dôvodovej správy cieľom návrhu bolo „vytvoriť vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a bola prínosom aj pre zvyšovanie zamestnanosti, ale tiež upraviť systém podpory, ktorý bude spoločensky prijateľný a bude plne dodržiavať pravidlá štátnej pomoci“.

Podľa § 3 tohto zákona sociálnou ekonomikou je súhrn produktívnych, distribučných alebo spotrebiteľských aktivít vykonávaných prostredníctvom hospodárskej činnosti alebo nehospodárskej činnosti nezávisle od štátnych orgánov, ktorých hlavným cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu.

V zmysle § 4 ods. 1 subjektom sociálnej ekonomiky je občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia, účelové zariadenie cirkvi, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá je zamestnávateľom, a to za určených podmienok, o. i. nie sú väčšinovo riadení štátnym orgánom, štátny orgán ich z väčšej časti nefinancuje, vykonávajú hospodársku činnosť alebo nehospodársku činnosť v rámci aktivít sociálnej ekonomiky, ak podnikajú alebo vykonávajú inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov, nevykonávajú ich výhradne na účely dosiahnutia zisku alebo zisk z nich používajú spôsobom podľa tohto zákona.

POZNÁMKA

Pripomeňme si, že sociálna ekonomika existuje v šestnástich členských štátoch Európskej únie, napr. vo Švajčiarsku. Na Slovensku podľa právnej úpravy z roku 2008 začali vznikať podniky s prvkami sociálnych podnikov, ktoré sú zamerané (len) na integráciu. V roku 2009 sa riešili isté problémy pri posudzovaní zhody finančnej podpory pre 8 takýchto podnikov s vtedy existujúcou európskou legislatívou.

V čase schválenia zákona č. 112/2018 Z. z. pôsobilo na Slovensku 11 aktívnych „sociálnych podnikov pracovnej integrácie“. Nová právna úprava mala za cieľ vznik možných problémov eliminovať a zne­užívaniu prostriedkov zabrániť.

V citovanom zákone č. 112/2018 Z. z. (ďalej aj „zákon o sociálnej ekonomike“) boli najmä:

  • vymedzené základné pojmy, ako sú pozitívny sociálny vplyv, sociálny podnik, znevýhodnené osoby, zraniteľné osoby, ako aj ďalšie pojmy z oblasti sociálnej ekonomiky, pričom tieto definície vychádzajú z európskych skúseností so zohľadnením slovenských špecifík a potrieb,
  • ustanovené podmienky priznania a konanie o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku,
  • vymedzené jednotlivé druhy registrovaných sociálnych podnikov,
  • upravená podpora v širšom priestore sociálnej ekonomiky,
  • upravená správa v oblasti sociálnej ekonomiky zo strany štátu,
  • upravená organizácia sektora sociálnej ekonomiky.

V priebehu niekoľkých mesiacov sa objavili aj isté aplikačné problémy pri uplatňovaní tohto zákona o sociálnej ekonomike, preto vznikla potreba novelizovať ho.

Ciele novely tohto zákona z roku 2019

Hlavným cieľom návrhu novely tohto zákona podľa dôvodovej správy bolo doplniť a spresniť legislatívnu úpravu sektora sociálnej ekonomiky.

Ďalšie hlavné zámery:

  • zjednodušiť právnu úpravu,
  • spresniť vymedzenie pojmu „znevýhodnená osoba“ z aspektu výšky príjmov,
  • spresniť definíciu znevýhodnenej osoby so zdravotným postihnutím, ktorá však nie je uznaná za invalidnú, ako aj spôsob preukazovania tejto skutočnosti,
  • zliberalizovať definovanie pojmu „zraniteľná osoba“,
  • ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

AUTOR

Ing. Valéria Jarinkovičová

Snímka-profil.PNG/Image55274.png

Odborníčka na dane, najmä na zdaňovanie príjmov fyzických osôb,  s dlhoročnou praxou aj vo  Finančnej správe SR.

kolektív autorov

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

27.02.2020

Právne oblasti

Daň z príjmov
Sociálna pomoc

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.