Tvorba a použitie sociálneho fondu vo verejnej správe

Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území SR, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území SR, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľom je podľa tejto zákonnej definície aj subjekt verejnej správy (ďalej len „zamestnávateľ“).

Povinnosť tvorby sociálneho fondu sa nevzťahuje za osoby, ktoré nie sú zamestnané v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, t. j. povinnosť tvorby sociálneho fondu sa nevzťahuje na:

  • osoby, ktoré majú uzatvorené dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. odmeny na základe dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce a dohody o brigádnickej práci študentov,
  • volené osoby vykonávajúce verejné funkcie – poslanci zastupiteľstiev,
  • členov štatutárnych, dozorných a iných orgánov spoločností,
  • konateľov a iné osoby na základe mandátnych, príkazných alebo obdobných zmlúv.

Podľa § 7 ods. 4 zákona tvorbu a použitie sociálneho fondu, výšku prídelov do sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom dohodne zamestnávateľ s odborovým orgánom v kolektívnej zmluve a ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, upraví ich vo vnútornom predpise.

Odporúčame, aby zamestnávateľ v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise ustanovil:

  • tvorbu a výšku sociálneho fondu – určil percentuálnu výšku tvorby povinného prídelu do sociálneho fondu a ďalšieho prídelu, prípadne ďalšie zdroje, z ktorých sa bude sociálny fond tvoriť,
  • použitie sociálneho fondu – určil, aké príspevky zo sociálneho fondu bude poskytovať a v akej výške, vymedzil konkrétne oblasti sociálnej politiky, na ktoré bude možné prostriedky sociálneho fondu použiť,
  • podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom,
  • spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov – určil, akým spôsobom zamestnanec preukáže nárok na príspevok zo sociálneho fondu.

1. Tvorba sociálneho fondu

Podľa § 3 ods. 1 zákona sociálny fond sa tvorí ako úhrn:

a) povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo zákonom stanoveného základu,

U zamestnávateľa, ktorým je subjekt verejnej správy, je povinný prídel vo výške dohodnutej v kolektívnej zmluve (minimálne 0,6 % zo zákonom stanoveného základu a maximálne vo výške 1 % zo základu, ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

24.06.2025

Právne oblasti

Starostlivosť o zamestnancov

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.