Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“) sa vzťahuje aj na odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa tohto zákona. Teda zamestnávatelia určujú plat tejto skupine zamestnancov a posudzujú kvalifikačné predpoklady ustanovené na vykonávanie jednotlivých pracovných činností v súlade s uvedeným zákonom a v súlade s jeho vykonávacím predpisom, ktorým je nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z.“).
Novela zákona účinná do 1. januára 2019
Od 1. januára 2019 bol zákon č. 553/2003 Z. z. opätovne novelizovaný, a to zákonom č. 318/2018 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2019 menil a dopĺňal zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menili a dopĺňali niektoré zákony. Uvedená novela priniesla do zákona dosť zásadné zmeny. V článku budú zohľadnené aj tieto novelizované úpravy zákona.
Medzi zásadné zmeny zákona č. 553/2003 Z. z. realizované novelou patrí zníženie počtu platových tried, do ktorých možno od 1. januára 2019 zaraďovať zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, z doterajších 14 platových tried na 11 platových tried. Zníženie platových tried bolo realizované zlúčením niektorých platových tried do jednej platovej triedy a u ostatných znížením čísla bývalej platovej triedy o tri. Spôsobu zníženia platových tried sa budeme venovať v samostatnej časti článku.
V nadväznosti na zníženie počtu platových tried sa zmenili aj ustanovenia zákona uvedené v § 5 ods. 3 a ods. 4 ustanovujúce, do ktorých platových tried je možné zaradiť zamestnancov v závislosti od toho, či vykonávajú pracovné činnosti s prevahou duševnej práce alebo vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce. Od 1. januára 2019 môže zamestnávateľ zaradiť zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti s prevahou duševnej práce, do niektorej z platových tried 2 až 11 a zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce, do niektorej z platových tried 1 až 4.
Ďalšou zásadnou zmenou je zvýšenie počtu platových stupňov, z ktorých sa zamestnancom určuje tarifný plat. K uvedenej zmene došlo v nadväznosti na zvýšeniu počtu rokov, ktoré sa od 1. januára 2019 započítavajú do započítanej praxe na účely zaradenia zamestnanca do platového stupňa alebo na účely zvýšenia platovej tarify pedagogického a odborného zamestnanca, z doterajších 32 rokov na 40 rokov. V tejto súvislosti sa od 1. januára 2019 zvyšuje počet platových stupňov, do ktorých sa zaraďujú zamestnanci, z 12 platových stupňov na 14 platových stupňov.
Uvedený zákon bol dvakrát novelizovaný aj od 1. septembra 2019, tieto novely sa však nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení nedotkli a z uvedeného dôvodu sa nimi v článku nebudeme zaoberať.
Novely zákona účinné od 1. januára 2020
Od 1. januára 2020 došlo k opätovnej novelizácii uvedeného zákona, a to dvoma zákonmi. Uvedieme len novelizačné body týkajúce sa zamestnancov rezortu školstva so zameraním na nepedagogických zamestnancov.
Prvým zákonom, ktorým bol novelizovaný zákon č. 553/2003 Z. z. od 1. 1. 2020, bol zákon č. 381/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Uvedenou novelou sa zmenila maximálna možná výška príplatku za prácu so žiakmi so zdravotným znevýhodnením alebo so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia z „najviac 2,5 % z platovej tarify 9. platovej triedy prvej pracovnej triedy mesačne“ na „najviac 5 % z platovej tarify 9. platovej triedy prvej pracovnej triedy mesačne“.
Druhým zákonom, ktorým bol novelizovaný zákon č. 553/2003 Z. z. od 1. 1. 2020, je zákon č. 470/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý článkom II novelizoval aj zákon č. 553/2003 Z. z. Uvedenou novelou sa upravili podmienky na odobratie a zníženie osobného príplatku tak, že osobný príplatok je možné zamestnancovi zvýšiť, znížiť alebo odobrať na základe úrovne kvality plnenia pracovných úloh a zároveň je návrh na zníženie alebo odobratie osobného príplatku zamestnávateľ povinný vopred prerokovať so zástupcami zamestnancov. Bližšie informácie k tejto zmene sú v časti „osobný príplatok“. Touto novelou došlo aj k zmene príplatku za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla tak, že sa zmenil jeho názov „príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla“ na názov „príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla a príplatok za vedenie služobného motorového vozidla“. To znamená, že od 1. 1. 2020 sú to dva príplatky. Jeden je príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla, ktorý je nárokovým príplatkom, a druhým je príplatok za vedenie služobného motorového vozidla, ktorý zamestnávateľ zamestnancovi môže, ale nemusí poskytovať. Keďže v regionálnom školstve sa tento príplatok poskytuje výnimočne, v článku sa mu bližšie nevenujeme.
V článku sú zapracované v príslušných častiach aj tieto novelizované úpravy zákona.
Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie
Kvalifikačným predpokladom na účely zákona č. 553/2003 Z. z. ustanoveným pre najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, je vzdelanie vo vzťahu k požadovanému stupňu vzdelania a osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitného predpisu.
Osobitný kvalifikačný predpoklad na účely uvedeného zákona je absolvovanie špeciálnych skúšok alebo špecializačných foriem vzdelávania ustanovených osobitným predpisom, ktoré sú nevyhnutné na získanie oprávnenia vykonávať určenú pracovnú činnosť.
Kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností, miera zložitosti, zodpovednosti, psychická záťaž a fyzická záťaž týchto pracovných činností sú uvedené v charakteristikách platových tried pre pracovné činnosti s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. a pre pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 2 zákona.
Kvalifikačné predpoklady pre jednotlivé pracovné činnosti, ktoré sú vypracované v súlade s charakteristikami platových tried, sú uvedené v katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme alebo v katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „katalóg“). Uvedený katalóg je vydaný ako nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov. Pracovné činnosti s prevahou duševnej práce sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády a pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme sú uvedené v prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády. Aj uvedené nariadenie vlády bolo v súvislosti so znížením počtu platových tried od 1. januára 2019 novelizované.
Na základe uvedeného sa nepedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení rozdeľujú na dve základné skupiny, a to na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce, remeselné, manuálne alebo manipulačné, ...