Internet ako technológia, ktorá sa v súčasnej dobe stala dostupnou takmer pre každého človeka, priniesla nové možnosti komunikácie, šírenia informácií, trávenia voľného času, ale aj formy agresivity. Jednou z najvýraznejších charakteristík, ktoré sa viažu na internet a virtuálny priestor, je práve anonymita, ktorá má svoje pozitívne stránky – cez internet môže byť ľahšie začať hovoriť o ťažkých, bolestivých témach či vyjadriť otvorene svoj názor na dianie okolo, má však aj svoju negatívnu stránku – je ľahšie prejsť aj k útokom a agresivite, lebo sa za ne človek necíti až natoľko zodpovedný alebo postihnuteľný.
Kedy možno hovoriť o probléme šikany v školstve?
Šikanovanie je problém, s ktorým sa stretla už takmer každá štátna či súkromná škola na rôznych stupňoch rezortu školstva. Pre zadefinovanie šikanovania existuje veľa možností, ktoré sa v malej miere líšia, ale v podstate vyjadrujú ten istý problém, najčastejšie sa stretávame s pojmami šikanácia, šikanéria alebo šikana. Šikana pochádza z francúzskeho slovesa „chicaner“, čo znamená prekrúcať právo, kde ide o zámerné preháňanie osoby, kladenie jej prekážok, násilné ponižujúce správanie voči nej alebo jej týranie zo strany jednotlivca alebo skupiny, spravidla ak sa táto osoba nemôže tejto situácii vyhnúť a nie je schopná sa jej účinne brániť. Pre šikanovanie je typický nepomer síl medzi páchateľom a obeťou a častá pasivita a bezmocnosť obete. Šikanované sú spravidla osoby slabšie, menej informované či akokoľvek výraznejšie odlišné. Prostriedkom šikanovania môže byť násilie, ponižovanie, urážky, posmievanie, ale aj niečo menej nápadné, ako napr. ignorovanie, ohováranie, schválnosti alebo preťažovanie prácou. Pravidelné šikanovanie je nebezpečný sociálno- patologický jav v spoločnosti, pri ktorom je obmedzovaná osobná sloboda rozhodovania, je ponižovaná ľudská dôstojnosť a česť.
Kto býva iniciátorom šikany v školstve ?
Hlavnými predstaviteľmi šikany sú agresori a ich obete. Iniciátorom šikany je vždy agresor, ktorý má určité typické vlastnosti, ktorých poznanie nám častokrát pomáha ho identifikovať v skupine alebo predpovedať, kto by sa ním mohol stať. Jedným z dominantných spoločných znakov je schopnosť ...