Účtovanie sociálneho fondu a základná finančná kontrola

Subjekty verejnej správy na realizáciu svojej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov používajú sociálny fond, ktorý sa tvorí a používa podľa zákona o sociálnom fonde.

Subjekty verejnej správy na realizáciu svojej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov používajú sociálny fond, ktorý sa tvorí a používa podľa zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).

Podľa § 6 ods. 2 zákona o sociálnom fonde tvorbu sociálneho fondu a čerpanie prostriedkov sociálneho fondu vedie zamestnávateľ, ktorým je:

  1. vyšší územný celok, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorá je zapojená na štátny rozpočet, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorá je zriadená vyšším územným celkom, alebo verejná výskumná inštitúcia, na osobitnom účte fondu v Štátnej pokladnici,
  2. iná osoba, ako je uvedená v písmene a), na osobitnom analytickom účte fondu alebo na osobitnom účte fondu v Štátnej pokladnici, v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.

Podľa § 6 ods. 2 zákona o sociálnom fonde zamestnávateľ je povinný tvoriť sociálny fond najneskôr v deň dohodnutý na výplatu mzdy alebo platu; za mesiac december môže zamestnávateľ tvoriť sociálny fond z predpokladanej výšky miezd alebo platov a previesť finančné prostriedky na účet fondu do 31. decembra. Ak zamestnávateľ vypláca mzdu alebo plat vo viacerých výplatných termínoch, za deň výplaty sa na účely tohto zákona považuje posledný dohodnutý deň výplaty mzdy alebo platu za uplynulý kalendárny mesiac.

Podľa § 6 ods. 3 zákona o sociálnom fonde zamestnávateľ musí najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka vykonať zúčtovanie prostriedkov sociálneho fondu za kalendárny rok. Nevyčerpaný zostatok sociálneho fondu sa prevádza do nasledujúceho roka.

Zákon o sociálnom fonde ukladá zamestnávateľovi v § 6 ods. 4 až 5 povinnosť prevodu nevyčerpanej časti sociálneho fondu zodpovedajúcu podielu prevádzaných zamestnancov na nového zamestnávateľa v prípade prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov podľa § 27 až 31 Zákonníka práce a povinnosť uspokojenia nárokov zo sociálneho fondu, ak sa zamestnávateľ zrušuje bez právneho nástupcu, ako nárokov z pracovného pomeru.

1. Rozpočet sociálneho fondu

Zamestnávateľ zostavuje rozpočet sociálneho fondu, v ktorom určí:

  1. tvorbu sociálneho fondu – výšku povinného prídelu, výšku ďalšieho prídelu a výšku ďalších zdrojov, z ktorých sa tvorí sociálny fond v rozpočtovom roku,
  2. použitie sociálneho fondu v rozpočtovom roku.

Keďže ide o fond, tak rozpočet sociálneho fondu obsahuje aj počiatočný stav k 1. 1. rozpočtového roka a konečný stav k 31. 12. rozpočtového roka.

Rozpočet sociálneho fondu:

TVORBA SOCIÁLNEHO FONDU

Suma v eurách

Zdroje tvorby

Počiatočný stav k 1. 1.

  

Povinný prídel

  

Ďalší prídel

  

Ďalšie zdroje

  

Tvorba spolu

  

POUŽITIE SOCIÁLNEHO FONDU

Suma v eurách

Účel použitia

Príspevok na .......

  

Príspevok na .......

  

Príspevok na .......

  

Príspevok na .......

  

Príspevok na .......

  

Čerpanie spolu

  

Konečný stav k 31. 12.

  

(ide o vzor, ktorý nie je záväzný)

Tvorba a čerpanie sociálneho fondu sa klasifikuje na rozpočtovej podpoložke ekonomickej klasifikácie 637 016 – prídel do sociálneho fondu.

 

Otázka:

...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

25.06.2025

Právne oblasti

Starostlivosť o zamestnancov

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.