1. Dôvod zákonodarnej iniciatívy s otáznikom
V ostatnom čase sa objavili príklady vzájomnej spolupráce, ak by sme mali takýto pojem použiť, a to medzi samosprávou a stavebníkom. Ich cieľom bolo zabezpečiť určitý zdroj príjmu pre samosprávu, a to výmenou za to, že daný stavebník získa možnosť stavať v katastrálnom území obce. Teraz sa slovenský zákonodarca rozhodol, že bude legalizovať takéto konanie tým, že vytvorí možnosť zaviesť povinné platby práve v podobe poplatku za rozvoj, a to formou miestneho poplatku.
K dnešnému dňu, aj vzhľadom na účinnosť zákona, sa nedá definovať, v akom rozsahu bude tento poplatok využívaný. Každopádne sa pre obce a mestá rozširuje doterajší diapazón miestnych daní a poplatkov. Z dôvodu, že obec si svojvoľne nesmie vytvoriť novú miestnu daň a musí používať a zavádzať iba tie, ktoré zákon definuje (zákon NR SR č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov), prišlo na sklonku minulého roka k vydaniu novej právnej úpravy, ktorá zavádza vo forme opcie (teda zavedenie bude na rozhodnutí obce) nový miestny poplatok za rozvoj.
Zákon bol publikovaný pod č. 447/2015 Z. z. ako zákon o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov (pre účely nášho výkladu budeme používať skrátené označenie „zákon“). Dôležité je poznamenať, a v ďalšej časti tomu venujeme zvýšenú pozornosť, že zákon nadobúda účinnosť až 1. novembra 2016. Tento časový údaj má význam pri jednej z podmienok pri zavádzaní nového miestneho poplatku, a tou je možnosť zaviesť miestny poplatok za rozvoj a meniť jeho výšku vždy k 1. januáru kalendárneho ...