Účtovanie transferov v štátnej správe

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy. Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. V rámci tzv. „nefinančných vzťahov“ ide o možnosť čerpania bežných a kapitálových výdavkov prostredníctvom účtu štátnych rozpočtových výdavkov (výdavkového účtu zriadeného v Štátnej pokladnici rozpočtovými organizáciami štátu), bezodplatné nadobudnutie majetku štátu, prevod správy majetku štátu alebo prevod vlastníctva majetku štátu na inú organizáciu.

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy. Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. V rámci tzv. „nefinančných vzťahov“ ide o možnosť čerpania bežných a kapitálových výdavkov prostredníctvom účtu štátnych rozpočtových výdavkov (výdavkového účtu zriadeného v Štátnej pokladnici rozpočtovými organizáciami štátu), bezodplatné nadobudnutie majetku štátu, prevod správy majetku štátu alebo prevod vlastníctva majetku štátu na inú organizáciu.

Základné pravidlá účtovania transferov pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondy sú vymedzené v § 19 Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondy (ďalej aj „postupy účtovania pre štátnu správu)https://www.mfsr.sk/files/sk/financie/statne-vykaznictvo/legislativa/postupy-uctovania-ropo-obci-vuc-statnych-fondov/postupy-uctovania-ropo-obci-vuc-statnych-fondov/zb-1_vlastny-material.pdf.

Od 1. 1. 2024 nadobudla účinnosť novela postupov účtovania pre štátnu správu Opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2023 č. MF/13953/2023-361, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2022 č. MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondyhttps://www.mfsr.sk/files/archiv/83/Zb._navrh-opatrenia.pdf.

Dotácie, príspevky, rozpočtové bežné výdavky, kapitálové výdavky, granty, dlhodobý hmotný majetok obstaraný za plnenie vo forme koncesie na stavebné práce podľa osobitného predpisu, prevod správy dlhodobého majetku a zásob a iné finančné operácie sa účtujú ako transfery.

Na účely účtovania sa transfery členia na:

  • Bežné transfery – na úhradu bežných výdavkov a zabezpečenie prevádzkových potrieb,
  • Kapitálové transfery – na obstaranie dlhodobého nehmotného, hmotného a finančného majetku.

Príspevky poskytované zo štrukturálnych fondov Európskej únie, Kohézneho fondu a Plánu obnovy a odolnosti, ktoré sú zapájané do štátneho rozpočtu, sa účtujú ako transfery zo štátneho rozpočtu.

V prípade, ak štátna príspevková organizácia prijíma transfer z prostriedkov štátneho rozpočtu od inej štátnej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie ako jej zriaďovateľ, účtuje o týchto transferoch ako o transferoch poskytnutých zriaďovateľom.

Záväzok z týchto prijatých a nezúčtovaných transferov sa teda vykazuje na účte 353 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu voči konkrétnemu poskytovateľovi transferu (zriaďovateľ alebo iný poskytovateľ transferu, napr. príslušná platobná jednotka pre prostriedky EÚ alebo iná vnútorná organizačná zložka v pozícii vykonávateľa pre prostriedky mechanizmu plánu obnovy a odolnosti).

Ak je prijatý bežný alebo kapitálový transfer a ide o transakciu medzi účtovnými jednotkami v rámci konsolidovaného celku ústrednej správy, prijímateľ transferu zúčtuje bežný transfer do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkom z tohto transferu a kapitálový transfer zúčtuje do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi z majetku obstaraného z tohto kapitálového transferu.

Ak podmienky zúčtovania týchto transferov v rámci príslušného konsolidovaného celku (ústrednej štátnej správy) nie sú splnené, účtuje sa o transferoch v prospech príslušného účtu účtovej skupiny 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy.

Ak je prijatý bežný alebo kapitálový transfer iný ako medzi subjektmi príslušného konsolidovaného celku (ústrednej štátnej správy), u prijímateľa sa zúčtuje bežný transfer do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi hradenými z tohto transferu a kapitálový transfer sa zúčtuje do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi z majetku obstaraného z tohto kapitálového transferu. Ak prostriedky z týchto transferov boli použité, preúčtujú sa tieto transfery na účet
384 – Výnosy budúcich období (v prípade ústrednej štátnej správy priebežne v súvislosti s úhradou). Ak prostriedky z transferov neboli použité, účtuje sa o týchto transferoch v prospech:

  • 359 – Zúčtovanie transferov medzi subjektmi verejnej správy a iné zúčtovania (pri prijatí transferov od ostatných subjektov verejnej správy mimo príslušného konsolidovaného celku ústrednej štátnej správy),
  • 371 – Zúčtovanie s Európskou úniou (pri prijatí účelovo určených transferov priamo z fondov Európskej únie),
  • 372 – Transfery a ostatné zúčtovania so subjektmi mimo verejnej správy (pri prijatí účelovo určených transferov od subjektov mimo verejnej správy),
  • 384 – Výnosy budúcich období (pri účelovo neurčených transferoch od subjektov mimo verejnej správy).

