Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 Opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.
Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej.
V rámci tzv. „nefinančných vzťahov“ ide o možnosť čerpania bežných a kapitálových výdavkov prostredníctvom účtu štátnych rozpočtových výdavkov (výdavkového účtu zriadeného v Štátnej pokladnici rozpočtovými organizáciami štátu), výdavkového rozpočtového účtu (výdavkového účtu v Štátnej pokladnici resp. iných bankách rozpočtovými organizáciami územnej samosprávy), bezodplatné nadobudnutie majetku alebo prevod správy majetku štátu, vyššieho územného celku a obce na inú organizáciu.
Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol. Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode, darovania resp. bezodplatného prevodu vlastníctva) sa účtuje o výnosoch. Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu (stále časovo rozlíšený výnos alebo zúčtovací vzťah z transferu voči zriaďovateľovi), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad – len v prípade, ak sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti). V prípade poskytnutia transferov zo štátneho rozpočtu a zo štátnych ...