Medzi základné vnútorné normy popri prevádzkovom a pracovnom poriadku patrí predovšetkým školský poriadok, ktorý má v rámci pedagogickej dokumentácie školy osobitné postavenie, pretože definuje normy spolužitia a kooperácie školského kolektívu detí a žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických a odborných zamestnancov i ostatných zamestnancov. Východiskom vypracovania školského poriadku musia byť všeobecne záväzné právne predpisy, pričom znenie školského poriadku nesmie byť v rozpore s nimi a stanovovať adresátom také povinnosti, ktoré nemajú oporu v právnych predpisoch. Pôsobnosť školského poriadku sa môže vzťahovať len k činnosti školy (vrátane ŠKD, školskej záujmovej činnosti, školského stravovania pod.) a výchovno-vzdelávaciemu procesu vrátane akcií usporiadaných školou. V tomto zmysle školský poriadok nemôže upravovať napríklad voľný čas detí a žiakov či iné aktivity, ktoré s činnosťou školy a využívaním jej priestorov nijako nesúvisia.
ZÁSADY PRÍPRAVY A IMPLEMENTÁCIE ŠKOLSKÉHO PORIADKU
Pri tvorbe a spracovaní školského poriadku sú riaditeľom škôl k dispozícii nasledovné legislatívne predpisy a normy, metodické a organizačné pokyny i usmernenia:
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) – § 3, § 55 – § 58, § 144 – § 145, § 152 – § 153
- Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
- Vyhláška č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v aktuálnom znení
- Vyhláška č. 231/2009 Z. z. o podrobnostiach o organizácii školského roka na základných školách, na stredných školách, na základných umeleckých školách, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách
- Dohovor o právach dieťaťa prijatý dňa 20.11.1989 Valným zhromaždením OSN
- Pedagogicko-organizačné pokyny pre školy a školské zariadenia na príslušný školský rok, ktoré vydáva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- Metodické ...