Dôvodom na spájanie či rozdeľovanie škôl a školských zariadení môže byť napríklad efektívnejšie hospodárenie či financovanie, lepšie priestorové využitie budov, zefektívnenie výchovno-vzdelávacieho procesu atď.
Školy a školské zariadenia sa môžu spájať splynutím alebo zlúčením [výrazy splynutie a zlúčenie a ich obsah vychádzajú z metodického usmernenia Ministerstva financií k aplikácii § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“)]. Pri zlúčení dochádza k spojeniu organizácií, pričom dochádza k zrušeniu jednej zo zúčastnených organizácií a druhá zúčastnená už existujúca organizácia sa stáva právnym nástupcom, na ktorého prechádzajú práva a povinnosti zrušenej organizácie. V zásade ide o univerzálnu sukcesiu, pretože práva a povinnosti zrušenej organizácie na základe rozhodnutia zriaďovateľa v celistvosti prechádzajú na nástupnícku organizáciu. Zjednodušene možno povedať, že pri zlúčení ide v podstate o pričlenenie jednej alebo viacerých organizácií k inej organizácii.
Príklad: Obec je zriaďovateľom dvoch základných škôl. Základná škola A sa zlúči so Základnou školou B. Základná škola A, ktorú obec zruší, zanikne a jej právnym nástupcom sa stane Základná škola B, na ktorú prejdú práva a povinnosti zrušenej Základnej školy A.
Pri spojení organizácií splynutím dochádza k zániku dvoch alebo viacerých organizácií, pričom práva a povinnosti zanikajúcich organizácií prechádzajú na inú novozriadenú organizáciu, ktorá sa svojím vznikom stáva právnym nástupcom zanikajúcich organizácií. Aj v prípade splynutia ide na základe rozhodnutia zriaďovateľa v zásade o univerzálnu sukcesiu. Na rozdiel od zlúčenia, pri splynutí nie je právnym nástupcom v ...