Obsah:
Stručne k "pôvodnému" Zákonu z roku 2018
Ciele novely zákona z roku 2019
Hlavné zmeny a doplnenia v právnej úprave
- Priamo a nepriamo zainteresovaná osoba
- Sociálny podnik
- Priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku
- Nový podnik
- Poradný výbor
- Uplatňovanie demokratickej správy
- Integračný podnik
Podpora podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky
Daňové zvýhodnenie
V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme najmä na zákon č. 374/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch. Venovať sa budeme aj vyhláške č. 115/2019 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 112/2018 Z. z. upravujúce servisné poukážky.
Stručne k „pôvodnému“ zákonu z roku 2018
Zákon č. 112/2018 Z. z., ktorý predstavuje komplexnú úpravu sociálnej ekonomiky, pozostával z 20 článkov, pričom bol ním novelizovaný o. i. aj zákon č. 595/2003 Z. z. (ďalej aj „ZDP“). Podľa dôvodovej správy cieľom návrhu bolo „vytvoriť vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a bola prínosom aj pre zvyšovanie zamestnanosti, ale tiež upraviť systém podpory, ktorý bude spoločensky prijateľný a bude plne dodržiavať pravidlá štátnej pomoci“.
Podľa § 3 tohto zákona sociálnou ekonomikou je súhrn produktívnych, distribučných alebo spotrebiteľských aktivít vykonávaných prostredníctvom hospodárskej činnosti alebo nehospodárskej činnosti nezávisle od štátnych orgánov, ktorých hlavným cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu.
V zmysle § 4 ods. 1 subjektom sociálnej ekonomiky je občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia, účelové zariadenie cirkvi, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá je zamestnávateľom, a to za určených podmienok, o. i. nie sú väčšinovo riadení štátnym orgánom, štátny orgán ich z väčšej časti nefinancuje, vykonávajú hospodársku činnosť alebo nehospodársku činnosť v rámci aktivít sociálnej ekonomiky, ak podnikajú alebo vykonávajú inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov, nevykonávajú ich výhradne na účely dosiahnutia zisku alebo zisk z nich používajú spôsobom podľa tohto zákona.
POZNÁMKA
Pripomeňme si, že sociálna ekonomika existuje v šestnástich členských štátoch Európskej únie, napr. vo Švajčiarsku. Na Slovensku podľa právnej úpravy z roku 2008 začali vznikať podniky s prvkami sociálnych podnikov, ktoré sú zamerané (len) na integráciu. V roku 2009 sa riešili isté problémy pri posudzovaní zhody finančnej podpory pre 8 takýchto podnikov s vtedy existujúcou európskou legislatívou.
V čase schválenia zákona č. 112/2018 Z. z. pôsobilo na Slovensku 11 aktívnych „sociálnych podnikov pracovnej integrácie“. Nová právna úprava mala za cieľ vznik možných problémov eliminovať a zneužívaniu prostriedkov zabrániť.
V citovanom zákone č. 112/2018 Z. z. (ďalej aj „zákon o sociálnej ekonomike“) boli najmä:
- vymedzené základné pojmy, ako sú pozitívny sociálny vplyv, sociálny podnik, znevýhodnené osoby, zraniteľné osoby, ako aj ďalšie pojmy z oblasti sociálnej ekonomiky, pričom tieto definície vychádzajú z európskych skúseností so zohľadnením slovenských špecifík a potrieb,
- ustanovené podmienky priznania a konanie o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku,
- vymedzené jednotlivé druhy registrovaných sociálnych podnikov,
- upravená podpora v širšom priestore sociálnej ekonomiky,
- upravená správa v oblasti sociálnej ekonomiky zo strany štátu,
- upravená organizácia sektora sociálnej ekonomiky.
V priebehu niekoľkých mesiacov sa objavili aj isté aplikačné problémy pri uplatňovaní tohto zákona o sociálnej ekonomike, preto vznikla potreba novelizovať ho.
Ciele novely tohto zákona z roku 2019
Hlavným cieľom návrhu novely tohto zákona podľa dôvodovej správy bolo doplniť a spresniť legislatívnu úpravu sektora sociálnej ekonomiky.
Ďalšie hlavné zámery:
- zjednodušiť právnu úpravu,
- spresniť vymedzenie pojmu „znevýhodnená osoba“ z aspektu výšky príjmov,
- spresniť definíciu znevýhodnenej osoby so zdravotným postihnutím, ktorá však nie je uznaná za invalidnú, ako aj spôsob preukazovania tejto skutočnosti,
- zliberalizovať definovanie pojmu „zraniteľná osoba“,
...