Nepodpísanie uznesenia starostom, prevádzkový čas, obstarávanie právnych služieb, symboly častí obce

V tomto článku sa venujeme štyrom rozsahovo síce kratším a navzájom nesúvisiacim, ale nepochybne dôležitým otázkam, pravidelne sa opakujúcim v obecnej praxi.

1 Kedy môže starosta nepodpísať uznesenie obecného zastupiteľstva

Starosta a obecné zastupiteľstvo sú dva navzájom rovnocenné (z pohľadu vzťahov nadriadenosti a podriadenosti) orgány obce (§ 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ďalej aj len ako „zákon o obecnom zriadení“). V tejto časti si ukážeme, ako funguje aj určitý navzájom vyvažujúci sa vzťah medzi nimi.

Starosta je predstaviteľom obce, najvyšším výkonným orgánom obce (§ 13 ods. 1 zákona o obecnom zriadení) a štatutárnym orgánom obce (§ 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení).

Obecné zastupiteľstvo je kolektívny orgán zložený z poslancov, ktorý má právomoc rozhodovať o základných otázkach života obce (§ 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení). Výsledok rozhodovacej činnosti obecného zastupiteľstva v každom jednotlivom prípade na základe hlasovania je uznesenie.

Uznesenia (rovnako ako aj všeobecne záväzné nariadenia obce) podpisuje starosta (§ 12 ods. 10 zákona o obecnom zriadení) v lehote do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom, čím sa formálne završuje proces ich prijímania.

Starosta má tzv. sistačné právo, teda mechanizmus, kedy môže pozastaviť výkon uznesenia. Ide o prípady, kedy sa starosta domnieva, že uznesenie (§ 13 ods. 6 zákona o obecnom zriadení):

  1. odporuje zákonu alebo
  2. je pre obec zjavne nevýhodné.

Výkon uznesení v týchto prípadoch sa pozastaví tým, že ich starosta v uvedenej 10-dňovej lehote nepodpíše. Nepodpísaním sa len pozastavuje vykonateľnosť uznesenia, ale samotným podpísaním prijaté uznesenie ešte nezaniká.

Pre naplnenie možnosti nepodpísať prijaté uznesenie pritom postačuje, že sa starosta domnieva, že uznesenie odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné. ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

29.03.2019

Dátum aktualizácie

27.08.2024

Právne oblasti

Samospráva
Vnútorná správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.