OBSAH:
Tento príspevok je určený pre štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie. Zadefinovanie rozpočtových a príspevkových organizácií je ustanovené v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov.
Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtové organizácie sú všetky štátne orgány.
Príspevková organizácia je právnická osoba štátu, ktorá je na štátny rozpočet zapojená príspevkom a ktorej spravidla menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami.
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie možno zriadiť na plnenie úloh štátu.
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa odo dňa svojho zriadenia.
Rozpočtovú organizáciu alebo príspevkovú organizáciu možno zriadiť:
- zákonom,
- rozhodnutím zriaďovateľa, ktorým je ústredný orgán štátnej správy.
Funkciu zriaďovateľa vo vzťahu k ústrednému orgánu štátnej správy ako rozpočtovej organizácii plní na účely zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy ministerstvo financií.
Ak rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia bola zriadená zákonom, zriaďovateľskú funkciu k nej na účely tohto zákona vykonáva orgán, na ktorého rozpočet je zapojená finančnými vzťahmi.
Vzhľadom na uvedený legislatívny rámec nebudeme v ďalšom texte rozlišovať špeciálne a štandardné rozpočtové a príspevkové organizácie, ale budeme používať pojem „účtovná jednotka“. Je však nutné rešpektovať obmedzenia dané rozpočtovými pravidlami pri transakciách, ako je vstupovanie do úverových vzťahov, emitovanie cenných papierov, poskytovanie a prijímanie návratných finančných výpomocí, ktoré nie je umožnené štandardným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám. Osobitné postavenie a s tým spojené rozšírené možnosti pri hospodárení s rozpočtovými prostriedkami majú špeciálne organizácie, predovšetkým ústredné orgány.
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) v § 17 určuje tri rovnocenné súčasti účtovnej závierky, a to:
- Súvahu,
- Výkaz ziskov a strát,
- Poznámky.
Zákon o účtovníctve v § 7 uvádza aj definíciu, kedy sa považuje účtovná závierka za verné a pravdivé zobrazenie skutočnosti, a to keď obsah položiek účtovnej závierky zodpovedá skutočnosti a je v súlade s ustanovenými účtovnými zásadami a účtovnými metódami.
Účtovná jednotka musí používať v jednom účtovnom období rovnaké účtovné metódy a účtovné zásady. Ak účtovná jednotka zmení účtovné zásady a účtovné metódy v priebehu účtovného obdobia, nové účtovné zásady a účtovné metódy musí používať od prvého dňa tohto účtovného obdobia. O zmene účtovných zásad a účtovných metód je účtovná jednotka povinná informovať v Poznámkach.
Účtovná jednotka je povinná použiť účtovné zásady a účtovné metódy spôsobom, ktorý vychádza z predpokladu, že bude nepretržite pokračovať vo svojej činnosti a že u nej nenastáva žiadna skutočnosť, ktorá by ju obmedzovala alebo jej zabraňovala v tejto činnosti pokračovať aj v blízkej budúcnosti, minimálne 12 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa zostavila riadna účtovná závierka. Ak účtovná jednotka má informáciu o tom, že u nej takáto skutočnosť nastáva, je povinná použiť tomu zodpovedajúci spôsob účtovania, pričom je povinná uviesť informáciu o použitom spôsobe v účtovnej závierke v Poznámkach.
Obsahovú náplň a štruktúru Poznámok upravuje Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie k IUZ“) nasledovne:
Opatrenie k IUZ ustanovuje aj:
- najneskorší termín zostavenia a uloženia Poznámok do registra účtovných závierok je stanovený do 30. apríla 2024, ak osobitný predpis neustanovuje inak [ 1 ods. 3 písm. b)],
- základnou požiadavkou na informácie uvedené v Poznámkach je ich užitočnosť, významnosť, zrozumiteľnosť, porovnateľnosť a spoľahlivosť ( 3 ods. 1),
- obdobne ako pre účtovné výkazy, aj pri Poznámkach sa uplatňuje porovnateľnosť uvádzaných údajov, t. j. uvedenie za bežné účtovné obdobie a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie ( 3 ods. 2),
- účtovná jednotka uvádza v Poznámkach len tie časti, pre ktoré má obsahovú náplň ( 3 ods. 4).