Za náklady z majetku sa považujú náklady na odpisy, tvorba opravných položiek a zostatková cena pri vyradení dlhodobého majetku pri likvidácii, predaji, bezodplatnom prevode vlastníctva alebo v dôsledku manka a škody.

Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol. Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode, darovania, resp. bezodplatného prevodu vlastníctva) sa účtuje o výnosoch. Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu (stále časovo rozlíšený výnos alebo zúčtovací vzťah z transferu voči zriaďovateľovi), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad – len v prípade, ak sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti). V prípade poskytnutia transferov zo štátneho rozpočtu a zo štátnych finančných aktív je poskytovateľom dotácií štát, ktorého reprezentuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej aj ako „MF SR“ alebo „Ministerstvo financií SR“), a nie správca kapitoly, cez ktorú bola dotácia poskytnutá. Kapitola štátneho rozpočtu nie je účtovná jednotka v zmysle zákona
č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, preto o poskytnutých transferoch účtuje správca kapitoly a v mene štátu účtuje o nákladoch na poskytnuté transfery v rámci štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR.

Je potrebné sledovať viac dimenzií poskytovaných transferov. Okrem toho, že sa transfery rozdeľujú podľa ich charakteru, resp. účelu použitia na bežné a kapitálové, môžu byť ešte členené podľa zdroja na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Od iných subjektov môžu byť transfery v rámci verejnej správy a mimo nej. Ďalším dôležitým hľadiskom, od ktorého závisí účtovanie, je, či sú prostriedky účelovo určené alebo nie sú.

Zdroj prostriedkov sa chápe v užšom ponímaní, čiže, ak sa transfer poskytuje zo štátneho rozpočtu cez rozpočtovú kapitolu, tak sú to prostriedky štátu a o ich spotrebe sa účtuje na MF SR. Podobne je to aj v prípade prostriedkov EÚ, ktoré sú prostriedkami od iných subjektov mimo verejnej správy, aj keď sú poskytované štátnymi orgánmi Slovenskej republiky. Ak sa tieto prostriedky zapájajú do rozpočtu na Ministerstve financií SR (napríklad prostriedky štrukturálnych fondov EÚ, prostriedky Plánu obnovy a odolnosti) a navyšujú rozpočet niektorej z kapitol štátneho rozpočtu, tak sú z hľadiska účtovníctva považované za prostriedky štátneho rozpočtu. Organizácia (správca kapitoly štátneho rozpočtu, vnútorná organizačná jednotka správcu kapitoly štátneho rozpočtu) o transferoch, ktoré dostáva a poskytuje, ďalej účtuje ako o záväzku voči tomu, kto transfer poskytol a ako o pohľadávke voči organizáciám, ktorým poskytla transfer ďalej.

Predpis odvodu rozpočtových príjmov sa v štátnej rozpočtovej organizácii účtuje
na ťarchu príslušného účtu nákladov účtovej skupiny 58 – Náklady na transfery a náklady z odvodov príjmov a v prospech účtu 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa. Predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške vyinkasovaných príjmov účtovaných v bežnom účtovnom období do výnosov bežného obdobia účtuje štátna rozpočtová organizácia na ťarchu účtu 588 – Náklady z odvodu príjmov (súčasne pri účtovaní pripísania daného príjmu alebo sumárne na mesačnej báze). Predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške nevyinkasovaných príjmov predpísaných v bežnom účtovnom období účtuje štátna rozpočtová organizácia na ťarchu účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov. O nákladoch z budúceho odvodu príjmov sa účtuje ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, ak sa netvorí opravná položka k pohľadávke z rozpočtových príjmov. Ak bola vytvorená opravná položka k pohľadávkam z príjmov, ku ktorým bol zaúčtovaný predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa, alebo sa odpíše pohľadávka, zúčtuje sa výška tvorby opravnej položky v priebehu účtovného obdobia v prospech účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov súvzťažne s účtom 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa. Ak bola zúčtovaná alebo rozpustená opravná položka k pohľadávkam, účtuje sa predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa na ťarchu účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov súvzťažne s účtom 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa. Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, štátna rozpočtová organizácia zúčtuje vyinkasované príjmy na ťarchu účtu 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa súvzťažne s účtom
224 – Účet štátnych rozpočtových príjmov.

Rozpočtové príjmy odvedené prostredníctvom rozpočtových organizácií do štátneho rozpočtu predstavujú výnos Ministerstva financií SR na účte 689 – Výnosy z odvodu ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

AUTOR

Ing. Katarína Pergely

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

09.04.2024

Právne oblasti

Štátna správa
Podvojné účtovníctvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.