1 Kedy môže starosta nepodpísať uznesenie obecného zastupiteľstva
Starosta a obecné zastupiteľstvo sú dva navzájom rovnocenné (z pohľadu vzťahov nadriadenosti a podriadenosti) orgány obce (§ 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ďalej aj len ako „zákon o obecnom zriadení“). V tejto časti si ukážeme, ako funguje aj určitý navzájom vyvažujúci sa vzťah medzi nimi.
Starosta je predstaviteľom obce, najvyšším výkonným orgánom obce (§ 13 ods. 1 zákona o obecnom zriadení) a štatutárnym orgánom obce (§ 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení).
Obecné zastupiteľstvo je kolektívny orgán zložený z poslancov, ktorý má právomoc rozhodovať o základných otázkach života obce (§ 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení). Výsledok rozhodovacej činnosti obecného zastupiteľstva v každom jednotlivom prípade na základe hlasovania je uznesenie.
Uznesenia (rovnako ako aj všeobecne záväzné nariadenia obce) podpisuje starosta (§ 12 ods. 10 zákona o obecnom zriadení) v lehote do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom, čím sa formálne završuje proces ich prijímania.
Starosta má tzv. sistačné právo, teda mechanizmus, kedy môže pozastaviť výkon uznesenia. Ide o prípady, kedy sa starosta domnieva, že uznesenie (§ 13 ods. 6 zákona o obecnom zriadení):
- odporuje zákonu alebo
- je pre obec zjavne nevýhodné.
Výkon uznesení v týchto prípadoch sa pozastaví tým, že ich starosta v uvedenej 10-dňovej lehote nepodpíše. Nepodpísaním sa len pozastavuje vykonateľnosť uznesenia, ale samotným podpísaním prijaté uznesenie ešte nezaniká.
Pre naplnenie možnosti nepodpísať prijaté uznesenie pritom postačuje, že sa starosta domnieva, že uznesenie odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné. ...