Individuálnej účtovnej závierky zostavovanej za rok 2023 – konkrétne časti POZNÁMKY sa týkajú tieto dve novelizácie:
- Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2022 č. MF/14506/2022-36 účinné od 1.1.2023, uplatňované pre účtovnú závierku za účtovné obdobie roku 2023 vypustilo z Poznámok tabuľku č. 15 výška dlhu obce alebo vyššieho územného celku,
- Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 24. 10.2023 č. MF/13542/2023-36 je síce účinné od 1.1.2024, avšak prvýkrát sa použije pri zostavovaní účtovnej závierky k 31.12.2023, ktorá sa zostavuje po 1.1.2024 a jej predmetom sú úpravy v Poznámkach.
Poznámky majú dve časti, a to textovú časť (neštruktúrovaná forma) a tabuľkovú časť (štruktúrovaná forma so záväzným formátom tabuliek).
V nasledujúcom texte budeme prepájať textovú a tabuľkovú časť.
Členenie Poznámok podľa legislatívy (opatrenia k IUZ):
- Čl. I Všeobecné údaje
- Čl. II Informácie o účtovných zásadách a účtovných metódach
- Čl. III Informácie o údajoch na strane aktív Súvahy + tabuľka č. 1 Neobežný majetok + tabuľka č. 2 + tabuľka č. 3 + tabuľka č. 4
- Čl. IV Informácie o údajoch na strane pasív Súvahy + tabuľka č. 5 + tabuľka č. 6 + tabuľka č. 7 + tabuľka č. 8 + tabuľka č. 9
- Čl. V Informácie o výnosoch a nákladoch
- Čl. VI Informácie o údajoch na podsúvahových účtoch
- Čl. VII Informácie o iných aktívach a iných pasívach + tabuľka č. 10 + tabuľka č. 11
- Čl. VIII Informácie o spriaznených osobách a o ekonomických vzťahoch účtovnej jednotky a spriaznených osôb
- Čl. IX Informácie o rozpočte a hodnotenie splnenia rozpočtu + tabuľka č. 12 + tabuľka č. 13 + tabuľka č. 14 + tabuľka č. 15
- Čl. X Informácie o skutočnostiach, ktoré nastali po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, do dňa zostavenia účtovnej závierky
Opatrenie k IUZ požaduje vyplnenie týchto všeobecných údajov:
- názov a sídlo účtovnej jednotky zostavujúcej účtovnú závierku,
- identifikačné číslo organizácie,
- dátum zriadenia,
- spôsob zriadenia (uvedie sa, či je účtovná jednotka zriadená zo zákona alebo formou zriaďovacej listiny),
- názov a sídlo zriaďovateľa,
- právny dôvod na zostavenie účtovnej závierky (uvedie sa, či sa zostavuje riadna individuálna účtovná závierka alebo mimoriadna individuálna účtovná závierka),
- informácia, či je účtovná jednotka súčasťou konsolidovaného celku (ak Poznámky ako súčasť účtovnej závierky zostavuje rozpočtová alebo príspevková organizácia, uvedie sa, že je súčasťou konsolidovaného celku príslušného zriaďovateľa, t. j. kapitoly štátneho rozpočtu),
- opis činnosti účtovnej jednotky,
- mená a priezviská štatutárnych zástupcov,
- funkcie štatutárnych zástupcov,
- priemerný počet zamestnancov počas účtovného obdobia,
- počet zamestnancov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka účtovnej jednotky (z toho počet vedúcich zamestnancov),
- identifikácia rozpočtových a príspevkových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti kapitoly štátneho rozpočtu, ak Poznámky zostavuje rozpočtová organizácia v postavení napríklad ministerstva.
Príklad uvedenia všeobecných údajov
Názov účtovnej jednotky
| |
Sídlo účtovnej jednotky
| |
IČO
| |
Dátum ...
|